Prof. Dr. Doreen Bryant

Vorträge

27.08.2018

Building academic language in science classes. An intervention study at the transition from primary to secondary school using scaffolding techniques and focus-on-form strategies. International Summer School Learner Corpus Research – Theory and practical applications, Bremen, 27.-31.08.2018.

02.07.2018

Deutsch als Zweit-/Fremdsprache. Schwierigkeiten verstehen und überwinden helfen. Sachgespräch Erlernen der deutschen Sprache im Landratsamt Tübingen, 07.02.2018.

19.09.2016

Sprachliche Hürden im Geschichtsunterricht aus linguistischer Perspektive. Tagung Sprachsensibler Geschichtsunterricht: Von der geschichtsdidaktischen Theorie über die Empirie zur Unterrichtspraxis, Hamburg, 19.09.2018.

26.11.2016

Bildungssprache im naturwissenschaftlichen Sachunterricht fördern. Tagung Sprache im Fachunterricht, Jena, 25./26.11.2016.

10.12.2015

Building academic language in science classes at the transition from primary to secondary school. Planning an intervention study. Workshop on Studying Language Learning: From the Laboratory to the Classroom, Tübingen, 10./11.12.2015.

Poster

2018

Bildungssprache im Sachunterricht fördern. Eine Interventionsstudie zu Focus-on-Form-Strategien im Fachunterricht am Übergang von der Primar- in die Sekundarstufe. 22. Symposion Deutschdidaktik, Hamburg, 16.-19.08.2018. 

2018

Bildungssprache im Sachunterricht fördern. Focus-on-Form im Regelunterricht der 4. Klasse. Eine Interventionsstudie, Internationale Nachwuchskonferenz DaZ-/DaF-Forschung interdisziplinär (Pre-Conference der FaDaF), Mannheim, 04.04.2018 (3. Platz im Posterwettbewerb).

2018

Building academic language in science classes. Focus-on-form in 4th grade science teaching: an intervention study. LEAD Spring Retreat 2018, 18.-20.04.2018.

2017

Building academic language in 4th grade science classes. The verb-1-conditional. LEAD Autumn Retreat 2017, 18.-20.10.2018.

2017

Bildungssprache im Sachunterricht fördern. LEAD Tag der Wissenschaft, Tübingen, 13.10.2017.

2017

Studying and building academic language in science education. 4th-graders reporting on experiments. LEAD Spring Retreat 2017, 19.-21.04.2017.

2016

Effectiveness of language and subject integrated teaching: Comparing linguistic input and output. LEAD Autumn Retreat 2016, 19.-21.10.2016.

2016

Buildung academic language in science classes in primary school. An intervention study using scaffolding techniques and focus-on-form instruction. LEAD Spring Retreat 2016, 13.-15.04.2016.