Institute of Art History

Prof. Dr. Barbara Lange

Room 115
+49 (0)7071 29-78551
b.lange[at]uni-tuebingen.de

Career

04/2006 – present Eberhard Karls University, Tübingen
Chair and Full Professor of Art History
1998 – 2006 Leipzig University, Leipzig
Full Professor of Art History
1996 – 1998 Christian-Albrechts University, Kiel
Lecturer, Institute of Art History
1995 – 1996 Friedrich-Wilhelms University, Bonn
Lecturer, Institute of Art History
1989 – 1995 Christian-Albrechts University, Kiel
Assistant Lecturer, Institute of Art History
1987 – 1989 Bonn, Rheinisches Landesmuseum
Research Associate
1979 – 1987 Bonn, Städtisches Kunstmuseum
Freelancer

Education

1995 Dr. phil. habil. (Habilitation), Art History, Christian-Albrechts University, Kiel
1986 Dr. phil., Art History, Friedrich-Wilhelms University, Bonn (Supervisor: Prof. Dr. Werner Busch)

Research Interests

· Art and Identity; Art and Politics
· Visual Culture and Visual Theory; Memory
· History of Visual Perception

Major Funded Research Projects

2017 – 2020 “Postwar Europe. The Power of Art in the late 1940s and in the 1950s”, funded by DFG/German Research Foundation (view: www.postwar-europe.de)
2011 – 2014 “Religious Knowledge in Europe in Pre-Modern Times, 800-1800” (Doctorate and Post-Doctorate Program; Co-Supervisor), funded by DFG/German Research Foundation
2009 – 2012 “Archive – Exhibition – Evidence” (in Cooperation with National Archive of German Literature, Marbach, Knowledge Media Research Center (KMRC), Tübingen and Ludwig-Uhland Institute for Cultural Studies, Tübingen), funded by BMBF/German Federal Ministry of Education and Research
2004 – 2006 “Visualizing Diversity”, funded by Saxonian State Program for Gender and Equality Studies

Recent Publications

· „Joseph Beuys und die FIU. Die ‚Honigpumpe am Arbeitsplatz’ auf der documenta 6 in Kassel.“ In: ‚when exhibitions become politics’. Geschichte und Strategien der politischen Kunstausstellung seit den 1960er Jahren, ed. Verena Krieger/Elisabeth Fritz, Köln, Weimar and Wien 2017, 223-236.
· „Der panamerikanische Traum oder die Suche nach den eigenen Ursprüngen: Die Rolle der präkolumbianischen Kulturen im US-amerikanischen Kunstbetrieb der 1910er und 1920er Jahre.“ In: 1810-1910-2010. Independencias dependientes. Kunst und nationale Identitäten in Lateinamerika, ed. Henrik Karge/Bruno Klein, Frankfurt/Main and Madrid 2016, 103-114.
· „Visuelle Unruhestifter. Narrative Strategien zur Erzeugung von Realität und Geschichte(n) im Fotobuch“. In: Gedruckt und erblättert. Das Fotobuch als Medium ästhetischer Artikulation seit den 1940er Jahren, ed. Burcu Dogramaci et al., Köln 2016, 34-45.
· „Einer für alle: Joseph Beuys.” In: Künstlerhelden. Heroisierung und mediale Inszenierung von Malern, Bildhauern und Architekten, ed. Katharina Helm et al., Merzhausen 2015, 285-299.
· „Indianer sein: Von der Sehnsucht nach dynamischer Existenz bei Aby Warburg und Marsden Hartley“. In: Der Mann in der Krise? Visualisierungen von Männlichkeit im 20. und 21. Jahrhundert, ed. Änne Söll/Gerald Schröder, Köln, Weimar and Wien 2015, 19-36.