Sommersemester 2004

 


Änderungen im Kursangebot


Siehe Homepage, Rubrik "Aktuell".



Wichtige Informationen


Zentrale Termine

- Beginn der Vorlesungen: Montag, 19. April 2004

- Ende der Vorlesungen: Samstag, 24. Juli 2004

Vorlesungsfreie Tage

- Samstag, 1. Mai 2004 (Maifeiertag)

- Donnerstag, 20. Mai 2004 (Himmelfahrt)

- Montag, 31. Mai 2004 (Pfingstmontag)

- Dienstag, 1. Juni 2004 (Pfingstdienstag)

- Donnerstag, 10. Juni 2004 (Fronleichnam)

Beginn der Lehrveranstaltungen

- Montag, 19. April 2004, falls kein anderer Termin bekanntgegeben ist.

Zentralklausur für Studierende im Magisterstudiengang

- Freitag, 23. Juli 2004, 14-17 Uhr

- Freitag, 15. Oktober 2004, 10-13 Uhr (Nachholtermin)


Postanschrift des Seminars:

Seminar für Englische Philologie

Wilhelmstrasse 50

72074 Tübingen

Postanschrift der Abteilung für Amerikanistik:

Seminar für Englische Philologie

Abteilung für Amerikanistik

Wilhelmstrasse 50

72074 Tübingen

Internet-Adressen

Homepage der Universität Tübingen:

http://www.uni-tuebingen.de/

Homepage der Neuphilologischen Fakultät:

http://www.uni-tuebingen.de/Neuphil-Dekanat/

Homepage des Seminars für Englische Philologie:

http://www.uni-tuebingen.de/uni/nes/index.html

Homepage des Englischen Seminars, Abt. Amerikanistik:

http://www.uni-tuebingen.de/ame/

Homepage des Dekanats:

http://www.uni-tuebingen.de/Neuphil-Dekanat/dek.html


Anmeldeverfahren im Grundstudium

Bitte beachten Sie: Die Anmeldung für alle Kurse im Grundstudium sowie für "Oral Communication II" und "Written Communication II" (im Hauptstudium) erfolgt ab dem Sommersemester 2004 über ein neues, webbasiertes Anmeldeverfahren. Informationen dazu finden Sie ab der letzten Semesterwoche des WS 2003/04 unter:

http://www.uni-tuebingen.de/uni/nes/anmeldung.html

Studienanfänger:

Für Studienanfänger gibt es am

Mittwoch, 14. April 2004, 10 Uhr, Raum 036

eine Einführungsveranstaltung. In dieser Veranstaltung erhalten Sie Ratschläge zum Studienaufbau und zur Organisation des Studiums (Modellstundenplan).

Anfängerkurse sind:

- Language and Use

- Proseminar I Linguistik

- Proseminar I Literatur

- Proseminar I Mediävistik.

Wir empfehlen Ihnen, im ersten Semester die Veranstaltungen "Language and Use" sowie das PS I Literatur zu belegen. Die Möglichkeit zur Anmeldung besteht auch noch nach der Einführungsveranstaltung bis zum Semesterbeginn (vgl. unter "Studienberatung").

Nachzügler

Bitte beachten Sie, dass eine Anmeldung nach Semesterbeginn (Nachzüglerverfahren) lediglich für Studierende vorgesehen ist, die ihren Zulassungsbescheid erst nach dem offiziellen Semesterbeginn erhalten haben! Weitere Informationen hierzu finden Sie auf der Webseite für die Anmeldung:

http://www.uni-tuebingen.de/uni/nes/anmeldung.html

Studierende im Hauptstudium

Zu den Kursen im Hauptstudium - Ausnahme: "Oral Communication II" und "Written Communication II" - melden Sie sich persönlich an - in der letzten Semesterwoche in den Sprechstunden der Lehrenden bzw. wie im Veranstaltungsverzeichnis bei den einzelnen Kursen angekündigt. Bitte bringen Sie Studentenausweis und Zwischenprüfungszeugnis mit.

Informationen zur Internationalen VWL

Studierende des Studiengangs "Internationale VWL" mit Schwerpunkt Regionalstudien, Anglo-Amerikanischer Raum und Region Westeuropa B: bitte beachten Sie die folgenden Informationen.

Für Studierende dieses Studienganges werden vom Seminar für Englische Philologie Lehrveranstaltungen angeboten. Die Themen, Zeiten, Räume und Namen der Lehrenden entnehmen Sie bitte den Angaben auf den folgenden Seiten - und nicht dem offiziellen Vorlesungsverzeichnis der Universität - wegen erfolgter Änderungen.

Wegen Veränderungen im Studienplan des Seminars werden die Studierenden in den Regionalstudiengängen gebeten, die Übung Language and Use (2 st.) zu besuchen.

Studienberatung und Rückfragen bei Prof. Chris Harvie, Ph.D., Raum 359. Dort ist auch ein Informationsblatt zum Studienaufbau erhältlich.

Anmeldung zu den Lehrveranstaltungen: Bitte melden Sie sich zu den Lehrveranstaltungen gemeinsam mit allen Studierenden der Anglistik an; es gibt kein gesondertes Anmeldeverfahren.


Die vorliegende Veranstaltungsbroschüre gibt den Stand der Planung vom Dezember 2003 wieder. Es ist daher möglich, dass bis zu Beginn des Sommersemesters noch Ergänzungen und Änderungen vorgenommen werden müssen. Die Studierenden werden deshalb gebeten, sich regelmässig über den aktuellen Stand am Informationsbrett in der Eingangshalle zu informieren. Änderungen werden rechtzeitig angeschlagen. Änderungen im Angebot werden ausserdem per Aushang an den Dienstzimmern der Kursleiter bekanntgegeben.

Die Lehrveranstaltungen beginnen ab Montag, 19. April 2004, falls kein anderer Termin bekanntgegeben ist.

Bitte beachten Sie, dass Ihre Anwesenheit in der ersten Sitzung verbindlich ist, da insbesondere in stark nachgefragten Seminaren Teilnehmer bereits in der ersten Sitzung nachrücken können.

Eine Kurszuteilung im Zentralen Anmeldeverfahren und bei der persönlichen Anmeldung garantiert Ihnen daher nicht die Teilnahme am Seminar, wenn Sie in der 1. Sitzung nicht anwesend sind.


Fachstudienberater:

- Neuere englische Literatur: Prof. Dr. Eckhard Auberlen (R. 361)

- Amerikanistik: Dr. Günter Leypoldt (R. 563)

- Linguistik: Sabine Braun (R. 469)

- Mediävistik: Dr. Fritz Kemmler (R. 407)

- Sprachpraxis: Carol Geppert-Jolly, M.A. (R. 508)

- Internationale VWL: Prof. Chris Harvie, Ph.D. (R. 359)

Zwischenprüfungsbeautragte:

- PD Dr. Susanne Winkler (R. 464)

Magisterangelegenheiten:

- Prof. Dr. Eckhard Auberlen (R. 361)

Staatsexamensangelegenheiten:

- Dr. Fritz Kemmler (R. 407)

Baccalaureusangelegenheiten:

- Dr. Fritz Kemmler (R. 407)

Auslandsaufenthalte:

- Brendan Donnellan, Ph.D. (R. 466)

Studienberatung des Englischen Seminars zu Semesterbeginn

Im Wintersemester in der Woche, in der die Vorlesungen beginnen; im Sommersemester vor der Woche, in der die Vorlesungen beginnen:

- Mittwoch, 12-14 Uhr, Raum 128 (Computerpool)

- Donnerstag, 10-12 Uhr, Raum 128 (Computerpool)

- Freitag, 10-12 Uhr, Raum 128 (Computerpool).

Bitte nutzen Sie dieses Beratungsangebot.


Allgemeiner Hinweis

Bitte beachten Sie, dass Fragen im Zusammenhang mit Bescheinigungen, Zeugnissen und der Anerkennung von Studienleistungen in der Regel ein persönliches Gespräch mit dem jeweils Zuständigen erfordern; bitte nutzen Sie deshalb dessen Sprechstunden. Sollten Sie dennoch vorab eine Auskunft per E-mail wünschen

- wenden Sie sich bitte gezielt an den zuständigen Ansprechpartner

- schildern Sie Ihr Anliegen bitte kurz und strukturiert.

Bitte beachten Sie auch, dass Sie alle eventuellen Fragen rechtzeitig klären.

Orientierungsprüfung und Zwischenprüfung:

Die Ausstellung der OP und des ZP-Zeugnisses sowie die Anerkennung auswärtiger ZP-Zeugnisse erfolgt durch die ZP-Beauftragte, PD Dr. Susanne Winkler (R. 464).

Bitte lesen Sie die Informationen am Büro der ZP-Beauftragten.

Bitte beachten Sie: Wenn für Ihr ZP-Zeugnis auch einzelne Studienleistungen auswärtiger Universitäten angerechnet werden sollen, so klären Sie die Anerkennung bitte vorher mit dem (den) betreffenden Fachstudienberater(n).

Anerkennung auswärtiger Studienleistungen

Für die Anerkennung (Grund- und Hauptstudium) sind die Fachstudienberater zuständig (vgl. Studienberatung). Die Anerkennung von Studienleistungen aus unterschiedlichen Teilgebieten (z.B. Literaturwissenschaft und Sprachwissenschaft) erfordert demzufolge eine Konsultation verschiedener Fachstudienberater.

Die erbrachten Studienleistungen müssen durch Zeugnisse bzw. Dokumente belegt sein. Bitte lesen Sie auch die "Richtlinien für die Anerkennung von Studienleistungen an ausländischen Universitäten".

Die Anrechnung des Sprachpraxis-Kurses "Language and Use" ist nur in Ausnahmefällen möglich.

Anrechnung von Studienzeiten ("Semestereinstufung") und Pflichtberatung bei Fach- und Studiengangwechsel

Bitte lassen Sie sich vom Fachstudienberater Ihres (ersten) Hauptfachs oder vertretungsweise bei den anderen Fachstudienberatern oder der ZP-Beauftragten beraten.

Sonstige Bescheinigungen

- Sprachzeugnisse: bei Frau Geppert-Jolly nachfragen, wer im laufenden Semester beauftragt ist

- Gutachten für Bewerbungen um Assistant-Teacher-Stellen und Auslandsstipendien: alle Lehrenden

- Bescheinigung über erfüllte Voraussetzungen für das Magisterexamen:

   - in Neuerer Englischer Literatur, Mediävistik und Linguistik des Englischen: Herr Auberlen

   - in Amerikanistik: Herr Stievermann

- Überprüfung erfüllter Voraussetzungen für das Staatsexamen: Herr Schwägerle (Oberschulamt, Keplerstrasse 2)

- Bescheinigung für BAFöG: Herr Auberlen und Herr Stievermann

- Bescheinigung der Dringlichkeit eines Auslandsstudiums im Fach Anglistik (für andere Behörden als BAFöG): Studentensekretariat, Wilhelmstrasse 11

- Bescheinigung über die Durchführbarkeit eines Doppelstudiums (von der zeitlichen Belastung her): Herr Kellner (Dekanat der Neuphilologie, R. 219)

- Transkript über in Tübingen erbrachte Studienleistungen für die Heimatuniversität ausländischer StudentInnen: Akademisches Auslandsamt

- Anerkennung ausländischer Studienabschlüsse für die Zulassung zur Promotion: Dekanat der Neuphilologie.

Informationsbroschüren

Im Sekretariat des Seminars für Englische Philologie (Zimmer 208) und im Sekretariat der Abteilung für Amerikanistik (Zimmer 558) können Sie ausserdem folgende Informationsmaterialien erhalten:

- Studienplan Englisch (Staatsexamen), #(E) 1,--

- Studienplan für die Magisterstudiengänge, #(E) 1,--

- Lektüreliste, #(E) 1,30.


Leistungspunkte (Credits)


Leistungspunkte (Credit points)

Am Seminar für Englische Philologie und an der Abteilung für Amerikanistik sind den einzelnen Veranstaltungstypen die folgenden Leistungspunkte nach dem ECTS ("European Credit Transfer System") zugeordnet:

- Vorlesungen: 2 Punkte je Semesterwochenstunde

- Sprachpraktische Übungen: 2 Punkte je Semesterwochenstunde

- Proseminare (I/II/III/LPS): 8 Punkte

- Hauptseminare: 10 Punkte

- Oberseminare: 10 Punkte.


Studienbegleitende Magisterabschlussklausur


Studienbegleitende Magisterabschlussklausur

Die verbindliche Meldung zur Magisterabschlussklausur erfolgt in den Haupt- bzw. Oberseminaren. Der Termin für die Magisterabschlussklausur ist i.d. R. der letzte Freitag des Semesters (Prüfungswoche). Sollten Sie durch Krankheit verhindert sein, müssen Sie ein ärztliches Attest vorlegen, andernfalls gilt die Klausur als nicht bestanden.

Bei Nichtbestehen der Klausur (ab Note 4,3) haben Sie die Möglichkeit, nach Rücksprache mit dem Seminarleiter eine Hausarbeit anzufertigen oder an der Nachholklausur teilzunehmen. Die Meldung zur Nachholklausur erfolgt ebenfalls über den Seminarleiter. Der Termin für die Nachholklausur ist i.d. R. der Freitag in der Woche vor dem Beginn des folgenden Semesters.

Bitte beachten Sie: Die Wiederholung einer bestandenen Prüfungsleistung (z.B. zur Verbesserung der Note) ist nicht zulässig (vgl. Magisterprüfungsordnung, § 20 Abs. 1).

Für die Klausur sind drei Fragen aus dem Themenbereich des Haupt- bzw. Oberseminars zu stellen, von denen eine zu bearbeiten ist. Die Klausur ist i.d. R. in englischer Sprache abzufassen. Studierende im Studiengang "Internationale VWL" müssen die Klausur in englischer Sprache abfassen. Zugelassene Hilfsmittel sind das Collins English Dictionary oder das American Heritage College Dictionary.


Plagiate



Alle schriftlichen Arbeiten, die Sie im Verlauf Ihres Studiums im Rahmen von Lehrveranstaltungen einreichen, müssen Sie selbständig und ohne fremde Hilfe verfassen. Zitate sowie der Gebrauch von fremden Quellen und Hilfsmitteln müssen von Ihnen deutlich nach den Regeln wissenschaftlicher Dokumentation markiert werden, so wie es in den einführenden Lehrveranstaltungen (PS I, Tutorium) gelehrt wird.

In der letzten Zeit sind eine Reihe von Fällen aufgetreten, wo Texte oder Teile von Texten vor allem aus dem Internet kopiert und als eigene Leistung ausgegeben und eingereicht wurden. Dies ist nicht nur ein gravierender Verstoss gegen die Grundregeln wissenschaftlicher Dokumentationspflicht. Schwerer noch wiegt, dass durch Plagiate ("Diebstahl geistigen Eigentums") die Lehrenden mit Absicht getäuscht und die Mitstudierenden benachteiligt werden.

Daher gilt am Englischen Seminar und an der Abteilung für Amerikanistik für alle Fälle nachgewiesenen Plagiats folgende Regelung:

1. Schriftliche Arbeiten, in denen Fremdtexte als Eigenleistungen ausgegeben sind (Plagiat), werden mit der Note "ungenügend" zurückgegeben. Eine Wiederholung der betreffenden Arbeit kann nicht gewährt werden.

2. Studierende, denen ein Plagiat nachgewiesen wird, werden aus dem betreffenden Kurs mit sofortiger Wirkung ausgeschlossen.


Vorlesungen


Prof. Dr. Bernd Engler

Vorlesung: Modern American Drama and Theatre

Di 9-11 · Raum 037 · Beginn: 20. 4. 2004

This course of lectures will survey the development of 20th-century American drama from the early plays of Eugene O'Neill to the more experimental plays of the 1960s and 1970s. Lectures will focus on the analysis of a representative selection of American plays and the traditions which determined their structure, their use of formal conventions and their thematic concerns. The development of American drama in the 20th century will be presented as a history of negotiations between the playwrights' zeal for formal innovations a theatre system which privileged rather traditional (realistic) dramatic forms.

* * * * *

Prof. Dr. Joerg O. Fichte

Vorlesung: Einführung in die altenglische Literatur

Di, Do 11-12 (zweistündig) · Raum 027 · Beginn: 20. 4. 2004

Diese Vorlesung ist als Überblicksvorlesung im Rahmen des Grund- und Hauptstudiums konzipiert, d.h. sie soll den Interessenten einen Einblick in die umfangreiche altenglische Literatur vermitteln. Obwohl der Hauptakzent auf der Versdichtung liegt (uns sind etwa 30 000 Verse erhalten, die in Krapps und Dobbies Anglo-Saxon Poetic Records abgedruckt sind), soll auch die umfangreiche Prosa dieser Epoche vorgestellt werden. Die Gliederung des Materials erfolgt hauptsächlich nach gattungsgeschichtlichen Gesichtspunkten: Epik, Elegie, Bibelparaphrase, Heiligenlegende, Lehrdichtung, Geschichtsschreibung, Predigt etc. Diese Gattungen sollen vor allem auch in ihrem sozial- und kulturgeschichtlichen Kontext untersucht werden, um die Eigenheiten der altenglischen Literatur deutlich werden zu lassen.

* * * * *

Prof. Dr. Christopher Harvie

Vorlesung: The British Empire from 1885: Zenith and Decline

Do 14-16 · Raum 037 · Beginn: 22. 4. 2004

This lecture course will trace the transformation of the British Empire into a commonwealth of self-governing nations, against the background of the decline of Britain as a world power. It will pay particular attention to the cultural effect of the imperial experience on British literature, music and art, and to the continuing presence of traditions - in civil society, sport, and culture - derived from the epoch of British rule.

Individual lectures will focus on the following topics:

1. 22 April: The Victorians and Their Empire

2. 29 April: Economics and Imperialism

3. 6 May: India: The Jewel in the Crown

4. 13 May: Video: Kipling's The Man who would be King

5. 27 May: Loss of Breath: The Boer War, 1899-1902

6. 3 June: The Empire and World War I

7. 17 June: Ireland, India and the Struggle for Self-Government

8. 24 June: World War II, Decolonisation and George Orwell

9. 1 July: Immigration and Racialism in the United Kingdom

10. 8 July: Empire into Europe, 1945-1998

11. 15 July: The Empire and the British Problem

Texts:

      Kenneth Morgan, ed., The Oxford History of Britain

     T O Lloyd, The British Empire, 1558-1983

Requirements: There is no requirement to do written work for this course, but exchange students can often receive a Schein for attendance plus an essay. If any wish this, could they please see me.

* * * * *

Prof. Ingrid Hotz-Davies, Ph.D.

Vorlesung: Women's Writing I: Mary Wroth to Jane Austen

Di 12-14 · Raum 027 · Beginn: 20. 4. 2004

When Virginia Woolf went in search of her literary 'mothers' in A Room of One's Own, she was working on the assumption that there were literally no women writers in Shakespeare's England and very few after that. Since then, more and more of these lost authors have been (re)discovered so that a literary history which was previously almost completely devoid of women's contributions is now teeming with them. Or should be. Unfortunately, even their acknowledged place in this revised account does not guarantee them a more than marginal discussion in most depictions of the history of English literature. This lecture course will reverse this state of affairs: here, these women will be placed at the centre to be discussed in detail while the works of their male contemporaries will provide the foil against which their works will (also) be read. This semester we will deal with women writers from the Renaissance to Romanticism. Part II (19th-century to now) will follow next summer.

* * * * *

Prof. Dr. Kurt Kohn

Vorlesung: Introduction to Applied English Linguistics

Do 8-10 · Raum 036 · Beginn: 22. 4. 2004

This lecture is organised in two parts. In the first part, I will give a condensed review of main trends in the development of modern linguistic theory: structuralism, generative grammar, pragmatics, discourse analysis. Particular attention will be given to complementary models of language - system, knowledge and use - with an emphasis on cognitive approaches. In the second part, I will give an introduction to theoretical and empirical dimensions of applied linguistics from the perspective of second language research. This mainly includes second language learning and teaching, bilingualism and bilingual education, translation and interpreting.

* * * * *

Prof. Dr. Gerhard Stilz

Vorlesung: Die englische Literatur der Romantik (II)

Do, Fr 9-10 · Raum 037 · Beginn: 22. 4. 2004

Der zweite Teil dieser Epochendarstellung knüpft an die Vorlesung des WS 2003/2004 an, setzt sie aber nicht unabdingbar in vollem Umfang voraus. Neu Hinzukommenden wird empfohlen, die allgemeine, historische und begriffliche Grundlegung anhand der Tonbandaufzeichnungen in der Medienabteilung nachzuhören. Im Anschluss an das dort Vorgetragene stehen nun die romantischen Dramen von Wordsworth, Shelley, Byron und Pocock, sowie Romane von Walpole, Godwin, Austen, Scott und Mary Shelley im Mittelpunkt.

Literatur: Soweit möglich wird bei den kürzeren Texten weiterhin die Norton Anthology of English Literature (7th ed., vol. 2) zugrundegelegt. Darüber hinaus werden bei umfangreicheren Texten die gängigen Ausgaben (Oxford PB, Norton, Penguin, Dent etc.) herangezogen. Sie werden bis zu Semesterbeginn im Tübinger Buchhandel erhältlich sein.

* * * * *

Stu Watts, BA, MA

Vorlesung: English Phonetics and Phonology

Mi 10-12 · Raum 037 · Beginn: 21. 04. 2004

Despite the pleas of your fellow students, you have admitted to yourself that Phonetics and Phonology are interesting after all. If that is the case, this is the lecture for you! We will greatly expand upon the areas you have already covered, as well as investigating new ones. To begin with, we will take a closer look at Speech Production. Then we will move on to a Phonemic Phonology of English (e.g. The Phonemes and Phonotactics of the language; Rhythm and Intonation). Finally, we will cover such topics as:

High German compared to British English;

British English compared to American English;

Other English Dialects;

Basic Speech Synthesis.

Obviously, we will focus on English, though, where interesting/relevant, we will briefly examine other languages. This is a lecture course; nevertheless, come along prepared to ask/answer questions and participate in 'exercises'. You have been warned . . .

* * * * *



Übungen im Grundstudium


Achtung: Ab dem Sommersemester 2003 greift im Bereich der Sprachpraxis folgende Regelung:

Die erfolgreiche Teilnahme am Kurs Language and Use (früher: English Grammar and Usage I) ist Voraussetzung für die Teilnahme an allen weiteren Sprachpraxiskursen, den Proseminaren II/III und den landeskundlichen Proseminaren (LPS).

Bei der Anmeldung zu den weiterführenden Kursen müssen Sie einen mit mindestens "ausreichend" benoteten Teilnahmeschein für Language and Use bzw. English Grammar and Usage I vorlegen.

Kurse ab dem 1. Semester

Language and Use (2 st.) (früher: English Grammar and Usage I)

Vorlesung: Lethbridge, Mittwoch, 18-20 Uhr, Raum: wird angekündigt.

Bitte beachten Sie: Der Besuch dieser Vorlesung ist für alle Teilnehmer der Kurse verbindlich, es kann sonst kein Schein für die Übung ausgestellt werden.

Die Termine für die Abschlussklausur (i.d. R. letzte Semesterwoche) werden per Aushang bekannt gegeben - bitte informieren Sie sich in der Eingangshalle.

A10: Donnellan Do 16-17 · Raum 306

A11: Donnellan Do 17-18 · Raum 306

A12: Löffler Fr 8-9 · Raum 119

A13: Löffler Fr 9-10 · Raum 119

A14: Löffler Fr 10-11 · Raum 119

A15: Löffler Fr 11-12 · Raum 119

A16: Matley Mo 8-9 · Raum 306

A17: Matley Mo 9-10 · Raum 306

A18: Matley Di 8-9 · Raum 05

A19: Matley Di 9-10 · Raum 05

A20: Rodríguez Di 8-9 · Raum 206

A21: Rodríguez Di 9-10 · Raum 206

A22: Rodríguez Di 10-11 · Raum 206

A23: Rodríguez Di 11-12 · Raum 206

A24: Sikes Mo 20-21 · Raum 05

A25: Sikes Mo 21-22 · Raum 05

Kurse ab dem 2. Semester

Diese Kurse können Sie nur belegen, wenn Sie den Kurs Language and Use bzw. English Grammar and Usage I erfolgreich absolviert haben.

Oral Communication I (2 st.) (früher: Oral Communication)

B10: Lethbridge Mi 16-18 · Raum 206

B11: Matley Mo 14-16 · Raum 05

B12: Matley Mo 18-20 · Raum 108 (t.b. c.)

B13: Sikes Mi 18-20 · Raum 05

Written Communication I (2 st.) (früher: Grammar and Usage II)

C10: Lethbridge Di 16-18 · Raum 306

C11: Lethbridge Di 18-20 · Raum 306

C12: Löffler Fr 13-15 · Raum 119

C13: Matley Mo 12-14 · Raum 108

C14: Rodríguez Mi 8-10 · Raum 119

C15: Rodríguez Mi 10-12 · Raum 05

C16: Sikes Mo 18-20 · Raum 05

C17: Sikes Mi 20-22 · Raum 05

Translation I (2 st.) (früher: Translation II bzw. Translation Grundstudium)

D10: Donnellan Do 18-20 · Raum 108

D11: Donnellan Mi 18-20 · Raum 108

D12: Geppert-Jolly Mi 8-10 · Raum 108

D13: Watts Fr 10-12 · Raum 206

D14: Watts Fr 12-14 · Raum 206

Siehe auch:

- Fachdidaktik Englisch

- Lektürekurs Mediävistik ("Mediävistik am Donnerstag")

* * * * *

Dr. Fritz Kemmler

Lektürekurs: Mediävistik am Donnerstag

Do 12-13 · Raum 306 · Beginn: 22. 4. 2004

Dieser Kurs wendet sich an alle an der (englischen) Mediävistik interessierten Studierenden. Der Schwerpunkt dieses Kurses liegt auf der intensiven Lektüre (kürzerer) alt- und mittelenglischer Texte aus ganz unterschiedlichen literarischen Gattungen. Zusätzlich soll auch der literatur- und sozialgeschichtliche Kontext der Texte erarbeitet werden.

Schwerpunktthema im Sommersemester 2004: Old English Minor Poems.

Anmeldung: nicht erforderlich.

* * * * *

Inge Strass-Latzko

Z10 Fachdidaktik: Intercultural Learning via Literature

Fr 11-13 · Raum 05 · Beginn: 23. 4. 2004

Zusätzliche Kompaktsitzung am 26. Juni 2004, 11-18 Uhr

This seminar will explore how the teaching of literature at school can enhance students' understanding of a foreign culture and its history as well as their own cultural background. We will concentrate on Irish literature and culture and have a closer look at Irish plays and novels. By the beginning of the term you should have read at least two of the following:

Brian Friel, Translations

Christina Reid, Joyriders

Brian Moore, Lies of silence

Bernard McLaverty, Cal

This seminar will also provide a general introduction to the teaching of English at school (advanced level). It is intended for students who have finished their Praxissemester.

Requirements: Regular attendance, active class participation, an oral report and a final exam (Klausur).

Registration: central (Computeranmeldung)

Für Studierende des Lehramts gehört das Seminar nach der neuen Prüfungsordnung zu den Pflichtveranstaltungen.

* * * * *



Linguistik I


Einführungsveranstaltung

Bitte beachten Sie: Zum PS I Linguistik findet in der ersten Semesterwoche eine obligatorische Einführungsveranstaltung statt. Termin:

- Montag, 19. 4. 2004, 20-21 Uhr, HS 036

- Wiederholung: Donnerstag, 22. 4. 2004, 20-21 Uhr, HS 036

Sabine Braun

J10 PS I: Introduction to Linguistics

Mo 12-14 · Raum 05 · Beginn: 19. 04. 2004

This course is essentially an introductory survey of the main goals and research areas of linguistics - with special emphasis on problems and issues arising in the despcription and analysis of English. Learning how to solve problems in linguistics will be a major component of this seminar.

Texts:

     Yule, George The study of language. Cambridge: CUP, 1996.

Requirements: regular attendance, active participation in class activities, written assignments, exam (Klausur).

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Dr. Edward Göbbel

J11 PS I: Introduction to Linguistics

Do 10-12 · Raum 05 · Beginn: 22. 04. 2004

This course is essentially an introductory survey of the main goals and research areas of linguistics - with special emphasis on problems and issues arising in the description and analysis of English. Learning how to solve problems in linguistics will be a major component of this seminar.

Texts:

     Andrew Radford et al. Linguistics: An Introduction. (Cambridge: Cambridge University Press, 1999)

Requirements: regular attendance and participation, assignments, short oral exam, Klausur

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Stu Watts, BA, MA

J12 PS I: Introduction to Linguistics

Mo 10-12 · Raum 108 · Beginn: 19. 04. 2004

This course is essentially an introductory survey of the main goals and research areas of linguistics - with special emphasis on problems and issues arising in the description and analysis of English. Learning how to solve problems in linguistics will be a major component of this seminar.

Requirements: regular attendance and participation, assignments, short oral exam, Klausur

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *



Linguistik II


Bitte beachten Sie: Voraussetzung zur Teilnahme an diesen Proseminaren ist die erfolgreiche Teilnahme am Proseminar Linguistik I sowie Language and Use!

Sabine Braun

K10 PS II: English Pragmatics

Mo 16-19 · Raum 306 · Beginn: 19. 04. 2004

People use language to communicate ideas or beliefs (or to express emotion), and they do so as part of more complex social events, e.g. in such specific situations as an encounter with friends, a phone call, a job interview, or when writing or reading a news report.

This course focuses on the analysis of language use. This type of study involves an analysis of how language is used to communicate for a particular purpose in a particular context. It also requires a consideration of how people go about producing and understanding text and talk and how they organise discourse in accordance with whom they are talking to, where, when, and under what circumstances.

Various important methodological approaches to the linguistic analysis of language use are introduced, in particular speech act theory, relevance theory and conversation analysis. While these approaches share a commitment to studying language in use, they emphasise different aspects of context and different types of knowledge and knowledge processing as potentially relevant to producing and understanding utterances.

The course involves in-class discussion of the different approaches, group presentations of selected topics as well as data analysis exercises.

Texts:

     Grundy, Peter Doing Pragmatics. Oxford: OUP, 2000.

     Yule, George Pragmatics. Oxford: OUP, 1996.

Additional papers and articles from selected books.

Requirements: regular attendance, active participation in class activities, oral group presentation, short oral exam, Zwischenprüfungsklausur.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Alexia Kallia M.A.

K11 PS II: Pragmatics

Mi 9-11 · Raum 206 · Beginn: 21. 4. 2004

Tutorium: wird angekündigt.

In a nutshell, pragmatics deals with the meaning of language in the context in which it occurs. So what this introductory course is about is how we use utterances in conversation and what they do, how the same utterance produced in different contexts acquires different meanings, how speakers realize their intentions in speaking so that they do not always mean what they just say but usually something more (and sometimes something else) and how hearers are able to work out the intended meaning each time. In particular, we will discuss Grice's theory of conversational implicature, Sperber & Wilson's Relevance theory, Austin's and Searle's Speech Act theories, and the notions of deixis and presupposition.

Texts:

     Green, Georgia M.. Pragmatics and Natural Language Understanding. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 1989.

     Thomas, Jenny. Meaning in Interaction. London: Longman, 1995.

     Yule, George. Pragmatics. Oxford: OUP, 1996.

plus selected chapters from other introductory books when necessary.

Requirements: regular attendance, weekly exercises, one short oral report, Zwischenprüfungsklausur.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Alexia Kallia M.A.

K12 PS II: Pragmatics

Mi 12-14 · Raum 306 · Beginn: 21.4.2004

Tutorium: wird angekündigt.

In a nutshell, pragmatics deals with the meaning of language in the context in which it occurs. So what this introductory course is about is how we use utterances in conversation and what they do, how the same utterance produced in different contexts acquires different meanings, how speakers realize their intentions in speaking so that they do not always mean what they just say but usually something more (and sometimes something else) and how hearers are able to work out the intended meaning each time. In particular, we will discuss Grice's theory of conversational implicature, Sperber & Wilson's Relevance theory, Austin's and Searle's Speech Act theories, and the notions of deixis and presupposition.

Texts:

     Green, Georgia M.. Pragmatics and Natural Language Understanding. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 1989.

     Thomas, Jenny. Meaning in Interaction. London: Longman, 1995.

     Yule, George. Pragmatics. Oxford: OUP, 1996.

plus selected chapters from other introductory books when necessary.

Requirements: regular attendance, weekly exercises, one short oral report, Zwischenprüfungsklausur.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

PD Dr. Susanne Winkler

K13 PS II: Syntactic Structure of English: A Minimalist Perspective

Mo 12-14 · Raum 119 · Beginn: 19. 04. 2004

Tutorial: t.b. a.

The aim of this seminar is to offer an introduction to generative syntax, as it is formalized in the Minimalist Program (Chomsky 1995). Students will have the opportunity to acquire the theoretical concepts used in generative approaches and to apply them in the syntactic analysis of English sentences. Major emphasis is placed upon the derivation of different clause structures (question formation, passivization, verb movement, etc.) and the application of the basic concepts provided by the Minimalist Program as discussed in Radford (1997).

Texts: Course book:

     Radford, A. (1997) Syntactic Theory and the Structure of English: A Minimalist Approach. Cambridge: CUP.

Requirements: Requirements: Oral report, exercises, Zwischenprüfungsklausur.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

PD Dr. Susanne Winkler

K14 PS II: Syntactic Structure of English: A Minimalist Perspective

Do 14-16 · Raum 306 · Beginn: 22. 04. 2004

Tutorial: t.b. a.

The aim of this seminar is to offer an introduction to generative syntax, as it is formalized in the Minimalist Program (Chomsky 1995). Students will have the opportunity to acquire the theoretical concepts used in generative approaches and to apply them in the syntactic analysis of English sentences. Major emphasis is placed upon the derivation of different clause structures (question formation, passivization, verb movement, etc.) and the application of the basic concepts provided by the Minimalist Program as discussed in Radford (1997).

Texts: Course book:

     Radford, A. (1997) Syntactic Theory and the Structure of English: A Minimalist Approach. Cambridge: CUP.

Requirements: Requirements: Oral report, exercises, Zwischenprüfungsklausur.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *



Linguistik III


Bitte beachten Sie: Voraussetzung zur Teilnahme an diesen Proseminaren ist die erfolgreiche Teilnahme am Proseminar Linguistik I sowie Language and Use!

Carol M. Geppert-Jolly, M.A.

L10 PS III: Stylistics

Mi 10-12 · Raum 108 · Beginn: 21. 4. 2004

This seminar aims to give a broad picture of the stylistic and grammatical patterns of both written and spoken English. The texts and examples to be examined will be taken from actual situations so that it will be possible to distinguish between varieties of English and see how certain of them differ from the accepted norm.

Planned topics for discussion are, among others: features of conversation and certain dialects, scripted and unscripted commentary, news reports and the language of the press, public speaking, advertising and religion.

The seminar will begin by introducing the linguistic terms and techniques necessary for describing and classifying the varieties of the language. Analysis of texts and examples and intensive treatment of topics will follow both in Referate and seminar discussions.

As preparation for the course, students should look at the books listed below.

Texts:

     David Crystal & Derek Davy, Investigating English Style Longman.

     G.W. Turner, Stylistics Pelican.

Requirements: Regular attendance and Referat.

Registration: During my office hour in the last week of the winter semester.

* * * * *



Literaturwissenschaft I


Prof. Dr. Eckhard Auberlen

N10 PS I: Introduction to Poetry

Di 8.30-10 · Raum 306 · Beginn: 20. 4. 2004

The aim of this proseminar is to introduce students in the Grundstudium to techniques and critical terms useful for the analysis of poetry. The poems for discussion will be selected from various periods of English and American poetry. Special attention will also be paid to practical things like the presentation of oral reports and the writing of term papers.

Requirements: The minutes (Protokoll) of one session, oral report, mid-term Klausur, term paper (7-8 pages)

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Lars Eckstein

N11 PS I: Introduction to Literary Studies

Do 18-20 · Raum 306 · Beginn: 22. 4. 2004

This seminar is intended for first year students. We will explore several concepts and methods of the analysis and interpretation of literary texts. This will involve careful readings of poems, prose texts and plays from several epochs and centuries.

Texts: All texts will be taken from The Norton Anthology of English Literature, Vol. 2 (7th edition, 2000).

Requirements: Regular active attendance, oral presentation(s), short mid-term exam and essay, term paper.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Dr. Hartmut Grandel

N12 PS I: Einführung in die Analyse und Interpretation von erzählender Prosa: Amerikanische Short Stories und Romane im 19. und 20. Jahrhundert

Mi 11-13 · Raum 406 · Beginn: 21. 4. 2004

Dieses Proseminar ist für StudienanfängerInnen der Amerikanistik und Anglistik bestimmt. Die TeilnehmerInnen sollen in ihm mit den Fragestellungen der neueren Erzähltheorie bekannt gemacht werden, und es sollen wichtige Begriffe der Erzähltextanalyse geklärt und für die Analyse ausgewählter amerikanischer Short Stories und Romane fruchtbar gemacht werden. Die Unterrichtsprache ist Englisch.

Literatur: Zur Anschaffung empfehle ich die folgenden Bücher:

     A. Walton Litz, ed., Major American Short Stories. 3rd ed. New York: Oxford UP, 1994,

     Shlomith Rimmon-Kenan, Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London: Routledge, 1989,

     Ishmael Reed, Flight to Canada, Scribner Paperback.

Qualifikation: Voraussetzungen für einen Schein (Teilleistung für die ZP) sind ein Protokoll, ein Kurzreferat und zwei kürzere Essays.

Anmeldung: Zentrales Anmeldeverfahren (Computeranmeldung)

* * * * *

Dr. Ralf Schneider

N13 PS I: Introduction to Literary Studies

Mo 10-12 · Raum 306 · Beginn: 19. 4. 2003

This seminar, which is intended for first-year students, will provide an introduction to the study of literature, the techniques of analysis and interpretation of texts. We will read poetry, prose and drama chosen from different epochs in literary history in order to demonstrate the varying relationships between texts and contexts. We will also discuss the film adaptation of one of the texts.

Texts: Some of the texts will be provided at the beginning of the semester. In addition, please buy William Shakespeare, Othello.

Requirements: Regular attendance and participation, oral presentation (Referat), short mid-term essay or exam, term paper.

Registration: central (Computeranmeldung)

Please note: There will be one additional film-viewing session.

* * * * *

Jan Stievermann M.A.

N14 PS I: Introduction to Literary Studies (American Literature)

Mi 9-11 · Raum 406 · Beginn: 21. 4. 2004

This beginners' course is designed to introduce basic critical concepts and interpretative approaches relevant for the analysis of literary texts. These theoretical tools will be applied to a representative selection of American writings (fiction, drama, poetry) from the colonial period to the present which will give participants a general overview of the historical development of literature in the U.S.

Texts: Please buy

     Nünning, Vera and Ansgar, Uni-Wissen: Grundkurs anglistisch-amerikanistische Literaturwissenschaft, Stuttgart, 2001.

     Arthur Miller, The Crucible, Penguin Classics, 2003.

Requirements: Regular attendance and participation; examination, term-paper.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Dr. Horst Tonn

N15 PS I: Introduction to Literary and Cultural Studies

Mi 14-16 · Raum 120 · Beginn: 21. 4. 2004

This course is an introductory course into the central concepts and methods of American Studies. Students will learn how to analyze and interpret literary texts, film and other examples of popular culture. We will study these texts closely in their formal and rhetorical composition and in a second step contextualize them in larger social and cultural discourses.

Texts:

     John Fiske, Introduction to Communication Studies (London, 1990).

A reader will be available at the beginning of the semester in the Amerikanistik office (room 558).

Requirements: active participation, presentation in class, three short papers.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *


Literaturwissenschaft: Proseminare II


Literaturwissenschaft II


Bitte beachten Sie: Voraussetzung zur Teilnahme an diesen Proseminaren ist die erfolgreiche Teilnahme am Proseminar Literatur I sowie Language and Use!

Prof. Dr. Eckhard Auberlen

O10 PS II: The History of the British Short Story

Di 12-14 · Raum 206 · Beginn: 20. 4. 2004

This advanced proseminar focusses on new directions in the development of the British short story from the Victorian Age to the present. The course starts with short stories in which the supernatural as the uncanny is thematized; then it turns to colonial short stories, modernist short stories and sarcastic short stories of the 1920s and 1930s and concludes with postcolonial and Black British short stories. Attention will also be paid to the development of the theory of the genre.

Texts:

     Christopher Dolley, ed., The Penguin Book of English Short Stories, vol. 1

     Malcolm Bradbury, ed., The Penguin Book of Modern British Short Stories

     Barbara Korte u. Claudia Sternberg, ed., Many Voices - Many Cultures: Multicultural British Short Stories

Requirements: oral or written report, term paper (12 pages), regular attendance; opportunity will be given for the oral exam required for the intermediate examination.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Lars Eckstein

O11 PS II: The World and Shakespeare

Do 14-16 · Raum 05 · Beginn: 22. 4. 2004

At the turn of the seventeenth century, Britain was a newcomer to the adventures of empire and imperialism. In William Shakespeare's time, reports from the Americas and elsewhere were still new and exciting, and 'exotic' faces were still rare in the streets of London. This seminar will address the question how a playwright and poet like Shakespeare tried to come to terms with the new worlds outside of Britain and what he knew as "Englishness". By looking at three of his plays specifically - The Tempest, Othello and The Merchant of Venice - we will investigate how, and to what ideological ends Shakespeare imagined and employed characters that are 'other', exotic, strange (in our case Amerindian, Black or Jewish) in a specific historical context. We may also find the time to look at how contemporary writers from the former colonies re-engage with Shakespeare's models in their own work.

Texts: Please buy and read the Arden-editions of:

     William Shakespeare, Othello

     William Shakespeare, The Tempest

     William Shakespeare, The Merchant of Venice

Requirements: Regular active attendance, oral presentation, term paper

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Dr. Bernd Engler

O12 PS II: William Faulkner

Mo 11-13 · Raum 406 · Beginn: 19. 4. 2004

This proseminar will focus on some of Faulkner's most intriguing texts, his novel Absalom, Absalom!, "The Bear", and a selection of short fictions which are central to an analysis of this writer's artistic development. Particular attention will be paid to aspects of narratology and the historical and social contexts to which Faulkner's works refer.

Texts:

     William Faulkner, Absalom, Absalom! (Penguin), Go Down, Moses.

Please read Absalom, Absalom! during the break.

Requirements: Regular attendance, active class participation, oral reports, term paper.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Ingrid Hotz-Davies, Ph.D.

O13 PS II: Ethics of Reading: 'Race' and Representation

Di 16-18 · Raum 108 · Beginn: 20. 4. 2004

There are various ways in which ethics and the study of literature intersect, almost inevitably: the ethical implications of a work's contents; literature as a didactic tool; the ethics of the interaction between readers, authors and texts. This seminar will discuss some of the theoretical positions in this field (e.g. Booth, Nussbaum, Spivak, Fetterley) and will then confront literary texts which present special problems as regards the ethics of reader-text-author interaction in the depiction/reception of issues surrounding the sensitive topic of 'race'.

Texts:

     Toni Morrison, Playing in the Dark: Whiteness and the Literary Imagination

     Joseph Conrad, Heart of Darkness

     Hanif Kureishi, The Buddha of Suburbia

     James Baldwin, Another Country

     Nella Larsen, Passing

Requirements: for PSII-Schein: regular attendance, oral presentation, term paper. Requirements for EPGII-Schein: regular attendance, oral presentation, term paper, short oral exam.

Registration: central (Computeranmeldung)

Voraussetzung: Language and Use, PSI. Für EPG-Studierende zusätzlich EPGI

* * * * *

Dr. Günter Leypoldt

O14 PS II: Nature Writing

Do 16-18 · Raum 406 · Beginn: 22. 4. 2004

In this seminar, we will focus on descriptions of nature, in a variety of texts and genres (including nature poetry and fiction, travelogues, captivity narratives, and historiographies), from America's colonial beginnings to the present. We will explore the ways in which descriptions of natural scenery serve argumentative purposes and reflect personal or social viewpoints (about, for instance, religion, ideas of good government, and the state of society). Our aim is to gain an understanding of the literary strategies and tropes used to inscribe even seemingly neutral observations of the American scene with the observer's sociopolitical agenda.

Texts: All texts will be supplied in a reader.

Requirements: Regular attendance at class, oral report, term paper.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Dr. Günter Leypoldt

O15 PS II: Walt Whitman

Fr 11-13 · Raum 406 · Beginn: 23. 4. 2004

This seminar will look at the poetry and poetics of Walt Whitman. On the basis of careful readings of a wide range of Whitman's texts, including some of his lesser-known prose writings, we will explore his distinctive literary style, discuss his most important beliefs, and situate him within the aesthetic and intellectual cultures of nineteenth-century American romanticism.

Texts: Please buy Walt Whitman's Leaves of Grass in the Norton edition. The remaining material will be supplied in a reader.

Requirements: Regular attendance at class, oral report, term paper.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Dr. Ralf Schneider

O16 PS II: Close Quarters: War and the English Stage

Mo 14-16 · Raum 206 · Beginn: 19. 4. 2004

The involvement of the British in war dates back at least to the Norman invasion of 1066, and there has hardly been a century in which British soldiers were not fighting either on the British Isles or abroad. Literature has always analysed, glorified or criticised what war does to individuals, groups in society or to the nation as a whole, focusing on different phases of armed struggle, from preparations for war or individual campaigns through the actual fighting and post-war recuperation and trauma. In this seminar we will discuss the relationship between war and literature in general and especially between war and the dramatic text and the theatre. We will read four plays which cover wars from the Hundred Years' War (and the Battle of Agincourt) to World War I and the crises succeeding the fall of the communist regimes in Eastern Europe. The plays make use of and reflect the theatrical conventions of their time and thus also illustrate a variety of theatrical genres and techniques that have been developed to (re-)present war on the stage: William Shakespeare's King Henry V (1599), Robert C. Sherriff's Journey's End (1928), Joan Littlewood & The Theatre Workshop's Oh, What a Lovely War! (1963), and David Edgar's Pentecost (1994). We will also see and compare two film adaptations of Henry V.

Texts: Please buy William Shakespeare, King Henry V either in the Arden Edition, or the Oxford Shakespeare Edition (Oxford World Classics series) or the New Cambridge Shakespeare Edition (all in paperback). The other texts will be made available upon registration.

Requirements: Regular attendance and participation, oral presentation (Referat), term paper.

Registration: central (Computeranmeldung)

Please note: In addition to registering via the computer, students must come to my office hours for preliminary registration in person.

There will be two or three additional film-viewing sessions.

* * * * *

Jan Stievermann M.A.

O17 PS II: American Colonial Literature

Mi 16-18 · Raum 120 · Beginn: 21. 4. 2004

Designed as a general introduction to the topic, this course intends to investigate the multifaceted nature of American colonial literature as it developed from the late 15th century to the Revolutionary period. We are not going to approach our subject as a purely aesthetic phenomenon, but will explore its many interconnections with religious and social history. Our course program is therefore based on an extensive definition of literature and includes a wide variety of textual genres such as travel narratives, sermons, court testimonies (Salem trials), diaries, but also 'traditional' poetry.

Texts: Please buy

     Gunn, Giles B. (ed.), Early American Writing, Penguin, 1994,

     Martin, Wendy (ed.), Colonial American Travel Narratives, Penguin, 1994

Requirements: Regular attendance and participation; oral presentation, term-paper.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Dr. Horst Tonn

O18 PS II: Contemporary American Minority Literature

Di 17-19 · Raum 406 · Beginn: 20. 4. 2004

In this seminar we will explore how works of literature contribute to the construction of ethnic identities in a multicultural United States. We will read several novels by contemporary minority writers which have been published from the 1970s to the 1990s. The writers come from various ethnic backgrounds: Chicano, Black American, Native American). The purpose of this seminar is to identify thematic, stylistic and ideological differences and similarities in these novels.

Texts:

     Rudolfo A. Anaya, Bless Me, Ultima (1972)

     Leslie M. Silko, Ceremony (1977)

     Ernest J. Gaines, Gathering of Old Men (1984)

     Sherman Alexie, Reservation Blues (1996)

Requirements: active participation, presentation in class, term paper or final exam.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *



Landeskunde


Bitte beachten Sie: Voraussetzung zur Teilnahme an diesen Proseminaren ist die erfolgreiche Teilnahme an Language and Use!

Dr. Jane Aaron / Prof. Christopher Harvie

LPS/LHS: Women in Wales: Culture and Identity

Kompaktseminar

The majority of cultural images of Wales and the Welsh have always been largely representative of male views of a masculine Wales; women's perspectives have hitherto had little place in orthodox accounts of Welsh life. But Welsh women's lives have changed since the 1980s in particular with extreme rapidity: transformations in the family, in the workplace, in culture and in politics are all contributing to a new mesh of social processes and to resultant shifts in the construction of individual identities. In this Kompaktseminar, we will explore both the reasons for women's relative invisibility in Welsh culture until quite recently and the changing nature and status of Welsh women's current self-representations. Using women's writing and feminist film documentaries as primary source materials, we will ask such questions as: What are the traditional stereotypes of the Welsh woman and what social processes lay behind their construction? What impact, if any, has the feminist movement had on Welsh women's sense of identity? To what extent is there still a distinctive 'Welshness' about female experience in contemporary Wales?

Dr. Jane Aaron is Professor of English Literature at the University of Glamorgan, Pontypridd.

Texts:

     Jane Aaron et al. Our Sister's Land: The Changing Identities of Women in Wales (Cardiff: UWP, 1994)

     Trevor Herbert and Gareth Elwyn Jones, eds. Post-War Wales (Cardiff: UWP, 1995)

Books and a bibliography will be available at Rm. 359 in late February.

Requirements: Assessment will be based on Referats, and on the presentation of a final Hausarbeit of c. 2500 words.

Registration: Could participants please register with Prof. Harvie before mid-April.

* * * * *

Prof. Dr. Bernd Engler

H10 LPS: Key Concepts of American Cultural History

Mo 14-16 · Raum 406 · Beginn: 19. 4. 2004

This seminar is designed as an introductory course to American cultural studies. We will study a variety of texts, discourses, and textual practices in literature and the visual arts from the colonial period to the present. In so doing, this course encourages students to explore the dynamics of American culture and the ideologies it is based on. In addition, the course will also examine critical approaches to cultural studies and the relevant terminology.

Texts: A reader will be available at the beginning of the term (Room 558).

Requirements: Class discussion, oral report, written exam.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Dr. Christopher Harvie

H11 LPS/LHS: Charles Dickens' Novels and His Times

Do 16-18 · Raum 108 · Beginn: 22. 4. 2004

This seminar will discuss selected novels of Charles Dickens and his concentrated critique of British industrialisation, and the social circumstances they were written to criticise. This will involve the preliminary study of British industrialisation, urban development and individualistic theories of education and politics. There will follow a close reading of he text and Dickens's strategies of plot development, character-depiction and social satire. Finally we will discuss the role that social criticism played in the culture of Victorian England, and how it stood in relation to, for example, the radical economic analysis of Karl Marx and Friedrich Engels, the reformist 'one nation' Toryism of Benjamin Disraeli, and the steady progress in local and central government of social and sanitary reform.

Novels to be studied will include Dombey and Son, A Christmas Carol, Hard Times and Oliver Twist.

Texts:

     Kenneth O Morgan, ed., The Oxford History of Britain (1983 and many reprintings)

     Raymond Williams, Culture and Society (1961, in Penguin)

     Christopher Harvie The Centre of Things: Political Fiction from Disraeli to the Present (1991; Second, revised edition Argyll Publishing, 2003)

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Dr. Christopher Harvie

H12 LPS/LHS: Transport, Society and Culture in Britain, 1750 to the Present

Mi 14-16 · Raum 108 · Beginn: 21. 4. 2004

This seminar will study both the economic and technological processes which created mobility, for citizens and commodities, in the first industrial nation - canals, railways, telegraphy, and later the impact of the internal combustion engine on air and road transport. It will also study the reactions to it both of the country's traditional rulers, of the developing working class, and of intellectuals and creative artists. The first sessions will be an introduction to concepts of industrialisation and transport change, and the sources for studying the transport revolution; Referate (usually organised cooperatively) will then deal with themes from this process - the raising of capital, the political consequences of mobility and communications, the effect of transport and urbanisation on the creation of an industrial working class - and their reflection in the literature and art of the time.

Texts:

     Kenneth O Morgan, ed., The Oxford History of Britain;

     Eric Hobsbawm, The Age of Revolution is a good introduction from a Marxist standpoint to the industrial revolution;

     Peter Mathias, The First Industrial Nation from a Liberal one.

     Raymond Williams, Culture and Society and

     F. Klingender, Art and the Industrial Revolution are also important.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *

David Matley, M.A. / Jane Rodríguez, B.A.

H13 LPS: Britain in the 1980s

Mi 16-18 · Raum 120 (room to be confirmed) · Beginn: 21. 04. 2004

The 1980s was a time of polarisation within British society: 'popular capitalism' and the rise of share ownership were coupled with the growth of an underclass and homelessness; families and communities were divided in the wake of the Miners' Strike and ethnic tensions; the North-South divide grew even wider; homosexuals were demonised by large sections of society in a wave of hysteria about the so-called 'gay plague'; and the New Right, embodied in the form of Margaret Thatcher's handbag, bludgeoned the 'Loony Left' into writing 'the longest suicide note in history'. This polarisation was also evident in popular culture, as highlighted by alternative and mainstream currents in the music scene, comedy, art and film-making.

The objective of this course is first to analyse key developments in British society and politics during the 1980s, and then to examine how these are reflected and reworked in popular culture. In our excursion into the sometimes frightening world of perms, leotards and bushy eyebrows, the central issues for discussion will be Thatcherism, social divisions, shifts in moral values, questions of identity, and nationalism. We will also analyse parallel developments in 1980s Germany and the good old '1980s revival' for all you studded belt and ankle-warmer wearers out there.

Texts:

     Edgell, S. & Duke, V. (1991): A Measure of Thatcherism: A Sociology of Britain. Harper Collins, London.

     Walker, A. & Walker, C. (Eds.) (1997): Britain Divided: The Growth of Social Exclusion in the 1980s and 1990s. Child Poverty Action Group, London.

     Kavanagh, D. (1997): The Reordering of British Politics: Politics After Thatcher, OUP, Oxford.

Requirements: Regular and active participation, short presentation, final in-class exam

.

Registration: central (Computeranmeldung)

* * * * *



Mediävistik I


Christine Baatz, M.A.

R10 PS I: Einführung in die altenglische Sprache und Literatur

Mi 16-18 · Raum 05 · Beginn: 21. 4. 2004

Ziel dieses Proseminars ist es, grundlegende Kenntnisse für die Lektüre altenglischer (vornehmlich westsächsischer) Prosatexte zu vermitteln. Ein Basiswissen über Syntax, Phonologie, Morphologie des Altenglischen ist dazu unerlässlich. Darüber hinaus sollen auch kulturgeschichtliche Aspekte (z.B. anhand der Ausgrabungen in Sutton Hoo) beleuchtet werden.

Folgende Anthologien von Übersetzungen wichtiger altenglischer Texte sind zur vorbereitenden und begleitenden Lektüre empfohlen: Anglo-Saxon Poetry, hrsg. und übers. von S.A. J. Bradley, London: Dent, 1982 und Anglo-Saxon Prose, hrsg. und übers. von Michael Swanton, London: Dent, 1993 (beide als Taschenbücher in Everyman's Library).

Literatur: J. O. Fichte/F. Kemmler, Alt- und mittelenglische Literatur: Eine Einführung. 2. Auflage; Literaturwissenschaft im Grundstudium, 6 (Tübingen: Narr, 1994).

Qualifikation: Regelmässige und aktive Teilnahme, 2 Klausuren.

Anmeldung: Zentrales Anmeldeverfahren (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Dr. Joerg O. Fichte

R11 PS I: Einführung in die altenglische Sprache und Literatur

Mo 10-12 · Raum 05 · Beginn: 19. 4. 2004

Aufgabe des Proseminars "Einführung in die altenglische Sprache und Literatur" ist es, die Studenten mit westsächsischer Phonologie, Morphologie, Flexionslehre und Syntax vertraut zu machen. Dabei wird die Betrachtungsweise vorwiegend synchronisch sein, enthält aber auch im Rahmen einer historischen Festlegung des Altenglischen diachronische Hinweise auf das Indo- und Urgermanische.

Literatur:

     Joerg O. Fichte / Fritz Kemmler. Alt- und mittelenglische Literatur. Eine Einführung. (Literaturwissenschaft im Grundstudium 6). Tübingen, 1994.

Qualifikation: Scheinerwerb durch Klausur

Anmeldung: Zentrales Anmeldeverfahren (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Dr. Joerg O. Fichte

R12 PS I: Einführung in die altenglische Sprache und Literatur

Do 12-14 · Raum 05 · Beginn: 22. 4. 2004

Aufgabe des Proseminars "Einführung in die altenglische Sprache und Literatur" ist es, die Studenten mit westsächsischer Phonologie, Morphologie, Flexionslehre und Syntax vertraut zu machen. Dabei wird die Betrachtungsweise vorwiegend synchronisch sein, enthält aber auch im Rahmen einer historischen Festlegung des Altenglischen diachronische Hinweise auf das Indo- und Urgermanische.

Literatur:

     Joerg O. Fichte / Fritz Kemmler. Alt- und mittelenglische Literatur. Eine Einführung. (Literaturwissenschaft im Grundstudium 6). Tübingen, 1994.

Qualifikation: Scheinerwerb durch Klausur

Anmeldung: Zentrales Anmeldeverfahren (Computeranmeldung)

* * * * *

Prof. Dr. Joerg O. Fichte

R13 PS I: Einführung in die mittelenglische Sprache und Literatur

Mo 16-18 · Raum 05 · Beginn: 19. 4. 2004

Das Proseminar "Einführung in die mittelenglische Sprache und Literatur" setzt sich zwei Ziele: Erstens sollen Studenten mit den sprachlichen Entwicklungen bekanntgemacht werden, die Englisch von einer synthetischen zu einer analytischen Sprache werden liessen, was auch Hinweise auf phonologische, morphologische und syntaktische Veränderungen einschliesst. Zweitens sollen dialektale Eigenarten (Kentish, Southern, London Standard, East und West Midlands, Northern) anhand von ausgewählten Texten dargestellt und erläutert werden.

Literatur:

     Joerg O. Fichte / Fritz Kemmler. Alt- und mittelenglische Literatur. Eine Einführung. (Literaturwissenschaft im Grundstudium 6). Tübingen, 1994.

Qualifikation: Scheinerwerb durch Klausur

Anmeldung: Zentrales Anmeldeverfahren (Computeranmeldung)

* * * * *

Dr. Fritz Kemmler

R14 PS I: Einführung in die altenglische Sprache und Literatur

Mi 14-16 · Raum 119 · Beginn: 21. 4. 2004

Dieses einführende Proseminar soll die Studierenden mit den phonologischen, morphologischen und syntaktischen Merkmalen des Altenglischen (vornehmlich des Westsächsischen) vertraut machen und zur Lektüre von westsächsischen Prosatexten befähigen.

Literatur: J. O. Fichte / F. Kemmler, Alt- und mittelenglische Literatur: Eine Einführung, 2. Auflage; Literaturwissenschaft im Grundstudium, 6 (Tübingen: Narr, 1994).

Qualifikation: regelmässige und aktive Teilnahme, 6 Tests.

Anmeldung: Zentrales Anmeldeverfahren (Computeranmeldung)

* * * * *

Dr. Fritz Kemmler

R15 PS I: Einführung in die mittelenglische Sprache und Literatur

Mo 14-16 · Raum 119 · Beginn: 19. 4. 2004

Dieses einführende Proseminar soll die Studierenden mit den phonologischen, morphologischen und syntaktischen Merkmalen der mittelenglischen Dialekte vertraut machen und zur Lektüre von mittelenglischen Texten in Vers und Prosa befähigen.

Literatur: J. O. Fichte / F. Kemmler, Alt- und mittelenglische Literatur: Eine Einführung, 2. Auflage; Literaturwissenschaft im Grundstudium, 6 (Tübingen: Narr, 1994).

Qualifikation: regelmässige und aktive Teilnahme, 6 Tests.

Anmeldung: Zentrales Anmeldeverfahren (Computeranmeldung)

* * * * *



Übungen im Hauptstudium


Siehe auch das Angebot zusätzlicher Kurse im Grundstudium.

Anmeldung für Oral Communication II und Written Communication II: Zentrales Anmeldeverfahren.

Anmeldung für Phonetics, Translation II und Interpretation and Essay: persönliche Anmeldung.

Die Kurse beginnen in der ersten Semesterwoche.

Oral Communication II

Voraussetzung: Zwischenprüfung

E10: Lethbridge Do 14-16 · Raum 119

E11: Watts Di 10-12 · Raum 108

Written Communication II

Voraussetzung: Zwischenprüfung

F10: Donnellan Mo 16-18 · Raum 206

F11: Lethbridge Do 16-18 · Raum 119

F12: Matley Di 18-20 · Raum 206

Phonetics

Voraussetzung: Zwischenprüfung

Watts Mo 14-16 · Raum 108

Watts Di 10-12 · Raum 306

Interpretation and Essay (for Candidates)

Voraussetzung: Meldung zur Lehramtsprüfung

Auberlen Mo 14-16 · Raum 306

Translation II

Bitte beachten: der Kurs "Translation II" ist nur für den Studiengang Staatsexamen vorgesehen.

Voraussetzung: ZP; "for Candidates only": Anmeldung zum Staatsexamen

Geppert-Jolly Do 8-10 · Raum 108 (for Candidates only)

Geppert-Jolly Mi 12-14 · Raum 108 (for Candidates only)

Matley Di 10-12 · Raum 120 (t.b. c.)

Watts Fr 12-14 · Raum 206

Siehe auch:

- Fachdidaktik Englisch

- Lektürekurs Mediävistik ("Mediävistik am Donnerstag")

* * * * *

Prof. Dr. Eckhard Auberlen

Interpretation and Essay (Hauptstudium)

Mo 14-16 · Raum 306 · Beginn: 19. 4. 2004

This class is intended for students near the end of their Hauptstudium who wish to review their critical tools of analysis and practise 'close reading' on an advanced level which also includes the study of texts in their social and literary context. The course also deals with selected aspects of theory as well as problems and strategies of essay writing.

Texts:

     S. Rimmon-Kenan, Narrative Fiction (Routledge)

     Manfred Pfister, Das Drama (UTB)

     Christoph Bode, Einführung in die Lyrikanalyse (WVT)

Requirements: two interpretations (mock exams)

Registration: Mon 16-17, Wed 18-18.30 in 361

* * * * *

Dr. Fritz Kemmler

Lektürekurs: Mediävistik am Donnerstag

Do 12-13 · Raum 306 · Beginn: 22. 4. 2004

Dieser Kurs wendet sich an alle an der (englischen) Mediävistik interessierten Studierenden. Der Schwerpunkt dieses Kurses liegt auf der intensiven Lektüre (kürzerer) alt- und mittelenglischer Texte aus ganz unterschiedlichen literarischen Gattungen. Zusätzlich soll auch der literatur- und sozialgeschichtliche Kontext der Texte erarbeitet werden.

Schwerpunktthema im Sommersemester 2004: Old English Minor Poems.

Anmeldung: nicht erforderlich.

* * * * *

Stu Watts, BA, MA

British and American Phonetics (1)

Mo 14-16 · Raum 108 · Beginn: 19. 04. 2004

This course is designed both for students who wish to revise for their coming exams, as well as for students who wish to gain more experience/knowledge in the subject area for the first time. It will be an examination of the two main standard varieties of spoken English: BBC English or Received Pronunciation (RP), i.e. British English (BE); and General American, i.e. American English (AE). The sound system of these two varieties (i.e. their individual vowels and consonants, and how they interact) will be studied. Learning how to transcribe these sounds will be another important aim of this course. Where appropriate, English and German will also be compared/contrasted with each other, in order to highlight teaching difficulties (and possible solutions to them).

Requirements: Regular attendance and weekly exercises; a course-final exam must be taken and passed in order to receive the 'Schein'.

Registration: Add your name to the appropriate class list, which will be hanging next to my office door from the beginning of the 'vorlesungsfreie Zeit'.

* * * * *

Stu Watts, BA, MA

British and American Phonetics (2)

Di 10-12 · Raum 306 · Beginn: 20. 04. 2004

See above description.

Requirements: Regular attendance and weekly exercises; a course-final exam must be taken and passed in order to receive the 'Schein'.

Registration: Add your name to the appropriate class list, which will be hanging next to my office door from the beginning of the 'vorlesungsfreie Zeit'.

* * * * *

Inge Strass-Latzko

Z10 Fachdidaktik: Intercultural Learning via Literature

Fr 11-13 · Raum 05 · Beginn: 23. 4. 2004

Zusätzliche Kompaktsitzung am 26. Juni 2004, 11-18 Uhr

This seminar will explore how the teaching of literature at school can enhance students' understanding of a foreign culture and its history as well as their own cultural background. We will concentrate on Irish literature and culture and have a closer look at Irish plays and novels. By the beginning of the term you should have read at least two of the following:

Brian Friel, Translations

Christina Reid, Joyriders

Brian Moore, Lies of silence

Bernard McLaverty, Cal

This seminar will also provide a general introduction to the teaching of English at school (advanced level). It is intended for students who have finished their Praxissemester.

Requirements: Regular attendance, active class participation, an oral report and a final exam (Klausur).

Registration: central (Computeranmeldung)

Für Studierende des Lehramts gehört das Seminar nach der neuen Prüfungsordnung zu den Pflichtveranstaltungen.

* * * * *



Linguistik


Prof. Dr. Kurt Kohn

HS: The Autonomous Language Learner

Mi 14-16 · Raum 027 · Beginn: 21. 4. 2004

The concept of learner autonomy goes back to work in cognitive psychology and started to play a role in discussions on second language learning and teaching in the mid 1970's. In our seminar we will trace this development paying particular attention to communicative approaches and the potential of the "new technologies" multimedia and Internet in this context. Based on these explorations we will also carry out empirical studies. Particular emphasis will be on various types of language practice that encourage and support learning as an active process. This will range from pronunciation training to grammar learning and guided immersion.

Texts: A reading list will be made available at the first meeting.

Qualifikation: Regular attendance and participation in class activities, participation in a work group; term paper.

Registration: By e-mail to kurt.kohn^@uni-tuebingen.de. Please provide the following data: name address, phone, email, study program, subjects, semester.

* * * * *

Prof. Dr. Kurt Kohn

HS: Lexical Semantics

Do 10-12 · Raum 206 · Beginn: 22. 4. 2004

This seminar is about the lexical dimension of English, in particular word meaning, collocation and lexical cohesion. Starting from a cognitive model of discourse-based communication, we will address lexical aspects of linguistic knowledge and use both from a theoretical and empirical perspective. Major models and approaches will be presented and discussed. On this basis, we will then explore implications for discourse analysis, translation studies and second language learning.

Texts: A reading list will be made available at the first meeting.

Qualifikation: Regular attendance and participation in class activities, participation in a work group; term paper.

Registration: By e-mail to kurt.kohn^@uni-tuebingen.de. Please provide the following data: name address, phone, email, study program, subjects, semester.

* * * * *

Prof. Dr. Kurt Kohn / Sabine Braun

HS/OS: Corpora and Language Learning

Do 16-18 · Raum 05 · Beginn: 22. 4. 2004

Recent discussions in second-language pedagogy focus on constructivist learning theories and their demand for authenticity of learning materials and autonomy of learners and teachers. Many traditional textbooks, however, still rely on invented examples and support learning activities that do not always reflect real language use. Moreover, they take a deductive approach (language facts are stated and then exemplified) which does not leave much scope for autonomous exploration. In this seminar we will take a look at how authentic language corpora (from newspaper archives on CD ROM to multimedia and web resources) can be exploited to meet the demand for authenticity and autonomy and thus to enrich and enhance the language learning process. We will examine how corpora can be used to inform and create teaching materials, and how they can be exploited by the learners themselves in explorative learning scenarios. Our discussion of the theoretical and methodological implications of corpus analysis will be complemented by practical workgroup projects.

Texts:

     Mukherjee, Joybrato, Korpuslinguistik und Englischunterricht. Frankfurt: Peter Lang, 2002.

     Wichmann, Anne; Fligelstone, Steven; McEnery, Tony & Knowles, Gerry (eds), Teaching and Language Corpora. London: Longman, 1997.

Selected papers and articles.

Requirements: regular attendance, participation in class activities, term paper or set paper (Klausur) at the end of term

Registration: By e-mail to kurt.kohn^@uni-tuebingen.de. Please provide the following data: name address, phone, email, study program, subjects, semester.

* * * * *

PD Dr. Susanne Winkler

HS: Focus Constructions in English

Do 9-11 · Raum 306 · Beginn: 22. 04. 2004

Syntaxpraktikum: Do 11-12, Raum 306

This seminar will introduce students to the principles of syntax and focus theory in the context of generative grammar. The focus of a sentence is a constituent that is emphasized and usually set off from the rest (its background). A focus construction (FC) is a sentence type in which a focussed constituent is displaced to a position of prominence either by prosodic or morphosyntactic means, or by a combination of both. Focus influences semantic interpretation. In a sentence, such as Manny called Bill an idiot, but I don't know who else, the interpretation of the missing part of the sentence depends on the focus that is assigned in the first part of the sentence. Just as various types of foci must be distinguished in terms of the particular effects they have on the context (presentational focus vs. contrastive focus), various types of FCs can be differentiated in terms of the type of focus they serve to promote: presentational FCs (such as there-constructions, subject-verb-inversion, thetic constructions), contrastive FCs (such as F-topicalization, cleft constructions, certain elliptical constructions), and others. We will concentrate on the descriptive coverage of these constructions as well as on current syntactic accounts.

Texts: A topic list (including references) will be sent to you upon registration.

Requirements: oral report, corpus work, term paper.

Registration: Via email to susanne.winkler^@t-online.de by March 31. Please provide your name, address, phone number, semester

* * * * *



Literaturwissenschaft


Prof. Dr. Eckhard Auberlen

HS: Jonathan Swift and Alexander Pope

Mo 12-14 · Raum 306 · Beginn: 19. 4. 2004

This Hauptseminar focusses on similarities and differences between Swift's and Pope's responses to new discourses of the Enlightenment. Both authors are studied in the social context of the Augustan Age with special consideration of developments on the bookmarket and the rise of the British commercial empire. The course includes the study of Swift's "The Battle of the Books", "A Tale of a Tub", Gulliver's Travels and "A Modest Proposal" and Pope's "Windsor Forest", "The Rape of the Lock", "An Essay on Criticism", "The Dunciad", "An Essay on Man" and "Epistle to Burlington".

Texts:

     Alexander Pope, The Poems of Alexander Pope (Twickenham Text, ed. John Butt, Yale Univ. Press)

     Jonathan Swift, Gulliver's Travels (Norton Critical Edition) Jonathan Swift A Tale of a Tub (World Classics) Jonathan Swift, A Modest Proposal (Prometheus)

Requirements: Regular attendance; oral or written report; term paper (15 pages) or Klausur

Registration: Mon 16-17, Wed 18-18.30 in 361

* * * * *

Prof. Dr. Eckhard Auberlen

HS: Love Poetry from Wyatt to Donne

Mi 12-14 · Raum 119 · Beginn: 21. 4. 2004

The Tudor period is the Golden Age of English love poetry. The tradition of Ovidian and Petrarchist love poetry was modified in England in an interesting manner. There is a significant connection between English Protestantism and the transformation of idealizing Petrarchist conventions to more 'realistic' investigations of love relationships. Moreover, the changes in the political climate from the Elizabethan to the Jacobean Age can also be traced in the development of English love poetry. The authors studied are Wyatt, Surrey, Sidney, Spenser, Marlowe, Shakespeare, Donne and Milton.

Texts: The Norton Anthology of English Literature, vol. 1

Requirements: Regular attendance; oral or written report; term paper (15 pages) or Klausur

Registration: Mon 16-17, Wed 18-18.30 in 361

* * * * *

Prof. Robert Coleman-Senghor

HS: Visions of California

Mo, Mi 10-12 · Raum 120 · Beginn: 2. 6. 2004

(Kompaktseminar) Introductory Meeting: Wednesday, April 21, 10-12, Raum 120

This seminar examines the dynamic relationship of place, culture and identity within the context of California regionalism and exceptionalism. Students will be introduced to the mythical character of California and to how California serves as symbol of America's last Eden - a legendary and utopian space for making and remaking the self.

The readings address issues such as nativism, immigrant adjustment, racial and ethnic conflict, opulence and poverty, utopian and dystopian fantasies, and the cultural and geographical topographies of California. The seminar will seek to identify the cultural dynamics of the California Dream, but it will also pay attention to what Mike Davis has called "California noir," that state of angst and despair that floods California with a grotesque, dark sunlight.

Texts: (required reading)

     Jack London, The Valley of the Moon (Univ. of California Press)

     John Steinbeck, The Grapes of Wrath: Text and Criticism (Penguin)

     Greg Sarris, Watermelon Might (Penguin)

     Maxine Hong Kingston, Tripmaster Monkey: His Fake Book (Vintage)

Requirements: active participation, presentation in class, term paper or final exam.

Registration: Amerikanistik office (558) beginning February 9, 2004.

* * * * *

Prof. Dr. Bernd Engler / Kathy-Ann Tan, M.Lit.

HS: Language Poetry and the Contemporary Avant-Garde

Di 15-17 · Raum 406 · Beginn: 20. 4. 2004

Language poetry is a movement which emerged in the early 1970s in America and can be described as writing which foregrounds a distinct awareness of the materiality of language. One of the characteristics of Language writing is that its writers take a serious interest in the theoretical underpinnings of their work; most of these poets have written and published critical essays and articles, explaining in detail the nature of their project-based writing and their critical agendas. Central to the ethos of Language writing, however, is a heightening of the discrepancy between language and the world, the signifier and the signified.

Characteristically, Language poetry works with open texts that constantly problematize the issues of subjectivity and agency, of creation and re-creation. In this seminar, we will look at some of the key 'Language-centred' writers, and examine the salient aspects of their poetry. Given that most of the poets are now leading academics or heads of creative writing programs across the USA, the institutionalization of the Language movement is an interesting issue that will be considered. We will look at the following poets in the course of this seminar: Lyn Hejinian, Charles Bernstein, Susan Howe, Bernadette Mayer, Rae Armantrout, Alice Notley and others, as well as critical texts by Barrett Watten, Bruce Andrews, Bob Perelman, Ron Silliman, Juliana Spahr, and Marjorie Perloff.

Texts: A seminar reader will be available by the end of March in room 558.

Requirements: Oral report plus term paper or written exam.

Registration: At the Amerikanistik office (558) beginning February 9, 2004.

* * * * *

Prof. Linda Kauffman Ph.D.

HS: The Body Politic: Culture, Scandal, Spectacle

Mo, Mi 16-18 · Raum 119 · Beginn: 24. 5. 2004

This course examines the meaning of citizenship in the U.S., as represented in political discourse, the media, and contemporary fiction and film. We will deal with constructions of nation and the media culture of spectacle by looking at texts and films that deal with a range of political issues, ranging from the Nixon to the Clinton Administration. These include Anna Deavere Smith's "documentary theatre" plays, Fires in the Mirror, which portrays racial tensions in Crown Heights, New York in 1991, and Twilight: Los Angeles, 1992, which deals with the police beating of a black man, Rodney King, and the riots that followed the trial and verdict. We shall also examine Margaret Atwood's The Handmaid's Tale (1986); Don DeLillo's novel Mao 2 (1991) and Philip Roth's The Human Stain (2000), which investigate issues of terrorism, spectacle, and repression. We will ask questions about the meaning of citizenship at a time when American culture is divided by intractable ideological schisms. We will examine the roles of fiction and film in subverting this trend.

Texts:

     Don DeLillo, Mao 2

     Anna Deavere Smith, Fires in the Mirror

     Anna Deavere Smith, Twilight: Los Angeles 1992

     Margaret Atwood, The Handmaid's Tale

     Philip Roth, The Human Stain

Possible Films: Bullworth, JFK, The Contender, The Human Stain, Wag the Dog, The War Room.

Requirements: one exam, student presentations. Students with questions may email lk22^@umail.umd.edu or kauffman^@umd.edu

Registration: American Studies department office (558) beginning February 9th 2004.

* * * * *

Prof. Linda Kauffman Ph.D.

HS: American Feminist Literature & Film

Mo, Mi 11-13 · Raum 206 · Beginn: 24. 5. 2004

This course examines the extraordinary achievements of North American women writers, poets, and playwrights. We shall explore such issues as silence, exile, and cunning: the myths of womanhood; and the subversive aspects of women's narratives.

Texts:

     Sandra Gilbert & Susan Gubar, eds. Norton Anthology of Literature by Women, 2nd ed., WW. Norton, ISBN 0-393-96825-1,

     Anna Deavere Smith, Fires in the Mirror

     Anna Deavere Smith, Twilight: Los Angeles 1992

     Margaret Atwood, The Handmaid's Tale

Possible Films: The Handmaid's Tale, The Karen Carpenter Story, Marx: The Video, The Contender.

Requirements: one exam, student presentation. Students with questions may email lk22^@umail.umd.edu or kauffman^@umd.edu

Registration: American Studies department office (558) beginning February 9th 2004.

* * * * *

Prof. Dr. Nita Schechet

HS: Mirror Plays in Shakespeare: Text, Genre and Performance

Mi 9-11, 18-22; Fr 9-11 · Raum 306/120/306 · Beginn: 28. 6. 2004

Introductory meeting: Friday, April 30, 9-11, room 306.

The course will focus on four plays, A Midsummer Night's Dream, Romeo and Juliet, Hamlet and Twelfth Night. The plays will be studied in pairs as mirror texts, thematically identical and generically opposite. The two pairs will also be compared with each other in a view of Shakespeare's artistic development. (A Midsummer Night's Dream and Romeo and Juliet were both written between 1594-1596; Hamlet and Twelfth Night were written between 1599-1601.) Questions of interpretations in performance will also be considered, using videotaped film versions of various performances of each of the four plays. The compact summer course will be given during the last 5 weeks of the second semester in twice-weekly 2-hour sessions, with an additional weekly full screening of a single (baseline) filmed interpretation of each of the 4 plays.

Texts: Paired texts:

A Midsummer Night's Dream and Romeo and Juliet

Hamlet and Twelfth Night

Requirements: a prerequisite: prior familiarity with (a preliminary reading of) each of the four plays; regular attendance and active class participation; two brief term papers (one on each pair).

Registration: Amerikanistik office (558) beginning February 9.

* * * * *

Prof. Dr. Gerhard Stilz / Horst Trossbach

HS: Coetzee in Context: Apartheid and the South African Novel

Do 18-20 · Raum 206 · Beginn: 22. 4. 2004

This seminar will explore Nobel Prize winner J.M. Coetzee's literary work in the context of other South African novelists' response to the convulsions of their society in the 2nd half of the 20th century. The texts chosen to cover the apartheid era range from white "liberal realist" fiction to radical black protest literature and include Coetzee's allegory Waiting for the Barbarians, which is clearly rooted in the South African experience, yet transcends it towards a more general exploration of colonial discourse. The seminar will also deal with post-apartheid novels set in the "new South Africa", contrasting Christopher Hope's satirical probing into analogies between Afrikaner nationalism and African nationalism with Coetzee's investigation of questions of white guilt and black retribution in Disgrace.

Texts:

     Alan Paton, Cry, the Beloved Country (London: Vintage)

     Alex La Guma, The Time of the Butcherbird (Oxford: Heinemann)

     Christopher Hope, Me, the Moon and Elvis Presley (London: Picador)

     J.M. Coetzee, Waiting for the Barbarians (London: Vintage) J.M. Coetzee, Disgrace (London: Vintage)

Requirements: attendance, active participation, oral presentation, term paper or Klausur.

Registration: There will be a pre-registration meeting in the last week of semester (Thursday, 12 February at 17.00 ct in room 465).

* * * * *

Prof. Dr. Gerhard Stilz

HS: Romane und Versepen der englischen Romantik

Do 11-13 · Raum 108 · Beginn: 22. 4. 2004

In conjunction with my lecture on English Romanticism, this seminar will concentrate on a sample of outstanding English novels and verse epics written between 1780 and 1830. We will include in our reading Gothic novels such as Ann Radcliffe's The Mysteries of Udolpho or M.G. Lewis' The Monk, we will address two types of historical novel in Scott's Ivanhoe and Waverley, we will compare two novels of doubtful nomenclature, i.e. William Godwin's Caleb Williams and Jane Austen's Pride and Prejudice, and we will analyse in some detail Wordsworth's Prelude and Byron's Don Juan.

Registration: Up to 20 participants can register for this seminar on Thursday, 12 February 2004, 18.00. Five seats will be reserved until the beginning of term.

* * * * *



Landeskunde


Prof. Dr. Christopher Harvie

LHS/LOS: Writers and Society in 19th and 20th Century Britain

Di 14-16 · Raum 108 · Beginn: 20. 4. 2004

This seminar is intended for students who wish to study in depth individuals, institutions, regions and towns, particularly (though in no way exclusively) those which have had a particular literary or cultural significance. It should be of value for those contemplating a Magisterarbeit or Zulassungsarbeit in this area in the near future; as it will be concerned not just with content, context, reception, etc. of the writers and works, but with methods of research and presentation.

Texts:

     Christohper Harvie, Travelling Scot

     Raymond Williams, Culture and Society

     Kenneth Morgan, The Oxford History of Britain

Requirements: No formal Hausarbeit or Klausur will be required for Oberseminar students, though Hauptseminar students will have either have to write a Klausur or Hausarbeit to obtain a Schein. Students will be required to organise seminar sessions on the works that they want to deal with, along the lines specified in the Bumper Book.

Registration: Those interested are - preferably - advised to meet with Professor Harvie in his Sprechstunde, or contact him on christopher.harvie^@uni-tuebingen.de.

* * * * *

Prof. Charles Johnson, Ph.D.

LHS: The Gilded Age and the Progressive Era

Mo 9-11 · Raum 406 · Beginn: 19. 4. 2004

The period from 1877-1921 in the history of the United States is commonly referred to by historians as the Gilded Age and Progressive Era. During this time the nation underwent a drastic transformation both internally and on the world's stage. In 1877 Reconstruction came to an end, and the nation focused its energies on westward expansion. By 1921 the United States had become the leading financial and industrial Power in the world as the First World War shifted the center of world finance from London to New York. In this course we will examine how this transformation came about as well as many social, political, racial, ethnic, and cultural issues that dominated the period.

Texts: Jack Finney. Time and Again. A supplement course reader will be on reserve at the Amerikanistik Sekretariat (Room 558) at the beginning of the semester.

Requirements: Regular attendance, essay and class participation.

Registration: Beginning Monday February 9, 2004 at the Amerikanistik office, room 558.

* * * * *

Prof. Dr. Horst Tonn

LHS: Mediating War: The Role of War Correspondents in the Gulf War and the Iraq War

Do 10-12 · Raum 119 · Beginn: 22. 4. 2004

In this seminar we will explore the role of the media in the case of war. More specifically, we will look at the ways in which war correspondents shape public perceptions of war. Our starting point will be a comparison of the performance of war correspondents during the Gulf War and the recent Iraq War. With the extreme restrictions imposed on reporters during the first Gulf War on the one hand and the deceptive authenticity of reporting conveyed by the "embedded correspondents" during the Iraq War on the other hand we have two quite opposite models from which we can study the phenomenon of media politics in war time. The material we will study will be drawn from newspapers, magazines and television reporting.

Requirements: active participation, presentation in class, term paper or final exam.

Registration: Amerikanistik office (558) beginning February 9, 2004.

* * * * *



Mediävistik


Prof. Dr. Joerg O. Fichte

HS: Pre-Shakespearean Drama: From Mankind to Marlowe

Di 16-18 · Raum 05 · Beginn: 20. 4. 2004

The course is designed to extrapolate and define the paradigmatic structure of the morality type of play. An investigation and analysis of the various forms of this dramatic genre will be conducted, that is, of the mankind plays, the youth and student moralities, the estate moralities, the Protestant drama, the Humanist interludes and the early Elizabethan hybrid plays. The properties of these types will be illustrated by representative examples taken from each group.

Texts: Collection of texts available at the end of February in room 408.

Requirements: Depending on the topics of the papers or final exams (Klausuren), Scheine can be acquired in either historical linguistics or in literature.

Registration: during office hours in rooms 408 and 409.

In dieser Veranstaltung kann ein Leistungsnachweis für das Ethisch-Philosophische Grundlagenstudium nach Anlage C, 1.2., WPO für das Lehramt an Gymnasien, zu fach- bzw. berufsspezifischen Fragen erworben werden (EPG 2).

* * * * *

Dr. Fritz Kemmler

HS: Historical Grammar: Old English

Mo 10-12 · Raum 119 · Beginn: 19. 4. 2004

Tutorium: Di 9-11, R. 136; Beginn: 20. 4. 2004

Based on a representative corpus of Old English prose texts we shall study the major areas of historical grammar: sounds, accidence, and syntax. Students wishing to participate in this course should have attended the 'Proseminar I: Altenglisch'.

Texts: A course-reader will be available in the first meeting.

Requirements: active participation; 'Hausarbeit' (or 'Klausur').

Registration: Monday, February 9, 12-13.30, R. 407.

Dieses Hauptseminar eignet sich für Studierende im Lehramtsstudiengang, die beabsichtigen, im Staatsexamen die sprachhistorische Klausur zu bearbeiten, wie auch für Studierende im Magisterstudiengang Linguistik des Englischen (HF und NF), die sich einen Schwerpunkt in der historischen Linguistik erarbeiten möchten.

* * * * *



Oberseminare und Kolloquien


Dr. Edward Göbbel

Kolloquium für Staatsexamenskandidat(inn)en

Mi 10-12 · Raum 119 · Beginn: 21. 04. 2004

Dieses Kolloquium richtet sich an die bei Prof. Dr. H. B. Drubig für den Termin 2004/II zur mündlichen Prüfung gemeldeten Kandidat(inn)en. Es dient vor allem der Vorbereitung auf den allgemeinen Teil der mündlichen Prüfung im Fach Englische Sprachwissenschaft.

Anmeldung: In meinen Sprechstunden (Mi 10-11h, Raum 555)

* * * * *

Prof. Dr. Kurt Kohn

OS: Topics for Candidates

Di 20-22 (14-tägig) · Raum 306 · Beginn: 20. 4. 2004

Exam candidates (Staatsexamen and Magister) are given the opportunity to present and discuss linguistic topics suitable for the oral exam.

Registration: By e-mail to kurt.kohn^@uni-tuebingen.de. Please provide the following data: name address, phone, email, study program, subjects, semester.

* * * * *

Prof. Dr. Kurt Kohn

OS: Topics in Applied English Linguistics

Mi 18-20 (14-tägig) · Raum 206 · Beginn: 21. 4. 2004

PhD students are given the opportunity to present and discuss their research projects.

* * * * *

PD Dr. Susanne Winkler

OS: Syntax of Coordinated Constructions

Mo 14-16 · Raum 465 · Beginn: 26. 04. 2004

This seminar discusses recent contributions to the syntax of coordinate constructions. We will also investigate three-dimensional accounts of coordination. The first set text is by Ljiljana Progovac (2003) Structure for Coordination, which is available in room 464. A complete reading list is available by February 29 and will be send to you upon registration.

Registration: Via email to susanne.winkler^@t-online.de by March 31. Please provide your name, address, phone number, semester

* * * * *


Prof. Dr. Bernd Engler / Dr. Hartmut Grandel / Prof. Dr. Horst Tonn

Topics for Candidates

Mi 18-22 · Raum 119 · Beginn: 28. 4. 2004

This course is designed for advanced students and exam candidates (Magister & Staatsexamen) who, in the face of the plethora of special topics they need for their finals, plan to speed up their studies and to fill in some 'gaps' without going through the motions of attending one more time-consuming "Hauptseminar" - or even two. The purpose of this course is to help candidates (and those who plan to take their finals within the next few semesters) find and prepare suitable topics, and get a comprehensive overview of three topics that have been particularly attractive to exam candidates in recent years.

The course will consist of three teaching units which can be 'booked' individually: one of the units is dealing with "Contemporary American Short Fiction" (Engler), one with "20th Century American Autobiography" (Grandel), and one with "American Realism" (Tonn). Each unit will consist of three sessions in which relevant texts of the respective "Spezialgebiet" will be introduced and contextualized. As the course will cover a large number of texts, you should be prepared to do some extensive reading before the course starts and also during the "reading weeks" between the teaching units.

Registration: At the Amerikanistik office (558) beginning February 9, 2004.

* * * * *

Prof. Ingrid Hotz-Davies, Ph.D.

OS: Gender Theory: Eve Kosofsky Sedgwick

Mo 16-19 · Raum 108 · Beginn: 19. 4. 2004

Eve Kosofsky Sedgwick is a theoretician and literary critic whose life's work so far has been dedicated to the investigation of 'masculinity' within the conceptual framework of 'queer studies'. She has provided groundbreaking studies on such phenomena as the erotics of the 'traffic in women' (Between Men) and the phenomenon of the 'closet'. It may well be her more uncompromising, politically oriented, ruthlessly outspoken stance that has so far prevented a reception in Germany which could parallel the near-canonical status accorded to Judith Butler. This course will focus on Sedgwick's two major publications and various essays and will then test her theories using selected examples from the literary texts she deals with. This course is discussion intensive and hence will run to three hours: we will use the extra hour to develop our communication skills in academic debate. The following texts should be bought. In addition, students might consider buying Sedgwick's collection of essays, Tendencies.

Texts:

     Eve Kosofsky Sedgwick, Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire

     Eve Kosofsky Sedgwick, Epistemology of the Closet

Requirements: regular attendance, oral presentation, written exam or term paper

Registration: Now in my office hours or by e-mail

* * * * *



Sonstige Veranstaltungen


Culture Club

Der Culture Club des Seminars für Englische Philologie trifft sich während des Semesters mittwochs von 18-22 Uhr in Raum 306. Regulärer Beginn der Veranstaltungen ist 20 Uhr; einzelne Veranstaltungen beginnen bereits früher. Genaueres erfahren Sie aus den Aushängen am Schwarzen Brett im Foyer.

Der Club soll ein Forum sein, auf dem Studierende wie auch Lehrende und Gäste des Seminars ausserhalb des üblichen Lehrangebots Themen aus dem Bereich der englischsprachigen Kultur(en) zur Sprache bringen können - in Vorträgen, Dia-Vorträgen, Diskussionsrunden, Filmvorführungen usw. (meist in englischer Sprache).

FilmClub

FilmClub shows films approximately every two weeks during the semester. Films are usually in English; they are always in their original language version. For specific details of the current programme and any other 'special' events, please check the posters all about the 'Brecht-Bau' or visit our website:

http://www.geocities.com/filmclub_tuebingen

Theater am Brechtbau

Es gibt am Brechtbau schon seit Jahren verschiedenste Theatergruppen, die sich jedes Semester zu mindestens einer Produktion pro Gruppe - meist hier im Brechtbau-Foyer, im Theater - zusammenfinden.

Auch kommen jedes Semester neue Leute dazu, nicht nur SchauspielerInnen, sondern auch Technik-Interessierte, Bühnenbau-Neugierige oder Kostümbilden-Wollende, und auch viele ganz theaterunerfahrene Interessierte, die einfach nur mal gucken wollen. Leute brauchen wir alle immer!

Jede/r kann einfach mal bei den Proben auftauchen - Kontaktadresse siehe unten - oder mal einen Blick auf das "Theaterbrett" - direkt vorm Theater, unten im Foyer - werfen.

Jeden Mittwoch 13 c.t. Uhr ist im Theater ein Jour Fixe aller Hausgruppen. Wer mit einem neuen Projekt hier einsteigen möchte oder einfach nur mal reinschauen will, ist hier richtig!

Anfang der Semester auch auf den Spielplan achten!

Kontaktadresen der Theatergruppen im Sommersemester 2004:

- Tina Steiner (Theaterbeauftragte)

Tel.: 07071-2972910

e-mail: tiburon1^@web.de



Sonstiges


Anmeldefristen für das Staatsexamen

Die Anmeldung für die mündliche Prüfung im Staatsexamen bei den einzelnen Prüferinnen und Prüfern erfolgt frühestens etwa ein Jahr im voraus in den beiden letzten Vorlesungswochen eines Semesters.

Das heisst: im Februar für mündliche Prüfungen im April des jeweils folgenden Jahres, im Juli für mündliche Prüfungen im Oktober des jeweils folgenden Jahres.

Hinweis zur Zwischenprüfung

Die für die Zwischenprüfung relevanten Prüfungsleistungen (ob mündlich oder schriftlich) sind unmittelbar im Anschluss an die jeweiligen Verantstaltungen zu erbringen.

Scheine

Seminar- und Übungsscheine bitte grundsätzlich beim Dozenten bzw. dem Lehrstuhlsekretariat abholen.

Prüfungsordnungen

- Lehramt/Staatsexamen: Oberschulamt

- Magister: Dekanat

Fachschaft Anglistik/Amerikanistik

Die Fachschaft Anglistik/Amerikanistik besteht aus einer Gruppe von Studierenden, die sich für Eure Interessen, Sorgen und Belange anderer Art einsetzen. In den Sitzungen der Fachschaft, die jeden Donnerstag von 18-19 Uhr in Raum 139 stattfinden und zu denen Ihr herzlich eingeladen seid, werden fachspezifische Probleme und Lösungsvorschläge diskutiert.

Ihr könnt bei uns alte Klausuren und Examensprotokolle einsehen, mit allen Fragen, die das Studium betreffen, zu uns kommen und/oder einfach vorbeischauen und mitmachen.

Allgemeinere hochschulpolitische Fragen werden zusammen mit den anderen Fachschaften der Neuphilologie im Brecht-Bau-Plenum besprochen, das sich jeden Donnerstag um 19 Uhr in Raum 137 trifft. Auch hier seid Ihr jederzeit herzlich willkommen.

Studienberatung

Studienberatung der Fachschaft Anglistik/Amerikanistik für Erstsemester im Foyer des Brecht-Baus:

- in der Woche vor Semesterbeginn:

   - Dienstag, Mittwoch, Donnerstag: 10-12 Uhr

- in der ersten Semesterwoche:

   - Montag, Dienstag, Mittwoch: 10-13 Uhr

AnglistInnen-Erstsemesterfrühstück der Fachschaft:

- siehe Fachschaftszettel



Richtlinien für die Anerkennung von Studienleistungen an ausländischen Universitäten


1. Studienleistungen und Scheine, die im Ausland erworben worden sind, können auf der Grundlage einer individuellen Äquivalenzprüfung auf die Anforderungen der Prüfungsordnungen für das Lehramt und für den Magister angerechnet werden.

2. Die Anrechnung erfolgt nach einer individuellen Äquivalenzprüfung durch Beauftragte des Seminars für Englische Philologie und der Abteilung für Amerikanistik.

3. Bei diesem Verfahren wird zu ermitteln versucht, welchem Tübinger Veranstaltungstyp (PS I, PS II, PS III, HS) die im Ausland absolvierten Lehrveranstaltungen aufgrund der Themenstellung, der Lernziele, der Arbeitsanforderungen und der erbrachten schriftlichen Leistungen entsprechen. Wenn die Äquivalenz auf der Grundlage dieser Kriterien gegeben ist, kann die Anrechnung erfolgen.

4. Zur Feststellung der Äquivalenz sind folgende Unterlagen vorzulegen:

   - das "Transkript" der auswärtigen Universität, in dem die besuchten Lehrveranstaltungen mit den Noten aufgelistet sind;

   - Angaben über die gewählten Lehrveranstaltungen (z.B. Ankündigungen, Kursbeschreibungen, Lektürelisten etc.);

   - alle schriftlichen Arbeiten mit Beurteilung und Note;

   - Notenskala der ausländischen Universität.

5. Von besonderem Interesse ist die Frage, inwieweit auswärtige Leistungen als Hauptseminare anerkannt werden können. In diesem Falle sollten die angefertigten schriftlichen Arbeiten folgende Kriterien erfüllen:

   - komplexe Themenstellung, die aus dem Titel der Arbeit ersichtlich ist;

   - Auseinandersetzung mit der einschlägigen wissenschaftlichen Literatur;

   - linguistische Arbeiten sollten eine empirische Komponente beinhalten (Corpusanalyse, Beispielauswertung, Informantenbefragung oder ähnliches);

   - Umfang von 15-18 Seiten; statt einer Arbeit können zwei kürzere Arbeiten von mindestens jeweils 8 Seiten vorgelegt werden;

   - basiert der ausländische Schein auf einer Klausur, so sollten Sie zusätzlich zu Ihrem "Transkript" eine Kopie der Klausuraufgaben und eine Kopie Ihrer Klausur vorlegen;

   - die Arbeit muss auf englisch abgefasst sein.

In der Regel werden im amerikanischen Universitätssystem die Studienleistungen in Veranstaltungen mit der Kursziffer 400 aufwärts ("senior courses" bzw. "graduate courses") diesen Anforderungen gerecht.

Besondere Hinweise:

- Es ist möglich, im Ausland erworbene Leistungen auch als literaturwissenschaftliche, linguistische und mediävistische Proseminare II anrechnen zu lassen. Beachten Sie aber bitte, dass Sie im Falle des literaturwissenschaftlichen Proseminars die für die Zwischenprüfung erforderliche mündliche Prüfung in Tübingen ablegen müssen. Auch in der Linguistik wird für die ZP eine zusätzliche Leistung erbracht werden müssen.

Im Hinblick auf die Staatsexamensprüfung und die Magisterprüfung (neue Prüfungsordnung vom 1. 1. 2002) gilt, dass ein im Ausland erworbener Hauptseminarschein in Linguistik, Literaturwissenschaft oder Mediävistik auf die Zahl der erforderlichen Scheine angerechnet werden kann.