Tübingen School of Education (TüSE)

Judith Preiß

Judith Preiß has been a research scientist at the Tübingen School of Education and the Centre for Digitisation in Teacher Education Tübingen (TüDiLB) since March 2020.  
The position is funded by the the Federal Ministry of Education and Research until 12/2023 as part of the “Qualitätsoffensive Lehrerbildung”, a joint initiative of the Federal Government and the Länder which aims to improve the quality of teacher training (focus on digitization in teacher training). She is a member of the working group of Prof. Dr. Andreas Lachner.

Contact Information

Tübingen School of Education
Keplerstraße 17
72074 Tübingen
Room 001


 +49 7071 29-75645
judith.preissspam prevention@uni-tuebingen.de

 

since 03/2020
Research scientist at the Tübingen School of Education and at TüDiLB

Digitisation in teacher training Tübingen (TüDiLB). Centre for Research and Transfer.

A cooperation between the University of Tübingen and the Leibniz-Institut für Wissensmedien (IWM).

since 09/ 2019
PhD student Department of German Language and Literature/ University of Tübingen (supervisor Prof. Dr. Georg Braungart)
04/2019 - 02/2020
Research scientist in the project TPACK 4.0
09/2017 - 11/2018
University of Freiburg (Switzerland) Teaching Diploma for Swiss Secondary Schools in German, English, and German as a Foreign Language (DaF)
04/2016 - 07/2019
Secondary school teacher at the Lycée Denis-de-Rougemont Neuchâtel
04/2012 - 03/2016
University of Neuchâtel, SNF-Doctoral Student (ProDoc): „Das unsichere Wissen der Literatur. Natur. Recht. Ästhetik.“
04/2011 - 04/2012
Traineeship for Literature Management at the Literary Center in Göttingen

Teaching Assistant in the Seminar for German Language and Literature at the University of Göttingen

04/2011
Completion of the 1st State Examination (Staatsexamen) at the Georg-August University in Göttingen
10/2003 - 04/2011
Studied German, English, Philosophy and Education at the Universities of Magdeburg, Leipzig and Göttingen

Research and Professional Focuses

Digital media in literature and foreign language teaching
Literature and digitality

History of literature, media and knowledge
Literature and Aesthetics

PhD thesis

"Treibende Kräfte, lebendige Formen. Poetologie des Möglichen um 1800" (working title)

Publications

Edition
Lebenswissen. Poetologien des Lebendigen im langen 19. Jahrhundert. Hrsg. v. Benjamin Brückner, Judith Preiß und Peter Schnyder. Freiburg i.B. 2016.

Essays and Reviews

(in Vorbereitung) Ästhetische Rezeptionsfähigkeiten im digital gestützten Literaturunterricht fördern? Chancen am Beispiel szenische Videointerpretation und literar-ästhetischer Landkarte. In: Hochschuldidaktik-Online, hg. von Anneli Fjordevik et al. (erscheint 2023), [gemeinsam mit Carolin Führer]

(angenommenes Manuskript) Album: Marvin Gaye, What´s Going On (1971). In: Kulturgeschichte der Popmusik, hg. von Christoph Jürgensen und Gerhard Kaiser (erscheint 2023).

Digitalisierung des Philosophie- und Ethikunterrichts: Perspektiven aus der Lehramtsausbildung im Fach Philosophie/Ethik. In: Chancen und Risiken der digitalen Lehre in der Philosophie, hg. von Minkyung Kim, Tobias Gutmann und Sophia Peukert, Berlin/ Heidelberg 2022, S. 79-94. https://doi.org/10.1007/978-3-662-65226-8
[gemeinsam mit Patrizia Breil und Gregor Hochstetter]

Ästhetische Rezeption in digitalen Lernszenarien. Eine quasi-experimentelle Studie mit Deutschlehramtsstudierenden. In: Fachliche Bildung und digitale Transformation - Fachdidaktische Forschung und Diskurse, hg. von C. Maurer, K. Rincke und M. Hemmer (=Fachtagung der Gesellschaft für Fachdidaktik 2020), Regensburg 2021, S.139-142. [zusammen mit Carolin Führer]

Green Matters: Planet Earth – Language – Culture. (= Schwerpunktheft Abitur), Berlin 2020. [zusammen mit Uwe Küchler]

Schulforschung:

Lachner, A., Fabian, A., Franke, U., Preiß, J. et al. (2021). Fostering Pre-Service Teachers’ Technology Integration. Fostering pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK): A quasi-experimental field study. Computers & Education, 174, Article: 104304. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104304

Franke, U., Fabian, A., Preiß, J. & Lachner, A.: TPACK 4.0 – interdisziplinäre, praxisorientierte und forschungsbasierte Förderung von fachspezifischem mediendidaktischem Wissen bei angehenden Lehrpersonen. In: Kaspar, K., Becker-Mrotzek, M., Hofhues, S., König, J. & Schmeinck, D. (Hrsg.): Bildung, Schule, Digitalisierung. Münster: Waxmann 2020.

Rezensionen:

Gibhardt, Boris Roman (Hrsg.): Denkfigur Rhythmus. Probleme und Potenziale des Rhythmusbegriffs in den Künsten (= Ästhetische Eigenzeiten; Band 18), Hannover 2020. In: ArtHist.net, 08.04.2021. Letzter Zugriff 08.04.2021. https://arthist.net/reviews/33785

Über die Schwierigkeit, sich kein (falsches) Bild zu machen. Eine Wiederbegegnung mit Novalis. (Rezension zu: Gerhard Schulz: Novalis. Leben und Werk Friedrich von Hardenbergs. München: C. H. Beck 2011.) In: IASLonline [22.10.2013] URL: <http://www.iaslonline.de/index.php?vorgang_id=3696>, Datum des Zugriffs: 06.01.2021.

Lectures

„Lebendige Formen. Gattungspoetik und Lebenswissen bei Goethe und Kielmeyer“,  Workshop in History of Science, University of Regensburg, December 2017

„Ich setz ihr Geistesgegenwart entgegen“. (Bio-)politische und ästhetische Ordnungen in Goethes Trauerspiel Die Natürliche Tochter, Conference „Dramatische Eigenzeiten des Politischen um 1800“, University of Neuchâtel, November 2015

„Die Natur hat Witz“: Zur Darstellung des Lebendigen bei Carl Friedrich Kielmeyer und Novalis,  Workshop „Supplemente der Welt. Enzyklopädische und kartographische Offenheit im 19. Jahrhundert“, University of Erfurt, July 2014