Tübingen School of Education (TüSE)

Patrizia Breil

Patrizia Breil has been a research scientist at the Tübingen School of Education and the Centre for Digitisation in Teacher Education Tübingen (TüDiLB) since March 2020.  
The position is funded by the the Federal Ministry of Education and Research until 12/2023 as part of the “Qualitätsoffensive Lehrerbildung”, a joint initiative of the Federal Government and the Länder which aims to improve the quality of teacher training (focus on digitization in teacher training). She is a member of the working group of JProf. Dr. Andreas Lachner.

Contact Information

Tübingen School of Education
Keplerstraße 2
72074 Tübingen
Room 157

+49 7071-29-73617
patrizia.breil@uni-tuebingen.de

Publications

Lachner, Andreas; Philipp Thomas; Patrizia Breil; Nastasja Stankovic (2020): Optimierung von Flipped Classrooms durch konstruktive und interaktive Lernaktivitäten: Eine explorative Studie in der Philosophiedidaktik. In: Vielfältig herausgefordert. Forschungs- und Entwicklungsfelder Lehrerbildung auf dem Prüfstand. Ergebnisse der ersten Förderphase der Qualitätsoffensive Lehrerbildung an der Tübingen School of Education. Tübingen. (im Erscheinen)

Breil, Patrizia (2020): Merleau-Ponty’s Influence on Educational Theory. In: Fenomenologia. (angenommen)

Breil, Patrizia (2019): Phenomenology in Pedagogical Settings. Overview of the current discourse on phenomenological pedagogy. In: Kwartalnik Pedagogiczny / Pedagogical Quarterly (4), S. 183-196. (im Druck)

Breil, Patrizia (2019): Haltung. Ein Entwurf mit Merleau-Ponty. In: Brinkmann, Malte, Türstig, Johannes, Weber-Spanknebel, Martin (Hg.): Leib – Leiblichkeit – Embodiment. Pädagogische Perspektiven auf eine Phänomenologie des Leibes. Wiesbaden: Springer. S. 389-403.

Rezensionen

Breil, Patrizia (2019): Malte Brinkmann (Hg.) (2019): Phänomenologische Erziehungswissenschaft von ihren Anfängen bis heute. Eine Anthologie. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 95(4), S. 596-600.

Breil, Patrizia (2018): Volker Demuth (2016): Fleisch. Versuch einer Carneologie. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 94(1), S. 181-185.

Breil, Patrizia (2017): Christa Runtenberg (2016): Philosophiedidaktik. Lehren und Lernen. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 93(2), S. 307-310.

Vorträge

Leib without Body. Reflections on the Objectified Body in Didactics of Philosophy”, DGPF-Tagung “Faktum-Faktizität-Wirklichkeit. Phänomenologische Perspektiven”, Universität Wien, September 2019

„Education, Identity, Body. Studies in Didactics of Philosophy, and Philosophy of Education“, International Seminar “Capability and Fragility: The attributes of l’homme capable”, Universität Warschau, November 2018

„Overview of the current discourse on phenomenological pedagogy and its challenges in the german speaking part“, Lecture: Contemporary trends of philosophy, Universität Warschau, November 2018

„Merleau-Ponty’s Influence on Educational Theory“, International Seminar of the Polish Phenomenological Association: Perspectives of Contemporary Phenomenology, Universität Warschau, November 2018