Tübingen School of Education (TüSE)

Patrizia Breil

Patrizia Breil has been a research scientist at the Tübingen School of Education and the Centre for Digitisation in Teacher Education Tübingen (TüDiLB) since March 2021.  
The position is funded by the the Ministry of Science, Research and the Arts until 10/2023. She is a member of the working group of Prof. Dr. Andreas Lachner.

Contact Information

Tübingen School of Education
Keplerstraße 17
72074 Tübingen
Room 006

+49 7071-29-77507
patrizia.breil@uni-tuebingen.de

Publications

Lachner, Andreas; Thomas, Philipp; Stankovic, Nastasja; Breil, Patrizia (2021): Alter Wein in neuen Schläuchen? Eine deskriptive Studie zur Etablierung eines mediengestützten Flipped Classroom Konzepts in der Philosophiedidaktik. In: Beck, Nina; Bohl, Thorsten; Meissner, Sibylle (Hg.): Vielfältig herausgefordert. Forschungs- und Entwicklungsfelder der Lehrerbildung auf dem Prüfstand. Tübingen: Tübingen University Press. S. 101-113.

Breil, Patrizia (2020): Merleau-Ponty’s Influence on Educational Theory. In: Fenomenologia. (angenommen)

Breil, Patrizia (2019): Phenomenology in Pedagogical Settings. Overview of the current discourse on phenomenological pedagogy. In: Kwartalnik Pedagogiczny / Pedagogical Quarterly (4), S. 183-196. (im Druck)

Breil, Patrizia (2019): Haltung. Ein Entwurf mit Merleau-Ponty. In: Brinkmann, Malte, Türstig, Johannes, Weber-Spanknebel, Martin (Hg.): Leib – Leiblichkeit – Embodiment. Pädagogische Perspektiven auf eine Phänomenologie des Leibes. Wiesbaden: Springer. S. 389-403.

Breil, Patrizia (2019): Altering identities. Possibilities of understanding identity in phenomenological pedagogy. In: Argument. Biannual philosophical journal 9(2), S. 225-235. DOI: https://doi.org/10.24917/20841043.9.2.3.

Rezensionen

Breil, Patrizia (2019): Malte Brinkmann (Hg.) (2019): Phänomenologische Erziehungswissenschaft von ihren Anfängen bis heute. Eine Anthologie. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 95(4), S. 596-600.

Breil, Patrizia (2018): Volker Demuth (2016): Fleisch. Versuch einer Carneologie. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 94(1), S. 181-185.

Breil, Patrizia (2017): Christa Runtenberg (2016): Philosophiedidaktik. Lehren und Lernen. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 93(2), S. 307-310.

Vorträge

“The Phenomenal Thoughts of Ulysses: Stream of Consciousness as a Literary Technique to Get Back to the Things Themselves”, Tagung “The Poetics of Phenomenology”, Universität Tübingen, Dezember 2020.

„Leib without Body. Reflections on the Objectified Body in Didactics of Philosophy”, DGPF-Tagung “Faktum-Faktizität-Wirklichkeit. Phänomenologische Perspektiven”, Universität Wien, September 2019

„Education, Identity, Body. Studies in Didactics of Philosophy, and Philosophy of Education“, International Seminar “Capability and Fragility: The attributes of l’homme capable”, Universität Warschau, November 2018

„Overview of the current discourse on phenomenological pedagogy and its challenges in the german speaking part“, Lecture: Contemporary trends of philosophy, Universität Warschau, November 2018

„Merleau-Ponty’s Influence on Educational Theory“, International Seminar of the Polish Phenomenological Association: Perspectives of Contemporary Phenomenology, Universität Warschau, November 2018