International Center for Ethics in the Sciences and Humanities (IZEW)

Scientific education and social responsibility

Project manager:

Prof. Dr. Thomas Potthast

Marius Albiez and

Eugen Pissarskoi
 

Project leaders: The International Centre for Ethics in the Sciences and Humanities (IZEW) is part of the project "Scientific Education and Social Responsibility", which will be carried out at the University of Tübingen from October 2016 to March 2019. The funding is provided by the Ministry of Science, Research and the Arts of Baden-Württemberg (MWK).


The focus of the overall project is the piloting and implementation of the activating research-related teaching and study format Service Learning: In dialogue with actors of civil society, students develop projects that address socially relevant issues in a demand-oriented manner and with scientific support. They combine the deepening and application of subject content with the assumption of social responsibility.

The IZEW assumes a cross-sectional function by linking research-related service learning with transdisciplinary sustainability research, for example in cooperation with the "Tübingen Energy Laboratory". The teaching formats conceived and implemented by the IZEW are based on the model of sustainable development. The aim is to integrate and apply transdisciplinary sustainability research, education for sustainable development (ESD) and research-related service learning.

Courses:

Albiez, M.; Conti, L.
WS 2018/2019 (finalized)
Fix It: Basteln an einer Nachhaltigen Entwicklung
Eberhard Karls Universität Tübingen

Albiez, M.
SoSe 2018 (finalized)
Wissen schaffen und haltbar machen
Eberhard Karls Universität Tübingen

Albiez, M.; Herth, C.
SoSe 2018 (finalized)
Art to stay or Coffee to go?
Eberhard Karls Universität Tübingen

Albiez, M.; Tischler, J.
SoSe 2018 (finalized)
Raus aus der Nische, rein in die Stadt: Eine Bürgerausstellung in Tübingen
Eberhard Karls Universität Tübingen

Albiez, M.; König, A.; Grabmayr. P.
SoSe 2017 (finalized)
Bildung für Nachhaltige Entwicklung in der Schule
Eberhard Karls Universität Tübingen

Albiez, M.
WS 2017/2018 (finalized)
Nachhaltige Entwicklung: Abstrakte Idee oder gelebte Praxis?
Eberhard Karls Universität Tübingen (Leibniz Kolleg)

Albiez, M.; Herth, C.
WS 2017/2018 (finalized)
Von der Wissenschaft bis in den Alltag
Eberhard Karls Universität Tübingen

Lectures and Publications:

Albiez, M.; Potthast, T.
Gemeinsam lernen, forschen, engagieren. Alles eins?. Vortrag im Rahmen der Tagung „Forschendes Lernen – The wider view“, ZfL der WWU Münster, 26.09.2017

Albiez, M.
Service Learning im Kontext einer Nachhaltigen Entwicklung. Posterpräsentation im Rahmen der Veranstaltung „Offenes Atelier: Einblicke in Tübinger Service Learning-Projekte“ (Veranstaltungsreihe Kurzstrecke: An den Nahtstellen zur Gesellschaft |Service Learning in Theorie und Praxis), Universität Tübingen, 05.07.2017

Advanced training:

Albiez M.; Herth, C.
Nachhaltigkeit lehren lernen. Bildung für Nachhaltige Entwicklung (BNE) in die Lehre integrieren.
Hochschuldidaktische Fortbildung im Rahmen des Hochschul Didaktik Zentrum (HDZ), Tübingen, 09.10.2018