International Center for Ethics in the Sciences and Humanities (IZEW)

Dr. Anne Burkhardt

Society, Culture and Technological Change

Anne Burkhardt studied film and theatre studies in Mainz and obtained her doctorate as a scholarship holder of the DAAD and the Landesgraduierten-förderung Baden-Württemberg at the Institute of Media Studies (IfM) of Tübingen on the cinematic processing of the inner-Columbian conflict. She has been a research assistant at the IZEW since 2016.
 

Research interests

  • Conflict and violence research
  • Migration
  • Populism
  • Media analysis
  • Media ethics
  • Empirical social research

Career

Anne Burkhardt studied Film and Theatre Studies in Mainz, Germany. In 2017, she finished her PhD at the Institute of Media Studies (University of Tübingen) with a doctoral thesis about the representation of the Colombian armed conflict in fictional film. From 2007 to 2013, Anne Burkhardt lived and worked in Colombia as a researcher and a media practitioner. Between 2014 and 2016, she performed as a lecturer and research assistant at the Institute of Media Studies and the Center for Media Competence (University of Tübingen). Since August of 2016, Anne Burkhardt works as a research associate at the IZEW.

Scholarships

  • University Partnership Scholarship of the Universidad de los Andes in Bogotá (2004)
  • DAAD Short Scholarship for Theses Abroad (2007)
  • DAAD Graduate Scholarship for Research Abroad (2009-2011)
  • Scholarship of the Landesgraduiertenförderung Baden-Württemberg (2011-2013)

Publications

Degree theses
 
  • Zur Reflexion der Gewalt in Kolumbien: Der innerkolumbianische Konflikt im Film. Kolumbianische Produktionen und Koproduktionen im Spannungsfeld von Gewaltdiskurs und (trans)nationaler Identität (1959-2013). Dissertation, Institut für Medienwissenschaft, Universität Tübingen (2017).
  • Der zeitgenössische kolumbianische Film – Themen und Schwerpunkte im Werk junger Regisseure seit dem „Ley de Cine“. 2003-2008. Magisterarbeit, Institut für Filmwissenschaft, Universität Mainz (2008), unveröffentlicht.
 
Publications
 
  • Burkhardt, Anne: Kino in Kolumbien. Der innerkolumbianische Konflikt im Film zwischen Gewaltdiskurs und (trans-)nationaler Identität. Bielefeld: transcript, 2019. www.transcript-verlag.de/978-3-8376-4673-3/kino-in-kolumbien/
  • Burkhardt, Anne / Sachs-Hombach, Klaus (Hrsg.): IMAGE – Zeitschrift für interdisziplinäre Bildwissenschaft. Ausgabe 25 vom Januar 2017. PDF online verfügbar unter: www.gib.uni-tuebingen.de/own/journal/pdf/IMAGE%2025.pdf
  • Burkhardt, Anne / Sachs-Hombach, Klaus: Einleitung. In: IMAGE – Zeitschrift für interdisziplinäre Bildwissenschaft. Ausgabe 25 vom Januar 2017, S. 3-5. PDF online verfügbar unter: www.gib.uni-tuebingen.de/own/journal/pdf/IMAGE%2025.pdf
  • Burkhardt, Anne: Entrevista de Hernando Martínez Pardo. In: Revista Historia y Espacio, No. 46, febrero-junio 2016. Cali: Universidad del Valle, 2016, 287-309. PDF online verfügbar unter: historiayespacio.univalle.edu.co/index.php/historiayespacio/article/view/4152
  • Burkhardt, Anne: ¿Historias de lo que no existe? La historia del cine colombiano de Hernando Martínez Pardo. In: Publicaciones sobre cine en Colombia. Cuadernos de Cine Colombiano, Nr. 22. Bogotá: IDARTES / Cinemateca Distrital (Hg.), 2015, S. 148-167.
  • Burkhardt, Anne: Zur Reflexion der Gewalt in Kolumbien. Der innerkolumbianische Konflikt im Film. In: Rundfunk und Geschichte, Nr. 1-2 (2014). Wermsdorf: Studienkreis Rundfunk und Geschichte, 2014, S. 84-85.
  • Burkhardt, Anne: Películas europeas filmadas en Colombia – Imaginarios de Colombia desde el „viejo“ continente (1967-2009). In: Colombia según el cine extranjero. Cuadernos de Cine Colombiano, Nr. 18. Bogotá: IDARTES / Cinemateca Distrital, 2013, S. 52-73.
  • Burkhardt, Anne: Pornokratie. Film und Philosophie im Werk von Catherine Breillat. In: IKONEN-online. Magazin für Kunst, Kultur und Lebensart. 20.12.2006. Quelle: http://www.ikonenmagazin.de/artikel/Breillat.htm
 
Invited talks
 
  • Fußball als Förderer von nationalem Zusammenhalt und Nationalismus. Eindrücke aus dem kolumbianischen Film Golpe de Estadio. Beitrag zum Round Table „Fußball und soziale Ungleichheiten“, vorgetragen auf der 5. ADLAF-Nachwuchstagung. Berlin, 23.06.2017.
  • Zur Reflexion der Gewalt in Kolumbien: Der innerkolumbianische Konflikt im Film. Vorgetragen auf der 5. ADLAF-Nachwuchstagung. Berlin, 23.06.2017.
  • Einführung in die Ausstellung „Medea“ von Nina Nielebock. Ein Projekt von Shedhalle Tübingen mit Unterstützung des Fachbereichs Kunst und Kultur. Tübingen, 18.02.2016.
  • Das kolumbianische Kino erforschen – wenn Wissenschaft nicht nur Wissen schafft. Vorgetragen auf der Graduiertenkonferenz „Kollektion – Kreation – Kakophonie: Wissensgenerierende Prozesse im Spannungsfeld zwischen Material und Methode“. Universität Tübingen, Philosophische Fakultät, 23.11.2013.
  • Análisis general de las películas colombianas apoyadas por el FDC (2003-2008). Vorgetragen bei den „Jornadas de Cine Colombiano“, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, 21.10.2011, via Skype.
  • Forschen in Kolumbien. Vorgetragen auf dem Botschaftertreffen „Dialog des DAAD mit lateinamerikanischen Vertretungen“, Berlin, 19.10.2011.
  • El cine colombiano contemporáneo. Temas y acentos en la obra de nuevos realizadores colombianos después de la Ley de Cine (2003-2008). Vorgetragen beim „Foro Iberoamericano de Cine“, Bogotá, 01.06.2009.