Tübingen School of Education (TüSE)

Ulrike Franke

Ulrike Franke has been a research assistant for the project TPACK 4.0 at the University of Tübingen since April 2019.

Working Group: Junior Prof. Dr. Andreas Lachner

Contact Information

Tübingen School of Education
Keplerstraße 2
72074 Tübingen
Room 157


 +49 7071 29-75645
ulrike.frankespam prevention@uni-tuebingen.de

 

since 04/2019
Research Assistant for the project TPACK 4.0

since 04/2015
Doctorate Research with Prof. Dr. Christof Wecker (University of Hildesheim)

01/2015 - 03/2019
Research Assistant for the Chair of Empirical Education and Pedagogical Psychology at the Ludwig-Maximilians-Universität in Munich; Concentration in Media Education

2011 - 2014
Student and Research Assistant for the Chair of Empirical Education and Pedagogical Psychology at the Ludwig-Maximilians-Universität in Munich

2012 - 2014
Master's Degree in Education with a Concentration in Education Research and Management, LMU Munich

2009 - 2012
Bachelor Degree in Education, LMU München

1999 - 2007
Secondary School Teacher Training in Biology and Chemistry

Research and Professional Focuses

  • Teachers' practical classroom knowledge and classroom research
  • Teaching methods, techniques, and activities with digital media
  • Media teaching skills for (prospective) teachers

Projects

Publications

Publications und Conference Contributions

  • Arnold A., Fischer, F., Franke, U.,Nistor, N., Schultz-Pernice, F. (2013). Mediendidaktische Basisqualifikation für alle angehenden Lehrkräfte: Entwicklung und Evaluation eines Pilottrainings. In: C. Bremer & D. Krömker (Hrsg.), E-Learning zwischen Vision und Alltag: zum Stand der Dinge (S. 148-158). Münster [u.a.]: Waxmann
  • Franke, U., Rogowsky, S., Wittmann, F. & Fischer, F. (in Druck). Das ICAP-Modell im Projekt „Zeitgemäßer Unterricht digital“. In: Schatz, C., Meinel, C. & Zierer, C. (Hrsg.). Lernen 4.0 - Pädagogik vor Technik Best-Practice-Unterrichtsbeispiele für die Sekundarstufe. Broschüre.

  • Franke, U., Wecker, C. (2019). „Das mache ich eigentlich immer so“ -Erfahrungswissens von Lehrkräften bei Entscheidungen in der Unterrichtspraxis. Symposiumsbeitrag auf der 6. Tagung der "Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung" (GEBF), Köln, 25. bis 27. Februar 2019

  • von Kotzebue, L., Franke, U., Schultz-Pernice, F., Sailer, M., Ascherl, C.,
    Hirner, C., Aufleger, M., Hauck-Thum, U., Neuhaus, B.J., Ballis, A. & Fischer, F. (2017). Mediendidaktischer Kompetenzrahmen für das fachliche Unterrichten in einer digitalisierten Welt. Posterpräsentation auf der Jahrestagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF),Tübingen, 25. September bis 27. September 2017

  • Forschungsgruppe Lehrerbildung Digitaler Campus Bayern: Schultz-Pernice, F., von Kotzebue, L., Franke, U., Ascherl, C., Hirner, C., Neuhaus, B.J., Ballis, A., Hauck-Thum, U., Aufleger, M., Romeike, R., Frederking, V., Krommer, A., Haider, M., Schworm, S., Kuhbandner, C., & Fischer, F. (2017). Kernkompetenzen von Lehrkräften für das Unterrichten in einer digitalisierten Welt. merz – medien + erziehung, Zeitschrift für Medienpädagogik.

  • Franke, U., Wecker, C. (2017, August). The role of experience-based and research-based knowledge in teachers’ instructional decision-making. Vortrag auf der 17. Biennial Konferenz  der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finnland, 29.August bis 2. September 2017

  • Franke, U., Wecker, C. (2017, März). Zur Rolle des Erfahrungswissens von Lehrkräften bei Entscheidungen in der Unterrichtspraxis: Eine Interviewstudie. Vortrag auf der 5. Tagung der "Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung" (GEBF), Heidelberg, 13. bis 15. März 2017

  • Kotzebue, L. v., Franke, U., Schultz-Pernice, F., Hirner, C., Ascherl, C., Neuhaus, B., Ballis, A.,Fischer, F. (2017, März). Mediendidaktische Kernkompetenzen von Lehrkräften für das Unterrichten in einer digitalisierten Welt. Vortrag auf der Frühjahrstagung 2017 der Sektion Medienpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Mainz, 9. bis 10. März 2017

Supervision of Bachelor Theses

  • "Video analysis of aspects of classroom management“ (Winter 2017/18)
  • "Teaching methods and techniques in the classroom“ (Summer 2018)
  • "Communication in the classroom - teaching methods and techniques at school“ (Summer 2018)

Lectures and Workshops

  • Lecture and podium discussion at the Alois Sennefelder Vocational School: "Shaping and changing learning processes -- Using current findings from pedagogical psychology to create a reflective classroom"; in collaboration with Prof. Dr. Christof Wecker, November 2016
  • Teacher Training Dillingen: Introduction to Media Education, October and December 2017
  • Lecture and discussion at the booster club for Birkach Elementary School: "Teaching and learning with digital media“, November 2018