Center for Islamic Theology

Jun.-Prof. Dr. Fahimah Ulfat

Chair for Islamic Religious Education

Chairman of the Academic Commission
Member of the Advisory Council
Member of the Examination Commission

Office

Center for Islamic Theology
Rümelinstr. 27, 72070 Tübingen
1st floor, Room 103
 +49 7071 29-75341
fahimah.ulfatspam prevention@uni-tuebingen.de

Sprechzeiten

Monday, 10:00 - 11:00 


Research

Main Research Areas

  • Belief and knowledge concepts of muslim children and youths
  • Religious didactic research and teaching
  • Collective orientations of Christian and Muslim children and youths with regard to the perception of the other religion (interdisciplinary)
  • Migration and education: interdisciplinary perspectives on actual challenges relating to
    the German educational system

Research Groups

  • Divine speech and divergence - theological semantics and its pragmatism as a challenge and resource of multi religious and multicultural societies (joint project Tübingen)
  • Tübingen research network „Migration and Education“

PhD Student


Curriculum Vitae

Seit Januar 2017
Jun.-Prof. and head of chair of the Center for Islamic Theology

of the Eberhard-Karls-University of Tübingen

2016 – 2017
Research associate of the Center for Islamic theology

of the Eberhard-Karls-University of Tübingen

2016
Doctoral thesis on the topic of: „Self-positioning of Muslim children to God - empirical study about relations to God of Muslim children as a reflexive contribution to the didactics of the Islamic religious education“

at the Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nürnberg

2011 – 2016
Collegiate at the research training group for Islamic theology / research associate at the chair for Islamic religious education

at the Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nürnberg

2012
Post-qualification in the field of art

Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nürnberg

2010 – 2012
Research assistant in the field of „Islamic religious education“

University of Osnabrück

2008 – 2011
Supplementary subject „Islamic religious education“

University of Osnabrück

2002 - 2008
Teacher

at different primary schools in Essen

2000 - 2002
Traineeship

2. state examination

1997 - 1999
Supplementary qualification „intercultural pedagogy“

University of Duisburg-Essen

1995 - 1999
Teacher training for the primary level

University of Duisburg-Essen, 1. state examination


Publications

Dissertation

  • Ulfat, F. (2017), Die Selbstrelationierung muslimischer Kinder zu Gott – eine empirische Studie über die Gottesbeziehungen muslimischer Kinder als reflexiver Beitrag zur Didaktik des Islamischen Religionsunterrichts (Dissertation). Paderborn: Ferdinand Schöningh.

Editorship

  • Abdelmalek Hibaoui/ Mouez Khalfaoui/ Serdar Kurnaz/ Mohammed Nekroumi/ Armina Omerika/ Ruggero Vimercati-Sanseverino/ Fahimah Ulfat (Hg.) (2018): Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft.
  • H. H. Behr, & F. Ulfat (Hg.) (2014), Zwischen Himmel und Erde. Bildungsphilosophische Verhältnisbestimmungen von heiligem Text und Geist. Münster: Waxmann.

Subject didactics publications

2018

  • Ulfat, Fahimah: Muslimische Kinder und ihre Formen der Selbstrelationierung zu Gott und zu immanenten Größen. In: Klöcker, Michael/Tworuschka, Udo (Hg.): Handbuch der Religionen. Westarp.

  • Ulfat, Fahimah (2018): Chancen und Herausforderungen für die religiöse Bildung in einer globalisierten Gesellschaft. In: Dziri, Amir/Dziri, Bacem (Hg.): Religion, Werte und Gesellschaft – Aufbruch statt Abbruch. Religion und Werte in einer pluralen Gesellschaft. Freiburg im Breisgau: Herder. S. 255–265.

  • Ulfat, Fahimah (2018): Verbindet oder trennt die Schöpfungstheologie? Schöpfungsnarrative muslimischer Denkerinnen und Denker. In: Jahrbuch der Religionspädagogik: Schöpfung. Neukirchen-Vluyn: Vandenhoeck & Ruprecht GmbH & Co. KG. S. 71–84.

  • Ulfat, Fahimah (2018): Gottesnarrative und Gottesbeziehungen im islamischen Religionsunterricht. In: Schröter, Jörg Imran (Hg.): Islam Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen. S. 106–123.

  • Ulfat, Fahimah (2018): Die Frage nach dem Menschen in der Islamischen Religionspädagogik. Denkanstöße aus einer empirischen Forschungsarbeit zur Gottesbeziehung muslimischer Kinder. In: Karimi, Milad/Khorchide, Mouhanad (Hg.): Jahrbuch für Islamische Theologie und Religionspädagogik - Was ist der Mensch. Freiburg im Breisgau: Kalam Verlag KG. S. 149–168.

  • Ulfat, Fahimah (2018): Dokumentarische Methode. In: Pirner, Manfred L./Rothgangel, Martin (Hg.): Empirisch forschen in der Religionspädagogik - Ein Studienbuch für Studierende und Lehrkräfte. Stuttgart: Kohlhammer Verlag. S. 147–167. (= Religionspädagogik innovativ).

  • Ulfat, Fahimah (2018): Das Kamishibai als erzählgenerierender Eingangsstimulus für narrative Interviews mit Kindern. In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie 70, S. 49–60 (double-blind review).

2017

  • Ulfat, Fahimah (2017): Vielfältige Gottesnarrative im Islam und bei muslimischen Kindern. In: Marchtaler Beiträge zur Schulentwicklung. Interreligiöser Dialog, S. 25–31.

  • Ulfat, Fahimah/Boschki, Reinhold (2017): Interreligiöser Dialog im Religionsunterricht. In: Zeitschrift für den katholischen Religionsunterricht an allgemeinbildenden Gymnasien und beruflichen Schulen, S. 36–40.

  • Weiß, Thomas/Ulfat, Fahimah (2017): Tagungsrückblick. In: Theo-Web. Zeitschrift für Religionspaedagogik 16, S. 147–152.

  • Ulfat, Fahimah (2017): Current State of Research on Islamic Religious Education in Germany. In: Schweitzer, Friedrich/Boschki, Reinhold (Hg.): Researching Religious Education: Classroom Processes and Outcomes. 1. Aufl. Waxmann. S. 343–372.

  • Ulfat, Fahimah (2017): Qualitative Untersuchungsergebnisse zur Gottesbeziehung von muslimischen Kindern als Basis für die theoretische Grundlegung einer Kindertheologie im Islamischen Religionsunterricht. In: Hikma. Journal of Islamic Theology and Religious Education. Zeitschrift für Islamische Theologie und Religionspädagogik Heft 2, Jahrgang 8, S. 98–111 (double-blind review).
  • Ulfat, Fahimah (2017): Facetten von Religiosität und Gottesbezügen in Narrationen muslimischer Schülerinnen und Schüler im Grundschulalter – eine empirische Studie. In: Zeitschrift für Grundschulforschung.: Bildung im Elementar- und Primarbereich 2, S. 150–161 (double-blind review).
  • Ulfat, F. & Abdel-Rahman, A. (2017). Bismillah – wir entdecken den Islam 4. Arbeitsheft für den Islamunterricht (Hrsg.: R. Ceylan). Schroedel Verlag.

2016

  • Ulfat, F. (2016), Beobachterbericht zum Forum „Frauenarmut bekämpfen – eine christliche und muslimische Aufgabe“ in: C. Ströbele / A. Middelbeck-Verwick / A. Dziri / M. Tatari (Hg.), Armut und Gerechtigkeit. Christliche und islamische Perspektiven (S. 178-185). Regensburg: Friedrich Pustet.
  • Ulfat, F./Khalfaoui, M. (2016): تدريس الدين ا سامي في أوروبا: المقارنة كأسلوب للتدريس بمهنية واحتراف. In: El Mesbar Studies & Research Centre (Hg.): 112 – الإسلام في أوروبا:إشكاليات الاندماج وتحديات الإرهاب | مركز المسبار للدراسات والبحوث. Dubai, United Arab Emirates: United printing & Publishing. S. 97–113.

2014

  • Ulfat, F. (2014). Das islamische und das subjektive Gottesbild. Von identitätstheoretisch begründeten Diskrepanzen. In H. H. Behr & F. Ulfat (Hg.), Zwischen Himmel und Erde. Bildungsphilosophische Verhältnisbestimmungen von Heiligem Text und Geist (S. 139-161). Münster: Waxmann.
  • Ulfat, F. (2014). Lehrerpersönlichkeit und ethische Bildung im islamischen Kontext. Wertschätzung, Werteerziehung und Vorbildwirkung. In: G. Solgun-Kaps (Hg.), Islam. Didaktik für die Grundschule (S. 164-185). Berlin: Cornelsen Schulverlage.
  • Ulfat, F. & Kamcili-Yildiz, N. (2014). Islam. Von Abendgebet bis Zuckerfest. Grundwissen in 600 Stichwörtern. München: Kösel.
  • Ulfat, F. & Rochdi, A. (2014). Gnade und Barmherzigkeit im Islam. Ein Widerspruch zum öffentlichen Islambild? In: entwurf. Konzepte, Ideen und Materialien für den Religionsunterricht, 45 Jg., H. 3, S. 42-50.
  • Ulfat, F., & Roth, A. (2014). Gerechtigkeit bei Christen und Muslimen Eine interreligiöse Lernsequenz zum Thema Gerechtigkeit. In: RelliS – Religion lehren und lernen in der Schule – Zeitschrift für den katholischen Religionsunterricht, Nr. 12, H. 2, S. 22-28.

2013

  • Ulfat, F. (2013). Eine Betrachtung der Arbeitshefte „Bismillah – Wir entdecken den Islam“. In: Zeitschrift für die Religionslehre des Islam, H. 13, S. 31-44.
  • Ulfat, F. & Rochdi, A. (2013). „Die Muslime sind ...“ Islam und muslimische Lebensführung – typische Klischees, Vorurteile, Missverständnisse. In: RelliS – Religion lehren und lernen in der Schule – Zeitschrift für den katholischen Religionsunterricht, Bd. 7, H. 1, S. 40-46.

2012

  • Ulfat, F. & Abdel-Rahman, A. (2012). 24-seitige Extra-Einlage mit Arbeitsblättern und fachdidaktischen Hintergrundinformationen zum Thema Islam. In: Grundschule – Konzepte und Materialien für eine gute Schule, 44. Jg., H. 4, 25 S. Extra-Einlage.
  • Ulfat, F. & Abdel-Rahman, A. (2012). Bismillah – wir entdecken den Islam 3. Arbeitsheft für den Islamunterricht (Hrsg.: R. Ceylan). Schroedel Verlag.

2011

  • Ulfat, F. (2011). Bericht zur IV. Fachtagung der Reihe „Auf dem Weg zum Islamischen Religionsunterricht“ in Stuttgart-Hohenheim – 4. bis 6. April 2011. Hikma – Zeitschrift für Islamische Theologie und Religionspädagogik, Jg. II, H. 3, S. 206-208.
  • Ulfat, F. (2011). Das Gottesbild muslimischer Kinder. Fahimah Ulfat, Kollegiatin am Graduiertenkolleg für Islamische Theologie über ihr Promotionsvorhaben und Islamischen Religionsunterricht an deutschen Schulen. In: Magazin 51° der Stiftung Mercator, S. 4.
  • Ulfat, F. & Abdel-Rahman, A. (2011). Muslimische Frauen in Moschee-Gemeinden – soziale Rollen und theologische Ausbildung. In: Katholische Bildung. Verbandsorgan des Vereins katholischer deutscher Lehrerinnen e. V. (VdkL), 112. Jg., H. 3, S. 117-125.
  • Ulfat, F. (2011). State and Religion: The Challenges of Secularism. In: Zeitschrift für die Religionslehre des Islam (ZRLI), H. 10, S. 22-27.
  • Ulfat, F., & Abdel-Rahman, A. (2011). Bismillah – wir entdecken den Islam 1/2. Arbeitsheft für den Islamunterricht (Hrsg.: R. Ceylan). Schroedel Verlag.

Public Lectures

Lectures at international and national Universities

  • Speech in the framework of the education conference „Der Schule Bestes“ in the congress hall Böblingen about the subject „To what extent does the public school need religion?“
  • Speech in the framework of the meeting „Religion and Educational Research. National Traditions and Transnational Perspectives“ at the Goethe University of Frankfurt about the topic „Islamic Education Research in Germany“, 12.10.2016
  • Speech in the framework of the seminar „Religious socialization and development“ at the Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nürnberg about the topic „Religious socialization of Muslim children and youths“, 24.05.2016
  • Speech in the framework of the summer conference of the research training group Islamic theology with the title „Islamic theology as a science. Location determination of islamic-religious thought at the University“ at the Goethe University of Frankfurt about the topic „Theory and Practice of islamic-theological studies as an example of the Islamic religious pedagogy“, 04.09.2015.
  • Keynote speech with the following discussion on the topic of „Religious education in inter-religious environment at the day care faculty (KiTa)“ at the Evangelical professional academy for social pedagogy in the teacher’s training, 31.01.2015
  • Specialist lecture on „Islam and pedagogy“ in the framework of the Mercator meeting „Islam and pedagogy“ at the interdisciplinary Center for Islamic religious education at the Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nürnberg, 01.05.2014.
  • Speech in the framework of the development of perspectives for a joint design of the topic fields of religious lecture in Tajikistan with Tajik partners as well as representatives of the German embassy at the Friedrich-Ebert-Foundation about the topic „Perspectives of the religious formation and education at public schools of Tajikistan“, 29.10.- 01.11.2012.
  • Presentation of experiences of the German process for development of the Islamic religious lecture in the framework of a seminar in Tajikistan/ Dushanbe „State and Religion: The Challenges of Secularism“, 6.- 7.12.2011.
  • Speech in the framework of the Stuttgart-Hohenheim meeting „On the way to Islamic religious lecture IV“ about the topic „Religious education between the orientation of addressees and the preservation of tradition. An example of school books for the Islamic religious lecture“, 04.- 05.04.2011.

Speeches at schools and in the public sphere

  • Speech in the framework of Little Glocal City 2016 at the grammar school Schramberg for pupils of the upper classes about the topic „the image of humanity in Islam“, 17.11.2016 (http://www.gymnasium-schramberg.de/index.php/aktuelles/176-im-gespraech-mit-islamwissenschaftler)
  • Speech in the framework of the promoter meeting „intercultural-interreligious sensible education in early childhood education“ of the foundation Kinderland about the the topic „formation in Islam“, 27.10.2016.
  • Interview with the Nürnberg newspaper on the resolution of the Federal Constitutional Court concerning the headscarf ban on Muslim teachers, 14.03.2015.
  • Contact person for an online article on the sides of educational televisions at the Bavarian broadcasting about the topic Islam. www.br.de/fernsehen/ard-alpha/ sendungen/punkt/islam-lexikon-muslime-100.html (from 21.10.2014)
  • Interview with the Süddeutsche newspaper about the development of the department for islamic-religious studies at the University of Erlangen-Nürnberg under the title „We are all born Muslims“ - SZ- district editions, page R16, 28.02.2014.
  • Speech in the framework of an advanced trainings course for instructors about the topic „interreligious encounter“ at the Religious Educational Center Heilbronn of the Evangelical Lutheran Church in Bavaria, 19.11.2013.
  • Panel discussion in the framework of the meeting of the working group for religious pedagogy (AfR) in Berlin on the topic „Christian and Muslim religious teaching: side by side - together - against each other?“ 14.- 16.09.2012.
  • Speech in the framework of the Christian- Islamic discussion group Solingen on the topic „Islamic religious class in Germany? Current status and view in the future“, 12.1.2011.

Workshops

  • Workshop leader in a training program of the episcopal ordinariate and the foundation for the Catholic Free School in cooperation with the Academy of the diocese Rottenburg-Stuttgart on the topic „inter-religious learning at day care faculties and primary schools“, 13.01.2017.
  • Workshop leader in the framework of the expert conference for directors of schools with Islamic religious teaching in Baden-Wuerttemberg on the topic „Daily experiences of lecturers for Islamic religious teaching“, 12.12.2016.
  • Workshop leader in a school management course on the topic „Belief concepts and belief expectations of Muslim children and youths“, 13.10.2016.
  • Workshop day- encounters with other religions in Heilbronn. Speech topics: Book religions - what does it mean to me?, 15.11.2011.
  • Guest lecturer during the winter term 16/17 at the Institute for teaching methodology/ field Islamic religious education at the Leopold-Franzens-University of Innsbruck.
  • Speech in the framework of the „pedagogical day“ at the vocational school B6 in Nürnberg about the topic „Islamic teaching at public schools in the free state Bavaria“, 30.07.2015.

Guest lectureship

  • Guest lecturer during the winter term 16/17 at the Institute for teaching methodology/ field Islamic religious education at the Leopold-Franzens-University of Innsbruck.