Dr. Ann-Kathrin Jaekel
Ann-Kathrin Jaekel is a research assistant at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology.
Research Interests:
- Student ratings to assess teaching quality
- Quality dimensions in instructional videos
- Teaching quality in distance education during the COVID 19-crisis
- Heterogenity and digital media
Publications
Journal Articles
- Jaekel, A. K., Wagner, W., Trautwein, U., & Göllner, R. (2022). “The Teacher Motivates Us–Or Me?”– The Role of the Addressee in Student Ratings of Teacher Support. Contemporary Educational Psychology, 102120. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2022.102120
- Gaspard, H., Nagengast, B., Trautwein, U., Jaekel, A. K., & Göllner, R. (2022). Heterogenität in motivationalen Entwicklungsverläufen in Mathematik und Deutsch in Abhängigkeit von Schulform und Geschlecht. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 1-35
- Jaekel, A.-K., Scheiter, K., & Göllner, R. (2021). Distance teaching during the COVID-19 crisis: Social connectedness matters most for teaching quality and students’ learning. AERA Open. https://doi.org/10.1177/23328584211052050
- Jaekel, A., Göllner, R., Trautwein, U. (2020). How students’ perceptions of teaching quality in one subject are impacted by the grades they receive in another subject: dimensional comparisons in student evaluations of teaching quality. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/edu0000488
Conference Contributions
- Jaekel, A. & Göllner, R. (2023). Ein fächerübergreifendes Instrument zur Erfassung der Qualität von Erklärvideos im schulischen Kontext. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen.
- Gaspard, H., Jaekel, A., & Göllner, R. (2023). Vergleichseffekte der Leistungen von Schüler*innen auf ihre Fähigkeitsselbstkonzepte und Wertüberzeugungen in der Sekundarschulzeit. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen.
- Göllner, R. & Jaekel, A. (2023). Motivation von Schülerinnen und Schülern beim Lernen in Distanz: Das Zusammenspiel individueller, familiärer und lehrkraftseitiger Einflussgrößen. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen.
- Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A., Fauth, B., Trautwein, U., Göllner, R. (2023). Mittendrin statt nur dabei – Wie unterscheiden sich das Unterrichtserleben und die Unterrichtsqualitätsratings von Lehramtsstudierenden am PC und in einer Virtual-Reality-Umgebung? Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen.
- Protze, A., Jaekel, A. & Göllner, R. (2023). In Präsenz und auf Distanz: Ein Vergleich von Schülerbeurteilung zur Unterrichtsqualität vor und während der COVID-19-Pandemie. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen.
- Jaekel, A. & Göllner, R. (September 2022). Teaching characteristics in distance education - associations with teaching quality and students’ learning experiences. Vortrag auf dem 52. DGPs-Kongress in Hildesheim.
- Jaekel, A. & Göllner, R. (June 2022). Instructional Videos in Classrooms (INVIAS) –
The Development and Validation of an Instrument to Assess Their Quality. Vortrag auf der QUINT-Konferenz in Hveragerði, Island. - Jaekel, A. & Göllner, R. (March 2022). Schülerurteile zur Unterrichtsqualität im Distanzunterricht und ihre Zusammenhänge mit Merkmalen der Unterrichtdurchführung und Kooperation von Lehrkräften. Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg.
- Göllner, R. & Jaekel, A. (March 2022). Welche Unterrichtsstruktur benötigen welche Schülerinnen und Schüler im Distanzunterricht in Mathematik? Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg.
- Dumont, H., Decristan, J., Fauth, B., Fröhlich, N., Jaekel, A., Ohl, Simon & Shterbani, E. (March 2022). Die empirische Erfassung von adaptivem Unterricht – Herausforderungen und Lösungsansätze. Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg.
- Jaekel, A., Wagner, W., Trautwein, U., & Göllner, R., & Trautwein, U. (April 2021). The teacher motivates us – or me? Paper presented at the AERA Annual Meeting 2021 (virtual).
- Jaekel, A., Göllner, R., Trautwein, U. (June 2020). How your colleagues’ grading is related to your teaching quality ratings - Dimensional comparisons in student ratings of teaching quality. Paper accepted for presentation at the 10th SELF International Conference in Quebec, Canada (Conference cancelled).
- Jaekel, A., Göllner, R., Trautwein, U. (March 2020) Ich oder Wir: Welchen Unterschied macht die Adressatenbezug in Schülerbefragungen zur Unterrichtsqualität? Paper accepted for presentation at the 8th annual meeting of the German Society for Empirical Educational Research (GEBF), Potsdam, Germany (Conference cancelled).
- Jaekel, A., Göllner, R., Wagner, W., Trautwein, U. (August 2019). Subject-specificity of students’ teaching quality perceptions. Paper presented at the 18th biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany.
- Jaekel, A., Göllner, R., Wagner, W., Trautwein, U. (February 2019). „Unterricht aus Schülersicht“: Ergebnisse einer Validierungsstudie. Paper presented at the 8th annual meeting of the German Society for Empirical Educational Research (GEBF), Cologne, Germany.
- Ohl, S., Jaekel, A., Shtërbani, E., Decristan, J., Dumont, H., Fauth, B. (February 2019). Adaptivität und Unterrichtsqualität im differenzierten und individualisierten Unterricht: Konzeption, Fragestellungen und erste Befunde der Ada*Q-Studie. Poster vorgestellt auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Cologne, Germany.
Symposia
- Jaekel, A. & Ring, M. (März 2023). Qualitätsmerkmale und Wirksamkeit von Erklärvideos Symposium angenommen für die 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen
- Jaekel, A. (March 2020) Schülerurteile zur Unterrichtsqualität – Die Bedeutung von Itemformulierungen und ihr Einsatz in der Forschungspraxis. Symposium accepted for the 8th annual meeting of the German Society for Empirical Educational Research (GEBF), Potsdam, Germany (Conference cancelled).
Invited lectures and workshops
03/2023 | Lecture "Informative and yet little used: Student Feedback on the quality of teaching in schools" as part of the lecture series "Science in Dialog" of the IBBW Stuttgart |
02/2023 | Pedagogical Day at Katholische Fachschule für Sozialpädagogik in Bruchsal on the topic "Use of Pupil Feedback" |
10/2022 | Lecture on distance learning during the school closures caused by the the COVID 19 pandemic at the Parents' Council of the City of Tübingen |
08/2022 | "How does that work again?" - Workshop at the virtual media education day "Relationships in analog and digital communication spaces" of the Ministry of Education and Child Day Promotion of Mecklenburg-Vorpommern |
08/2022 | "Good teaching" in times of the digital classroom" - Lecture at the virtual media education day "Relationships in analog and digital communication spaces" of the Ministry of Education and Child Day Promotion of Mecklenburg-Vorpommern |
07/2022 | "Distance learning during the pandemic: lessons learned for face-to-face teaching? - Workshop for the LEAD Research Network, University of Tübingen |
07/2021 | "Digital teaching: Will digital teaching and learning survive the pandemic time?" - Workshop for the Institute for Educational Analyses Baden-Württemberg (IBBW), Stuttgart |
07/2020 | Results presentations of the study "Teaching and Learning at a Distance (CUNITAS)" at Gymnasien and Realschulen in Baden-Württemberg |
09/2019 | Results presentations of the study "Lessons from the student's point of view" at Gymnasien and Realschulen in Baden-Württemberg |
10/2018 | Workshop "Evaluation and use of student feedback in the Teaching Practice" - Workshop for the LEAD Research Network, University of Tübingen |
Curriculum Vitae
10/2022 – 12/2022
Visiting researcher at the University of Oslo
Department of Teacher Education and School Research, Professor Kirsti Klette
since 08/2021
Postdoc
Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, Working group on teaching quality
07/2021
Promotion
in the subject Empirical Educational Research, Title: he Use of Student Ratings for the Assessment of Teaching Quality in Research and School Practice
11/2018 - 07/2021
PhD Candidate
Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, Working group on teaching quality
10/2017 - 10/2018
Research Assistant
Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, Working group on teaching quality
01/2015 - 09/2017
Educational Consultant
in der Lehrkräftefortbildung bei Akademie für Innovative Bildung und Management (aim), Heilbronn-Franken gGmbH
01/2014 - 07/2014
Teaching Training
Rappachschule Stuttgart-Weilimdorf
10/2012 - 11/2013
Student Assistant
Department of Early Childhood Education and Care, FU Berlin, Prof. Dr. Yvonne Anders
10/2012 - 06/2013
Student Assistant
School Pedagogy and School Improvement Research, FU Berlin, Prof. Dr. Felicitas Thiel
11/2011 - 11/2013
Master's programme "Educational Sciences"
Freie Universität Berlin
04/2008 - 11/2011
Teacher Training
Sports, Biology, Mathematics (focus on primary and lower secondary school), Pädagogische Hochschule Ludwigsburg