Dr. Katharina Lambert

Katharina Lambert is a research assistant at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology.

Curriculum Vitae

since 05/2012 Research assistant at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tuebingen
2009-2012

Research Assistant at the Dpt of Psychology, University of Heidelberg (Prof. Dr. Birgit Spinath)

2011

Ph.D., University of Heidelberg

2008–2011Ph.D. scholarship, Landesgraduiertenförderung Baden-Württemberg
2007–2009

Dyscalculia Remediation Trainer, Heidelberg

2000–2002

Student research assistant at the Dpt. of Psychiatry, Heidelberg University Hospital

2000–2006Studies of Psychology, University of Heidelberg

Publications

Journal Articles

  • Lambert K. & Spinath, B. (in press). Conservation abilities, visuospatial skills and numerosity processing speed: Association to math achievement and math difficulties in elementary school children. Journal of Learning Disabilities.
  • Lambert, K. & Spinath, B. (2014). Do we need a special intervention program for children with mathematical learning disabilities or is private tutoring sufficient? Journal of Educational Research Online, 6(1), 68-93.
  • Lambert, K. & Spinath, B. (2013). Veränderungen psychischer Belastung durch die Förderung von rechenschwachen Kindern und Jugendlichen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 41, 23-34.

Monographs

  • Lambert, K. (2015). Rechenschwäche: Grundlagen, Diagnostik, Förderung. Hogrefe: Göttingen
  • Lambert, K. (2011). "Wenn 2 + 2 auf einmal Sinn ergibt… Evaluation der Wasserglasmethode zur Behandlung rechenschwacher Kinder und Jugendlicher". Dissertationsschrift, Universität Heidelberg.

Chapter in Edited Volumes

  • Lambert, K. (2016). Dyskalkulie. In K. Ziemen et al., Lexikon der Inklusion (S. 61-63). Vandenhoeck & Ruprecht: Göttingen. Download PDF

Conference proceedings

  • Lambert, K. & Moeller, K. (2016). Differences in multi-digit arithmetic in children with math difficulties – Qualitative or quantitative. Paper presented at the Biennal Meeting of the EARLI SIG 15, Leuven, Belgium.
  • Lambert, K., Eggebrecht, K. & Möller, K. (2016). Blickbewegungsanalysen beim Lösen von Subtraktionsaufgaben mit und ohne Zehnerübergang bei Kindern mit schwachen Mathematikleistungen. Paper presented at the 4. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung 2016, Berlin.
  • Lambert, K. & Flunger, B. (2014b). The contribution of latent profile analysis to the debate on criteria for learning disabilities. Paper presented at the Biennal Meeting of EARLI SIG 15 2014, Zürich, Switzerland.
  • Lambert, K. & Flunger, B. (2014a). Vor- und Nachteile verschiedener Kategorisierungssysteme zur Identifizierung rechenschwacher Kinder in Large-Scale-Untersuchungen. Paper presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung 2014, Frankfurt am Main, Germany.
  • Lambert & Spinath (2013). Kognitive Fähigkeiten und mathematische Kompetenzen bei Grundschulkindern – welchen Beitrag Piaget-Versuche leisten können. Paper presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung 2013, Kiel, Germany.
  • Lambert, K. & Spinath, B. (2012). The Piagetian tasks in the context of mathematical skills in elementary school. Paper presented at the Biennal Meeting EARLI SIG 5, Utrecht, The Netherlands.