Dr. Julia Schiefer

Julia Schiefer is a postdoctoral researcher at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology. She is involved in the scientific monitoring of the Hector Children’s Academy Program. Her research focuses on the development, measurement, and promotion of elementary school children’s understanding of the nature of science.

Curriculum Vitae

since 06/2017

Fellowship Fachdidaktik MINT at the German Telekom Foundation: Three years full-time post doc position (E-13; 216.000€)

since 04/2017 Postdoctoral researcher at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen
01/2017 Ph.D. in Psychology (Dr. rer. nat.) at the University of Tübingen,
Title: Promoting and Measuring Elementary School Children’s Understanding of Science
11/2013-01/2017 Doctoral student at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen
since 10/2013 Associated member of the LEAD Graduate School & Research Network
since 05/2013

Research assistant at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen (Project: Formative Assessment of the Hector Children’s Academy Program)

since 01/2005

Associate at the Institute of Giftedness in Tübingen (Psychological diagnostics and counseling of gifted children)

2005-2012

School psychologist at the Leonardo-da-Vinci Gymnasium in Neckargemünd (High school for gifted students)

2005-2009 Teaching Assistant at the Department of General Psychology and Methodology, University of Tübingen (Aptitude diagnostics)
01/2005 Diploma (Psychology) at the University of Tübingen
1999-2004

Scholarship at the Evangelisches Studienwerk e.V. "Villigst"

08/2001-06/2002 Studies and research internship at the University of Massachusetts, Amherst (USA)
02/2001-04/2001 Research internship at the University of Magdeburg
2000-2001 Teaching assistant at the Psychological Institute, University of Tübingen (Statistics 1)
1999-2001 Research Assistant at the Department of General Psychology and Methodology, University of Tübingen

Publications

Journal Articles

  • Schiefer, J., Golle, J., Tibus, M., Herbein, E., Gindele, V., Trautwein, U., & Oschatz, K. (2019). Effects of an extracurricular science intervention on elementary school children’s epistemic beliefs – A randomized controlled trial. Advance online publication. British Journal of Educational Psychology. doi:10.1111/bjep.12301
  • Schiefer, J., Golle, J., Tibus, M., & Oschatz, K. (2019). Scientific reasoning in elementary school children: Assessment of the inquiry cycle. Journal of Advanced Academics, 30(2), 144-177. doi:10.1177/1932202X18825152
  • Herbein, E., Golle, J., Tibus, M., Schiefer, J., Trautwein, U., & Zettler, I. (2018). Fostering elementary school children's public speaking skills: A randomized controlled trial. Learning and Instruction55, 158–168. doi:10.1016/j.learninstruc.2017.10.008
  • Golle, J., Herbein, E., Rebholz, F., & Schiefer, J. (2017). Hector-Kinderakademien: Extracurriculare Förderung besonders begabter Grundschulkinder. Journal für Begabtenförderung, 17(2), 60-66.
  • Schiefer, J., Golle, J., Tibus, M., Trautwein, U., & Oschatz, K. (2017). Elementary school children’s understanding of science: The implementation of an extracurricular science intervention. Contemporary Educational Psychology, 51, 447–463. doi:10.1016/j.cedpsych.2017.09.011

Book Chapters

  • Oschatz, K. & Schiefer, J. (2017). Über Wissenschaft nachdenken in der Grundschule: Ein Hector Core Course. In U. Trautwein & M. Hasselhorn (Hrsg.), Begabungen und Talente, Tests & Trends – Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik (Band 15, S. 197-212). Göttingen: Hogrefe.
  • Schiefer, J. (2018). Diagnose, Beratung und Förderung bei Hochbegabung. In O. Dickhäuser & B. Spinath (Hrsg.), Berufsfelder der Pädagogische Psychologie. Karrierewege, Kompetenzen, Tätigkeitsschwerpunkte (S. 59-70). Heidelberg: Springer Verlag.

Invited Talks & Workshops

  • Schiefer, J. (2019, Mai). (Hoch)begabte Kinder erkennen und fördern. Backnanger Bildungsgespräche, VHS Backnang.

  • Schiefer, J. (2018, November). The importance of evidence-based research in science education. Annual meeting of Native Scientist (keynote), webinar.

  • Schiefer, J. (2018, September). Nachdenken über Naturwissenschaften - Förderung des Wissenschaftsverständnisses durch ein Enrichment-Programm für Grundschulkinder. 6. Münsterscher Bildungskongress, ICBF, Universität Münster.

  • Schiefer, J. (2017, März). Hector Core Course „Kleine Forscher – Wir arbeiten wie Wissenschaftler“. Frankfurter Forum 2017 – Begabungen und Talente, Goethe-Universität Frankfurt a.M.
  • Schiefer, J. (2014, Oktober). Hochbegabte Mädchen - selten erkannt und gefördert. 2. Infotag Begabtenförderung, Marbach a.N.
  • Schiefer, J. (2014, Oktober). Schneller, tiefer, weiter - Effektive Fördermaßnahmen für Hochbegabte. 2. Infotag Begabtenförderung, Marbach a.N.
  • Schiefer, J. (2011, Januar). Diagnostik intellektueller Hochbegabung. Friedrich-Schiller-Gymnasium Marbach a.N.

Conference Contributions

  • Schiefer, J., Golle, J., & Trautwein, U. (August, 2019). What happens during scaling up? Promoting primary school children’s inquiry learning. Paper presented at the 18th Biennial EARLI Conference on Learning & Instruction. Aachen, Germany.

  • Schiefer, J., Bernholt, A., & Kampa, N. (2019, August). Latent profiles of elementary school student’s epistemic beliefs in science. Paper presented at the 18th Biennial EARLI Conference on Learning & Instruction. Aachen, Germany.

  • Schiefer, J., Golle, J., & Trautwein, U. (2019, April). What happens in educational reality? Analyzing the impact of an extracurricular science intervention in practice. Poster presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association (AERA), Toronto, Canada.

  • Bernholt, A., Kampa, N., Nehring, A., & Schiefer, J. (2019, Februar). Profile epistemischer Überzeugungen von Schülerinnen und Schülern – Eine systematische Zusammenführung deutschsprachiger Studien mit personenzentriertem Ansatz. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Köln, Germany.

  • Schiefer, J., Golle, J., & Trautwein, U. (2019, Februar). Was passiert nach dem Scaling-Up? – Befunde zur Effektivität einer Intervention zur Förderung des Wissenschaftsverständnisses von Grundschulkindern. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Köln, Germany.

  • Schiefer, J., Golle, J., Oschatz, K., &Trautwein, U. (2018, October). Promoting inquiry learning in elementary school children. Paper presented at the EARLI 2018 SIG 20 & 26 meeting (Inquiry Learning). Jerusalem, Israel.

  • Schiefer, J., Golle, J., Tibus, M., Trautwein, U., & Oschatz, K. (2018, April). Does It Work in the Real World? Implementing an Extracurricular Science Intervention. Paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association (AERA). New York, USA.
  • Schiefer, J., Golle, J., Tibus, M., Trautwein, U., & Oschatz, K. (2018, Februar). Wissenschaftsverständnis im Grundschulalter – Messbar und veränderbar? Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Basel, Schweiz.
  • Schiefer, J., Golle, J., Tibus, M., Trautwein, U., & Oschatz, K. (2017, September). Förderung des Wissenschaftsverständnisses durch eine MINT-Intervention für Grundschulkinder. Vortrag auf der Tagung der AEPF 2017. Tübingen, Germany.
  • Schiefer, J., Golle, J., & Oschatz, K. (2017, März). Erfassung des wissenschaftlichen Denkens im Grundschulalter – Entwicklung eines Tests zur Erfassung des Inquiry Cycle. Posterpräsentation auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Heidelberg, Germany.
  • Schiefer, J., Golle, J., Trautwein, U., & Oschatz, K. (2016, August). Promoting inquiry learning in elementary school children. Poster presented at the EARLI 2016 SIG 20 meeting (Inquiry Learning). Gent, Belgien.
  • Schiefer, J., Golle, J., Trautwein, U., & Oschatz, K. (2016, August). Assessment of the inquiry cycle as a core element of elementary school children’s scientific reasoning and argumentation. Paper presented at the EARLI 2016 SIG 26 meeting (Argumentation, Dialogue and Reasoning). Gent, Belgien.
  • Schiefer, J., Golle, J., Oschatz, K., & Trautwein, U. (2016, June). Wissenschaftsverständnis im Grundschulalter – Implementation eines extracurricularen Förderprogramms. Posterpräsentation auf dem 2. Dortmunder Symposium für Empirische Bildungsforschung. Dortmund, Germany.
  • Schiefer, J., Oschatz, K., Golle, J,. Trautwein, U., & Tibus, M. (2016, April). Scientific reasoning in elementary school children: Assessment of the inquiry cycle and relations to cognitive abilities. Paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association (AERA). Washington D.C., USA.
  • Schiefer, J., Oschatz, K., Golle, J., Tibus, M., & Trautwein, U. (2016, March). Förderung des Wissenschaftsverständnisses bei Grundschulkindern – Multiplikation eines außerschulischen MINT-Programms. Vortrag auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Berlin, Germany.
  • Schiefer, J., Oschatz, K., Tibus, M., Golle, J., & Trautwein, U. (2015, August). Can science-related epistemic beliefs be enhanced in gifted primary school children? Paper presented at the 16th Biennial EARLI Conference on Learning & Instruction. Limassol, Cyprus.
  • Schiefer, J., Oschatz, K., Tibus, M., Golle, J,. & Trautwein, U. (2015, April). Can understanding of science be enhanced in gifted elementary school children? Poster presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association (AERA). Chicago, USA.
  • Schiefer, J., Oschatz, K., Tibus, M., & Trautwein, U. (2015, März). Eine Interventionsstudie zur Förderung naturwissenschaftsbezogener Überzeugungen bei begabten Grundschulkindern. Vortrag auf der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Bochum, Germany.
  • Schiefer, J., Oschatz, K., Golle, J., Tibus, M., & Trautwein, U. (2015, March). Enhancement and measurement of scientific thinking abilities in primary school children.Poster presented at the REASON International Spring School. Munich, Germany.
  • Herbein, E., Schiefer, J., Oschatz, K., Zettler, I., Tibus, M., Golle, J., & Trautwein, U. (2014, September). Talking about science – With others and to others: Evaluation of two enrichment courses for gifted primary school children. Paper presented at the 9th Annual Conference Randomised Controlled Trials in the Social Sciences. York, GB.
  • Stapf, A., & Schiefer, J. (2006, September). Erst Lust und dann Last? Hochbegabte vor und nach der Einschulung. Vortrag auf der 17. Bundeskonferenz für Schulpsychologie. Köln, Germany.