Institute of Education

Dipl.-Päd. Torben Fischer-Gese

Mr. Fischer-Gese joined Tübingen‘s Institute of Educational Science in 2013 as a research assistant.

Research priorities:
Theory and history of social work, professionalization of social pedagogical activities (and their critical reception), social and socio-cultural factors, reflection on the socio-theoretical basics.

Curriculum Vitae

  • Born 1976 in Niebüll
  • Studied philosophy and educational science in Berlin and Tübingen. Focussing on social pedagogy, he obtained his Dipl. Päd. in 2011
  • Since 2004 collaboratation on diverse publications (Treptow: Katastrophenhilfe, Otto/Thiersch: Handbuch Soziale Arbeit / Sozialpädagogik, Maelicke u.a.: Lexikon der Sozialwirtschaft, etc.)
  • Since 2012 CEO and chairman of “ProSozPäd Tübingen e.V.“
  • From 2009-2013 board member of the support association “Casa KiTaNa e.V.“ (children’s daycare centre: Casa KiTaNa)
  • From 2012-2014 academic collaborator at the DHBW-Stuttgart, responsible for social issues
  • Since 2013 research assistant at the Institute of Educational Science, University of Tübingen

Publications

Fischer-Gese, T./Thiersch, H. (2011): „Das Konzept Lebensweltorientierte Soziale Arbeit“, in: Jugendhilfe 49, Heft 4/2011, S. 215-222

Fischer-Gese, T. (2010): “Soziale Arbeit: Einheit von Vielheit – Identitätskriterien als Existenzbedingung”, in: neue praxis Sonderheft 10, S. 35-38

Fischer-Gese, T. (2007): “Jobs als Gelegenheiten informeller Bildung”, in: Mack, W.: Lernen im Lebenslauf – formale, non-formale und informelle Bildung – die mittlere Jugend (12 bis 16 Jahre), Enquetekommission "Chancen für Kinder" Rahmenbedingungen und Steuerungsmöglichkeiten für ein optimales Betreuungs- und Bildungsangebot in Nordrhein-Westfalen, Landtag Nordrhein-Westfalen, S. 79-83