Institute of Sports Science

Jun. Prof. Dr. Julia Hapke

Contact
Institute of Sports Science
Wächterstraße 67,
3rd Floor, Room 303
  07071 29-78419
julia.hapkespam prevention@uni-tuebingen.de
Consultation Times by Appointment via Mail (PDF)


Main research

  • Professionalism and professionalisation in PE teacher education
  • Evaluation and implementation of 'Multi-perspectivity' in PE
  • Competencies, cognitive activation and learning tasks in PE
  • Health education in PE in the context of digital transformation

Current research projects


Short vita

Since 2017
Assistant Professor for pedagogics and teaching methodology in physical education

University of Tübingen

20011-2017
Research assistant, Institut für Sportwissenschaft und Sport

University of Erlangen-Nürnberg

2011-2016
PhD

Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nürnberg

2010-2011
Research assistant

Friedrich-Schiller-University of Jena

2004-2010
University studies in Physical Education, German Language and Literature, Educational Sciences

Johannes Gutenberg-University of Mainz


Selected publications

Journal articles

Books

Book chapters

  • Sygusch, R., Hapke, J., Liebl, S. & Töpfer, C. (2021). Kognitive Aktivierung – zentraler Baustein der EKSpo-Aufgabenkultur zur Kompetenzorientierung im Sportunterricht. In J. Wibowo, C. Krieger, E. Gerlach & F. Bükers (Hrsg.), Aktivierung im Sportunterricht (2. und erweiterte Auflage, S. 154-183). Hamburg: Universität Hamburg.
  • Hapke, J. Ptack, K. & Töpfer, C. (2020). Bestandsaufnahme zum Thema Gesundheit in Sportunterricht und Sportlehrerbildung - method(olog)ische Überlegungen. In R. Sygusch, H. P. Brandl-Bredenbeck, S. Tittlbach, K. Ptack & C. Töpfer (Hrsg.), Gesundheit im Sportunterricht und Sportlehrerbildung. Bestandsaufnahme, Intervention und Evaluation im Projekt "Health.edu" (S.77.102). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-27141-1_5
  • Hapke, J. & Waigel, S. (2019). „Sporttreiben mit Köpfchen“ – Kognitive Aktivierung im Sportunterricht. In A. Gawatz & K. Stürmer (Hrsg.), Kognitive Aktivierung im Unterricht. Befunde der Bildungsforschung und fachspezifische Zugänge (S. 148-161). Braunschweig: Westermann.

Presentations

  • Hapke, J. (2020, Dezember). Zur Professionalisierung in der Sportlehrerbildung. Von Mehrperspektivität zu Meta-Reflexivität. Hauptvortrag bei der Jahrestagung der DGfE-Kommission Sportpädagogik, Muttenz/Basel.
  • Hapke, J. (2019, November & Dezember). Kognitive Aktivierung im Sportunterricht. Impulsvortrag bei den Multiplikatorentagungen Sport des Zentrums für Schulqualität und Leherbildung (ZSL) Baden-Württemberg, Steinbach und Ruit.
  • Hapke, J. (2018, Juni). Normative und empirische Betrachtungen des Sportunterrichts in der Schule – Implikationen für die Sportlehrer*innenbildung. Vortrag in der Studium Generale Vorlesungsreihe der Tübingen School of Education (TüSE) in Tübingen (Video).
  • Hapke, J. (2017, September). Zum empirischen Evaluationsbedarf von Mehrperspektivität. Vortrag bei der Fachtagung „Evaluation mehrperspektivischen Sportunterrichts (EmS) – Vorbereitung und Konstituierung eines Forschungsverbundes“ in Soest.

Functions and memberships

  • Member of the School-Board of the Tübingen School of Education (TüSE)
  • Supervisor of the degree program PETE
  • Initiator and program-manager for the mentoring program of the dvs-commission 'Young Researchers in Sports Science'
  • Member of the speakers committee of the dvs-commission 'Young Researchers in Sports Science' (2013-2019)
  • Review activities (e.g. Journal Leipziger sportwissenschaftliche Beiträge, dvs-Hochschultag)