Institute of Sports Science

Contact
Institute of Sports Science
Wächterstraße 67,
3rd Floor, Room 303
  07071 29-78419
julia.hapkespam prevention@uni-tuebingen.de
Consultation Times (PDF)
 


Main research

  • Pedagogical concepts for physical education (PE): Multiperspectivity
  • Competencies and learning tasks in PE
  • Professionalization in physical education teacher education (PETE)
  • Pedagogical Content Knowledge of preservice PE teachers

Short vita

Since 2017
Assistent Professor for pedagogics and teaching methodology in physical education

University of Tübingen

20011-2017
Research assistent, Institut für Sportwissenschaft und Sport der Friedrich-Alexander

University of Erlangen-Nürnberg

2011-2016
PhD

Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nürnberg

2010-2011
Research Assistent

Friedrich-Schiller-University of Jena

2004-2010
University studies in Physical Education, German Language and Literature, Educational Sciences

Johannes Gutenberg-University of Mainz


Selected publications

Journal articles

  • Hapke, J. & Kuhr, S. (2019, accepted). Mehrperspektivischer Sportunterricht als Thema in Lehrerfortbildungen. Sportunterricht.
  • Demetriou, Y., Hapke, J. & Olufemi, C. (2019, accepted). Kompetenzorientiert und bewegungsintensiv Ausdauerbelastungen im Sportunterricht thematisieren. Sportunterricht.
  • Hapke, J. (2018). Pädagogische Perspektiven im Handeln von Sportlehrenden – eine zentrale fachdidaktische Idee zwischen Anspruch und Wirklichkeit. Zeitschrift für sportpädagogische Forschung, 6 (1), 29-48.
  • Sygusch, R. & Hapke, J. (2018). „Vier gewinnt!“: Kompetenzorientiert Trainieren im Sportunterricht. Sportunterricht, 67 (2), 64-69.

Books

Book chapters

  • Hapke, J. & Waigel, S. (2019, submitted). „Sporttreiben mit Köpfchen“ – Kognitive Aktivierung im Sportunterricht. In A. Gawatz (Hrsg.). Kognitive Aktivierung, ein Schlüssel zum nachhaltigen Lernen: Konzepte, Ergebnisse, Anwendungsbeispiele. Braunschweig: Westermann.
  • Hapke, J. (2018). Pädagogische Perspektivierung differenzanalytisch betrachtet – die Perspektiven Miteinander und Leistung im Sportunterricht. In B. Fischer, S. Meier, A. Poweleit & S. Ruin (Hrsg.), Empirische Schulsportforschung im Dialog (S. 29-43). Berlin: Logos.
  • Hapke, J. & Sygusch, R. (2014). Pädagogische Perspektiven differenzanalytisch betrachtet. In E. Balz & P. Neumann (Hrsg.), Schulsport: Anspruch und Wirklichkeit. Deutungen, Differenzstudien, Denkanstöße (S. 109–122). Aachen: Shaker.

Functions and memberships

  • Member of the School-Board of the Tübingen School of Education (TüSE)
  • Supervisor of the degree program PETE
  • Member of the speakers committee of the dvs-commission „Young Researchers in Sports Science“