Institute of Sports Science

Sophie Engelhardt

Contact
Institute of Sports Science
Wächterstraße 67,
2nd Floor, Room 202
  07071 29-76546
s.engelhardtspam prevention@uni-tuebingen.de
Consultation Times (PDF)


Main research

  • Professional competencies and professional development of Physical Education teachers
  • Cognitive activation in Physical Education
  • Qualitative Research on Educational Sciences

Current research projects


Short vita

since 2021
Doctoral scholarship

German Academic Scholarship Foundation

since 2019
PhD student and research assistant

University of Tübingen

2019
1st State Examination (Teaching Profession in Sports Science, Theology and Educational Science)

University of Erlangen-Nürnberg

2016 - 2019
Student assistant at Department of Sport Science, Chair of Education in Sport

University of Erlangen-Nürnberg

2016 - 2019
Student assistant at Institute for Systematic Theology, Chair of Systematic Theology II (Ethics)

University of Erlangen-Nürnberg

2016-2018
Scholarship holder (Deutschlandstipendium)

2013 - 2019
University studies in Physical Education, Theology, Educational Sciences

University of Erlangen-Nürnberg


Selected publications

Book chapters

  • Hapke, J., Engelhardt, S. & Kreuels, L. (2022). Überzeugungen von Sportlehramtsstudierenden hinsichtlich Mehrperspektivität. In E. Balz & P. Neumann (Hrsg.), Mehrperspektivischer Sportunterricht – Evaluation und Innovation (Beiträge zur Lehre und Forschung im Sport, S. 270-284). Schorndorf: Hofmann.

  • Engelhardt, S. (2021). Zwischenmenschliche Beziehungsmöglichkeiten. In S. von Münster & H. Struve (Hrsg.), Cross Move – Sport bewegt Menschen. Eine Chance für Gemeinden und Verbände (S. 106-109). Stuttgart-Vaihingen: buch+musik.
  • Engelhardt, S. & von Münster, S. (2021). Lustvoller und zugleich verantwortlicher Umgang mit dem eigenen Leib. In S. von Münster & H. Struve (Hrsg.), Cross Move – Sport bewegt Menschen. Eine Chance für Gemeinden und Verbände (S. 113-116). Stuttgart-Vaihingen: buch+musik.
  • Töpfer, C. & Engelhardt, S. (2020). Intervention und Evaluation zum Thema Gesundheit in der universitären Sportlehrerbildung. In R. Sygusch, H.P. Brandl-Bredenbeck, S. Tittlbach, K. Ptack & C. Töpfer (Hrsg.), Gesundheit in Sportunterricht und Sportlehrerbildung. Bestandsaufnahme, Intervention und Evaluation im Projekt "Health.edu“ (Bildung und Sport, Bd. 21, S. 283-319). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-27141-1_12

Presentations

  • Engelhardt, S. (2022). Entwicklung professioneller Überzeugungen von angehenden Sportlehrkräften im Hinblick auf einen kognitiv aktivierenden Sportunterricht. Vortrag in der Endrunde um den dvs-Nachwuchspreis auf dem 25. Sportwissenschaftlichen Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (dvs) vom 29.-31. März 2022 in Kiel, Deutschland (online).
  • Engelhardt, S. & Hapke, J. (2022). Überzeugungen angehender Sportlehrkräfte im Hinblick auf Unterrichtsqualität. Vortrag auf dem 25. Sportwissenschaftlichen Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (dvs) vom 29.-31. März 2022 in Kiel, Deutschland (online).
  • Engelhardt, S., Hapke, J. & Töpfer, C. (2021). Implementation and effectiveness of cognitive-reflexive activating physical education: a scoping review. Vortrag auf der AIESEP-Conference vom 08.-10. Juni 2021 in Banff, Alberta, Kanada (online).
  • Engelhardt, S., Hapke, J. & Töpfer, C. (2021). Umsetzung und Wirksamkeit eines kognitiv-reflexiv aktivierenden Sportunterrichts. Ein Scoping Review. Vortrag auf der 34. Jahrestagung der dvs-Sektion Sportpädagogik vom03.-04. Juni 2021 in Hildesheim, Deutschland (online).
  • Engelhardt, S., Hapke, J. & Töpfer, C. (2020). Kognitive Aktivierung im Sportunterricht: ein Scoping Review. Vortrag auf der virtuellen DGfEplus-Jahrestagung der Kommission Sportpädagogik vom 01.-04. Dezember 2020 in Basel/Muttenz, Schweiz (online).