Institute of Sports Science

Applied Sport Psychology in Competitive Sport

In addition to current findings from research and practice, an action-theoretical approach forms the basis of our support and counselling in the field of applied sport psychology (Nitsch, 2004; Conzelmann, Hänsel & Höner, 2013). In this context, we aim to effectively improve talent development as well as the quality of training and competition with (fundamental) psychological skills training in groups and also by working individually with athletes and coaches.

In our work, we are committed to the ethical standards of the German Society for Sport Psychology (asp) and try to establish long-term co-operation with sports clubs and associations in order to produce a lasting effect. We know the challenges in sport and try to support the people involved with our expertise in psychology and sports science. The way we see applied sport psychology, it can be located in the much-cited “magic triangle” of sports science, psychology and sports practice (cf. for the discipline of sport psychology Heckhausen, 1979; Gabler, 2003).

The transfer from research to practice is realized through long-term sports psychological projects and cooperations, where we offer educational courses and workshops (e.g., organized by the German Football Association, the German Society for Sport Psychology or the Association of German Football Coaches). Exemplary settings for our activities are top-level Paralympic sport (e.g., the table tennis department of the National Paralympic Committee Germany) or elite youth sport. Insights into the sports psychological work carried out as part of the cooperation project with the youth academy of VfB Stuttgart are provided in a short documentary by Regio TV.


Selected publications

  • Conzelmann, A., Hänsel, F., & Höner, O. (2013). Individuum und Handeln–Sportpsychologie. In Sport (pp. 269-335). Springer Spektrum, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-37546-0_9
  • Feichtinger, P. & Höner, O. (2017). Psychologische Diagnostik im deutschen Nachwuchsleistungsfußball: Wissenschaftliche Fundierung einer Online-Befragung an den DFB-Stützpunkten. Leistungssport, 47(2), 17-21.
  • Hermann, H.-D. (2019). Sportpsychologische Ethik: Pflichten – Werte – Grenzen. In K. Staufenbiel, M. Liesenfeld, B. Lobinger (Hrsg.): Angewandte Sportpsychologie für den Leistungssport. S. 59-71. Göttingen: Hogrefe.
  • Hermann, H.-D. & Radke, L. (2019). Selbststeuerung und Erhöhung der Leistungsfähigkeit durch kognitive Fertigkeiten – eine sportpsychologische Perspektive. In S. Rietmann & P. Deing (Hrsg.): Psychologie der Selbststeuerung. S. 347-366. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24211-4_15
  • Höner, O., Larkin, P., Leber, T., & Feichtinger, P. (2020). Talentauswahl und-entwicklung im Sport. In Sportpsychologie (pp. 499-530). Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-56802-6_22
  • Leber, T. (2015). Sportpsychologisches Coaching im Spitzensport. In M. Rosenberger (Hrsg.). vademecum rep:grid. Norderstedt: BoD.
  • Leber, T. (2015). Die Rolle der Sportpsychologen aus der Sicht von Bundestrainern -Evaluation der sportpsychologischen Arbeit im deutschen Spitzensport. Saarbrücken: SVH.
  • Lobinger, B. H., Reinhard, M. L., & Querfurth, S. (2020). Berufsethische Leitlinien, Überzeugungen und Verhaltensweisen in der Angewandten Sportpsychologie. Zeitschrift für Sportpsychologie, 27(2), 45-65. https://doi.org/10.1026/1612-5010/a000294
  • Raabe, J., & Wachsmuth, S. (2019). Trainerverhalten in der Talententwicklung im Fußball. Science to Goal, DFB Akademie Frankfurt [Beitrag].
  • Wachsmuth, S., Weise, M., Jowett., S., & Höner, O. (2021). Die Trainer-Athlet Beziehung: Grundstein zum Erfolg? Leistungssport, 51, 4-11.
  • Wachsmuth, S., Raabe, J., Readdy, T., & Höner, O. (2022). Promoting need-supportive coaching within competence centers of the German football association: An intervention study. International Journal of Sports Science & Coaching, advanced online publication.  https://doi.org/10.1123/iscj.2021-0027.
  • Wachsmuth, S. Jowett, S., & Harwood, C.G. (2022). Third party interventions in coach-athlete conflict: Can sport psychology practitioners offer the necessary support? Journal of Applied Sport Psychology, 34(1), 178-203. https://doi.org/10.1080/10413200.2020.1723737

Transfer and third-party funded projects

  • O. Höner: Entwicklung, Implementierung und Evaluation sportpsychologischer Betreuungsmaßnahmen am Nachwuchsleistungszentrum des VfB Stuttgart [VfB Stuttgart 1893 AG; Projektlaufzeit 2015 – 2018, 2018 – 2020; 2020 – 2023]
  • O. Höner: Weiterentwicklung und langfristiger Aufbau der sportpsychologischen Betreuung in der Abteilung Tischtennis des Deutschen Behindertensportverbandes e.V. [Bundesinstitut für Sportwissenschaft, ZMVI4-071603/16-17, Projektlaufzeit 2016 – 2017]
  • O. Höner: Sportpsychologische Betreuung zur Optimierung der Trainings- und Wettkampfqualität der Abteilung Tischtennis des Deutschen Behindertensportverbandes e.V. [Bundesinstitut für Sportwissenschaft, ZMVI4-0701606/17-18 & ZMVI4-071602/18-19 & ZMVI4 071601/19-20, Projektlaufzeit 2017 – 2020]
  • O. Höner: Potenzial videobasierter Spielanalysen für sportpsychologische Diagnostik und Interventionen im paralympischen Tischtennis (3/2020-12/2021) [Bundesinstitut für Sportwissenschaft, ZMI4-071602/20, Projektlaufzeit 2020 – 2021]