Institute for Indology and Comparative Religion

Publications Prof. Dr. Heike Oberlin (Moser)

[publications until 2014: »Moser«, since 2015: »Oberlin«]

1. Books

1.1. Monographs

Moser, Heike. 2008. Naṅṅyār-Kūttu – ein Teilaspekt des Sanskrittheaterkomplexes Kūṭiyāṭṭam. Historische Entwicklung und performative Textumsetzung. Wiesbaden: Harrassowitz (Drama und Theater in Südasien, 6).

[Table of contents: http://www.harrassowitz-verlag.de/dzo/artikel/201//001/1948_201.pdf?t=1208412184]
[Review: A. Keßler, in: Studien zur Indologie und Iranistik 25 (2008), 189-191]

Moser, Heike. 2011. Kūṭiyāṭṭam – A Bibliography. Tübingen: Tobias-lib, online publication (Creative Commons, Print-on-Demand): http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-58955.

1.2. Edited volumes

Heike Oberlin; David Shulman (ed.). [2019, in print]. Two Masterpieces of Kūṭiyāṭṭam: Mantrāṅkam and Aṅgulīyāṅkam. New Delhi: Oxford University Press.

Anna Aurelia Esposito; Heike Oberlin; B.A. Viveka Rai; Karin Juliana Steiner (ed.). 2015. »In ihrer rechten Hand hielt sie ein silbernes Messer mit Glöckchen...«: Studien zur indischen Kultur und Literatur. / »In her right hand she held
 a silver knife with small bells...«: Studies in Indian Culture and Literature. [Festschrift Heidrun Brückner]. Wiesbaden: Harrassowitz.

Stephan Köhn, Heike Moser (Ed.). 2013. Frauenbilder / Frauenkörper: Inszenierungen des Weiblichen in den Gesellschaften Süd- und Ostasiens. Wiesbaden: Harrassowitz (Kulturwissenschaftliche Japanstudien, 5).

Table of contents

Further information

Heidrun Brückner; Hanne de Bruin, Heike Moser (ed.). 2011. Between Fame and Shame: Performing Women – Women Performers in India. Wiesbaden: Harrassowitz (Drama und Theater in Südasien, 9). Multimedia online: http://www.indologie.uni-wuerzburg.de/women_performers/welcome/.

[Review: Reference & Research Book News, Dezember 2012: 195]

Heike Moser (ed.). 2011. Kutiyattam: 10 Years after the UNESCO-Declaration. Chennai: National Folklore Support Centre (Indian Folklife 38).
Online (open access journal): http://www.indianfolklore.org/journals/index.php/IFL/issue/view/109

2. Articles

Oberlin, Heike. [2020, forth.]. »Commentaries in the South Indian Sanskrit Theatre Tradition Kūṭiyāṭṭam: A Medieval Integration Project?«. In: Literary Commentaries and the Intellectual Life of South Asia. Ed. by Daniele Cuneo and Elisa Ganser.

Oberlin, Heike. [2019, forth.]. » Wozu das Theater? Der spielende Mensch im Hinduismus«. In: Religionen unterwegs. Wien: Forum für Weltreligionen.

Oberlin, Heike. [2019, in print]. »Mantrāṅkam, an ancient integration project? Its structure and composition«. In: Two Masterpieces of Kūṭiyāṭṭam: Mantrāṅkam and Aṅgulīyāṅkam. Hg. v. Heike Oberlin und David Shulman. New Delhi: Oxford University Press.

Oberlin, Heike; Elena Mucciarelli. [2019, in print]. »Tying the Universe: The interplay of Veda and Kūṭiyāṭṭam with special reference to Mantrāṅkam«. In: Two Masterpieces of Kūṭiyāṭṭam: Mantrāṅkam and Aṅgulīyāṅkam. Ed. by Heike Oberlin and David Shulman. New Delhi: Oxford University Press.

Oberlin, Heike. 2018a. »Indien«. In: Grundthemen der Literaturwissenschaft: Drama. Ed. by Andreas Englhart and Franziska Schößler. Berlin: Walter de Gruyter, p. 252-265. https://doi.org/10.1515/978-3110379594-011

Oberlin, Heike. 2018b. »Indologe von internationalem Rang, Mittler zwischen den Kulturen. Zum Tode von Professor Dr. Heinrich von Stietencron ein Nachruf von Heike Oberlin«. Newsletter Uni Tübingen aktuell 1/2018: http://www.uni-tuebingen.de/de/119376.

Oberlin, Heike. 2017. »Pust 1. Palmblattbuch (Palmblatt-Manuskript)«. In: Das Verlagsarchiv Friedrich Pustet in Regensburg. Kommentierter Bestandskatalog. Ed. by Dieter Haberl. Regensburg: Verlag Friedrich Pustet, p. 1.

Oberlin, Heike. 2016a. »Nangiar-Kuttu: The Changing Role of Female Performers«. Nartanam 16,3 (special issue »50 Years of Kutiyattam«), p. 107-134.

Oberlin, Heike. 2016b. »The Gundert Chair Program at Tuebingen University, Germany: Potentials and Limitations«. In: Malayāḷavuṃ Herman Guṇṭarṭṭuṃ. Vol. 2. Ed. by Skaṟiyā Sakkaṟiya [Scaria Zacharia]. Tirūr: Tuñcatteḻuttaccan Mayalāḷasarvakalāśāla [Thunchath Ezhuthachan Malayalam University] & Herman Guṇṭarṭṭ Ceyar [Herman Gundert Chair], p. 1394-1396.

Oberlin, Heike. 2016c. »Der Nachlass von Hermann Gundert an der Universitätsbibliothek Tübingen: Ein kurzer Bericht«. In: Hermann Gundert. Wege zu gesellschaftlichem, internationalem und religiösem Zusammenleben. Jubiläumsband zum Hermann-Gundert-Jahr 2014. Seminar und Ausstellung in Calw anlässlich des 200. Geburtstags von Hermann Gundert. Ed. by the Hermann-Gundert-Gesellschaft. Stuttgart: Hermann-Gundert-Gesellschaft e.V., p. 23-28.

Moser, Heike; Surendranath Pillai. 2016d. »CD 2: 23 Invocational text. Recited in Malayalam by G. Krishna Shastri, 43 years old, librarian of the Adyar Library. Rec. January 23, 1905 in Madras/Chennai; Ph 465«. [Transcription and comment]. In: Indian Recordings (Exner 1904-05, Archive 1918). Ed. by Ulla Remmer, Christian Liebl and Gerda Lechleitner. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften (Tondokumente aus dem Phonogrammarchiv der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. Gesamtausgabe der Historischen Bestände 1899-1950 / Sound Documents of the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences. The Complete Historical Collections 1899-1950, Series 15/1), booklet p. 75-76 and CD 2, 23.

Oberlin, Heike. 2015a. »Das Schattentheater in Südindien – Kerala und Karnataka«. In: Die Welt des Schattentheaters – Von Asien bis Europa. Ed. by Jasmin li Sabai Günther and Inés de Castro [Catalogue of the exhibition at the Linden-Museum, 3.10.2015-10.4.2016]. München: Hirmer, p. 60-77.

Oberlin, Heike. 2015b. »Mantrāṅkam in Kūṭiyāṭṭam: A short ›restudy‹«. In: »In ihrer rechten Hand hielt sie ein silbernes Messer mit Glöckchen...«: Studien zur indischen Kultur und Literatur. / »In her right hand she held 
a silver knife with small bells...«: Studies in Indian Culture and Literature. [Festschrift Heidrun Brückner]. Ed. by Anna Aurelia Esposito, Heike Oberlin, B.A. Viveka Rai and Karin Juliana Steiner. Wiesbaden: Harrassowitz, p. 261-273.

Oberlin, Heike. 2015c. »Kutiyattam – lebendiges Sanskrittheater aus Kerala, Südindien / Kutiyattam: living Sanskrit theatre of Kerala«. In: Ouverture Spirituelle: Kutiyattam, Dhrupad, Khyal, Bharatanatyam, Morgen-Ragas. Salzburger Festspiele, 18. Juli – 30. August 2015. [Salzburg: Salzburger Festspiele], p. 28-31 (german) and 39-41 (english).

Moser, Heike. 2014. »Jaṭāyuvadham in Kerala’s Sanskrit Theatre Kūṭiyāṭṭam«. In: Irreverent History: Essays for M.G.S. Narayanan. Ed. by Kesavan Veluthat and Donald R. Davis, Jr. Delhi: Primus Books, p. 81-92.

Moser, Heike; Paul Younger. 2013a. »Kerala: Plurality and consensus.« In: The Modern Anthropology of India. Ethnography, themes and theory. Ed. by Peter Berger u. Frank Heidemann. London: Routledge, p. 136-156.

Moser, Heike. 2013b. »Kūṭiyāṭṭam on the Move: From Temple Theatres to Festival Stages«. In: South Asian Festivals on the Move. Ed. by Ute Hüsken and Axel Michaels. Wiesbaden: Harrassowitz, p. 245-273.

Moser, Heike; Stephan Köhn. 2013c. »Frauenbilder – Frauenkörper: Einige Vorbemerkungen zu Zielsetzung und Themenspektrum dieses Bandes«. In: Frauenbilder / Frauenkörper: Inszenierungen des Weiblichen in den Gesellschaften Süd- und Ostasiens. Ed. by Stephan Köhn and Heike Moser. Wiesbaden: Harrassowitz (Kulturwissenschaftliche Japanstudien, 5), p. 1-30.

Moser, Heike. 2013d. »Tanzende Frauen und spielende Männer: gender crossing und gender bender im indischen Tanz und Theater«. In: Frauenbilder / Frauenkörper: Inszenierungen des Weiblichen in den Gesellschaften Süd- und Ostasiens. Ed. by Stephan Köhn and Heike Moser. Wiesbaden: Harrassowitz (Kulturwissenschaftliche Japanstudien, 5), p. 353-366.

Moser, Heike. 2012a. »Many ›Kūṭiyāṭṭams‹: Emotions and Rituals in Kerala’s Sanskrit Theatre between Tradition and Modernity«. In: Emotions in Rituals and Performances. South Asian and European Perspectives on Rituals and Performativity. Ed. by Axel Michaels and Christoph Wulf. New Delhi: Routledge, p. 378-396.

Moser, Heike. 2012b. »From Palmleaves to a Multimedia Databank – A Note on the ›Bhāsa-Project‹«. In: Aspects of Manuscript Culture in South India. Ed. by Saraju Rath. Leiden: Brill (Brill’s Indological Library, 40), p. 139-155 and plates VI-IX.

Moser, Heike. 2011a. »How Kūṭiyāṭṭam became ›kūṭi-āṭṭam‹: The changing role of women in the Kūṭiyāṭṭam tradition of Kerala«. In: Between Fame and Shame – Performing Women / Women Performers in India. Ed. by Heidrun Brückner, Hanne de Bruin and Heike Moser. Wiesbaden: Harrassowitz (Drama und Theater in Südasien, 9), p. 169-188 [3 film clips and 31 illustrations online: http://www.indologie.uni-wuerzburg.de/women_performers/contributors/moser/].

Moser, Heike. 2011b. »Editorial«. IFL 38: p. 3-4. [open source online edition: http://www.indianfolklore.org/journals/index.php/IFL/issue/view/109]

Moser, Heike. 2011c. »New literature on Kūṭiyāṭṭam since 2000 (main publications)«. IFL 38: p. 32-35. [open source online edition: http://www.indianfolklore.org/journals/index.php/IFL/issue/view/109]

Moser, Heike. 2011d. »Die Malayāḷam-Literatur: Ein kurzer Überblick«. Masala (Newsletter Virtuelle Fachbibliothek Südasien, Heidelberg), Themenheft Indische Literaturen, 6/4: [p. 11-13]. Open source online edition: http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/savifadok/1980.

Moser, Heike. 2010. »Laudatio auf Olaf Krüger anlässlich der Gisela-Bonn-Preisverleihung 2010«. Meine Welt (Zeitschrift des Deutsch-Indischen Dialogs) 27/2: p. 41-42.

Moser, Heike. 2009. »Naṅṅyār – Schauspielerinnen im klassischen Theater Südindiens«. In: Kulturwissenschaften und Frauenstudien. Aktuelle Arbeiten und Vorträge an der Fakultät für Kulturwissenschaften der Universität Tübingen, Vol. 3. Ed. by Heidi Buck-Albulet and Viktoria Eschbach-Szabo. Tübingen: Eberhard Karls Universität Tübingen, p. 11-30.

Moser, Heike. 2007a. »Und es gibt sie doch: Schauspielerinnen im klassischen Theater Südindiens«. In: Positionen: Maria Gräfin von Linden-Preis 2005 (Rundbrief 28). Freiburg: Verband Baden-Württembergischer Wissenschaftlerinnen, p. 63-76.

Moser, Heike. 2007b. »Palmblatthandschriften beschrieben von Heike Moser (Cod. 813/1 und 813/3) und Sven Bretfeld (Cod. 813/2)«. In: Die orientalischen Handschriften der Burgerbibliothek Bern. Katalog unter Verwendung der Vorarbeiten von Sven Bretfeld, Glen Dudbridge, Andreas Kaplony, Suishû Tomoko Klopfenstein-Arii, Heike Moser, Gudrun Schubert und Veronika Six. Ed. by Renate Würsch. Wiesbaden: Harrassowitz (Burgerbibliothek Bern), p. 147-152.

Moser, Heike. 2007c. »To enjoy playing with play«. In: The Power of Performance. Ed. by Heidrun Brückner, Elisabeth Schömbucher and Philip Zarrilli. Delhi: Manohar, p. 209-234.

Moser, Heike; Katrin Binder. 2006. »Universitätsprofessoren und ›Heidenmissionare‹ – Indienforschung in Tübingen«. In: Schwabenspiegel II: Literatur vom Neckar bis zum Bodensee 1800-1950. Band 2.2 ›Aufsätze 2‹. Ulm: Süddeutsche Verlagsgesellschaft, p. 927-934 (and on CD-Rom).

Moser, Heike. 2002. »Versrezitation im Sanskrit-Theater Kūṭiyāṭṭam (Kerala / Südindien)«. In: Meter, Rhythm and Performance – Metrum, Rhythmus, Performanz. Ed. by Christoph Küper. Frankfurt / M.: Peter Lang (Linguistic International, 6), p. 457-467.

Moser, Heike. 2000. »Mantrāṅkam. The Third Act of Pratijñāyaugandharāyaṇam in Kūṭiyāṭṭam«. Bulletin d’études indiennes (Paris) 17-18 (1999-2000), p. 563-584.

3. Translations (Malayalam, Sanskrit)

Oberlin, Heike. [2018, in print]. »[Transcription, translation and description of the texts in the languages Sanskrit and Malayalam written in Malayalam script in the manuscript Mscr. 124 of the Lippische Landesbibliothek Detmold]«. In: Engelbert Kaempfers Stammbuch (1674-1694) / Engelbert Kaempfer's autograph book (1674-1694). Ed. by Lothar Weiß and Michael Bischoff.

Oberlin, Heike. 2015. »Die Tötung des Bali – The killing of Bali«. [Aufführungstext von Bālivadham auf Deutsch und auf Englisch]. In: Ouverture Spirituelle: Kutiyattam, Dhrupad, Khyal, Bharatanatyam, Morgen-Ragas. Salzburger Festspiele, 18. Juli – 30. August 2015. [Salzburg: Salzburger Festspiele], p. 32-38.

Moser, Heike. 2006a. Sarah Joseph’s »Im Innern der schreibenden Frau«. die horen 223, p. 33-37.

Moser, Heike. 2006b. Indu Menon’s »Eine lesbische Kuh«. die horen 223, p. 113-120.

4. Encyclopaedia articles

4.1. Kindlers Literatur Lexikon (3rd edition) Onlineversion

Moser, Heike. 2009a. »Antharjanam, N. Lalithambika [›Biogramm‹ und ›Agnisākṣi‹]«. In: Kindlers Literatur Lexikon, 3., völlig neu bearbeitete Auflage. Vol. 1 (A-Bak). Ed. by Heinz Ludwig Arnold. Stuttgart / Weimar: Metzler, p. 452-453.

Moser, Heike. 2009b. »Basheer, Vaikom Muhammad [›Biogramm‹ und ›Das Gesamtwerk‹]«. In: idem, vol. 2 (Bal-Bot), p. 161-162.

Moser, Heike. 2009c. »Cantumēnōn, Oyyārattu [›Biogramm‹ und ›Indulēkhā‹]«. In: idem, vol. 3 (Bou-Chr), p. 491-492.

Moser, Heike. 2009d. »Ceṟuśśēri Nampūtiri [›Biogramm‹ und ›Kṛṣṇaghāta‹]«. In: idem, vol. 3 (Bou-Chr), p. 662-663.

Moser, Heike. 2009e. »Eḻuttacchan, Tuñcattu Rāmānujan [›Biogramm‹ und ›Kiḷippāttu-Dichtung‹]«. In: idem, vol. 5 (Duf-Fuz), p. 206.

Moser, Heike. 2009f. »Kumaran Asan, N. [›Biogramm‹ und ›Das Lyrische Werk‹]«. In: idem, vol. 9 (Kes-Len), p. 491-492.

Moser, Heike. 2009g. »Kurup, O.N.V. [›Biogramm‹ und ›Das Lyrische Werk‹]«. In: idem, vol. 9 (Kes-Len), p. 526.

Moser, Heike. 2009h. »Maṇipravāḷam-Literatur«. In: idem, vol. 10 (Leo-Mar), p. 649.

Moser, Heike. 2009i. »Takazhi Sivasankara Pillai [›Biogramm‹ und ›Cemmīn‹]«. In: idem, vol. 16 (Tab-Vik), p. 186.

Moser, Heike. 2009j. »Ulloor S. Parameswara Iyer [›Biogramm‹ und ›Gesamtwerk‹]«. In: idem, vol. 16 (Tab-Vik), p. 544-545.

Moser, Heike. 2009k. »Vasudevan Nair, M.T. [›Biogramm‹ und ›Kālam‹]«. In: idem, vol. 16 (Tab-Vik), p. 699-700.

Moser, Heike. 2009l. »Vijayan, Ōṭṭupulakkaḷ Veḷukuṭṭi [›Biogramm‹ und ›Khasākkiṉṯe itihāsam‹]«. In: idem, vol. 16 (Tab-Vik), p. 824.

4.2. Religion in Geschichte und Gegenwart – RGG4 / Religion in Past and Present:

Moser, Heike. 2001a. »Indischer Tanz«. In: Religion in Geschichte und Gegenwart. Handwörterbuch für Theologie und Religionswissenschaft. 4th edition. Ed. by Hans Dieter Betz, Don Browning, Bernd Janowski and Eberhard Jüngel. Tübingen: Mohr Siebeck, vol. 4 [I-K]: p. 102-103.

Moser, Heike. 2001b. »Khadschuraho«. In: idem, vol. 4 [I-K]: p. 950. [2005 reprint in English translation: »Khadschuraho«. In: Religion in Past and Present. Leiden: Brill].

Moser, Heike. 2001c. »Krishna (Kṛṣṇa). – II. Kunstgeschichtlich«. In: idem, vol. 4 [I-K]: p. 1779-1780.

Moser, Heike. 2001d. »Kūṭiyāṭṭam«. In: idem, vol. 4 [I-K]: S. 1909-1910. [2007 reprint in English translation: »Kūṭiyāṭṭam«. In: Religion in Past and Present. Leiden: Brill].

Moser, Heike. 2002. »Mahāvīra – II. Kunstgeschichtlich«. In: idem, vol. 5 [L-M]: p. 682.

Moser, Heike. 2003a. »Oḍissi«. In: Dass., Bd. 6 [N-Q]: S. 457-458. [2007 reprint in English translation: »Oḍissi«. In: Religion in Past and Present. Leiden: Brill].

Moser, Heike. 2003b. »Ostasiatischer Tanz / Ostasiatisches Theater«. In: idem, vol. 6 [N-Q]: p. 725-726.

Moser, Heike. 2004a. »Rāga«, In: idem, vol. 7 [R-S]: p. 21. [2007 reprint in English translation: »Rāga«. In: Religion in Past and Present. Leiden: Brill].

Moser, Heike. 2004b. »Rasa«, In: idem, vol. 7 [R-S]: p. 38-39. [2007 reprint in English translation: »Rasa«. In: Religion in Past and Present. Leiden: Brill].

4.3. Schwabenspiegel II, Autorenlexikon:

Moser, Heike. 2006a. »Ewald, Georg Heinrich August (1803-1875)«. In: Schwabenspiegel II: Literatur vom Neckar bis zum Bodensee 1800-1950. Band 1.2 ›Autorenlexikon‹. Ulm: Süddeutsche Verlagsgesellschaft, p. 42.

Moser, Heike. 2006b. »Garbe, Richard Karl (von) (1857-1927)«. In: idem, p. 50.

Moser, Heike. 2006c. »Glasenapp, Otto Max Helmuth von (1891-1963)«. In:idem, p. 54.

Moser, Heike. 2006d. »Hauer, Jakob Wilhelm (1881-1962)«. In: idem, p. 62-63.

Moser, Heike. 2006e. »Kapff, Ludwig Heinrich (1802-1869)«. In: idem, p. 76.

Moser, Heike. 2006f. »Roth, Walter Rudolph (von) (1821-1895)«. In: idem, p. 130.

Moser, Heike. 2006g. »Thieme, Paul (1905-2001)«. In: idem, p. 158-159.

4.4. Metzler Lexikon Religion / The Brill Dictionary of Religion:

Moser, Heike. 1999a. »Kultdrama«. In: Metzler Lexikon Religion. Vol. 2. Ed. by Christoph Auffarth, Jutta Bernard and Hubert Moor. Stuttgart / Weimar: Metzler, p. 283-286 and 281.

Moser, Heike. 1999b. »Liturgie / Dramaturgie«. In: idem, p. 347-349 and 597. [Reprint in English translation: see 2006]

Moser, Heike. 2006. »Liturgy / Dramaturgy«. In: The Brill Dictionary of Religion. Vol. 2. Ed. by Kocku von Stuckrad. Leiden / Boston: Brill, p. 1112-1114 [revised translation of 1999b].

5. Online publications

Moser, Heike. 2011a. Kutiyattam: 10 Years after the UNESCO-Declaration. Chennai: National Folklore Support Centre (Indian Folklife 38).
Open Access Journal): https://indianfolklore.org/journals/index.php/IFL/issue/view/109/showToc

Moser, Heike. 2011b. Kūṭiyāṭṭam – A Bibliography. Tübingen: Tobias-lib, online publication (Creative Commons, Print-on-Demand): http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-58955.

Moser, Heike. 2008. In cooperation with Gabriele Zeller, Markus Schädle, Dorothee Börner, Arabella Unger, Margarete Wozny, Divyaraj Amiya: Indologische Literatur richtig suchen und finden. Universitätsbibliothek Tübingen: https://vitruv.uni-tuebingen.de/ilias3/goto_pr01_lm_475.html.

6. Radio feature

Moser, Heike; Siri Lehmann. 2009. Das südindische Sanskrittheater Kūṭiyāṭṭam. Uniradio Tübingen: Uniforum. First broadcast 19/04/2009, 13-14 h.

http://vergil.uni-tuebingen.de/radio/zeige.php?dataset=13433

7. Collaboration

Einicke, Katrin. 2009. Korrektur, Differenzierung und Abkürzung in indischen Inschriften und Handschriften. Wiesbaden: Harrassowitz (Abhandlungen für die Kunde des Morgenlandes, 68). >> Transliteration and work-ing up of palm leaf manuscripts in Malayalam script as part of the Indoskript project 2001/2002 and 2005.

Falk, Harry; Walter Slaje. (Ed.) 2005. Interaktive Datenbank indischer Schriften. http://userpage.fu-berlin.de/~falk/ >> Transliteration and working up of a palm leaf manuscript in Malayalam script.

Falk, Harry; Walter Slaje. (Ed.) 2001/2002. Interaktive Datenbank indischer Schriften. http://userpage.fu-berlin.de/~falk/ >> Transliteration and working up of four palm leaf manuscripts in Malayalam and Tulu scripts.

Grünendahl, Reinhold. 2001. South Indian Scripts in Sanskrit Manuscripts and Prints. Wiesbaden: Har-rassowitz. >> Revision of the chapter on »Grantha Malayalam«.

Haberl, Dieter. 2017. Das Verlagsarchiv Friedrich Pustet in Regensburg. Kommentierter Bestandskatalog. Regensburg: Verlag Friedrich Pustet. p1: »Pust 1. Palmblattbuch (Palmblatt-Manuskript)«. >> Description, dating and working up of a palm leaf manuscript in Malayalam script.

8. Images and Photographs

Alumni Tübingen News. 2009. »Indien ist auf dem Weg zur Weltmacht. Wohin entwickelt sich die Tübinger Indologie?«. In: Alumni Tübingen News 7 (Oktober 2009): photograph p. 6 (»Eine indische Yakshagana-Theatergruppe war im Jahr 2005 zu Gast bei der Tübinger Indologie ...«).

Brückner, Heidrun. 2004. »Tausend Jahre Theater – IndologInnen erforschen Schauspieltraditionen«. In: Blick. Forschung Lehre Dienstleistung (Universität Würzburg) 2/2004, 10-14; photograph p. 11 (»Die heroische Stimmung: Ein König demonstriert seinen Kampfesmut.« = I.96.15-09).

Chakyar, Margi Madhu. 2015. Kutiyattam & Kerala Temples. Patterns of Survival. Ed. by Farley Richmond. Translated by L.S. Rajagopalan [Originaltitel, 2002: Āṭṭatinṯe vaḻiyaṭayāḷaṅṅaḷ. Paṭhanam]. Athens, Georgia: Athens Area Arts Council; photographs 2, 3, 6 and 8.

––––– / Elisabeth Schömbucher. 2003. »Performance«. In: The Oxford India Companion to Sociology and Social Anthropology. Ed. by Veena Das. New Delhi: Oxford University Press; Fig. 6 (»Kathakaḷi«, p. 616), Fig. 7 (»Kūṭiyāṭṭam«, p. 617).

Esposito, Anna Aurelia. 2004. Cārudatta. Ein indisches Schauspiel. Kritische Edition und Übersetzung mit einer Studie des Prakrits der ›Trivandrum-Dramen‹. Wiesbaden: Harrassowitz (Drama und Theater in Südasien, 4); title page (»Szene aus dem Sanskrit-Theater Keralas, Aufführung: 7. März 1997 in Shoranur, Kerala. Darstellerin: Heike Moser.«).

Michaels, Axel. 2010. »Nicht alle suchen das Nirwana«. Epoc 01/2010: 30-35; photograph p. 35 Kandy-Perahära, Moser / Bechler.

Nangiar, Usha. 2018. Abhinetri. The Strīsāradhi of Nāṭyāyaṇa. Vallachira, Thrissur: Krishnan Nambiar Mizhavu Kalari; photo p. 109 (»Subhadra Naṅṅyāranmma«), 2 photos p. 110 (»Naṇṇyārkkūttu [in old costume] – Edanad Thankam Naṅṅyāramma«).

Oberlin, Gerhard. 2018. Kafkas ungeschriebene Ästhetik. Würzburg: Königshausen & Neumann; title page.

–––––. 2016. Das unendliche Objekt. Religion und Psyche. Würzburg: Königshausen & Neumann; title page.

–––––. 2015. Delphi – das Orakel. Zentrum der antiken Welt. Eine kulturpsychologische Studie. Würzburg: Königshausen & Neumann; 97 photographs and title page.

Rajagopalan, L.S. 1997. Women’s Role in Kūḍiyāṭṭam. Chennai: The Kuppuswami Sastri Research Institute; [Fig. 2] (»Subhadrā-Dhanañjayam«, photograph between p. 50 / 51), [Fig. 4] (»Miss Heike Moser [Priya], Pūtanā as Lalitā approaching child Kṛṣṇa«, photograph between p. 122 / 123).

–––––. 2000. Kūḍiyāṭṭam: Preliminaries and Performance. Chennai: The Kuppuswami Sastri Research Institute; [Fig. 3] (»Maṟayilkriyā«, photograph between p. 54 / 55).

Rajendran, C. 2002. »Kūtiyāṭṭam: The Sanskrit Theatre with a Regional Idiom«. In: Living Traditions of Nāṭyaśāstra. Delhi: New Bharatiya Book Cooporation, 64-70; [Fig. 1-3] (»Dūṭaghaṭotkacam«, »Duryōdhana / Kāñcukīya«, »Sūtradhāra«, photographs between p. 70 / 71).

Schäfer, Jörg 2015. »Kleine Fächer, großer Kontinent. Forschung und Lehre am Asien-Orient-Institut«. In: Tübinger Blätter 2015 (101, 2015): 86-88; 3 photographs.