Institute of English Languages and Literatures

Talks & Presentations

  • (Keynote Address) "What's in a Language: Environmental Concepts and the Metaphors of Foreign Language Education", International Conference: Cultivating Sustainability: Education and the Environmental HumanitiesUniversität zu Köln, 6. October 2018.
  • "Aufgaben und Entwicklungslinien von Englischunterricht und Englischdidaktik aus Sicht der Forschung", Studium Generale Lehrer*innenbildung für eine Schule der Zukunft, Universität Tübingen, 16. Mai 2018.
  • "Ecological Issues and the Teaching of English", Lehrerfortbildung: Going Green – Sustainable Education and Political Action, U.S. Consulate General Düsseldorf, Ministerium für Schule und Weiterbildung, Universität Bonn, 16. November 2015.
  • "Embracing Everyone: Inklusiver Fremdsprachenunterricht mit R. J. Palacios Wonder", Kongress: Sprachen Lehren (Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung), Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 2. Oktober 2015.
  • Researching English, Teaching a Foreign Language: Fremdsprachendidaktik als interdisziplinäre Wissenschaft”, Tagung: Fachkulturen in der Lehrerbildung. Universität Bonn, 6. Juni 2014.
  • "Framing it in a Foreign Language: Knowledge Ecologies and the Art of Teaching”, internationale Konferenz: Framing Nature – Signs, Stories, and Ecologies of Meaning. European Association for the Study of Literature, Culture and the Environment (EASLCE). Tartu Ülikool (Estland), 2. Mai 2014.
  • "Transfer/mations: Prompting Creative Teaching with Pride and Prejudice Adaptations“, Tagung: Pride and Prejudice 2.0: Celebrating the Bicentenary of Jane Austen’s Most Popular Novel. Universität Bonn, 5. Dezember 2013.
  • (Keynote Address) „Off the Beaten Track: Knowledge, Transfer/mations and Foreign Language Education“, Postgraduiertenkonferenz: Exploring the Periphery – Perspectives from Applied Linguistics, Language Teaching, Literary and Cultural Studies. Universität Bielefeld, 9. November 2013.
  • “Teaching Ecological Encounters: Empirical Research on Teaching English and the Environment“, international conference: Ecological Encounters: Agency, Identity, Interaction (ASLE-UKI), University of Surrey, Guildford (Great Britain), 30. August 2013.
  • “Ecology | Ecocriticism at School“, summer school/ honors program: Current Debates on the Production of Knowledge: From Ecocriticism to Network Theory. Universität Bonn, 13. Juli 2013.
  • “Languages, Cultures, Environment: Diversifying Teaching Approaches“, international conference: Changing Nature: Migrations, Energies, Limits. (Association for the Study of Literature and the Environment, ASLE). University of Kansas, Lawrence KS (USA), 29. Mai 2013.
  • “Ecotone as Contact Zone: Knowledge Transfer and Mediation in Foreign Language Education (English)“ symposium: Knowledge Ecologies North America: Changing Patters in a Global Dynamic. Universität Bonn, 3. Mai 2013.
  • (Keynote Address) “Where Foreign Language Education Meets, Clashes and Grapples with the Environment“, international symposium: Teaching the Environment: Transdisciplinary Perspectives. Universität zu Köln, 19 September 2012.
  • (Keynote Address) “Zwischen Komik und Krise: Chancen und Herausforderungen einer fachdidaktischen Forschungskonzeption“, symposium for doctoral students: Empirische Forschung in der Fachdidaktik, Friedrich-Schiller-Universität Jena, 5 July 2012.
  • “Englischunterricht im Zeichen von Natur, Umwelt und Nachhaltigkeit“, conference: Fachdidaktische Forschung. Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, 21 November 2011.
  • “Linking Language, Culture and the Environment: Natur, Umwelt und Nachhaltigkeit im Fremdsprachenunterricht Englisch“, Gastvortrag, Humboldt-Universität zu Berlin. 18 November 2011.
  • “Transnational American Studies and Native America: Culture and Language Awareness in the Classroom“, Jahrestagung: Transnational American Studies (Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien, DGfA). Universität Regensburg, 17 June 2011.
  • “Umwelt und Nachhaltigkeit im Englischunterricht: Ein explorativ-interpretatives Forschungsdesign“, congress: Mehrsprachigkeit – Bildung, Kommunikation, Standards (Gesamtverband Moderne Fremdsprachen, GMF). Universität Augsburg. 17 September 2010.
  • “A Lighter Shade of Green: Foreign Language Textbooks and the Environment“, international conference: Environmental Changes – Cultural Change (European Association for the Study of Literature, Culture and the Environment, EASLCE), University of Bath (Großbritannien), 4 September 2010.
  • “Higher Education and the Environment: Environmental Literacy as Intercultural Communicative Competence”, conference: Fachbezogene und fachübergreifende Hochschuldidaktik: voneinander lernen (Dortmund Spring School for Academic Staff Developers, DOSS). Technische Universität Dortmund, 4 March 2010.
  • “Linking Foreign Language Education and the Environment: Intercultural Communicative Competence and Environmental Literacy“, international conference: The Future of Ecocriticism. Hacettepe University & Ankara University, Antalya (Türkei), 6 November 2009.
  • “Multiple Literacies: Foreign Language Education and the Environment“, international conference: Island Time: The Fate of Place in a Wired, Warming World (Association for the Study of Literature and the Environment, ASLE). University of Victoria (Kanada), 5 June 2009.
  • “On Placing Foreign Language Education”, international conference: Cultural Landscapes: Heritage and Conservation (European Association for the Study of Literature, Culture and the Environment, EASLCE). University of Alcalá (Spanien), 19 October 2008.
  • “Haven’t You Learned a Lesson Here? Environment, Education and The Simpsons “, Gastvortrag. Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 17 June 2008.
  • “Teaching as an Intercultural Activity. Can Internationalization Have a Transformational Impact on Universities?“, international congress: Cultures in Transition (Society for Intercultural Education, Training and Research, SIETAR). Humboldt-Universität zu Berlin, 1 April 2004.
  • “Interkulturelles Lernen und Lehren in der Amerikanistik“, research colloquium: American Studies: Transatlantic Perspectives. Ruhr-Universität Bochum & Universität Dortmund. 30 January 2004.
  • “Internationalisierung und / oder interkulturelle Lehre? Reflexionen zur Reform der deutschen Universitäten“, symposium: Unbegrenztes Lernen - Lernen über Grenzen: Generierung und Verteilung von Wissen in der Hochschulentwicklung. Universität Dortmund, 4 December 2003.
  • “Intercultural American Studies: Contributing to the Internationalization of Universities“, Postgraduate Forum (Deutschen Gesellschaft für Amerikastudien, DGfA). Universität Bremen, 8 November 2003.