Jun Zhang
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt "The Answering Machine"
Universität Tübingen
Institut für Medienwissenschaft
Wilhelmstraße 50
72074 Tübingen
Raum 210
+49 7071 29-72327
jun.zhang @uni-tuebingen.de
Curriculum Vitae
Jun Zhang fang mit seinem Bachelorstudium in Medienwissenschaft und Germanistik an der Universität Tübingen an und erwarb seinen Bachelorabschluss in Publizistik- und Kommunikationswissenschaft sowie Filmwissenschaft an der Freien Universität Berlin. Anschließend schloss er sein Masterstudium in Filmwissenschaft an der Freien Universität Berlin ab. Er promoviert seit Oktober 2022 an der Universität Tübingen bei Frau Prof. Dr. Susanne Marschall im Rahmen des Projekts "The Answering Machine". Seine Dissertation fokussiert sich auf die Mensch-Maschine-Interaktion aus der Perspektive der künstlichen Stimme. Seine Forschungsinteresse liegen in der Filmsoziologie, der Ästhetik der koreanischen Filme, der Geschlechterforschung sowie den Kulturphänomenen in der Werbung und im Film, und der Künstlichen Intelligenz im Medienbereich.
Das Forschungsprojekt „The Answering Machine“
THE ANSWERING MACHINE utilises the theatre stage as an experimental space to study improvised social interaction with social chat bots, and takes research on Human-Machine-Interaction (HMI) further towards human-machine encounters: We explore the new possible relationships in a comprehensive way by placing it in the half-experimental, half-fictional setting of a theatre laboratory. Human actors will repeatedly interact and improvise with an AI – either in the form of another human player that enacts the AI’s responses, or in the form of a speaking device, e.g., to an Alexa system. We will vary the parameters of the AI systematically, enabling us to study their effects on dialogue production, person perception, and emerging relationships. We will encounter a new situation of collaboration and co-creation between humans and machines, which, as we propose, models not only how machines will adapt to humans but also how humans will be changed by interacting with machines. On a theatre stage, we can study HMI in a context that is controlled and constrained with respect to the form of interaction (e.g. verbal) and the selection of context (e.g. drama), yet free and open-ended with respect to the social interaction between human and AI itself.
Bachelorarbeit
Geschlechterbilder in Femvertising. Eine qualitative Inhaltsanalyse der Kampagne „Real Beauty“ von Dove
Masterarbeit
Wenn Künstliche Intelligenz (KI) Filme macht. Ästhetische Verfahren der KI-generierten Filme