Uni-Tübingen

Doctoral Days Online 2022

22.-24.02.2022

 

Doctoral Days Online 2022 - the event organized by the Graduate Academy in cooperation with the faculties for everyone who is doing a doctorate at the University of Tübingen or is interested in doing one! Take advantage of our varied program to get all of the information you need during or before starting your doctorate! Take the chance to brush up on your knowledge and learn about new things in a concise way!

Information on registration and the program can be found below.

IMPORTANT NOTICE

 

Please register individually for each event at the Doctoral Days that you would like to attend. This is the only way we can send you the respective Zoom link. Each event in the programme overview below has its own registration link, which you will find in the box for the event. We can only send the access data to people who have registered for the respective event via this link.

Registration

Registration for the Doctoral Days is via Eventbrite this year. Please make sure to register for all of the events you are planning to attend since zoom links will be sent out separately for each event. They will be sent out automatically a couple of days before the event.

Please note:

  • you do NOT have to create an account on Eventbrite to register. Follow the links below, then click on the green button "Registrieren". You will then be asked to enter your contact details. We need these to send you the zoom link.
  • the registration process is structured like a checkout process on Eventbrite. However, the Doctoral Days are, of course, free of charge! That's why the total amount will be shown as 0€ and you will receive an email confirming that you have "tickets" -  this is your confirmation that you have registered successfully.

 In case of questions, please contact: infospam prevention@graduiertenakademie.uni-tuebingen.de

Program 2022 

Our thematic focuses make it easier for you to find events which are relevant to you.

Basics

Das Promotionsverfahren an der Philosophischen Fakultät: Die Annahme als DoktorandIn (DE)

Di, 22.02.2022, 9:00-9:30 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referent: Dr. Stefan Zauner, Akad. Dir. (Promotionsbüro Philosophische Fakultät)

In dieser Veranstaltung werden prozedurale Fragen zur Promotion an der Philosophischen Fakultät erörtert.

Promovieren an der Philosophischen Fakultät: Vom Studienabschluss zur Annahme als Doktorand(in) durch die Fakultät.

Zur Anmeldung (externer link)

Das Promotionsverfahren an der Philosophischen Fakultät: Von der Abgabe der Arbeit bis zur Urkunde (DE)

Di, 22.02.2022, 9:30-10:45 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referent: Dr. Stefan Zauner, Akad. Dir. (Promotionsbüro Philosophische Fakultät)

In dieser Veranstaltung werden prozedurale Fragen zur Promotion an der Philosophischen Fakultät erörtert.

Promovieren an der Philosophischen Fakultät: Von der Abgabe der Arbeit bis zur Urkunde.

Zur Anmeldung (externer link)

Das Promotionsverfahren an der Medizinischen Fakultät – Fragen und Antworten (DE)

Di, 22.02.2022, 9:30-10:15 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referentin: Dr. Inka Montero (Promotionsbüro Medizinische Fakultät)

Inhalt:

Ablauf der verschiedenen Promotionsverfahren (Dr.med./Dr.med.dent./Dr.sc.hum./PhD)

Zur Anmeldung (externer link)

 

Hinweise zum Erstellen der Dissertationsschrift an der Medizinischen Fakultät (DE)

Di, 22.02.2022, 10:30-11:15 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referentin: Dr. Inka Montero (Promotionsbüro Medizinische Fakultät)

Zielgruppe:

  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase

Zur Anmeldung (externer link)

The Doctoral Process at the Medical Faculty - Questions and Answers (EN)

Di, 22.02.2022, 11:45-12:30 Uhr, online

Please note that this session covers the same topics as the "Das Promotionsverfahren an der Medizinischen Fakultät – Fragen und Antworten"-session earlier in the day.

Presentation + Q&A Session

Presenter: Dr. Inka Montero (Office of Doctoral Affairs Medical Faculty)

Content:

The different doctoral degrees are explained, including pre-requisites, important steps and things to consider (Dr. med./Dr. med. dent./Dr. sc. hum/PhD)

Registration (external link)

Regulations for the Dissertation Thesis at the Medical Faculty (EN)

Di, 22.02.2022, 12:30-13:15 Uhr, online

Please note that this session covers the same topics as the "Hinweise zum Erstellen der Dissertationsschrift an der Medizinischen Fakultät"-session earlier in the day.

Presentation + Q&A Session

Presenter: Dr. Inka Montero (Office of Doctoral Affairs Medical Faculty)

Content:

  • regulations for the elaboration of doctoral theses (including extend and citations)
  • All other questions on the dissertation process at the medical faculty are welcome!

Registration (external link)

Das Promotionsverfahren an der Juristischen Fakultät (DE)

Di, 22.02.2022, 9:30-10:30 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referent: Oliver Richter, Ass. jur. (Juristische Fakultät)

In dieser Veranstaltung werden prozedurale Fragen zur Promotion an der Juristischen Fakultät erörtert. 

Zur Anmeldung (externer link)

Das Promotionsverfahren an der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät (DE)

Di, 22.02.2022, 10:00-11:00 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referent/Referentin: Prof. Dr. Josef Schmid (Dekan WiSo Fakultät), Agnes Albat (Promotionsbüro WiSo Fakultät), Christina Karsch (Promotionsbüro WiSo Fakultät)

Inhalte:

  • Zulassungsvoraussetzungen 
  • Ablauf eines Promotionsverfahrens
  • Externe Gutachter und Betreuer
  • Bitte beachten Sie auch die Informationen auf der Promotionsseite der Fakultät

Zur Anmeldung (externer link)

The Doctoral Process at the Faculty of Science (EN)

Di, 22.02.2022, 11:30-12:30 Uhr, online

Presentation + Q&A Session

Presenters: Dr. Elaine Huggenberger, Dr. Sarah Müller (Office of Doctoral Affairs Faculty of Science)

Content:

  • acceptance process
  • regulations
  • submission and defense

Registration (external link)

How to Do a Doctorate in Tübingen (EN)

Mi, 23.02.2022, 9:00-10:00 Uhr, online

Presentation + Q&A Session

Presenter: tba (Graduate Academy)

Content:

You are an (international) Master student and are thinking about doing a doctorate? You want to learn more about the admission process, requirements, funding options, how to find a topic and supervisor? Then this is your one stop shop to getting all the information you need!

Registration (external link)

“The system is so bad” – about the mental health of PhD students in Tübingen (EN)

Mi, 23.02.2022, 16:00-16:30 Uhr, online

Presenter: Julian Friedrich & Markus Kleinhansl

Content:
Limited time contracts, low salary, high stress levels: The mental health status of PhD students has been considered an “elephant in the room” for a long time.
But how exactly is the situation for PhD students in Tübingen? To better understand this, the PhD initiative sustainAbility conducted a survey among more than 500 PhD students from various disciplines.
In this workshop we will provide a first glimpse at the results we obtained. We assessed 1) how the situation is, 2) what the main stressors are and 3) what can be done to improve the situation of the young scientists.

To registration 

Do you know your second supervisor? - exchange of experiences (EN)

Mi, 23.02.2022, 16:30 Uhr, online

Do you know your second supervisor? - exchange of experiences 

Organizers: doctoral convention (https://uni-tuebingen.de/fakultaeten/mathematisch-naturwissenschaftliche-fakultaet/promotionhabilitation/doktorandenkonvent/

We are the board of your doctoral convention and would like to know more about your situation with your second supervisor.  

  • Do you know your second supervisor? 

  • How did you find your second supervisor? 

  • What is the role of your second supervisor? 

  • What would you like to change? 

  • What would the perfect second supervisor be like? 

https://zoom.us/j/98422909994 

 

Research, Writing and Publishing

Optimales Datenmanagement im Laufe einer Promotion (DE)

Di, 22.02.2022, 15:30-16:30 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referent: Serge Paulus (Zentrum für Datenverarbeitung)

Inhalte:

  • Wie kann ich meine Forschung von Anfang an sicher und effizient organisieren?

Zur Anmeldung (externer link)

Ihre Dissertation gedruckt und online - Der Tübinger Open-Access-Universitätsverlag (DE)

Mi, 23.02.2022, 10:15-11:15 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referentin: Sandra Binder (Universitätsbibliothek)

Inhalt:

Aufzeigen der Veröffentlichungsmöglichkeiten im Tübinger Universitätsverlag

Zur Anmeldung (externer link)

Rechte & Pflichten von Autorinnen und Autoren: Eigene Arbeiten urheberrechtlich sicher gestalten und veröffentlichen (DE)

Mi, 23.02.2022, 11:30-13:00 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referentin: Saskia Hallmann (Stabstelle Urheberrecht, Universitätsbibliothek)

Inhalt:

Die Veranstaltung vermittelt grundlegende Kenntnisse zum urheberrechtlichen Umgang, sowohl mit der eigenen wissenschaftlichen Arbeit als auch fremden geschützten Inhalten. 

Schwerpunkte: 

  • Entstehung und Auswirkungen des Urheberrechts 
  • Umgang mit fremden geistigen Eigentum 
  • Publikation und Nachnutzung der Forschungsarbeit 

Zur Anmeldung (externer Link)

Beratungsangebot „Promovieren mit Kind / Promovieren mit Familienaufgaben“/ Counseling "Doing a doctorate with children / with family obligations"

Mi, 23.02.2022, 12:00-14:00 Uhr, online

Einzelberatung / Individual Counseling

Beraterin/Couselor: Gabriele Efferenn (Familienbüro / Family Office)

For this event, registration is possible until February 20th.

To register, please write an email with the subject "Registration Doctoral Days: Counseling Family Office" to: infospam prevention@graduiertenakademie.uni-tuebingen.de

Überblick über die Angebote der UB und Literaturverwaltungsprogramme im Vergleich (DE)

Do, 24.02.2022, 12:30-14:00 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referentinnen: Inka Rihm, Ulrike Röhrig (Universitätsbibliothek)

In einem kurzen Überblick stellen wir die Services der UB sowie verschiedene Literaturverwaltungsprogramme vor:

  • Wie nutze ich den Katalog am effektivsten?
  • Wie kann ich die E-Ressourcen der UB abrufen?
  • Ansprechpartner finden: An wen kann ich mich wenden, wenn ich Fragen zu Literaturverwaltungsprogrammen, zum Publizieren oder zum Urheberrecht habe?
  • Welche Literaturverwaltungsprogramme gibt es? Was sind Vor- und Nachteile verschiedener Programme?

Zur Anmeldung (externer link)

Academic Writing for Doctoral Candidates: Assembling Your Writer’s Toolbox

Do, 24.02.2022, 14:00-15:30 Uhr, online

Please note: there is a limited number of 25 places available in this workshop

Short workshop: writing exercises, presentation, discussion/Q&A

Presenter: Tanja Budde (Diversity-Oriented Writing Center)

Content:

In this short writing workshop, you will

  • try out short exercises,
  • learn about and discuss productive strategies for managing a complex writing project, and
  • reflect on which type of writer you might be and why this might be worth thinking about

Registration (external link)

Take Your Research Further!

Was kann meine Doktorarbeit zur Gesellschaft beitragen? – Erkenntnisse aus der eigenen Forschungsarbeit umsetzen (DE)

Di, 22.02.2022, 14:00-15:30 Uhr, online

Kurzworkshop

Referent: Dr. Rolf Hecker (Technologietransfer)

Die Promovierenden lernen Innovationsmodelle kennen und erarbeiten den Anwendungsbezug, den die Erkenntnisse aus der eigenen Doktorarbeit ermöglichen.

Zur Anmeldung (externer link)

Patente - recherchieren und lesen von gewerblichen Schutzrechten (DE)

Mi, 23.02.2022, 13:15-14:45 Uhr, online

Kurzworkshop

Referent/Referentin: Dr. Rolf Hecker, Elke Butchereit (Technologietransfer)

Ergänzend zu wissenschaftlichen Publikationen stellen Patente eine weitere wichtige Quelle für detaillierte technische Informationen in allen naturwissenschaftlich-technischen Bereichen dar. Für den Laien sind Patente aufgrund ihrer häufig sehr formalistischen Sprache allerdings nur schwer zu verstehen und die Möglichkeiten der (kostenfreien) Patentrecherche sind nur wenig bekannt.
In dem Seminar werden die TeilnehmerInnen unter professioneller Anleitung die Suche nach Patenten am eigenen PC erlernen. In einem weiteren Schritt wird aufgezeigt, wie aus den Patentschriften relevante Informationen effizient ausgelesen werden können. Die praktische Suche wird durch kurze Vortragseinheiten ergänzt. Der Umgang mit Erfindungen an der Universität, das Patentierungsverfahren und Berufe im Patentumfeld werden hier zur Sprache kommen.

Zur Anmeldung (externer link)

From Research to Entrepreneurship (EN)

Mi, 23.02.2022, 15:00-16:00 Uhr, online

Presentation + Q&A Session

Presenters: Sandra Gässler, Paul-David Bittner (Startup Center)

Content:

Information about opportunities at the University of Tübingen for scientists who aim to start their own business.

  • PHDs as entrepreneurs
  • What to do with your research
  • How to use your potential
  • How funding can help you
  • Counselling services
  • Supportive programs and entrepreneurship training

Registration (external link)

Funding Options

Promovieren mit Stipendium: Das Promotionsstipendium als Karrierebeschleuniger? Mit Hinweisen für die Bewerbungspraxis (DE)

Mi, 23.02.2022, 10:15-12:00 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referent: Prof. Dr. Georg Braungart, Philosophische Fakultät, Lehrstuhl für Neuere deutsche Literatur

Inhalt:

  • Informationen zu Fördermöglichkeiten
  • Hinweise zur Bewerbung für Stipendien (Exposé)

Zur Anmeldung (externer link)

Funding Opportunities after the PhD (EN)

Mi, 23.02.2022, 9:00-10:00 Uhr, online

Presentation + Q&A Session

Presenter: Dr. Sonja Großmann and Dr. Nathalie Walker (Research Support)

Content:

After your PhD, you should gain scientific independence and establish your own research projects. To meet this challenge, a number of programs from different funding institutions are available. We will inform you about different national funding options and answer your questions regarding specific funding programs.

Registration (external link)

"Wie schreibe ich einen erfolgreichen Antrag? 10 Schritte zum guten Antrag" – Geistes- und Sozialwissenschaften (DE)

Do, 24.02.2022, 10:00-11:00 Uhr, online

Informationsveranstaltung (Vortrag mit anschließender Fragerunde)

Referentin: Dr. Heike Winhart (Forschung, Finanzen, Personal/Dekanat Philosophische Fakultät)

Inhalt:

Von der Idee zum Antrag  

  • Was ist für mich in meiner Karrierestufe machbar und sinnvoll?
  • Wie sieht der Aufwand aus?
  • Wie gehe ich vor, wenn ich mich für ein Förderformat entschieden habe? 
  • Wie gestalte ich einen Antrag?
  • Was sollte ich vermeiden?

Zur Anmeldung (externer link)

EU-Funding: A round table for those who want to learn more about it for the Postdoc Phase (EN)

Do, 24.02.2022, 11:00-12:00 Uhr, online

Presentation + Q&A Session

Presenter: Elisabeth Baier (EU Office, University of Tübingen)

Content:

The talk informs about European funding opportunities, their chances and challenges, and gives hints with regard to possible implications for mid and long term career planning.

  • Characteristics of EU-programmes
  • General requirements, qualification of the researcher: CV, standards, project implementation
  • Excellent Research in HORIZON EUROPE
  • Success factors for
    • the mobility programme Marie S. Curie
    • pioneer research - the European Research Council (ERC)

Registration (external link)