Orient- und Islamwissenschaft

Prof. Dr. Heidrun Eichner

Forschung:

Islamicate Intellectual History (Brill)

see here.

If you are interested in publishing a volume that falls within the scope of our series, please do not hesitate to contact one of the editors: Judith Pfeiffer, Shahzad Bashir or me.

 

 

Biographie:

SoSe 2018     Fellow Maimonides Center of Advanced Studies Universität Hamburg

 

ab 10/2010   

Lehrstuhl für Islamwissenschaft an der Universität Tübingen

2009/2010 Gastprofessur ERC-Projekt Theological Rationalism in the World of Medieval Islam, FU Berlin
2006-2009 wiss. Assistentin, MLU Halle
2004-2006 visiting research associate, Institute of Islamic Studies, McGill University/Montreal
2003-2006 Lise-Meitner-Habilitationsstipendium des Landes NRW
2001-2003 wiss. Mitarbeiterin Averrois Opera / RUB Bochum
1998-2000 Graduiertenkolleg “Der Kommentar in Antike und Mittelalter”, RUB Bochum
1990-96 Studium der Islamwissenschaft, Religionswissenschaft & diverser orientalischer Philologien in Wien, Berlin und Tübingen
* 1973 in Erlangen
   
2009 Habilitation, venia legendi in Arabistik und Islamwissenschaft (MLU Halle)
2001 Promotion im Fach Islamwissenschaft (RUB Bochum)
1996 M.A. Islamkunde/Vergl. Religionswissenschaft (Tübingen)

Books and articles:

Books:

  • Co-edited volume with Matthias Perkams and Christian Schäfer]: Islamische Philosophie im Mittelalter. Ein Handbuch. Darmstadt (Wissenschaftliche Buchgesellschaft) (400 p.) 2013.
  • 2 (Studienausgabe) 2017.
  • [unpublished Habilitationsschrift, Halle 2009]: The Post-Avicennian Philosophical Tradition and Islamic Orthodoxy. Philosophical and Theological summae in Context. (XV, 550p.).
  • Averroes’ mittlerer Kommentar zu Aristoteles’ De Generatione et corruptione. Mit einer einleitenden Studie versehen, herausgegeben und kommentiert. Averroes Arabicus XVII; Abhandlungen der Nordrhein-Westfaelischen Akademie der Wissenschaften Nr. 111) Paderborn 2005 (602p.).

Articles, chapters in books (* = refereed):

  • [angenommen]: Willensfreiheit und Handlungstheorie. Die Neuorientierung theologischer Identitäten in islamischen theologischen Handbüchern des 7./13. Jahrhunderts. In: Willensfreiheit. Ed. Cleophea Ferrari und Dagmar Kiesel. Frankfurt (Klostermann) 2019. Approx. 20 pp.
  • [angenommen]: Philosophy in a Web of Science. Classifications of Sciences as a source for the Conception of Philosophy up to the Ottoman Period. In: Concepts of Philosophy in Asia and the Islamic World, Vol.2, Ed. Ulrich Rudolph. Leiden (Brill) Approx. 30pp.
  • [im Druck]: Sieben Zweifel des Teufels – eine Passage zur Theodizeeproblematik in der Doxographie Muḥammad al-Šahrastānīs. In: Über das Böse. Interdisziplinäre Perspektiven. Ed. Jörg Noller. München (Alber) 2018. Approx. 15pp.
  • * [accepted]: Endoxa and the Theology of Aristotle in Avicenna's "Flying Man": Contexts for Similarities with Sceptical and Cartesian Arguments in Avicenna. In: Skeptical Paths. Ed. Giuseppe Veltri. Racheli Haliva, Franz Stephan Schmid, Emidio Spinelli. Berlin (De Gruyter) 2019. Approx. 20pp.
  • * Tracing changing Identities through static doxographical Representations. In: Theological Rationalism in Medieval Islam. New Sources and Perspectives. Ed. Lukas Mühlethaler, Gregor Schwarb. Leuven (Peeters) 2018, pp. 105-128.
  •  Die iranische Philosophie von Ibn Sīnā bis Mullā Ṣadrā. In: Handbuch der Iranistik. Bd. 2. Ed. Ludwig Paul. Wiesbaden (Reichert) 2017, pp. 471-482.
  • Philosophie. In: Islam. Einheit und Vielheit einer Weltreligion. Ed. Rainer Brunner. Stuttgart (Kohlhammer) 2016, pp. 191-210.
  • Handbooks and the Tradition of later Eastern Ash'arism. In: Oxford Handbook of Islamic Theology, ed. Sabine Schmidtke. Oxford (Oxford University Press) 2015, pp. 494-514.
  • Noetik und Psychologie bei Avicenna: Entwicklungsgeschichtliche Perspektiven. In: Heidrun Eichner/Matthias Perkams/Christian Schäfer (ed.): Handbuch der islamischen Philosophie im Mittelalter. Darmstadt (Wissenschaftliche Buchgesellschaft) 2013, pp. 276-289.
  • Einleitung (Teil 3): Die Avicenna-Rezeption. Das Phänomen der enzyklopädischen Darstellungen. In: Handbuch der islamischen Philosophie im Mittelalter, ed. Heidrun Eichner/Matthias Perkams/Christian Schäfer. Darmstadt (Wissenschaftliche Buchgesellschaft) 2013, pp. 50-66.
  • The Categories in Avicenna: Material for developing a developmental Account? In: The Reception of Aristotle’s Categories in the Byzantine, Arabic and Latin Traditions, ed. Sten Ebbesen, John Marenbon, Paul Thom. Copenhagen (Royal Danish Academy) 2013, pp. 57-84.
  • Interlingual Contamination as a Challenge to the editorial Theory of the Averrois Opera: The Case of the Judaeo-Arabic Transmission of Averroes’ Works. In: The Letter before the Spirit. The Importance of Text Editions for the Study of the Reception of Aristotle. Ed. Aafke van Oppenray, Resianne Fontaine-van Gelder. Leiden (Brill) 2012, pp. 227-265.
  • Philosophiegeschichte und Theologiegeschichte aus islamwissenschaftlicher Perspektive. In: Marco Schöller, Mouhanad Khorchide (ed.): Das Verhältnis zwischen Islamwissenschaft und islamischer Theologie. Münster (agenda Verlag) 2012, pp. 133-144.
  • Das Avicennische Corpus Aristotelicum: Zur ‚Virtualisierung‘ des Aristotelestextes in der Postavicennischen Tradition. In: Entre Orient et Occident: La Philosophie et la Science Gréco-Romaines dans le Monde Arabe (Entretiens sur l’Antiquité classique 57), ed. Richard Goulet, Ulrich Rudolph. Vandoeuvres (Fondation Hardt) 2011, pp. 197-239.
  • Essence and Existence – 13th century Perspectives in Arabic-Islamic Philosophy and Theology. In: The Arabic, Hebrew and Latin Reception of Avicenna’s Metaphysics, ed. Amos Bertolacci, Dag Hasse. Berlin (De Gruyter) 2012, pp. 123-152.
  • ‘Knowledge by Presence’, Apperception and the Mind-Body Relationship: Fakhr al-Dīn al-Rāzī and al-Suhrawardī as Representatives and Precursors of a 13th century Discussion. In: In the Age of Averroes, ed. Peter Adamson. London (Warburg Institute) 2011, pp. 117-140.
  • al-Fārābī and Ibn Sīnā on ‘Universal Science’ and the System of Sciences: The Evidence of the Arabic Tradition on the Posterior Analytics. In: Documenti e studi sulla tradizione filosofia medievale 21 (2010), pp. 71-95.
  • Intertextuality and Intellectual Affiliations: The Case of Molla Fenari's Ontology. In: Kongressakten des Uluslararası Molla Fenari Sempozyumu. Bursa 2010, pp. 459-466.
  • The Chapter ‘On Existence and Non-existence’ of Ibn Kammūna’s al-Jadīd fī l-Ḥikma: Trends and Sources in an Author’s Shaping the Exegetical Tradition on al-Suhrawardī’s Ontology. In: Avicenna and his Legacy, ed. Tzvi Langermann, Turnhout (Brepols) 2010, pp. 143-178.
  • Dogma und Jurisprudenz im Wissenschaftssystem von al-Ǧuwaynī und al-Ghazālī. In: The Claim of Truth in Religious Contexts, ed. Johannes Thon. Halle (Orientwissenschaftliche Hefte, Zentrum für interdisziplinäre Regionalstudien) 2010, pp. 37-50.
  • al-Amidi and Fakhr al-Din Razi: Two 13th-century approaches to philosophical Kalam. In: Uluslararası Seyfuddin Amidi Sempozyumu Bildiriler, ed. Ahmet Erkol, Abdurrahman Adak, Ibrahim Bor. Istanbul (Ensar Neşriyat) 2009, pp. 333-345.
  • Ibn Sina’s Epistle on the Essence of Prayer [& türkische Übs. von Fehrullah Terkan: İbn Sina’nın Risale fi Mahiyeti’s-Salatı]. In: Uluslararası İbn Sina Sempozyumu Bildiriler, ed. Mehmet Mazak, Nevzat Özkaya. Istanbul (İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları) 2009, pp. 171-192.
  • *  Dissolving the Unity of Metaphysics: From Fakhr al-Dīn al-Rāzī to Mullā Ṣadrā al-Shīrāzī. In: Medioevo 32 (2007), pp. 139-197.
  • Ibn Rushd’s Middle Commentary and Alexander’s Commentary in their Relationship to the Arabic Commentary Tradition on the De generatione et corruptione. In: Aristotele e Allesandro di Afrodisia nella tradizione araba. Ed. Cristina d’Ancona, Giuseppe Serra. (Subsidia Mediaevalia Patavina 3). Padua (Poligrafo) 2002, pp. 281-297.

Reviews:

  • 2019 F. Benevich: Essentialität und Notwendigkeit bei Avicenna. Avicenna und die Aristotelische Tradition. In: OLZ (2019).
  • 2018 S. Nusseibeh: The Story of Reason in Islam. In: readingreligion.org
  • 2017 M. Zonta: Saggio di lessicografia filosofica araba. In: OLZ 112.
  • 2014 N. el-Bizri (ed.): The Ikhwān al-Ṣafāʾ and their Rasāʾil. An Introduction. In: ZDMG 164.
  • 2012 R. Pourjavady: Philosophy in Early Safavid Iran. In: OLZ 107.
  • 2012 T. Koutzarova: Das Transzendentale bei Ibn Sīna. In: OLZ 107.
  • 2010 M. Rohe: Das Islamische Recht. In: Sehepunkte.de 10.
  • 2010 J. Montgomery, A. Akasoy (ed.): Islamic Crosspollinations: Interactions in the Medieval Middle East. In: Das Mittelalter. Perspektiven mediävistischer Forschung.
  • 2009 T. Winter (ed.): The Cambridge Companion to Classical Islamic Theology. In: Sehepunkte.de 9.
  • 2008 P. Powers: Intent in Islamic Law. Motive and Meaning in Medieval Sunnī Fiqh. In: Sehepunkte.de 8.
  • 2008 A. Lane: A Traditional Muʿtazilite Qurʾān Commentary. The Kashshāf of Jār Allāh al-Zamakhsharī. In: Sehepunkte.de 8.
  • 2007 M.A. Khalidi: Medieval Islamic Philosophical Writings, Cambridge 2005. In: JAOS 127.
  • 2007 Hildebrandt, Th.: Neo-Muʿtazilismus? Intention und Kontext im modernen arabischen Umgang mit dem rationalistischen Erbe des Islam. In: Sehepunkte.de 7.
  • 2005 W. Madelung/T. Mayer: Struggling with the philosopher. A refutation of Avicenna’s Metaphysics (Review Essay: Some Remarks on the Basis of New Manuscript Evidence) In: JRAS (2005), pp. 89-93.
  • 2004 Y. Michot: Lettre au Vizir Abū Saʿd. In: Der Islam (2004).
  • 1998 S. Schmidtke: A Muʿtazilite Creed. In: OLZ (1998).