Englisches Seminar

Teaching Englisch as a Foreign Language

Didaktik des Englischen

Prof. Dr. Uwe Küchler

Eberhard Karls Universität Tübingen

English Department | TEFL
Wilhelmstr. 50
72074 Tübingen
Germany

Phone: (+49)(0)7071-29-72052
Email: uwe.kuechler(at)uni-tuebingen.de

Room 271

office hours Wed. 10:00-11:00

Academic Service

President, European Association for the Study of Literature, Culture, and the Environment (EASLCE)

Vorstand, Tübingen School of Education (TüSE)

 

Research Interests

  • intercultural teaching & learning
  • (multiple) literacies
  • inclusive education/heterogeneity/diversity and language learning
  • ecological issues & the teaching of English
  • teaching EFL with literature & film
  • language skills (reading, writing)

Publications

Monograph

  • Interkulturelle Hochschullehre: Internationalisierungsstrategien am Beispiel der Amerikanistik. Münster: LIT Verlag, 2007.

Edited Books & Journals

  • Explorations and Extrapolations: Applying English and American Studies. Münster: LIT Verlag, 2011 (with Alexander Brock and Anne Schröder).
  • Performing Diversity: The Dortmund Post Graduate Forum. Special Issue of Current Objectives of Postgraduate American Studies – COPAS, vol. 7, 2006. Web: http://copas.uni-regensburg.de/issue/view/11 [access: 29. 11. 2012] (Guest Editor with Wolfgang Niehues).
  • Unbegrenztes Lernen – Lernen über Grenzen: Generierung und Verteilung von Wissen in der Hochschulentwicklung. Münster: LIT Verlag, 2005 (with Elke Kruse and Maria Kuhl).

Articles

  • "Signs, Images, and Narratives: Climate Change Across Languages and Cultures" in: Teaching Climate Change in the Humanities, Hg von Stephanie LeMenager, Shane Hall, Stephen Siperstein. Oxford/New York: Routledge. 153-160. Print.
  • "The Learning and Teaching of American Studies" in: Approaches to American Cultural Studies, Hg. von Antje Dallmann, Eva Boesenberg, Martin Klepper. London/ New York: Rutledge, 2016, 23-33. Print.
  • "Fremdsprachendidaktik als interdisziplinäre Wissenschaft: Ökologie, Umwelt und die Inhaltsfrage" in: Fachkulturen in der Lehrerbildung. Hg. von Peter Geiss, Roland Ißler, Rainer Kaenders. Göttingen: Bonn University Press/ v&r unipress, 2016. 153-160. Print.
  • "'The stories are changing': Indigenous Narratives from Aotearoa New Zealand as alterNative Constructs of Reality" In: Here and Now: Reading and Teaching Indigenous Literatures. Ed. by Jennifer M. Geiger, Stefan Schustereder. Augsburg: Wißner-Verlag, 2016. 61-66. Print. (with Hanne Birk).
  • "Participatory Transfer/mations: Inviting Pride and Prejudice-Adaptations into the Foreign Language Classroom“ In: Pride and Prejudice 2.0: Celebrating the Bicentenary of Jane Austen’s Most Popular Novel, Hg. von Hanne Birk, Marion Gymnich. Göttingen: Bonn University Press/ VR-unipress. 275-290. Print.
  • "Claiming the Language Ecotone: Translinguality, Resilience, and the Environmental Humanities“ in: Resilience: A Journal of the Environmental Humanities, 1:3 (February 2015). Web: www.jstor.org/stable/10.5250/resilience.1.3.005 [access: 02. 02. 2015] (mit Natalie Eppelsheimer und Charlotte Melin).
  • "Embracing Everyone: Inklusiver Fremdsprachenunterricht“ In: Fachdidaktik inklusiv – Auf der Suche nach didaktischen Leitlinien für den Umgang mit Vielfalt in der Schule. Hg. Bettina von Amrhein; Myrle Dziak-Mahler. Münster: Waxmann Verlag, 2014. 233-248. (with Bianca Roters). Print.
  • "Where Foreign Language Education Meets, Clashes and Grapples with the Environment“ In: Teaching Environments: Ecocritical Encounters. Hg. von Roman Bartosch, Sieglinde Grimm. Frankfurt/M., New York, Wien: Peter Lang, 2014. 23-34. Print.
  • "Intercultural Classroom – Ein kulturvergleichendes Lehr- und Lernformat“ In: Forschendes Lehren im eigenen Fach: The Scholarship of Teaching and Learning in Beispielen, Hg. von Ludwig Huber, Arne Pilniok, Rolf Sethe, Birgit Szczyrba und Michael Vogel. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, 2014. 145-173. Print.
  • "Erdrich, Louise“ In: Encyclopedia of the Environment in American Literature. Hg. von Geoff Hamilton, Brian Jones. Jefferson, NC: McFarland & Co, 2013. 115f. Print.
  • "Well, Watson, what do you make of it? Juxtaposing Literary Text and Graphic Novel: Sir Arthur Conan Doyle’s The Hound of the Baskervilles“ In: Englisch betrifft uns (‚Popular Culture’ 2/2012), 1-5. Print.
  • "Taking Charge of One’s Food: Eine Einheit zu Herkunft und ernährungsphysiologischer Qualität von Lebensmitteln“ In: Praxis Englisch (‚Health’) 2/2012, 39-43. Print.
  • “Linking Foreign Language Education and the Environment: Intercultural Communicative Competence and Environmental Literacy“ In: The Future of Ecocriticism: New Horizons. Ed. by Ufuk Özdag, Serpil Oppermann, Nevin Ozkan, Scott Slovic. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2011. 436-452. Print.
  • “Am I Getting Through to Anyone? Foreign Language Education and the Environment“ In: Exploration and Extrapolations: Applying English and American Studies. Ed. by Alexander Brock, Uwe Küchler, Anne Schröder. Münster: LIT Verlag, 2011. 105-135. Print.
  • “Interdisziplinäre Kontaktzonen: Sprache, Interkultur, Ökologie und ihre Didaktik“ In: Hochschuldidaktik aufgefächert – Vernetzte Hochschulbildung oder Hochschulbildung vernetzt. Ed. by Birgit Szczyrba, Ralf Schneider. Münster: LIT-Verlag, 2010. 102 – 116. Print.
  • “Screening the Green, Greening the Screen: Umweltfilme im Fremdsprachenunterricht“ In: Film im Fremdsprachenunterricht: Literarische Stoffe, interkulturelle Ziele, mediale Wirkung. Ed. by Eva Leitzke-Ungerer. Stuttgart: Ibidem-Verlag, 2009. 359-378. Print.
  • “Intercultural Classroom: Ein kulturwissenschaftliches Lehr- und Lernformat“ In: Neues Handbuch Hochschullehre: Lehren und Lernen effizient gestalten (NHHL). Ed. by Brigitte Behrendt, Hans-Peter Voss, Johannes Wildt. Berlin: Raabe Verlag, 2008. Griffmarke G 5.12, 1 - 30. Print.
  • “Interkulturelle Hochschullehre im Fach Amerikanistik: Eine ethnographische Fallstudie“ In: Current Objectives of Postgraduate American Studies - COPAS. Performing Diversity. The Dortmund PGF. vol. 7, 2006. Ed. by Uwe Küchler, Wolfgang Niehues. Web: http://copas.uni-regensburg.de/article/view/88 [Access: 29. 11. 2012].
  • “How Deep the Woods Are and Lightless: Seeking Opportunities for Environmental and Intercultural Teaching“ In: Ecodidactic Perspectives on English Language, Literatures and Cultures. Ed. by Sylvia Mayer, Graham Wilson. Trier: WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2006. 163-177. Print.
  • “Internationalisierung und / oder interkulturelle Lehre? Reflexionen zur Reform der deutschen Universitäten“ In: Unbegrenztes Lernen – Lernen über Grenzen: Generierung und Verteilung von Wissen in der Hochschulentwicklung. Ed. by Elke Kruse, Uwe Küchler, Maria Kuhl. Münster: LIT Verlag, 2005. 51-57. Print.
  • “Opinion is a Flitting Thing: Denkweisen und kulturelle Wechselwirkungen in der Amerikanistik“ In: The United States in Global Contexts: American Studies after 9/11 and Iraq. Ed. by Walter Grünzweig. Münster: LIT Verlag, 2004. 82. Print.
  • “Amerikanistik interkulturell: Eine Studie zur Internationalisierung der Amerikanistik“ In: Journal Hochschuldidaktik, Sommersemester 2003, 4-6. Print.

Reviews

  • Review of Jan Hollm (Hg.). Literaturdidaktik und Literaturvermittlung im Englischunterricht der Sekundarstufe I. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2009. In: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung (bzf), 2011, vol. 50, 133-138. Web: http://www.vep-landau.de/fileadmin/user_upload/bzf/Hefte/bzf_2011_50.pdf [access: 29. 11. 2012].
  • Review of Sylvia Mayer. Restoring the Connection to the Natural World. Münster: LIT-Verlag, 2003. In: RECONSTRUCTION: Studies in Contemporary Culture, 2008, 7:2, Special Issue: “Eco-Cultures: Culture Studies and the Environment”, (Eds.) Alexandra Ganser, Vibha Arora. URL: reconstruction.eserver.org/072/contents072.shtml [access: 29. 11. 2012].
  • Review of Harry Collins, Trevor Pinch. Der Golem der Forschung: Wie unsere Wissenschaft die Natur erfindet. Berlin: Berlin Verlag, 1998. Harry Collins, Trevor Pinch. Der Golem der Technologie: Wie unsere Wissenschaft die Wirklichkeit konstruiert. Berlin: Berlin Verlag, 2000. In: Humboldt – Die Universitätszeitung. February 2000. Print.
  • Review of Lilian Faschinger. Wiener Passion. Köln: Kiepenheuer & Witsch, 1999. In: Humboldt – Die Universitätszeitung. February 1999. Print.

Other Publications

  • “Expanding the Perspectives on English and American Studies: An Introduction“ In: Exploration and Extrapolations: Applying English and American Studies. Ed. by Alexander Brock, Uwe Küchler, Anne Schröder. Münster: LIT Verlag, 2011. 7-9. (with Alexander Brock and Anne Schröder). Print.
  • “In the Maine Woods: A Report on ‚Education for a Changing Climate: An Environmental Education Workshop’“ In: EASLCE Newsletter: A Biannual Publication of the European Association for the Study of Literature, Culture and Environment. Vol 3.2 Winter 2008/09. 7f.
  • “Summary of Interkulturelle Hochschullehre: Internationalisierung am Beispiel der Amerikanistik.“ In: English and American Studies in German 2007. A Supplement to Anglia. Ed. by Paul Georg Meyer et al., Tübingen: Max Niemeyer, 2008. 127-130. Print.
  • “Editorial“ In: Current Objectives of Postgraduate American Studies - COPAS. Performing Diversity. The Dortmund PGF. 2006, vol. 7. Guest Ed. Uwe Küchler and Wolfgang Niehues. URL: http://copas.uni-regensburg.de/issue/view/11 [access: 29. 11. 2012] (with Wolfgang Niehues).
  • “Mosaik des Lehrens und Lernens an der Hochschule: Zur Einführung“ (with Elke Kruse and Maria Kuhl). In: Unbegrenztes Lernen – Lernen über Grenzen: Generierung und Verteilung von Wissen in der Hochschulentwicklung. Ed. by Elke Kruse, Uwe Küchler, Maria Kuhl. Münster: LIT Verlag, 2005. 5-11. Print.
  • “Ein Weg zu mehr Internationalität. Humboldts Austausch mit der Georgetown University“ In: Humboldt – Die Universitätszeitung. 19. May 1998. Print.