Institut für Erziehungswissenschaft

Vorträge Dr. Anne Rohstock

The Institutionalization of Empirical Education Research after 1945. Conference "The Scientization of the World", Tübingen University, 16-18 June 2016

Universitäten zwischen Kaltem Krieg und gesellschaftlicher Liberalisierung? Die Hochschulreformen der Bundesrepublik nach dem Ende des Zweiten Weltkriegs. Conference "Reformuniversitäten und die Zukunft akademischer Selbststeuerung", Berlin, organized by Exzellenzcluster "Kulturelle Grundlagen von Integration" of the University of Konstanz, 12-14 May 2016

Opfer - Mitläufer - Täter? Der Politikwissenschaftler Theodor Eschenburg zwischen Inszenierung und Historisierung. Lecture Series "Tübinger Täter", organized by Lern- und Dokumentationszentrum zum Nationalsozialismus Tübingen and Geschichtswerkstatt, 2 June 2016

Smart me up: Scientization, Digital Policies, and the Optimization of the Self in Late Modern Societies. Conference "Science, Numbers and Politics", Heidelberg, 28-30 April 2016

Scientizing Education? Wissenschaftswandel im Laboratorium des Kriegs und seine Auswirkungen auf Erziehung und Bildung nach 1945. Kolloquium des Lehrstuhls für Historische Bildungsforschung und Steuerung des Bildungssystems, Prof. Dr. Lucien Criblez, 5 April 2016.

Paper "Für eine neue Zeitgeschichte der Erziehung und Bildung" at the Conference "Geschäftige Hektik und langer Atem: Erziehung und Bildung in zeithistorischer Sicht" organized by Michael Geiss (Zürich), Norbert Grube (Zürich) and Anne Rohstock (Tübingen), June 2015

Paper "Scientizing Education? Die Verwissenschaftlichung von Erziehung und Bildung in der Ära des Kalten Kriegs" at the Conference "Geschäftige Hektik und langer Atem: Erziehung und Bildung in zeithistorischer Sicht" organized by Michael Geiss (Zürich), Norbert Grube (Zürich) and Anne Rohstock (Tübingen), June 2015

Lecture "Hayden White: Metahistory". Lecture Series "Highlights in den Humanities" at the University of Tuebingen, organized by Markus Rieger-Ladich, Dorothee Kimmich und Monique Scheer, June 16th 2015

Lecture “Rektoratsreden an der LMU München 1945-1976“. Conference “Rektorats- und Universitätsreden University of Munich 1826-1968”, Munich

Back to the Future? The Technologization of the Classroom in the Cold War era. Panel "Avantgarden und pädagogische Reform in der Bildungsgeschichte: Vergangene Zukunft revisited" (Christine Meyer und Karin Priem), DGfE Kongress Berlin, 9.3-12.3.2014

Scientizing education research? The dissemination of global education research strategies and local idiosyncrasies in the Cold War era. Paper presented at the research seminar of the Université Paris Descartes, Sorbonne Paris Cité, Faculté des Sciences Humaines et Sociales - Sorbonne, January 31st 2014 (Prof. Rebecca Rogers)

(Together with Karin Amos) Between Myth and Science: German Pedagogy and the Notion of "Bildung" after 1945. International Workshop "Scientization: Knowledge Society's Dynamic Force". Tübingen, January 22nd to January 24th 2014 (organized by Karin Amos, Alex Wiseman and Anne Rohstock)

Antikörper zur Atombombe. Szientifizierung und Programmierung des Klassenzimmers im Kalten Krieg. Seminar des Instituts für Erziehungswissenschaft der Universität Tübingen, Abteilung Allgemeine Pädagogik, July 2013 (Prof. Dr. Sigrid Karin Amos).

Panelist for symposium: “In eigener Sache: (Politik-)Wissenschaft als erinnerungspolitischer Akteur. 2. Passauer Symposium für Geschichtspolitik des Arbeitskreises Politik und Geschichte in Kooperation mit dem Vorstand der Deutschen Vereinigung für Politikwissenschaft (DVPW)”, June 2013, Universität Passau.

Offspring of the Cold War. The Rearing of European Universities from West-Berlin to Maribor and Patras to Trondheim, March 2013, Lecture series at the University of Luxembourg: La création d’universités dans leur contexte historique.

Towards Global Convergence? Education Reform and Policy Discourse in Luxembourg, 1945-2009. Concluding Conference of the Research Project SIHICS, February 2013, University of Luxembourg

“Learning from Colonial Histories: How Education Research and History of Science
Can Profit”, Cadiz, Spain (ECER), September 2012 (invited lecture)

“Global Harmonization or Local Differentiation? The Reform of European Higher Education Systems since 1945: France, West-Germany, and Luxembourg”. Geneva, Switzerland (ISCHE), June 2012 (invited lecture)

Comment to paper “Locating Universal Literacy in a Nation Constructed by Poems”, University of Wisconsin-Madison, May 2012, Wisconsin-Madison/Luxembourg Seminar: Graduate Research

“Bologna als amerikanisches Kind des Kalten Krieges. Westliche Universitäten zwischen institutionellem Erbe und Weltkultur, 1945-2011”. Humboldt-University Berlin (Prof. Marcelo Caruso); lecture series ‘Ideen und Realitäten von Universitäten’, February 2012 (invited lecture)

“Between Internationalization and Local Persistence. The Founding of a University in Luxembourg, 1969-2003”. International conference ‘International and National Standardization and Differentiation of Education Systems from a Historical Perspective’, organized by University of Berne, Switzerland, at Monte Verità, Ascona/Switzerland, August 2011 (invited lecture)

“Globalizing the University? Histories of Higher Education in North America and Western Europe”. International doctoral seminar “Theory and Data in the History of Education: A Cross-Cultural and Cross-Generational Exchange”, August 2011 Luxembourg (invited lecture)

“How Schools Change School Reforms. International Reform Agendas and their Local Perceptions in Luxembourg”. International conference ‘History of Schooling, Politics and Local Practices’, Uppsala University, Sweden, organized by The National Graduate School in the History of Education, Uppsala; The research unit Sociology of Education and Culture (SEC), Uppsala; Department of History, Uppsala; Institut für Erziehungswissenschaft (IFE), Zurich, June 2011 (invited lecture)

“Hochschulreform per Gesetz? Die Hochschulreformen der 1960er und 1970er Jahre”, University of Regensburg (Prof. Martin Löhnig); lecture series ‘Juristische Zeitgeschichte der 1960er und 1970er Jahre’, May 2011 (invited lecture)

“Reform and Politics of Higher Education and Science Systems in Luxembourg”. Paper presented at the University of Luxembourg, research seminar of the Faculty of Humanities, Arts and Educational Sciences, January 2011

“Hochschulreform und Hochschulrevolte in Westdeutschland, 1957-1977”. Conference ‘Perspektiven einer ‚modernen‘ Universitätsgeschichte’ (Prof. E. Conze), November 2010 (invited lecture)

“Was macht den Luxemburger zum Luxemburger? Schulgeschichte und nationale Identität im Großherzogtum Luxemburg. Paper presented at research colloquium at the University of Zurich, Institut für Erziehungswissenschaft, October 2010 (Prof. Jürgen Oelkers)

“What makes a Luxembourger a Luxembourger? History of Schooling and National Identity in the Grand Duchy”. International doctoral seminar ‘Theory and Data in the History of Education: A Cross-Cultural and Cross-Generational Exchange’ at Stanford University, School of Education, Palo Alto, California, September 2010 (invited lecture)

“Mapping the Luxembourgish School History”. Paper presented at the University of Luxembourg, research seminar of the Faculty of Humanities, Arts and Educational Sciences, July 2010

“Writing for Identity. Publications on School History and National Discourse in Luxembourg”. International Luxembourg Studies Symposium in Honor of Professor Gerald Newton ‘Language, Society and the Individual in a Multilingual Space’, University of Sheffield, England, July 2010 (invited lecture)

„Hemmschuh Humboldt oder Warum scheitert die Hochschulreform? Universitäre Neuordnungsversuche zwischen Sputnik-Schock und Bologna-Prozess (1957-2008)“, research colloquium at the University of Luxembourg, November 2009 (Prof. Daniel Tröhler) (invited lecture)

„Mirror, mirror on the ground. Der Vereinsfußball in England und Westdeutschland als Spiegel transitorischer Identitäten und des Wandels in der Konsumkultur 1970 bis 2009“ in Klingenmünster. Paper presented at a workshop organized by the Universities Tuebingen and Trier, October 2009 (Prof. Anselm Doering-Manteuffel and Prof. Lutz Raphael)

„Hemmschuh Humboldt oder Warum scheitert die Hochschulreform? Universitäre Neuordnungsversuche zwischen Sputnik-Schock und Bologna-Prozess (1957-2008)“, conference at Leuphana University Lueneburg, April 2009 (Prof. Christoph Jamme) (invited lecture)

„Wartet nicht auf Veränderungen an der Uni, sondern macht sie selbst! Studentenrevolte und Hochschulreform“, conference at University of Paderborn ‘Von Halle nach Bologna – Hochschulreformen in historischer Perspektive’, March 2009 (Prof. Rainer Pöppinghege & Dietmar Klenke) (invited lecture)

„Hochschulpolitik in der Bundesrepublik in den 1960er und 1970er Jahren“, international conference at Institut für Zeitgeschichte Munich ‘Krisen und Krisenbewusstsein in den 1960er Jahren. Deutschland und Frankreich im Vergleich’, May 2007

“Die Hochschulpolitik Bayerns und Hessens.” Paper delivered at the Friedrich-Schiller-University Jena, November 2006 (Prof. Hans-Werner Hahn & Prof. Jürgen John)

“Die sozialdemokratische Bildungspolitik der 1960er und 1970er Jahre. Paper delivered at the Workshop ‘Sozialdemokratische Reformpolitik während der Siebziger Jahre’, December 2005, organized by the Historical Commission at the Party Executive of the Social Democratic Party of Germany (SPD) in Bonn.

“Hochschulpolitik in Bayern und Hessen 1958-1976”, Institut für Zeitgeschichte Munich, lecture and discussion with Dr. Drs. h.c. Hildegard Hamm-Brücher, Prof. Dr. Dr. h.c. mult. Hans Maier, Prof. Dr. Dr. h.c. Horst Möller and Prof. Dr. Udo Wengst, November 2005 (Zeitzeugen im Gespräch)