Institut für Soziologie

Veröffentlichungen (Auswahl)

Zeitschriftenaufsätze

Weber, H., D. Becker & St. Hillmert (2018): Information Seeking Behavior and Academic Success in Higher Education. Which search strategies matter for grade
differences among university students and how does this relevance differ by field of study? Forthcoming in Higher Education, DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-018-0296-4

Becker, D. & K. Birkelbach (2018): Social mobility and subjective well-being revisited: The importance of individual locus of control. Research in Social Stratification and Mobility Vol 54, S. 1-20. DOI: https://doi.org/doi:10.1016/j.rssm.2018.01.001

Becker, D., W. Breustedt & C. Zuber (in 2018): Surpassing Simple Aggregation: Advanced Strategies for Analyzing Contextual-Level Outcomes in Multilevel Models. Special Issue of methods, data, analyses on "Comparative Survey Analysis – Models, Techniques, and Applications", Vol. 12(2), S. 233-264.  DOI: https://doi.org/10.12758/mda.2017.05

Becker, D., T. Beckers, S. Franzmann & J. Hagenah (2016): Conextualizing Cognitive Consonance by a Social Mechanisms Explanation: Moderators of Selective Exposure in Media Usage. Analyse & Kritik Vol. 38(1), S. 149-178. DOI: 10.1515/auk-2016-0108

Tranow, U., T. Beckers & D. Becker (2016): Explaining and Understanding by Answering ‘Why’ and ‘How’ Questions: A Programmatic Introduction to the Special Issue Social Mechanisms. Analyse & Kritik Vol. 38(1), S. 1-29. DOI: 10.1515/auk-2016-0102

Becker, D. (2016): A Methodological Outlook on Causal Identification and Empirical Methods for the Analysis of Social Mechanisms. Analyse & Kritik Vol. 38(1), S. 287–308. DOI: 10.1515/auk-2016-0113

Becker, D. (2013): The impact of teachers’ expectations on students’ educational inequality in the life course – An empirical test of a subjective expected utility explanation. Rationality & Society (25/4): 422-469. DOI: 10.1177/1043463113504448
 

Monographien und Herausgeberschaften

Special Issue "Social Mechanisms" der Zeitschrift Analyse & Kritik - Zeitschrift für Sozialtheorie, Vol. 38(1), 2016 (mit T. Beckers und U. Tranow). Link zum Content

Becker, D. (2012): Pygmalion's Long Shadow - Determinants and Outcomes of Teachers' Evaluations. Inauguraldissertation zur Erlangung des Doktorgrades der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät der Universität zu Köln.

 

Buchkapitel

Becker, D. (akzeptiert): The social structure of schools and classrooms. Erscheint in: Research Handbook on Sociology of Education, hg. von Rolf Becker.
Cheltenham: Edward Elgar.

Becker, D. & K. Birkelbach (2017): Bildungsungleichheit durch Schul- und Klasseneffekte. In: Becker, R.: Lehrbuch der Bildungssoziologie. Wiesbaden: Springer VS, S. 179-210. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-15272-7_6

Becker, D., A.S. Willems & W. Bos (2014): Kalter Fischteich oder warmes Sonnenbad? Kontrolle von Mess- und Aggregationsfehlern bei der Schäatzung von Klassenkontexteffekten auf das akademische Selbstkonzept in den Naturwissenschaften. In: Holtappels, H.-G., A.S. Willems, & M. Pfeifer, W. Bos, N. McElvany (Hg.): Jahrbuch der Schulentwicklung 2014 (Jahrbuch 18). Weinheim: Juventa, S. 321-355.

Becker, D. & K. Birkelbach (2013): Lehrer als ’Gatekeeper’? Eine theoretische Annäherung an Determinanten und Folgen von Lehrererwartungen. In: Schulze, A. & R. Becker (Hg): Bildungskontexte. Strukturelle Voraussetzungen und Ursachen ungleicher Bildungschancen. Wiesbaden: VS Verlag, pp. 207-237. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-18985-7_8

Becker, D. & J. Hagenah (2012): Zur Anwendbarkeit von Mehrebenenmodellen bei der integrativen Untersuchung von Alters-, Perioden- und Kohorteneffekten - Exemplarische Untersuchungen mit den Media-Analyse-Daten 1977-2006. In: Stark, B. and M. Magin (Hg.): Methodische Herausforderungen komparativer Forschungsansätze. Köln: Herbert von Halem Verlag, S. 211-238.
Becker, D (2016): Stichwort „Mechanismen, soziale“. In: Kopp, J. & A. Steinbach (Hg.): Grundbegriffe der Soziologie. Wiesbaden: VS Verlag, S. 217-221. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-19892-7_13

 

In Vorbereitung

Becker, D.: The interplay between downward social mobility, risk aversion, and religiosity (Arbeitstitel)

Becker, D. & K. Weßling: Neighborhood effects on primary school teachers' expectations (Arbeitstitel)

Becker, D. & St. Hillmert: Using job conditions for developing an occupation-based classification (Arbeitstitel)

Fleischmann, M., D. Becker & K. Weßling: Neighborhood effects on secondary-school students' academic self-concept (Arbeitstitel)