Uni-Tübingen

Unsere Veranstaltungen

Hier finden Sie unsere aktuellen Veranstaltungen. Diese haben wir chronologisch sortiert und in unsere beiden Programme eingeteilt, dem Doctoral Researcher Development Program (DRDP) für Promovierende und dem Researcher Development Program (RDP) für promovierte Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler.

Registrierung für unser Kursprogramm

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind: https://vitruv.uni-tuebingen.de/ilias3/login.php?client_id=graduiert&cmd=force_login&lang=de.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Um sich für Kurse anmelden zu können, müssen Sie zusätzlich Mitglied in unserem Registrierungskurs sein: https://vitruv.uni-tuebingen.de/ilias3/goto.php?target=crs_5703&client_id=graduiert.

Die zusätzliche Anmeldung für den Registrierungskurs ist nur einmal erforderlich. Danach können Sie sich für Kurse anmelden, sobald Sie eingeloggt sind.

Doctoral Researcher Development Program

Wissenschaft & Verantwortung

Wöchentliche Schreibgruppe für Promovierende

Anmeldung bis 26.04.2021

Bitte beachten: Voraussetzungen
Du hast bereits mit dem Schreiben deiner Dissertation begonnen.
Regelmäßige Anwesenheit und aktive Teilnahme.
Auftakt am 06.05.2021, 13:30-17:30 Uhr
Anschließend: Schreibsitzungen wöchentlich ab dem 20.05.2021, 13:30-16:45 Uhr

Zielgruppe

  • Promovierende in der Forschungsphase, die bereits mit dem Schreiben begonnen haben
  • Promovierende in der Abschlussphase

Ziele
Ihr werdet in der Lage sein, reflektierter zu schreiben und Peer-to-Peer-Feedback gewinnbringend für euer Schreiben zu nutzen. Außerdem werdet ihr einige Strategien und Übungen kennen, die euch rund um den Schreibprozess helfen können.

Inhalte
Du möchtest nicht nur allein vor dem Schreibtisch sitzen? Du möchtest lieber gemeinsam mit anderen Promovierenden schreiben und gleichzeitig ein paar hilfreiche Tipps für verschiedene Schreibphasen bekommen? Wissenschaftliches Schreiben lebt vom Austausch und gemeinsam lassen sich viele Hürden leichter bewältigen. Deshalb bietet die Schreibgruppe die Möglichkeit, regelmäßig andere Promovierende zu treffen, gemeinsam zu schreiben, über Schwierigkeiten und Strategien zu diskutieren, Feedback auszutauschen und zwischendurch neue Schreibstrategien kennen zu lernen.
Im Rahmen dieser Veranstaltung trifft sich die Schreibgruppe wöchentlich über ILIAS und Zoom, um sich auszutauschen und gemeinsam zu schreiben. Angeleitet und begleitet werden die Treffen von den Tutorinnen und Tutoren des Diversitätsorientierten Schreibzentrums.
 
Themen (je nach Interesse und Bedarf), z. B.:

  • Schreibprozess
  • Feedback
  • Schreibtypen
  • Umgang mit These bzw. Fragestellung
  • Umgang mit Fachliteratur
  • Zeitmanagement & Motivation
  • Textüberarbeitung
  • Schreibeinstieg

Die Schreibgruppe wird online über ILIAS (und Zoom) stattfinden und startet am 06.05.2021 mit einer 4-stündigen Einführungssitzung von 13:30-17:30 Uhr. In dieser Einführungssitzung werden wir erst einmal nicht schreiben, sondern uns kennen lernen, Fragen klären und uns einige wissenswerte Dinge über den Schreibprozess und das eigene Schreiben erarbeiten. Ab dem 20.05.2021 findet die Schreibgruppe dann immer donnerstags von 13:30 Uhr bis 16:45 Uhr statt. Hier werden wir gemeinsam (oder zumindest virtuell verbunden) schreiben, Tricks und Strategien kennenlernen, Struktur in den Schreibprozess bringen und uns austauschen. Außerdem besteht während der Schreibsitzungen die Möglichkeit einer Beratung im Rahmen der offenen Sprechstunde des Diversitätsorientierten Schreibzentrums.
Nähere Informationen zum Ablauf, Infos und Passwort zum ILIAS-Kurs etc. folgen einige Tage vor Kursbeginn per Mail an alle Teilnehmenden.
 
Methoden
Arbeit an der eigenen Dissertation
Austausch
Beratende Begleitung

Literatur
Wird in der Veranstaltung vorgestellt.

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltungsanmeldung

 

Good Scientific Practice in the Life Sciences (EN)

Register by 24.09.21 23:55 CET

Start: 04.10..; Webinars: 11.10 + 18.10.2021 , 15:00-17:00, online - Dr. Martina Bross, Dr. Inka Montero

Target Group

  • Doctoral Candidates starting their project (1st year)
  • Doctoral Candidates in the research phase (2nd and 3rd year)
  • Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences

Please note that only Doctoral Candidates from Medicine and the Life Sciences can take part in this course.

This online course consists of two webinars and material participants have to work on in their own time. The course starts 1 week before the first webinar. During that week, participants work on the first set of online assignments. Please note that all assignments and tasks will have to be completed in that week in order to be able to participate in the webinars. There will be additional online assignments to complete in the week between the two webinars as well.

 In this interactive workshop you will learn about:

  • general principles of good scientific practice
  • work on and reflect guidelines for good scientific practice and regulations at our University
  • historic cases of scientific misconduct (to provide some context)
  • scientific misconduct, your personal "no-gos" and values in science,
  • data documentation
  • how authorship should be defined

 
In addition we will discuss:

  • special pitfalls during different stages of your PhD research and where and how you can find support during your PhD time
  • your personal experiences, questions and doubts

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Meilenstein Disputation – Sicher und souverän verteidigen (DE)

Anmeldung bis 25.09.21; 23:55 Uhr

05.-07.10.2021, 9:00-17:00 Uhr, online - Dr. Christine Issa

Zielgruppe

  • Promovierende in der Abschlussphase, die bereits eingereicht haben oder kurz vor der Einreichung ihrer Dissertation stehen

Ziele
In diesem Workshop werden Promovierende auf ihren großen Meilenstein Disputation vorbereitet. Sie gewinnen den Überblick über den formalen Ablauf der Verteidigung, wie sich die Prüfungskommission zusammensetzt und was noch alles bis zur Disputation zu organisieren ist. Sie erhalten den Einblick in fachspezifische Besonderheiten der Disputation. Sie lernen typische Prüfungsfragen kennen und üben den Umgang mit Antworten, Argumenten, Einwänden, Nervosität und Lampenfieber. Außerdem erhalten die TeilnehmerInnen die Möglichkeit, sich mit praktischen Übungen aktiv auf die Disputation vorzubereiten. Mit Coaching-Techniken gewinnen die DoktorandInnen Sicherheit bei Vortrag und Disputation und trainieren individuelle Bewältigungsstrategien.

Inhalte

  • Der formale Ablauf – den Überblick gewinnen 
  • Umgang mit (schwierigen) Prüfungsfragen, Argumenten und Einwänden 
  • Dos und Don’ts in der Verteidigung 
  • Individuelle Bewältigungsstrategien für Nervosität, Aufregung und Lampenfieber entwickeln 
  • Letzte Schritte planen

Methoden

  • Theorieinput 
  • Gruppenarbeit
  • Coaching

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Konzentrierter arbeiten - Steigern Sie Ihr Effektivitätsniveau (DE)

Anmeldung bis 15.10.21; 23:55 Uhr

25.10 + 26.10.2021, 09:00-12:30 Uhr, online - Dirk Hausen

Zielgruppe

  • Promovierende zu Beginn der Promotion (1. Jahr)
  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

Ziele

  • Erhöhung der Ablenkungsresistenz
  • Verbesserung der Konzentrationsfähigkeit
  • Steigerung des Effektivitätsniveaus
  • Produktiver Umgang mit Neuen Medien
  • Grenzen der Konzentrationsfähigkeit erkennen und berücksichtigen

Inhalte
Die Fähigkeit, sich punktgenau auf das konzentrieren zu können, auf was man sich
konzentrieren möchte, bildet die entscheidende Grundlage für erfolgreiches Arbeiten – eine Fähigkeit, die trainierbar ist. Lernen Sie, wie Sie Ihre Ablenkungsresistenz erhöhen, Ihre Konzentrationsfähigkeit verbessern und dadurch in Ihrer Arbeit wesentlich effektiver werden können.

  • Umgang mit externen und internen Unterbrechungen
  • Grundbedingungen für aktive Aufmerksamkeit
  • Übungen zur Steigerung der Konzentrationsfähigkeit
  • Grundbedingungen für Flow-Erfahrungen
  • Wert von Regenerations-Pausen

Methoden
Wechsel aus Input (Impulsreferate, Handouts) und Eigentätigkeit der Teilnehmerinnen und Teilnehmer.
(Einzel-, Partner- und Gruppenarbeit)

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Introduction to Science Communication: First Steps (EN)

Register by 18.10.2021 23:55 CET

28.10.2021, 08:30-13:00 Uhr, online - Michael Pelzer

Target Group
- Doctoral Candidates in the research phase
- Advanced Doctoral Candidates
- Postdoctoral Researchers

Content
Active science communication is becoming an increasingly important aspect of qualification for young researchers: profound changes in the media and the development of innovative formats have opened up new opportunities to participate in the dialog between science and society. At the same time, being able to effectively communicate one's own research has become a crucial aspect of research funding and recruitment in many contexts.
This short workshop provides an introduction to the basics of successful science communication. Participants will get an overview of different forms of communication and tools in this field – and develop first approaches to convey their own research topics and core messages to a broad diversity of audiences.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Writing Dissertations in English (EN)

Register by 23.10.2021 23:55 CET

02.11+04.11+09.11+11.11.2021, 9:00-12:30, online - Dr. Maik Goth

Target Group

  • Doctoral Candidates starting their project (1st year)
  • Doctoral Candidates in the research phase
  • Advanced Doctoral Candidates

Objectives

  • developing skills and strategies for writing a competent and successful PhD thesis in English
  • raising awareness for the characteristics of academic English
  • understanding the workings of academic English and its culture(s)
  • getting hands-on experience in proposing theses, organising and presenting arguments, evaluating sources, and in writing essential text types (abstracts, introductions, etc.)
  • assessing and revising English texts
  • improving writing skills in academic English

Content

  • Criteria for good academic English
  • Strategies that turn English into a useful research tool to express ideas, organise and present arguments, evaluate sources
  • Guided instruction in how the principles and strategies introduced in Modules I and II can be brought to bear on the participants' research and written work
  • In-depth revision and fine-tuning of the participants' texts in partnerwork and in exchange with the trainer

Methods
This workshop offers short introductory lectures, and focuses on interactive training and exercises, from analysing academic texts to writing and revising one's own texts.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Argumentieren in wissenschaftlichen Texten – Logische Grundlagen und praktische Tipps (DE)

Anmeldung bis 06.11.21; 23:55 Uhr

16.-17.11.2021, 9:00-14:00 Uhr, online - Dr. Friederike Schmitz

Zielgruppe

  • Promovierende zu Beginn der Promotion (1. Jahr)
  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase

Dieser Online Kurs beinhaltet 2 Online-Seminare (9-14 Uhr) sowie Hausaufgaben (Umfang 30-60min) an beiden Kurstagen nachmittags + pro Teilnehmer*in ein 30 minütiges Einzelgespräch mit der Trainerin im Nachgang (Termine hierfür werden individuell vereinbart).

Ziele

  • Präzise und korrekt Argumente formulieren
  • Texte ansprechend und verständlich schreiben
  • Einen eigenen Stil entwickeln

Inhalte
Das Seminar bietet zunächst eine kurze Einführung in die logischen Grundlagen des Argumentierens: Was macht eine logisch gültige Schlussfolgerung aus? Welche Arten von Schlussfolgerungen gibt es? Hierauf aufbauend erhalten die Teilnehmenden eine Reihe von nützlichen Techniken an die Hand, mit denen sie in ihren Texten präzise und korrekt argumentieren und sich verständlich und ansprechend ausdrücken.
 
Methoden
Alle Inhalte werden auf interaktive Weise vermittelt und durch Übungen vertieft. Die Teilnehmenden können an mehreren Stellen eigene Textentwürfe im Seminar diskutieren und überarbeiten.      

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Kommunikation & Management

Resilienz und mehr - Stabil zum Promotionsziel! (DE)

Anmeldung bis 08.10.21; 23:55 Uhr

18.-21.10.21, 9:00-13:00 Uhr, online - Stefanie Koch

Zielgruppe

  • Promovierende zu Beginn der Promotion (1. Jahr)
  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase

Ziele
Die Teilnehmenden

  • erhalten Grundkenntnisse zum Thema „Resilienz“,
  • beschäftigen sich mit persönlichen und sozial vermittelten Ressourcen,
  • lernen Krisen als Anlass für Entwicklungen zu nutzen,
  • bekommen Hilfen für konkrete Belastungssituationen an die Hand,
  • erweitern ihre psychische und mentale Widerstandsfähigkeit,
  • gehen gestärkt in die nächste Phase ihrer Dissertation.

Inhalte

  • Resilienz als "neue" Form der Bewältigung
  • Resilienzmodell nach Gruhl/Körbächer
  • Gewinne durch resiliente Lebensbewältigung
  • Umgang mit konkreten Belastungssituationen
  • Work-Life-Balance – Was ist wichtig für einen gesunden Lebensrhythmus?
  • Familie und Beruf vereinbaren
  • Selbstcheck zum eigenen Resilienz-Profil
  • Praktische Übungen zur Resilienz und Achtsamkeit

Methoden

  • Theorie-Input zum Konzept der Resilienz
  • Techniken im Umgang mit angespannten Situationen und Belastungen
  • Selbst- und Gruppenreflexion
  • Fallbeispiele
  • Achtsamkeits- und Resilienzübungen

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Practical workshop: Do You Speak Body Language? - Non-Verbal Communication for a Better and More Efficient Interaction with Others (EN)

Register by 19.09.21 23:55 CET

29.09.2021, 9:00-17:00, Online - Erika Magyarosi

Target Group

  • Doctoral Candidates in the research phase
  • Advanced Doctoral Candidates

Objectives
In this workshop we will analyze non-verbal communication out of direct practice. Using interaction exercises and video analyses, we will examine the different subsystems of the body language: posture and sitting posture, walk, gestures, facial expressions and territorial behavior. In this way you can develop your individual strengths and increase your authority, charisma and authenticity. The aim of the workshop is to understand the effect of your own body language, to respond in time to non-verbal signals from your conversation partners and thereby to increase your social competence and self-confidence.


Content
 a) First impression: Analysis

 b)  Subsystems of Body Language:

  • Posture
  • sitting posture
  • walk
  • gestures
  • facial expression
  • Territorial behavior

c) Body language for presentations and job interviews (role play and video analysis)

d) Conflict discussion: non-verbal analysis of a conflict-laden interaction (role play and video analysis)
Methods
Role play and video analysis

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Time Management for Doctoral Candidates (EN)

Register by 29.10.21 23:55 CET

08.11.2021 09:00-17:00 Uhr + 10.11.2021 09:00-17:30 Uhr,online - Dr. Matthias Mayer

Target Group

  • Doctoral Candidates starting their project (1st year)
  • Doctoral Candidates in the research phase
  • Advanced Doctoral Candidates
  • Postdoctoral Researchers

Please note
This workshop consists of the following parts:

Webinar 1: 8th November, 9-5pm (stable internet connection, webcam and audio required)

Between the two webinars:
Discussion of the long-term plans - participants in pairs among themselves - approx. 45 min (date/time to be agreed on between participants)

Webinar 2: 10th November, 9-5:30pm

Objectives

  • You know how to plan on three timely horizons – you know about different possible planning methods and know which one you should try
  • You are able to analyze and improve your use of time applying the Eisenhower Matrix
  • You know how to apply specific relaxation techniques to prevent and deal with stress
  • You are able to use the Pomodoro Technique for high concentration phases     

Content
Fundamental requirements for good time management during your research project:

  • Setting smart goals
  • Making decisions and developing initiative
  • Gaining and re-gaining motivation along the journey

Strategies for efficient and effective use of time

  • Time planning and your dissertation: long term planning with your master plan, weekly and daily planning
  • Setting priorities (Eisenhower Method, Pareto Principle)
  • Finding your balance: research project – job – private life
  • Getting rid of time-killers
  • Using high concentration techniques (silent hour, Pomodoro Technique)
  • Controlling your inner state through relaxation techniques

Methods
Trainer input; individual, partner, and group work; self-reflection exercises; relaxation exercises; exchange with other participants, group work in virtual breakout rooms; brief presentations by participants; discussion in plenum.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Karriereentwicklung

Use Social Media for Your Job Hunt (EN)

Register by 24.09.21; 23:55 CET

04.10.2021, 9:30-13:30, online, - Yvonne Brockhaus

Target Group

  • Advanced Doctoral Candidates
  • Postdoctoral Researchers

Objectives
Find the person with the power to hire you by using LinkedIn, Xing, Facebook, Github and many more

Content


PREPARE
Understand the process of hiring and define your USPs = skills coat of arms
UPDATE
Pimp your profile
DAILY/WEEKLY ACTION
Read and write postings, like, visit other people`s profiles COMMUNICATION ETIQUETTE
How to reach out to people, react to their messages, communicate with company HR and headhunters, how to come across informed rather than a stalker in job interviews with future employers
 
Methods
Lecture, breakout sessions for working in pairs, individual exercises
2 Exercises: Network Spiderweb (who can help me find a job) and Transfer exercise (what will I do differently tomorrow when jobhunting?)

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Life Sciences – Your Career Planning and Job Application Training (EN)

Register by 24.09.21; 23:55 CET

04. + 08.10.2021, 9:00-17:00, online - Dr. Matthias Mayer

Target Group

  • Advanced Doctoral Candidates
  • Postdoctoral Researchers

Please note
This workshop consists of the following parts:

  • Until 1 week before the 1st webinar: please make sure to send all the relevant material to the trainer (see red box "Your preparation" on the right)
  • Webinar 1: 4th October, 9-5pm
  • Evening webinar - including the interview with Matthias Haury: October 7th evening, time  19 - ca. 21h
  • Between webinar 1 and the final webinar: participants discuss their own CVs and CLs among themselves in pairs (self-organized - approx. 1h)
  • Final webinar: 8th October, 9-5pm

Objectives

  • You will learn about the application process both in academia and industry
  • You can develop a clear idea about your individual career planning
  • You know how to design your CV/resume – you receive feedback on your CV
  • You learn and train how to behave in a job interview
  • You can ask an insider of the field your individual questions
  • You create an individual activity list for specific next steps

Content
Define your personal direction

  • reflect upon your strengths, interests, values
  • work on smart professional mid and long term goals
  • setting specific career goals
  • Develop a career plan and networking strategy
  • learn about the web-based myIDP tool by Science Careers
  • have a realistic schedule of next steps ready
  • know how to network professionally (finding good events, making a good first impression, networking rules)
  • Convince by your resume, succeed in your interview
  • know how your CV / resume should look like
  • know how to behave in a job interview (including individual training with video analysis and feedback)
  • Ask the insider: You have the chance to ask Matthias Haury your individual questions about his unusual career in the field of Neuroscience. Matthias Haury is Chief Operating Officer at the Max Planck Florida Institute for Neuroscience. He will join our workshop during a one hour video conference and you can ask him questions about his experiences and advice.

Methods
The workshop is a mixture of trainer input, discussion, expert interview and short exercises (alone and together with your peers).

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

How to Write an Academic Cover Letter and CV (EN)

Register by 26.09.21 23:55 CET

06.10.2021, 09:00-12:00, online - Rachel Thoma

Target Group
- Advanced Doctoral Candidates
- Postdoctoral Researchers

Objectives
To be able to write an effective academic cover letter and CV for an academic job application. To gain initial feedback on a draft CV and/or cover letter

Content
This workshop will prepare you to write your cover letter and CV correctly and positively for your academic job application in English. We will work on finding a good balance of “selling” yourself as the best candidate, whilst succeeding in not sounding too arrogant.
Apart from getting the tone in your letters right, you will also work on your CVs in groups, helping each other and exchanging ideas on translating those academic and professional terms in appropriate English.

Methods

  • Task-based co-operation
  • Handout with tips and examples
  • Communicative partner and group-work


Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

How to Prepare for an Academic Job Interview (EN)

Register by 03.10.21 23:55 CET

13.10.2021, 09:00-12:00, online - Rachel Thoma

Target Group
- Advanced Doctoral Candidates
- Postdoctoral Researchers

Objectives
To be able to succeed in a job interview which is carried out in English.

Content
Would you like to be able to sell yourself confidently in English? This workshop will prepare you to deal with future job interviews in English. Learn how to break the ice with small talk, introduce yourself and your career path, and handle the main part of a job interview by taking part in this active workshop. Cultural differences in terms of verbal and non-verbal communication will also be addressed. 
 
Methods
Task-based, interactive, communicative workshop
 

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Karrierechancen für Geisteswissenschaftler*innen (DE)

Anmeldung bis 13.11.21; 23:55 Uhr

23.11 - 26.11, 9:00-12:30 Uhr, online - Erika Magyarosi

Zielgruppe

  • Promovierende zu Beginn der Promotion (1. Jahr)
  • Promovierende in der Forschungsphase
  • Promovierende in der Abschlussphase
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

Ziele
Dieses Seminar richtet sich an Promovierende aus dem Gebiet der Geisteswissenschaften, die ihr Qualifikationsprofil arbeitsmarktgerecht ausarbeiten möchten.

Inhalte
Geisteswissenschaftler müssen sich immer wieder der Frage stellen, wie sie sich nach dem abstrakten Studium in der konkreten Arbeitswelt integrieren können. Außer im wissenschaftlichen Bereich wird kaum ein Geisteswissenschaftler nur aufgrund seines Studienfachs eingestellt. Deshalb müssen sie sich früh orientieren und für ein klares Profil sorgen. Dieses Seminar richtet sich an Promovierende aus dem Gebiet der Geisteswissenschaften, die ihr Qualifikationsprofil arbeitsmarktgerecht ausarbeiten möchten. Anhand praktischer Übungen und Selbstreflexion werden Sie Ihre Stärken sowie Ihr Potenzial besser definieren und in einer beruflichen Perspektive betrachten können. Sie erfahren, welche Tätigkeitsfelder sich auf dem Arbeitsmarkt mit Ihrem Profil eröffnen und welche Vorbereitungen Sie treffen müssen, um die gewünschte Stelle zu bekommen. Zudem werden Sie auf Bewerbungsgespräche und Assessment Centern vorbereitet.Bitte bringen Sie Ihre Bewerbungsunterlagen (Lebenslauf, Foto, ggf. eine Stellenauschreibung mit dem Anschreiben). am ersten Tag mit, damit Sie dazu ein Feedback erhalten können.

Methoden
Input, Reflexion, Gruppenarbeit

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Die schriftliche Bewerbung für den außeruniversitären Arbeitsmarkt (DE)

Anmeldung bis 22.11.21; 23:55 Uhr

02.12 + 03.12.2021, 9:00-13:00 Uhr, online - Evelyn Hochheim

Zielgruppe

  • Promovierende in der Abschlussphase
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)

Ziele

  • Die Teilnehmenden sind in der Lage Anschreiben und Lebenslauf zu erstellen bzw. bereits existierende Unterlagen weiterzuentwickeln.
  • Sie wissen, über welche Kompetenzen, Erfahrungen und Stärken sie verfügen und können diese angemessen und authentisch formulieren. Dabei berücksichtigen sie sowohl Fach- als auch Methoden-, Sozial- und persönliche Kompetenzen.
  • Die Teilnehmenden beziehen bei der Erstellung und Überarbeitung ihrer Bewerbungsunterlagen die Perspektive potenzieller ArbeitgeberInnen ein.
  • Sie kennen die formalen und inhaltlichen Anforderungen, die bei der Erstellung von Bewerbungsunterlagen zu berücksichtigen sind.

Inhalte

  • Zahlen und Fakten zum Berufseinstieg Promovierter
  • Übungen zur Identifikation von Erfahrungen und Fähigkeiten
  • Kommunikation des eigenen Profils im Bewerbungsprozess
  • Bestandteile und Übermittlungswege der schriftlichen Bewerbung
  • Anschreiben
  • Lebenslauf

Eine überzeugende schriftliche Bewerbung erhöht Ihre Chancen auf ein Vorstellungsgespräch und kann damit Ihre Eintrittskarte in den Arbeitsmarkt sein. In diesem Workshop erfahren Sie, wie Sie Ihre Bewerbungsunterlagen optimal zusammenstellen. Anhand guter und weniger gelungener Beispiele arbeiten wir heraus, worauf es bei Aufbau und Formulierung von Anschreiben und Lebenslauf ankommt.
Um sich potenziellen ArbeitgeberInnen gut präsentieren zu können, müssen Sie zunächst selbst Ihre Potenziale kennen. Ein zusätzlicher Übungsteil gibt Ihnen deshalb Impulse zur Analyse Ihrer Kompetenzen und Fähigkeiten. Anschließend lernen Sie Strategien kennen, Ihre Stärken im Bewerbungsverfahren zu kommunizieren.
 
Methoden
Impulsvortrag, Einzelarbeit, Arbeit in Kleingruppen, Gruppengespräch

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Jobhunting the German Way – For Newcomers, Seasoned Scientists and Spouses (EN)

Register by 27.11.21; 23:55 CET

 

07.12.2021, 09:00-17:00, Gästehaus Lessingweg 2 - Yvonne Brockhaus

Target Group

  • International Doctoral Researchers
  • International Postdoctoral Researchers
  • This workshop is open, too, to spouses of doctoral and postdoctoral candidates

Jobhunting is a science – especially in Germany, and even more so, sadly, if you are not a native. But no worries: as a seasoned Recruiter (and a researcher's wife) I will explain to you what a successful job application looks like – from the employer's point of view. We will discuss the Dos and Don'ts of your resume and motivation letter. You will get individual feedback on your CV. And I will help you avoid intercultural mishaps in the jobhunting process, so you can score your dream job. No matter if you want to score a job in the Industry as a scientist, your ambition is to progress in Academia or you are a spouse looking for a career on your own: then this is for you.

Content

  • “Job search: Germany vs. abroad”
  • “5 steps to finding a job – in or outside of Academia”
  • “The 40 second rule as a key to a perfect application”
  • “Intercultural dangers in the application process”
  • “The first 100 days – and after”
  • “Dual career and family”

 
Methods
Presentation of facts and figures regarding job searching in Germany, role plays, writing an outstanding resume in a group setting

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Researcher Development Program

Lehre

Hochschuldidaktische Angebote der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik

Zielgruppe

  • Promovierende und promovierte WissenschaftlerInnen, die aktuell in der Lehre tätig sind
  • Promovierende und promovierte WissenschaftlerInnen, die in den nächsten 6 Monaten Aufgaben in der Lehre übernehmen werden

Bitte beachten

  • Melden Sie sich direkt über die Seiten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik an.
  • Es gelten die aktuell gültigen Anmelde und Teilnahmebedingungen der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik.

Arbeitsstelle Hochschuldidaktik
Bitte informieren Sie sich auf den Webseiten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik der Universität über aktuelle Veranstaltungen.

Besonders hinweisen möchten wir Sie auf

Sollten Sie einmal ein Thema vermissen, können Sie uns gerne kontaktieren - wir kooperieren mit der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik und geben Ihre Vorschläge gerne weiter.

METRO – Hochschuldidaktisches Angebot für Postdocs und akademischer Mittelbau

Die Programmlinie METRO wendet sich in erster Linie an Postdocs, Habilitanden und akademische Räte. Ungefähr 2 x im Jahr greifen wir Themen auf, die für Sie von Interesse sind und die Sie gerne in einem interdisziplinären Kreis von Kolleginnen und Kollegen unter fachkundiger Leitung eines Experten/einer Expertin bearbeiten möchten.
 
Die Veranstaltungen der METRO-Reihe sind auf das Baden-Württemberg-Zertifikat Hochschuldidaktik anrechenbar.

Weitere Informationen finden Sie auf den Seiten der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik.

Führung

Leading teams in academia (EN)

Register by 05.10.21; 23:55 CET

13.10.2021 09:00-18:00 + 14.10.2021 09:00-16:00, online - Dr. Matteo Garavoglia

Target Group

  • Late stage Post-Doctoral researchers and junior Principal Investigators (PIs).

Objectives
What is leadership?
Which roles do different individuals play within a team?
What dynamics underpin effective team communication?
Which tolls can one employ to provide more effective supervision?
This workshop helps participants to develop the tools to effectively answer some of these questions.

Content
On the first day, participants are guided through a series of steps to identify which leadership strategies might best suit the needs of the team, to understand the different roles that individuals might play within a team, to enhance their communication skills and to address those issues that might influence the quality of supervision.
On the second day, participants will join the workshop one at the time for a tailor-made session with the trainer. Within this context, participants will have the opportunity to discuss the individual challenges that they are facing and to employ the skills learnt on the first day. By investing one day working with their colleagues on the first day and engaging in a one-to-one session with the trainer on the second day, participants will gain new and invaluable tools to address the challenges that late-stage PhD students and early-stage post-doctoral researchers inevitably face.

  • Understanding the dynamics and the key roles that individuals play within a team.
  • Exploring the key challenges pertaining to supervision and how to overcome them.
  • Avoiding common leadership “mistakes” and developing your own “leadership toolbox”.
  • Adopting different strategies to enhance the quality of communication within the team.
  • Understanding one own psychological profile and what kind of leader one is likely to be.

 
Methods

  • Role-plays to “act out” the real life situations faced by young team leaders.
  • Continuous focus on the link between academic theory and everyday practice.
  • Extensive hands-on, practical, exercises to test on the spot what has been learnt.
  • Use of intercultural surveys and group discussion to address intercultural challenges.
  • Individual, one to one feedback (especially in the tailor-made session on the second day).

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

(Personal-)Führung in Wissenschaft und Forschung - Erfolgreich führen für JuniorprofessorInnen (DE)

Anmeldung bis 01.11.21; 23:55 Uhr

09.11 + 10.11.2021, 10:00-15:00 Uhr, online - Dr. Reinhold Haller

Zielgruppe

  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen (i.d.R. 1-2 Jahre nach der Promotion)
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen mit Führungsaufgaben
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen, die in den nächsten 6 Monaten Führungsaufgaben übernehmen werden
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen mit Projektverantwortung
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen, die in den nächsten 6 Monaten Projektverantwortung übernehmen werden

Ziele
Die TeilnehmerInnen kennen die Grundlagen der motivierenden und effizienten (Personal-)Führung und können diese im beruflichen Alltag einsetzen.

Inhalte
Die TeilnehmerInnen kennen die Grundlagen der motivierenden und effizienten (Personal-)Führung und können diese im beruflichen Alltag einsetzen.

Vertiefende Lektüre zum Training: Haller R.: Führung in Wissenschaft und Forschung, BWV, Berlin 2020.
 
Methoden

  • Kurzvortrag
  • Einzelübungen
  • Lehrgespräch
  • Diskussion / Erfahrungsaustausch

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Karriereentwicklung

Coaching: Strategic Career Planning in Academia (EN)

Register by 13.09.21; 23:55 CET

20. - 23.09.2021, 105min individual coaching slot, Online - PD Dr. Angelina Topan

Target Group

  • Postdoctoral Researchers

 Objectives
Career planning is crucial for the post-doctoral phase: You are already about to go to your next position, but you would also like to plan further ahead for your career in academia.
You want to be certain about your strengths, how you can build on them and put these to better use in your academic career.
 
In this coaching, you will:

  • reflect on your strengths and their defining characteristics
  • receive support for making (career) decisions
  • plan your next career steps in academia

Content

  • Self-positioning and an analysis of the status quo; what have I achieved until now and what skills have I acquired?
  • Screening: How good am I positioned for a career in academia and on what do I have to work further on?
  • What developmental goals do I set for myself and what is the next concrete step for my career such as:
  • What competencies do I want to develop further or aquire?
  • How can I sharpen my profile?
  • How can I increase my scientific visability?
  • What networks do I have to develop further and how can I do it specifically?
  • How can I improve my work-life balance?

Methods
Solution-oriented systemic coaching approach.
An integral part of the systemic solution-oriented consulting approach is to facilitate the transfer into practice and to plan concrete next steps.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Funding Opportunities for Postdocs (EN)

Anmeldung bis 19.09.21; 23:55 Uhr

27.09.2021, 10:00-12:00, online - Dr. Sonja Großmann

If you are a doctoral candidate or postdoc at one of our CIVIS partner universities, please do not try to register via the ILIAS sytstem but write an E-Mail to info@graduiertenakademie.uni-tuebingen.de to register.

In order to ensure that the organization of this event runs smoothly, members of the University of Tübingen are also asked to register for this event via mail: info@graduiertenakademie.uni-tuebingen.de in the future.

Target Group

  • Advanced Doctoral Candidates
  • Postdoctoral Researchers of all stages
  • Postdoctoral Researcher

Content
After your PhD, you should gain scientific independence and establish your own research projects. To meet this challenge, a number of programs from different funding institutions are available. We will inform you about different national funding options and answer your questions regarding specific funding programs.

Methods
Talk and Q&A-Session

 

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Internationalisierung der Wissenschaftsbiographie (DE)

Anmeldung bis 03.10.21; 23:55 Uhr

11.10.2021, 18.10.2021, 25.10.2021, 08.11.2021 und 15.11.2021 , 9:00-12:00 Uhr, online - Maria Prahl

Zielgruppe

  • Promovierende
  • Postdocs (der Natur- und Lebenswissenschaften (m. Medizin), der Geisteswissenschaften, der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften) 
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen, die sich aktuell auf Professuren bewerben
  • Postdocs / Promovierte WissenschaftlerInnen, die sich in den nächsten 6-12 Monaten auf Professuren bewerben werden
  • Postdocs in verschiedenen Karrierephasen

Ziele

  • Kennenlernen der Möglichkeiten die eigene Wissenschaftsbiographie zu internationalisieren
  • Eine eigene Strategie und konkrete Umsetzungsschritte erarbeiten
  • Durch Kollegiale Beratung neue Perspektiven auf die eigenen Fragestellungen erhalten

Inhalte

  • Sensibilisierung für Möglichkeiten im Rahmen einer eigenen Internationalisierungsstrategie
  • Interkulturelle Sensibilisierung – interkulturelle Kompetenzen und Netzwerke aufbauen K
  • Karrierestrategie & Wege zur Professur: Netzwerke, Förderstellen, Ansprechpartner_innen finden
  • Peer-Coaching: Persönliche Entwicklungswege reflektieren und erarbeiten

 
Methoden
Arbeit in Zoom, Input, Arbeit in Break-Outs, Kollegiale Beratung und Peer-Coaching, Reflexionsaufgaben, Bearbeitung von eigenen Aufgaben zwischen den Online-Sessions

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Do`s and Don`ts of Academic Work Life in Germany (EN)

Register by 11.10.2021; 23:55 CET

12.10.2021, 16:00-19:45, online - Yvonne Brockhaus

Target Group

  • Postdoctoral Researchers of all stages
  • Doctoral Researchers

Objectives
Be more succesful by learning to navigate the hidden Do`s and Don`ts of German university work life.


Content
“Wenn ich an Deutschland denke” or “When I think of Germany”: Culture or Your German favorites and headache makers “Mein Name ist Frau Professor Dr. Dr. Dr. h. c. Märkel!!!”: Etiquette in Academia or is your Professor a human, too? “Et gschimpft isch globt gnug” or “No criticism is praise enough”: Receiving and giving feedback in your workplace “Arbeit ist Arbeit und Schnaps ist Schnaps” or “Work is work & liquor is liquor”: Meeting your Boss & co-workers outside working hours, e.g. being invited to a party or by chance when shopping “Ask Yvonne”: Anything else you always wanted to know about those strange German ways, but never dared to ask a native.

Methods
Input and Group Work with discussions

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address

Workshop Link

Communication - Authentic - Professional - Clear (EN)

Register by 12.10.21; 23:55 CET

20. - 21.10.2021, 9:00-17:00, Online - PD Dr. Angelina Topan

Target Group

  • Postdoctoral Researchers

Objectives
Clear and professional communication is essential in everyday work life. Especially when things are difficult and you have to react to the unexpected or express your emotions and problems in a suitable manner, having concrete tools to rely on can be helpful.
In this course, you will

  • take a look at directing discussions and your own communicative behavior from a theoretical and practical perspective
  • discover how you can systematically prepare and direct discussions
  • practice specific situations from everyday work life and receive tips for improving your communication skills

Content

  • reflection on communication style
  • preparing crucial or difficult discussions
  • giving and receiving feedback
  • voicing criticism constructively
  • preparing negotations strategically & verbally
  • developing individual strategies for making contact with others (at conferences, meetings etc.)
  • improving small talk skills

 
Methods
This workshop combines training of relevant contents with an systemic, solution-oriented coaching approach. It focuses on resources by improving and developing existing skills. Recognizing and working with successes plays an important role.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

How to Get Research Funding from Industry - Learn to build valuable Industry collaborations (EN)

Register by 02.11.21; 23:55 CET

10.-11.11.2021, 9:00-16:00, online - Dr. David M. Giltner

Target Group

  • Postdoctoral Researchers who are planning to apply for external funding

Objectives
The course is focused on conveying information about the industry collaboration environment that is typically not well known to people working in an academic research environment - information about how companies operate and habits that bring success in this very different environment. These principles are supported with many stories from more than two decades of experience the trainer has gathered over his own career.

Content
1) Private sector funding overview:
The benefits of private sector funding, What makes a successful collaboration, Balancing basic and applied research;
2) Academia vs. Industry: How does one navigate the culture differences? Where can you bring unique value to the private sector;
3) Collaboration models and intellectual property: Patent vs Publication, Who will do what and who will own what?;
4) How do companies operate?: Industry project management basics, Return on Investment: How does a company decide what projects to pursue?;
5) Making connections in industry: Who should you contact?, Where can you meet them?, How do you communicate your value effectively?;
6) Your industry funding plan: Define your research group strengths, Identify a suitable target to pursue, Build a specific plan for taking action
 
Methods
The course is highly interactive, mostly based on lectures, discussions and interactive exercises. We aim to bring together the skills and experiences the trainer has gathered in academic and industrial settings. We´ll use the following methods: Presentation phases with stories to illustrate key points, Interactive discussions, worksheets for self-reflection, and case studies from both the trainer and the participants.
The primary goal of the workshop for each participant is an action-based plan to secure funding from the private sector. During the workshop we cover all six points of the plan in detail. Participants will outline their own plans and share each with the instructor and fellow participants for feedback.

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Do`s and Don`ts of Academic Work Life in Germany (EN)

Register by 22.11.2021; 23:55 CET

23.11.2021, 16:00-19:45, online - Yvonne Brockhaus

Target Group

  • Postdoctoral Researchers of all stages
  • Doctoral Researchers

Objectives
Be more succesful by learning to navigate the hidden Do`s and Don`ts of German university work life.


Content
“Wenn ich an Deutschland denke” or “When I think of Germany”: Culture or Your German favorites and headache makers “Mein Name ist Frau Professor Dr. Dr. Dr. h. c. Märkel!!!”: Etiquette in Academia or is your Professor a human, too? “Et gschimpft isch globt gnug” or “No criticism is praise enough”: Receiving and giving feedback in your workplace “Arbeit ist Arbeit und Schnaps ist Schnaps” or “Work is work & liquor is liquor”: Meeting your Boss & co-workers outside working hours, e.g. being invited to a party or by chance when shopping “Ask Yvonne”: Anything else you always wanted to know about those strange German ways, but never dared to ask a native.

Methods
Input and Group Work with discussions

Registration

In order to sign up for our workshops, it is necessary that you are registered on our ILIAS platform.

If you have a central login-ID (zx..... or qz.....), you can log in with it. To do so, click on "Login mit Universitäts-Account".

If you do not have a login-ID, you can create a new account by clicking on "Neues Benutzerkonto registrieren" at the bottom left of the login page, by providing any email address.

Workshop Link

Info Session Wissenschaftszeitvertragsgesetz für Anfänger - All you need to know about the WZVG (EN)

Register by 22.11.2021; 23:55 CET

01.12.2021, 12:00-14:00, online - Dr. Vanessa Adam

Target Group

  • Doctoral Candidates
  • Postdoctoral Researchers from any academic background
  • Postdoctoral Researchers who are planning to apply for grants
  • Postdoctoral Researchers who are currently applying for professorships
  • Postdoctoral Researchers who will apply for professorships within the next 6-12 months of different career stages

 Objectives
Knowledge of the Wissenschaftszeitvertragsgesetz and the TV-L in science:
Key points, general conditions and remuneration regulations

Content
Academic staff at the university are subject to a variety of labour law regulations about which there is often uncertainty. In addition to basic questions of labour law, the seminar provides information on the possibilities of employing academics at the university according to the Wissenschaftszeitvertragsgesetz.
 
Methods
Online seminar

    

Anmeldung

Für die Anmeldung an unseren Veranstaltungen ist es notwendig, dass Sie auf unserer ILIAS-Plattform registriert sind.

Wenn Sie über eine zentrale Universitäts-Kennung (zx..... oder qz.....) verfügen, können Sie sich mit dieser einloggen. Klicken Sie dazu auf "Login mit Universitäts-Account".

Sollten Sie diese nicht haben, können Sie sich alternativ auch durch das Klicken auf "Neues Benutzerkonto registrieren" unten links auf der Login-Seite einen neuen Account unter Angabe einer beliebigen E-Mailadresse erstellen.

Zur Veranstaltung

Ihre Ansprechpersonen

Doctoral Researcher Development Program

Dr. Martina Bross

Referentin Graduiertenakademie (Promotionsinteressierte und Promovierende)

+49 7071 29-76464

m.brossspam prevention@uni-tuebingen.de

Researcher Development Program

Sarah Fauser

Referent Graduiertenakademie (Postdocs, JuniorprofessorInnen & NachwuchsgruppenleiterInnen) (Interimsvertretung)

+49 7071 29-75394

sarah.fauserspam prevention@uni-tuebingen.de