Dr. Cora Parrisius

Cora Parrisius ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung.

Curriculum Vitae

Seit 11/2020
Postdoktorandin

Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung, Universität Tübingen

10/2020
Promotion in Empirische Bildungsforschung (Dr. rer. nat.), Titel: The unfolding of students’ motivation in the natural classroom setting: The role of motivational teaching behaviors

Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung, Universität Tübingen

Seit 10/2019
Honorary Fellow am Department of Psychology

University of Wisconsin-Madison

10/2019 - 01/2020
Forschungsaufenthalt bei Judith M. Harackiewicz

University of Wisconsin-Madison

Seit 07/2017
Assoziiertes Mitglied des LEAD Graduate School & Research Networks

Universität Tübingen

05/2017-10/2020
Doktorandin

Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung, Universität Tübingen

2012-2017
Studentische Hilfskraft

Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung, Universität Tübingen

2011-2017
Lehramtsstudium Mathematik und Sozialpädagogik/Pädagogik für das höhere Lehramt an beruflichen Schulen (Staatsexamen)

Universität Tübingen

Publikationen

Zeitschriftenartikel

  • Parrisius, C., Gaspard, H., Zitzmann, S., Trautwein, U., & Nagengast, B. (in press). The “situative nature” of competence and value beliefs and the predictive power of autonomy support: A longitudinal investigation of repeated observations. Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1037/edu0000680 (Preprint)
    Open Analysis Scripts: https://osf.io/c9yze/
  • Gaspard, H., Parrisius, C., Piesch, H., Kleinhansl, M., Wille, E., Nagengast, B., Trautwein, U., & Hulleman, C. S. (in press). The potential of relevance interventions for scaling up: A cluster-randomized trial testing the effectiveness of a relevance intervention in math classrooms. Journal of Educational Psychologyhttps://doi.org/10.1037/edu0000663 (Preprint)
    Preregistration: https://osf.io/dxt8c/
  • Parrisius, C., Gaspard, H., Flunger, B., Trautwein, U., & Nagengast, B. (in press). Gleiche Wirkung in jedem Klassenzimmer? Moderationseffekte durch motivationale Unterrichtspraktiken am Beispiel einer Nützlichkeitsintervention im Mathematikunterricht und damit einhergehende Herausforderungen. Edition ZfE. (Preprint)
    Daten: http://doi.org/10.5159/IQB_MoMa_v1
  • Piesch, H.*, Gaspard, H.*, Parrisius, C., Wille, E., & Nagengast, B. (2020). How can a relevance intervention in math support students’ career choices? Journal of Applied Developmental Psychology, 70, Article 101185. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101185
    *both authors contributed equally to this work
  • Parrisius, C., Gaspard, H., Trautwein, U., & Nagengast, B. (2020). The transmission of values from math teachers to their ninth-grade students: Different mechanisms for different value dimensions? Contemporary Educational Psychology, 62, Article 101891. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101891 (Preprint)
    Open Analysis Scripts: https://osf.io/ekcyz/   
  • Gaspard, H., Häfner, I., Parrisius, C., Trautwein, U., & Nagengast, B. (2017). Assessing task values in five subjects during secondary school: Measurement structure and mean level differences across grade level, gender, and academic subject. Contemporary Educational Psychology, 48, 67-84. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.09.003

Buchkapitel

  • Gaspard, H., Parrisius, C., Nagengast, B. & Trautwein, U. (2019). Förderung von Wertüberzeugungen durch Nützlichkeitsinterventionen. In H. Gaspard, U. Trautwein & M. Hasselhorn (Hrsg.). Diagnostik und Förderung von Motivation und Volition (S. 161-175). Göttingen: Hogrefe.

Weitere Publikationen

Datensätze

  • Gaspard, H., Brisson, B., Häfner, I., Dicke, A.-L., Flunger, B., Parrisius, C., Nagengast, B. & Trautwein, U. (2021). Motivationsförderung im Mathematikunterricht (MoMa) (Version 1) [Datensatz]. Berlin: IQB – Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen. http://doi.org/10.5159/IQB_MoMa_v1

Vorträge

Eingeladene Vorträge

  • Parrisius, C. (2019, December). The unique and joint effects of teacher characteristics and a utility-value intervention on students’ motivation during math class. Invited talk in the Development and Social Psychology Meeting at the University of Wisconsin-Madison. Madison, WI.

Organisierte Symposien

  • Benden, D.*, & Parrisius, C.* (2020, March 25-27). State-Maße zur Erfassung von Emotion und Motivation: Zusammenhänge, Prädiktivität für akademische Leistungen und Veränderbarkeit durch (gezielte) Interventionen [Assessing emotion and motivation with state measures: Associations, predictive values for achievement, and amenability to (targeted) interventions] [Symposium]. Annual meeting of the German Society for Empirical Educational Research (GEBF), Potsdam, Germany (Conference cancelled)
    *indicates equal contribution

Konferenzbeiträge

  • Parrisius, C., Gaspard, H., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2020, August 3-6). Effects of a relevance intervention on students’ situational motivation in five consecutive lessons [Paper presentation]. Biennial International Conference on Motivation (ICM), Dresden, Germany (Conference cancelled)
  • Parrisius, C., Gaspard, H., Rieger, S., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2020, March 25-27). Effekte einer Nützlichkeitsintervention auf die situative Motivation von Schülerinnen und Schülern im Mathematikunterricht [Effects of a relevance intervention on students’ situational motivation in math class]. In Benden, D., & Parrisius, C. (Chairs), State-Maße zur Erfassung von Emotion und Motivation: Zusammenhänge, Prädiktivität für akademische Leistungen und Veränderbarkeit durch (gezielte) Interventionen [Symposium]. Annual meeting of the German Society for Empirical Educational Research (GEBF), Potsdam, Germany (Conference cancelled).
  • Parrisius, C., Gaspard, H., Piesch, H., Wille, E., Trautwein, U., & Nagengast, B. (2019, August 12-16). The transmission of motivation from teachers to students: Different mechanisms for different values? In Oppermann, E., & Dinkelmann, I. (Chairs), Students’ value beliefs in STEM: Evidence from childhood through adolescence [Symposium]. Biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany. PAPER AWARDED WITH THE EDUCATIONAL PSYCHOLOGY SIG YOUNG INVESTIGATOR AWARD BY THE GERMAN PSYCHOLOGICAL SOCIETY (DGPs)
  • Parrisius, C., Gaspard, H., Piesch, H., Wille, E., Trautwein, U., & Nagengast, B. (2019, April 5-9). Perceived relevance in the classroom: The mediated relation between teachers’ and students’ mathematics utility value [Poster presentation]. AERA annual meeting Toronto, Canada. PAPER AWARDED WITH THE MOTIVATION IN EDUCATION SIG PAUL R. PINTRICH MEMORIAL AWARD
  • Parrisius, C., Gaspard, H., Piesch, H., Wille, E., Trautwein, U., & Nagengast, B. (2019, February 25-27). Die Auswirkung der Lehrkraftmotivation auf die Motivation von Schüler*innen in Mathematik: Unterschiedliche Wirkmechanismen für unterschiedliche Motivationskomponenten? [The transmission of motivation from teachers to their students: Different mechanisms for different value beliefs?] [Paper presentation]. Annual meeting of the German Society for Empirical Educational Research (GEBF), Cologne, Germany.
  • Parrisius, C., Gaspard, H., Kneißler, H., Wille, E., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2018, February 15-17). Auf die Motivation der Lehrkraft kommt es an?! Merkmale der Lehrkraft als Moderatoren der Effektivität von Nützlichkeitsinterventionen im Klassenkontext [It all comes down to the teacher?! Teacher characteristics as moderators of a relevance intervention in the classroom]. In Lazarides, R., & Gaspard, H. (Chairs), Lehrkräfte und Unterricht als Wirkfaktoren auf die motivationale Entwicklung [Symposium]. Annual meeting of the German Society for Empirical Educational Research (GEBF), Basel, Switzerland.
  • Parrisius, C., Gaspard, H., Brisson, B., Dicke, A.-L., Flunger, B., Häfner, I., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2017, March 12-15). Wie hängen die Effekte einer Nützlichkeitsintervention im Fach Mathematik von den Merkmalen des Mathematikunterrichts ab? [Does the effectiveness of a relevance intervention in math class depend on teacher and teaching characteristics?] [Poster presentation]. Annual meeting of the German Society for Empirical Educational Research (GEBF), Heidelberg, Germany.