
                               
 

 

 

 

 

 

 

ERCCT Online Paper Series: 

Conceptual and Structural Confusions of a Mediated 
Debate over Public Service Broadcasting in Taiwan 

(Lin Chun-Wei Daniel) 

 

August 2012 

EOPS No. 0018 

–Young Scholar Workshop 2012 selected collections – 

 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

European Research Center on Contemporary Taiwan 

Eberhard Karls University, Tuebingen 

Wilhelmstrasse 133 

72074 Tuebingen 
Ph.: +49 7071 29 72717 

e-mail: ercct@uni-tuebingen.de 
 

mailto:ercct@uni-tuebingen.de


Conceptual and Structural Confusions of a Mediated Debate over 

Public Service Broadcasting in Taiwan  

 

Chun-Wei Daniel Lin, Social Sciences, Loughborough University, UK. 

Email: headgardener2b@gmail.com 

 

 

Abstract 

 
This study is to explore how the public service broadcasting (PSB) expansion in 

Taiwan has been socially defined via mainstream newspapers. This paper examines the 
way Taiwan’ national press represented the image of the PSB expansion and the public 
were informed. An examination on the fabric of the press representation showed that the 
triggers of the mediated debate were mainly associated with political battles rather than 
public interests or media professions. The finding also points out that the general public 
is almost missing in the press representation where mainly waged by political and 
academic elites.  

This paper argues that the press representation of the PSB expansion is conceptual 
and structural confusion. Conceptually, what that PSB exactly means still remains 
contested while the key actors have engaged in the debate in pursuit their sectional 
interests; structurally, the mediated debate has lost sight of the need to remain relevant 
to the general public while politicians, broadcasters, campaigners and academics are 
competing to define what the best is for the public. 
 

 

 

 

 

 

 



2 
 

 
  In the PSB retreat tide around the world where public service broadcasters 

have faced increasing pressures from accelerating commercialisation and 

fragmentation of the media landscape, Taiwan has engaged in an opposite way 

to expand its PSB to alleviate symptoms of commercial media and to 

democratise its state-owned televisions. The PSB concept was once introduced 

into Taiwan as a key to the solution for existing problems as well as the future of 

the media reform. However, scepticism on the political manipulations lurking 

behind the PSB expansion has never ceased since the PSB expansion came 

alongside a policy window opened by government changes between two 

politically polarized parties. 

 

PSB expansion in Taiwan  
The introduction of Public Service Broadcasting in Taiwan goes back in 1998 

when a Public Television Station (PTS), a free-to air television station, was 

established. Its finance mainly relied on government subsidies. Unlike many 

Western contexts, where established PSB services have declined due to the 

impact of market forces, the plan to introduce a similar service in Taiwan was 

motivated by a wish to ameliorate the effects of ‘overwhelming market forces’. 

The birth of Taiwan’s PSB could be viewed as a birth pushed by ‘the concern on 

overwhelming market forces (Chin, 1997, p. 90)’.  

Despite its mission to introduce quality television programming, the Public 

Television Station (PTS) never managed to achieve more than a minority in this 

highly commercialized media landscape. It is clear that ‘the private media will 

continue to dominate’ (Chin, 1997, p. 91). In 2006, a PSB expansion project led 

to a merger of PTS with another national terrestrial television station and three 

other television channels to establish an umbrella broadcasting organisation 

named Taiwan Broadcasting System (TBS).  

It can be easily argued that the introduction of PSB expansion aims to 

alleviate symptoms of overwhelming capitalism in Taiwan’s media landscape 

where the commercialisation has trivialised and sensationalised media content 

and the commercial pressures have shaped a television system driven by view 



3 
 

rating and power of advertisers. However, in Taiwan’s social context, to explain 

the PSB development, the concern over commercial market pressures is only 

half of picture. Challenges facing Taiwan’s young PSB must also be understood 

in Taiwan’s political context which situates it in an uncharacteristic PSB 

problem. 

Taiwan’s rapid industrialization during the 1960s and 1970s, combined with 

the democratic revolution that began with the lifting of martial law in 1987, were 

of deep historic importance to this transitional society. In the following decade 

Taiwan’s ‘political miracle’ matched the earlier ‘economic miracle’ by creating a 

vibrant liberal democracy completing with competitive multi-party elections. The 

PTS establishment and the expansion to the TBS can also be redeemed one of 

these achievements in the democratic society since the PSB expansion has 

coincided with an unprecedented period of political transition between two main 

political parties in Taiwan, Kuomintang (KMT) and Democratic Progressive Party 

(DPP).  

Over last three decades, the KMT used to be the ruling party until the main 

opposition DPP unprecedented came to power in 2000. During the KMT’s ruling 

time, despite the on-going commercialization in the media market, national 

terrestrial televisions still remained controlled predominantly by the KMT 

party-state. The opposition party, the DPP, held their strong protest to KMT’s 

control over media, so did some media academics, commentators, and social 

activists. The huge change in political climate ignited ‘a new hope for social 

activists and media academics to free state-run televisions (Feng et al, 2002)’. 

At that time, four main terrestrial television stations, TTV, CTS, CTV and 

Formosa were towering in Taiwanese broadcasting landscape. About 47 

percent of TTV's shares and 75 percent of those of CTS were held by the 

government. The government's stakes in TTV and CTS long predated the DPP 

government. TTV was founded in 1962 and CTS in 1972, both with investment 

from the then KMT government. With regards to the other two television stations, 

at that time the KMT owned about 36 percent of CTV's shares while the board 

of Formosa TV was chaired by DPP lawmaker. Particularly, CTV is often 

accused of a heavy pro-KMT bias while Formosa and Global are often accused 



4 
 

of pro-DPP bias. 

In order to fully understand the PSB expansion in Taiwan, an antagonistic and 

polarized political divide needs to be considered in the political context. The 

political divide is a spectrum between one end supporting ‘reunification with 

China’ and the other end asserting ‘Taiwan independence’. On the pro- Taiwan 

Independence side the political coalition leading by the DPP came to be called 

‘Green’ force because of the predominantly green flag of the DPP while the 

other pro-Chinese Reunification side leading by the KMT came to be referred to 

as ‘Blue’ force for the blue field on KMT’s flag. This ‘Blue-Green divide’ has 

been observed as one of the most salient issue in Taiwan's politics (Hughes, 

2011; Fell, 2011; Rigger, 2011).  

In this light, with rewards to the pursuit of the democratisation of the terrestrial 

televisions, though all parties agree the media should be set free from political 

bonds, there was very little consensus among parties on how this should be 

achieved. There were two salient directions to democratise the terrestrial 

televisions: one preferred to privatise all state-owned shares of the televisions. 

It was a proposal strongly supported by the KMT party which just lost its power 

over DPP. The other one held a view to transform the state-owned television 

stations into public media. After a period of debate and political struggle, the 

latter one outran the privatisation plan because it was not only a written promise 

in the DPP president election campaign, but also a prospect endorsed by 

numerous media academics and social activists. In this proposal, the key 

concept, in mandarin Chinese, is named ‘Gong Gong Hua’ (公共化). This term 

‘Gong Gong Hua’ conceptually means a transformation of the state-owned 

terrestrial televisions to a corporation in the public sector under the authority of 

the state. Specifically, political parties, state, and military should relinquish all 

control over the terrestrial televisions to the corporation in the public sector. This 

proposal was believed to provide the broadcasting landscape a greater degree 

of freedom and independence in the pursuit of the ideals of public service. 

Compared with the privatisation plan, the ‘Gong Gong Hua’ transformation can 

also free the televisions from commercial pressures with the provision of 

government’s financial support.    



5 
 

Public Service Broadcasting: A Contested Concept 
The question if a PSB is competent to formulate an embodiment of the public 

sphere and serve as ‘a means of the realisation of the public sphere’ (Dahlgren, 

1995) has been raised over last two decades. To identify the determinants of a 

PSB which is competent to form a forum of public consensus, Price (1995) 

indicates that the various ways in which public–service entities are ‘governed, 

financed, regulated and perceived: all these help determine, though hardly 

conclude, whether furthering the public sphere is an internalised civic and 

spiritual quest, or left to the margin, a hoped-for product of market interaction’ 

(Price, 1995, p. 36). In Tracey’s account, ‘in a public system television 

producers acquire money to make programmes while in a commercial system 

they make programmes to acquire money’ (Tracey, 1998, p.18).  

  Price (1995) further notes that the most important determinant is the cultural 

aspect of the organisation. Precisely, it can be observed from ‘the way the 

ambitious goals of a broadcasting origination are stated and implanted in those 

who create its identity’ (Price, 1995, p. 35).  

  The identity of PSB is viewed in various ways by different players in the PSB 

debate. For example, commercial broadcaster, Rupert Murdoch, argued that 

‘populist television should be left to commercial stations and that public 

television should plug the gaps, delivering programmes that the market system 

does not’ (cited in Tracey, 1996, p. 159) while PSB defenders hold that ‘PSB 

should be seen as an instrument of social and cultural development, rather than 

as a marginal alternative service on the periphery of a vast cultural industry’ 

(Raboy, 1996, p. 9).  

  Over the last two decades, within the PSB debate various ideal principles 

already outlined for PSB show that there is no shortage of good will or good 

ideas for PSB, but the realization of the ideas of PSB is ‘rendered problematic 

by a series of political, economic, technological, ideological, and developmental 

constraints’ (Raboy, 1996, p. 2). In many parts of the ‘transnational’ world, public 

service broadcasting is a distant ideal but a working reality. The main reason is 

that even the leaders in these countries have embraced that ideal, ‘the lack of a 

receptive political and professional culture is often the next hurdle’ (Raboy, 1996, 



6 
 

p. 2). In Raboy’s view, problems of financing, mandate, and interpretations of 

purpose are ‘all indications of a more fundamental problem of political will’ (1996, 

p. 2) and the Taiwanese case we discuss here offers an important example to 

display the challenges to realise the ideal PSB in a transitional society. 

  Table 1 below illustrates a chronological overview with key moments towering 

in the Taiwanese PSB. Two waves of the demands for PSB can be identified. 

The first wave emerged in the mid-1990s and created a single channel Public 

Television Station (PTS). However, the PTS never managed to achieve more 

than a minority in the commercial market. The second wave came along with a 

policy window opened by the 2000 presidential election. Alongside political 

struggles, social movements and academic debate, the direction of PSB 

expansion was cemented with the passage of the ‘Statute Regarding the 

Disposition of Government Shareholdings in the Terrestrial Television Industry’ 

in 2006. It outlined that government shareholdings in the terrestrial televisions, 

TTV and CTS, should be freed up from state control. It also suggests a project 

to enlarge the scope of public television by combining the PTS with a state 

owned commercial television station and several ethnic channels. In July, 2006, 

PTS at its 8th anniversary ceremony officially ‘married’ the 35-year-old, 

previously state-owned Chinese Television System (CTS). The two major 

terrestrial networks have hence merged and formed Taiwan Broadcasting 

System (TBS). Furthermore, starting from 2007, three other television stations,  

Hakka TV, Indigenous TV and Taiwan Macroview TV, also joined the group 

under the administration of PTS to provide a more influential public service 

broadcasting in Taiwan (the channels of TBS see table 2). 

 



7 
 

 
Table. 1. Chronological Overview of Public Service Broadcasting in Taiwan 

 
Wave 1 

 

Year Events  

1983 The Government Information Office (GIO) drafts an outline for a centre for Public 
Television Programmes. 

 

1984 The Public TV Program Production and Broadcasting Committee were established 
under the GIO. Time slots are requisitioned from three main terrestrial TV stations 
to broadcast programs. 

 

 

1991 The Public Television Preparatory Committee is established after the Executive 
Yuan approves guidelines for installation. Seven specialists and scholars are 
enlisted to formulate draft legislation for the Public Television Act. 

 

1996 Social activists from media academia form the Public Media Lobbying Alliance.  

1997 The Public Television Act passes in the Legislative Yuan.  

1998 The Public Television Service Foundation is established and officially launches 
broadcasting services. 

 

 

Wave 2 

 

Year Events  

2003 The Legislative Yuan passed amendments to the Broadcasting and Television Act, 
Cable Television Act, and Satellite Broadcasting Act. These amended laws prohibit 
the government, political parties, party affair personnel, appointed government 
officials, and elected public officials from investing in the broadcasting and 
television industries. 

 

2006 (3 Jan) The Legislative Yuan passed the Statute Regarding the Disposition of 
Government Shareholdings in the Terrestrial Television Industry, ushering in a 
new era of media free of political parties, government, and military. 

 

2006 (16 Jan) Liming Foundation donated CTS shares to the PTS Foundation.  

2006 (31 Mar) The first meeting of the new board of directors and supervisors was 
convened. During the meeting, the appointments of Yuan Li as CTS president, 
and other executives were also approved. CTS became a public entity in due 
process. The establishment of the Taiwan Broadcasting System (TBS), composed 
of PTS and CTS, was set into motion. 

 

2006 (1 Jul)  The Chinese Television System (CTS) officially went into the PSB 
umbrella structure. The Taiwan Broadcasting System was formed. 

 

2007 
 

(1 Jan) Hakka Television, Taiwan Indigenous Television and Taiwan Macroview 
Television merge to the TBS to become a PSB television family. 

 

Sources: Summarised from TBS Online/About TBS (2012) and PTS Foundation annual report 2010 
  

 

 

 



8 
 

  

 

Research Aims and Questions  
This paper engaged the debate around the Taiwanese PSB expansion in four 

main areas of inquiry and conceptualisation: 1) Critical Political Economy: 
Golding & Murdock (2000) note that critical political economy differs from 

mainstream economics in four main respects. Firstly the perspective is ‘holistic’, 

and secondly ‘historical’. Thirdly it centrally concerns with ‘the balance between 

capitalist enterprise and public intervention’. Most importantly, it goes beyond 

technical issues of efficiency to engage with ‘basic moral questions of justice, 

equity and public good’ (Murdock & Golding, 2000, p. 61). Work within this 

tradition has paid particular attention to the shifting relations between states and 

markets in structuring the operating environment for media in democratic 

societies, paying particular attention to the limitations of commercial media in 

providing full resources for citizenship and the role of government in addressing 

‘market failures’ through regulation and financial support for public 

communications initiatives. In recent years the balance struck in the post war 

period has been substantially tipped in favour of private enterprise by the 

processes of marketisation. Taiwan offers an important instance of this process 

Table 2. Channels of  Taiwan Broadcasting System 
Channel PTS CTS Hakka TV Indigenous  

TV 
Taiwan 

Macroview 
TV 

Missions Culture ‧ 
Education ‧ 
Current 
Affaires  

Drama ‧ 
Entertainment 
‧ Information  

Culture ‧ 
News ‧ 
Entertainment  

Culture ‧ 
News ‧ 
Entertainment  

Culture ‧ 
Information ‧ 
Entertainment  

Target 
Audience  

General 
Public  

General  
Public  

Hakka 
Audience ‧ 
General Public  

Indigenous 
People ‧ 
General Public  

Overseas 
Chinese ‧ 
Foreigners  

Platform  Analogue 
Terrestrial ‧ 
Digital 
Terrestrial ‧ 
Satellite  

Analogue 
Terrestrial ‧ 
Digital 
Terrestrial  

Digital 
Terrestrial ‧ 

Satellite  

Satellite  Satellite‧ 
Internet  

Date to Join 
TBS  

July, 2006  July, 2006  January, 2007  January, 2007  January, 2007  

Aired  
commercials 

no  yes  no  no  no  

Sources: Summarised from TBS Online/About TBS (2012) and PTS Foundation annual report 2010 

http://www.ch16.com.tw/
http://www.ch16.com.tw/


9 
 

in action; 2) Politics of Media Representation: while the political and market 

forces threaten ‘the cultural citizenship (Murdock, 1999)’ which stands for 

citizens’ rights of ‘access to the information and social participation’ (Murdock, 

1999), one important focus of this study is on the alliances and networks formed 

by civil society groups or by business interests, and the ways these formations 

attempt to intervene in the policy marking process by building public and media 

support and influencing legislators. The competing claims and constructions 

from various groups to the PSB expansion are the central focus of this paper; 3) 
The Role of PSB: High standards and expectations have been placed in an 

ideal PSB. For instance, Keane (1991) argues that public service broadcasting 

is driven by higher aspirations than solely to provide entertainment; on the other 

hand Garnham (1997) argues that the essence of public service broadcasting is 

the provision to all citizens on equal terms. One strand in the classic arguments 

of PSB is particularly concerned in this paper. The question of what role (if any) 

PSB can and should play in a tele-visual environment where consumer choice 

has been extended by the proliferation of cable and satellite channels. This 

paper attempts to examine if channel plurality address the market failures and 

what distinctive role PSB can play in the multi channel age; 4) Transitional 
Society: in common with a number of countries in the third wave democracy 

(Huntington, 1991), Taiwan has experienced a double transition which is 

economically from state management to market and politically from authoritarian 

rule to multi-party democracy. Many PSB-related studies mentioned earlier 

suggested that the examination on the history of PSB in Taiwan may provide a 

perspective to review the social reform process, the transition to democracy, 

and the empowerment of civil society in Taiwan (Tsao, Peng, & Lin, 2008, Weng, 

2006; Cheng, 2005; Lin, 2006; Feng, 1999; 1995) precisely because 

broadcasting is simultaneously a key industry and the major source of symbolic 

resources for political citizenship its constitution and future is central to 

understanding the wider politics of transition. Hence, this paper will also 

contribute to more general argument debating on future of democratic culture in 

transitional societies. Thus, the Taiwanese case with its transitions offers a 

valuable addition to the contemporary debate. 



10 
 

In this paper key questions were developed from the concern over the four 

areas above. The aim of this study is to critically examine the mediated debate 

around the PSB expansion. Following this aim detailed questions are developed 

as follows: 1) Which group and whose voice have played a central role in the 

mediated debate of the PSB expansion in the press representation which 

consumed by the general public? 2) When did the voices and the debate 

appear significantly in the newspaper? 3) Why certain claims and propositions 

of the PSB expansion gain more credibility than others in the mediated debate? 

4) What are consequences of the inclusion and exclusion of voices in the 

mediated debate? 

 

Research Methods  
To answer these questions, a documentary analysis was first undertakes to 

review the major documentary sources relating to the PSB debate. This section 

attempts to establish an understanding of key events in the PSB implementation. 

The main sources include government reports and papers, parliamentary 

debate, papers produced by stakeholders’ in the television and media industries, 

papers produced by civil society groups, papers produced by groups 

campaigning for the institution of the PSB, and comments by academic analysts. 

Then a press content analysis was conducted to provide a clear picture that the 

arguments and debates were represented for public consumption in Taiwanese 

major national daily newspapers. The purpose of this analysis is to illustrate the 

way the press represented the complex and controversial PSB expansion 

throughout its turbulent history, and further provides evidence of how the press 

reflected and constructed debates and the rights and obligations that associate 

with it. 

 

Press Representation 
By a systematic content analysis on newspaper coverage related to the PSB 

expansion between 2000 and 2008, this section will provide a piece of evidence 

to illustrate one of main results of the claim competition. 

  Three mainstream daily newspapers with the highest circulation were 



11 
 

sampled for this analysis: the United Daily News (UDN), the China Times (CT), 

and the Liberty Times (LT). The three titles were also selected because they 

offer useful contrasts in their political affiliations: the UDN and the CT are 

regarded to lean toward China-friendly parties while the LT leans toward the 

pro-Taiwan independence parties.  

  This press content analysis identified all items that focused principally on the 

PSB expansion, including key word searching in digital news archives and 

manual search for paper versions of newspapers when digital archives were not 

available. Pure news, editorial, column, review, feature, commentary, and 

readers’ letter were sampled. Literary articles and advertisements were not 

included. In total, 603 samples were selected in this analysis (See table 3). 
 

Table. 3. Sample Size 
Press name 
 

 
Number of press item 

 
Percent 

UDN 204 33.8 
CT 247 41.0 
LT 152 25.2 

Total 603 100.0 
 

For each item the following details were coded: (a) newspaper titles in which the 

item appeared; (b) the location of the item within the paper; (c) the genre of the 

item; (d) the main topic of every news item; (e) the different sub-themes in every 

news item; (f) evaluation on the themes, (g) actors in the news item; (h) sources: 

how the actors are quoted. Before formal analysis, a random sample of 70 news 

item was selected from the total sample (603) for inter-coder reliability testing. 

The minimum percent agreement for all variables was (PAo = 0.88). 

 

Findings: Extent of Press Coverage 
As Figure 1 shows below, an overview of the way the press coverage 

represented the PSB expansion during the period between 2000 and 2008 was 

illustrated with a series of peaks and troughs relating to significant news events 

in PSB history and five significant peaks of news coverage can be clearly 

identified.  



12 
 

 
 

-50510152025303540 Ja
n-0

1 Mar-
01 May
-01

Ju
l-0

1 Sep
-01

Nov
-01

Ja
n-0

2 Mar-
02 May
-02

Ju
l-0

2 Sep
-02

Nov
-02

Ja
n-0

3 Mar-
03 May
-03

Ju
l-0

3 Sep
-03

Nov
-03

Ja
n-0

4 Mar-
04 May
-04

Ju
l-0

4 Sep
-04

Nov
-04

Ja
n-0

5 Mar-
05 May
-05

Ju
l-0

5 Sep
-05

Nov
-05

Ja
n-0

6 Mar-
06 May
-06

Ju
l-0

6 Sep
-06

Nov
-06

Ja
n-0

7 Mar-
07 May
-07

Ju
l-0

7 Sep
-07

Nov
-07

Ja
n-0

8 Mar-
08 May
-08

Ju
l-0

8 Sep
-08

Nov
-08

Ti
m

e 
(M

on
th

s)

Number of news items 

U
ni

te
d 

D
ai

ly
 N

ew
s

C
hi

na
 T

im
es

Li
be

rty
 T

im
es

Fi
g.

 1
.C

om
pa

ris
on

 o
f n

ew
s 

co
ve

ra
ge

 o
n 

th
re

e 
m

ai
n 

ne
w

sp
ap

er
s 

(J
an

ua
ry

 2
00

1-
D

ec
em

be
r 2

00
8)

 



13 
 

  
The First Peak: The first peak occurred from December 2001 to January, 2002. 

The stimulus for the coverage appears to be the abusive disagreement between 
the legislator Lin Chung-mo and Sisy Chen in the parliament. Lin savaged Chen 

for misusing the media and violating journalism's ethical standards. Except from 

serious discussions on sex, linguistics, and PR crisis, this incident also sparked 

a debate over the collusion of political organizations and media in the press 

coverage.  

The Second Peak: The main stimulus behind the second peak, between 

September to November in 2002, were the protest from a pressure group, 

Campaign for TV Democracy. The CCTV held a press conference to protest at 

President Chen’s failure to follow his presidential campaign promises to a 

reform on state-owned media. The conflict between the DPP government and 

the media academics was even more newsworthy to the KMT friendly 

newspapers. A significant difference on the amount that newspapers make of 

the protest can be seen in Fig 1, The UDN had the most coverage during this 

peak. By contrast, the LT showed least amount of new coverage related to this 

peak. Also, most coverage from the KMT-friendly newspapers, the UDN and the 

CT, adopted the hostile attitude of the campaign complaints, such as ‘Media 

scholars offer endorsement for presidential campaign now face ordeal’, (CT, 

24/9/2002, p. 13); ‘Media academics drafting 2000 Mass Media White Paper 

part from President Chen’, (UDN, 11/10/2002, p. 4). 

The Third Peak: The main stimulus for this peak appears to an appointment of 

the general manager of the state-controlled CTS. Chiang Hsia, an actress and a 

long-time supporter of the Democratic Progressive Party (DPP) and a close 

friend of President’ family, was appointed as general manager of the CTS. This 

appointment kicked up quite a stir in media circles because it shows that 

President Chen Shui-bian is not heeding warnings to avoid political 

appointments to media management positions. Also, Chiang herself has not 

denied that her appointment was a political reward, and this new general 

manager, well-known as a DPP supporter, also claimed that she will ban 

Chinese soap operas in the CTS (Pro-DPP actress takes CTS helm, Taipei 

Times, 25/06/2004, p. 2). This appointment broke many media academics and 



14 
 

PSB supporters’ hearts and surrounded them in deeply disappointment with the 

DPP government. Before 2000, as a main opposition party, DPP used to 

strongly criticise then ruling party KMT monopoly on media ownership and 

assert that the media should not be used as a government mouthpiece. 

Therefore during the 2000 presidential campaign, some renowned media 

academics and media figures helped to draw up a white paper ‘2000 Mass 

Media White Paper’ to lay out a plan to implement a removal of party politics 

from the media and transform the state-owned terrestrial televisions into 

independent public broadcasters. However, after the DPP came to power, the 

government not only failed to enact the reforms that were anticipated (Taipei 

Times, 29/06/2004, p. 8) but also adopted the KMT’s old tricks to intervene the 

media by personnel appointment. This appointment stimulated many harsh 

attacks and criticism published in CT and UDN. For instance, ‘Chiang Hsia 

Designated CTS- Media Scholars and Civil Groups Show Dissatisfactions and 

Question on the Political Rewarding’, (CT, 13/06/2004, p. 3); ‘Political 

Manipulation: Negative Impression for Public Media’ (CT, 13/06/2004, p. 3); 

‘DPP Control Media Worse than the Martial-Law Era’ (UDN, 12/07/2004, p. 4). 

There were also some defending points of view published in Liberty Times’ 

Editorial , for example, ‘the Meaning and Controversy behind the CTS General 

Manager’ (LT, 03/07/2004, p. 3).  

The Fourth Peak: The fourth peak ranged from December 2005 to January 

2006 was coincided with the passage of a new piece of legislation that 

regulated the release of government holdings in terrestrial TV stations. ‘The 

Statute Regarding the Disposition of Government Shareholdings in the 

Terrestrial Television Industry’ was passed after eight rounds of cross-party 

negotiations and was meant to push forward the administration's bid to free the 

media from political, partisan and military influences. In this peak some press 

coverage focused on the compromised process and the compromised result of 

this legislation from a political point of view.  

The Fifth Peak: The fifth peak appeared in December after the KMT party 

defeated DPP in election and regained the government role. This stimulated 

furious debate on PSB regulation issues from two sides: lawmakers of KMT 



15 
 

party and PSB broadcasters with several pressure groups (Taipei Times, 

13/12/2008, p. 3). With regards to the budget for the PSB frozen for a year, the 

legislature tried to pass the proposal that regulated the use of public 

broadcasting budgets. The decision stated that the details of all expenditure for 

planning, production and broadcasting of news and other programs must be 

approved by competent authorities before a budget could be used. Protesters 

considered the move was clearly aimed at using budget reviews and power 

over staff appointments to extend their political influence into the PSB group. 

This event stimulated intense media debate on PSB regulation and budget 

issues in the new political climate, such as ‘Do Parties, State, and Military 

Really Withdraw from the Media?’ (CT, 14/12/2008, p. 11); ‘Lawmaker Intervene 

Public Media Scholars Mourn the Death of Democracy’ (LT, 19/12/2008, p. 2); 

‘Fight between Public TV and Lawmakers; KMT Lawmakers: Public TV Proven 

Themselves as DPP Political Warriors’ (UDN, 19/12/2008, p. 10). 

  All five peaks above show that editors and journalists on all three national 

newspapers shared the same professional sense of what was newsworthy in 

the debate, so that the peaks appeared around the same times in the three 

newspapers in response to particular events that were seen to have high news 

value (The Correlation of three press is significant at the 0.01 level .82). 

  With regards to the simulative events of the peaks, the triggers of PSB 

coverage seem to be unpredictable. For example, the peaks were related to 

PSB legislative change (the 4th peak), personnel appointments (the 3rd peak) 

or wider political transformations (the 1st peak 1 and the 5th peak). However, it 

is important to note that the debates often occurred after, not before, the crucial 

elections which led to political transitions. For all its significance and cross party 

conflict, therefore we can argue that the PSB expansion may hardly be seen as 

a hot electoral issue.  

 

Location and Genre 

Looking at the published location of the samples (see Table 4 below), more than 

half of the PSB related press coverage appeared in the main news section 

(55%) and only few published in the entertainments/media section(12%), even 



16 
 

though these changes in media landscape would presumably hold major 

implications for the media industry, the marginalisation in entertainment/media 

section demonstrated that when the PSB issues shown in the press, most of 

them were ‘hard’ news in the main news section rather than ‘soft’ news in the 

entertainments/media section. One reason to explain this can be connected to 

the earlier discussions about the five distinguishing peaks which were related to 

political struggles. The majority of ‘hard’ news can be expected since most of 

the press coverage was highly connected to other political events rather than 

the PSB or media themselves. On the other hand, even they were shown as 

important issues to go in the main news section, not many of them were really 

the issues big enough to go in the front page (0.3%). It suggests the PSB 

debate might be culturally or politically important but its newsworthiness in press 

representation rarely reached the most important location.  

 

Table 4. Distribution at published location 

Location Number of press item Percent (N=603) 
Main News pages 330 54.7 
Letters and Forum 148 24.5 
Entertainments/Media 70 11.6 
Editorial 28 4.6 
Local News 14 2.3 
Others 11 1.8 
Front Page 2 0.3 
Total 603 100.0 

 

News Sources  

In the left side of Table 5, actors in the whole press representation across 

different locations in the newspapers (N= 603), the top five dominant actors are 

Academic activist groups lobbying for PSB (14.5%), the public broadcasters 

(13.7%), the Government Information Office (10.8%), the media academics 

(10.1%), and the press/newspaper interests (9.3%). The five actors stand out 

from more than 30 other different actors identified in the newspapers. It 

illustrated an elite tendency including dominant roles of the lobbying academic 

activists, broadcasters, government, and media academics.  

 



17 
 

Table 5. Actors in the press representation 
All Press Items (N= 603 )  Pure News (N= 345) 

N Percent  N Percent 

  Media Sector   
137 13.7% -Public broadcasters- 120 17.2% 

93 9.3% -Press/newspaper interests- 4 .6% 
81 8.1% -State-owned broadcasters- 63 9.3% 
21 2.1% -Staff/Labour unions & associations- 19 2.9% 
3 0.3% -Private broadcasters- 1 .1% 
1 0.1% -TV Celebrities- 1 .1% 

  Pressure Groups/Unions   
145 14.5% -Academic activist groups lobbying for PSB- 102 14.7% 

38 3.8% -Other civil society groups- 32 4.6% 

  Governmental Sources   
108 10.8% -Government Information Office- 99 14.2% 

10 1.0% -Executive Yuan- 9 1.4% 
9 0.9% -Other Governmental Sources- 6 1.0% 
6 0.6% -President- 5 .7% 
5 0.5% -Local governors- 5 .7% 
4 0.4% -Council of Indigenous Peoples- 4 .6% 
2 0.2% -Council for Hakka Affairs- 2 .3% 
2 0.2% -Military sector / associations- 0 0% 

  Academics/Media Commentaries   
101 10.1% -Media academics- 49 7.0% 

19 1.9% -Academics (outsides Media)- 10 1.4% 

  Parliamentarians   
38 3.8% -Lawmaker (DPP Party)- 36 5.2% 
37 3.7% -Lawmaker (PFP Party)- 36 5.2% 
36 3.6% -Lawmaker (KMT Party)- 34 4.9% 
3 0.3% -Lawmaker (Taiwan Solidarity Union Party)- 3 .4% 

  Private business interests   
27 2.7% -Professionals in Marketplace- 13 1.9% 
11 1.1% -Other business interests- 11 1.6% 
1 0.1% -Advertisers- 1 .1% 

  General Public   
36 3.6% -General Public- 0 0.0% 

  Other Party Political Sources   
12 1.2% -Representative(KMT)- 11 1.6% 
5 0.5% -Representative(DPP)- 5 .7% 
3 0.3% -President of Party(DPP)- 3 .4% 
2 0.2% -President of Party(PFP)- 2 .3% 
2 0.2% -Members(KMT)- 2 .3% 
2 0.2% -Members(DPP)- 2 .3% 
2 0.2% -Members(TSUP)-   
1 0.1% -Representative(TSUP)- 1 .1% 

1003 100.0% Total 691 100.0% 

 
 



18 
 

  Since actors in the locations of pure news were usually passively quoted or 

mentioned by news workers while in other genre like editorial, commentary or 

readers’ letters, actors can be writers who actively authored the item by 

themselves. To distinguish the passive and active characteristics, in the right 

side of table 5, a further examination looking at the actors appeared in the pure 

news genre in front page, main news and local news pages (N=345, see table 6) 

shows that the top five dominant actors cited by news workers almost remains 

the same as the left side of table 5 but in different order. The public 

broadcasters (17.2%) goes top and then comes Academic activist groups 

lobbying for PSB (14.7%), the Government Information Office (14.2%), 

State-owned broadcasters (9.3%), the media academics (7.0%). It can be seen 

that although overall, in the pure news (N=345) category, the elite tendency 

remains. The actor as Press/newspaper interests is replaced by the voice of 

State-owned broadcasters due to the editorials were excluded here. It shows 

the role of editorials for newspapers to take part in this PSB debate. On the 

other hand, the voice of the academic activist groups lobbying for PSB dropped 

from top to second since the sampled item of letters to the editor were excluded 

here. This drop can be understood in the context that most media academic 

activists took part in this PSB debate and voiced themselves by issuing their 

letter campaign in the page of letters to the editor. In the main news page, their 

voices were less dominant than they were heard in the letter page. Furthermore, 

compared with the significant appearance of broadcasters and government 

sector, it was surprisingly found that voices of political parties were relatively 

marginalised. It illustrated a debate which was not peopled by blue and green 

politicians but a debate among broadcasters, government and media 

academics. In this light, we can argue that the press representation portrayed 

the debates around the PSB expansion as a cultural fight between the state 

power and the civil society rather than a political struggle between political 

parties. 

  The most striking point in table 5 is the marginal presence of public voices 

(3.6% of all item and 0% of pure news). This is particularly ironic when that the 

PSB expansion seemed to be in pursuit in the name of the general public.   



19 
 

  Given that in accordance with the purpose of the establishment of public 

television around the world, in the picture of the press representation, the 

significant absence of the general public is quite remarkably ironic while Public 

television is meant to create strong connections to the general public. The 

marginal presence of ‘public voices’ in the mainstream newspapers convincingly 

demonstrates a vestige of the earliest conceptualisations of public service 

broadcasting: a paternalistic, Reithian idea that experts, professionals and 

political elites decide and determine what the public interests are and how the 

public are catered for. Two general points can be deduced here. First, this 

representation picture orchestrated by the sources suggests a dialogue of elites 

and no room for ordinary citizens. Second, it also highlights the PSB expansion 

seems not a partisan fight on policy but a fight between the state power and the 

civil society actors. It was a professional debate rather than a political debate. 

 

Conclusion  
  This study displayed that the triggers of the mediated debate were mainly 

associated with political battles rather than public interests or media professions, 

and affirmed the Taiwan’s PSB is out of touch with the public since streaks of 

paternalistic characteristic were shown while the key actors involved in the 

debate often followed the vestige of the paternalistic Reithian idea that the elites 

are responsible to decide and determine what the public interests are. This 

paper argues that this view has perpetuated or even exacerbated the old 

problems because it reinforces the beliefs about the magical dis-inhibiting 

powers of political and academic elites, and overlooks that the significant 

absence of the public voice in the picture of press representation. 

  Thus, this paper argues that the representation of the PSB expansion is 

conceptual and structure confusion. Conceptually, what exactly that public 

service broadcasting means still remains contested and elusive while the key 

actors have engaged in the debate in pursuit their own sectional interests; 

structurally, the mediated debate has lost sight of the need to remain relevant to 

the general public while politicians, broadcasters, campaigners and academics 

are competing to define what the best is for the public. 



20 
 

 

Bibliography                                

Buckingham, D. (2011). The Material Child: Growing up in consumer culture. 
Cambridge: Polity.  

Broadcasting Research Unit (BRU). (1985). The Public Service Idea in British 
Broadcasting: Main Principles, London: BRU. 

Cheng, C. M. (2005). The Group of Public Service Broadcasters, a Tenable Solutions? 
Argument for Its Descriptive or Analytic Validity. Communication and 
Management Research, 5(1), 1-26.  

Chin, S. (1997). Broadcasting and new media policies in Taiwan. In A. 
Sreberny-Mohammadi, D. Winseck, J. McKenna & O. Boyd-Barret (Eds.), Media 
in global context: A reader (pp. 78-93). New York: Arnold.  

China Times. (2008, 17/Dec). It’s Time to Reconstruct the Monitoring System for 
Public Television, p. 12.  

China Times. (2008, 14/Dec). Do Parties, State, and Military Really Withdraw from 
the Media? , P.11.  

China Times. (2007, 24/Dec). Feng Hsien-hsien becomes the CEO of PTS. Retrieved 
September 5 2009, from China Times database. 
http://tol.chinatimes.com/CT_NS/freectsearchlist.aspx?keyword=  

China Times. (2007, 14/Dec). Black Horse Cheng Tung-liao wins the chairmanship 
of PTS.  Retrieved September 5 2009, from China Times database. 
http://tol.chinatimes.com/CT_NS/freectsearchlist.aspx?keyword=  

China Times. (2007, 13/Dec). Invisible hand intervene PTS and CTS personnel. 
Retrieved September 5 2009, from China Times database. 
http://tol.chinatimes.com/CT_NS/freectsearchlist.aspx?keyword=  

China Times, (2002, 11/Oct). Scholars declare a return to social movements, p6.  

China Times. (2002, 24/Sep) Media scholars offering endorsement for DPP now face 
ordeal, p. 13. 

Council of Europe. (1994). The Media in a Democratic Society: Political Declaration, 
Revolutions and Statement. The 4th European Ministerial Conference on Mass 
Media Policy, Prague. Strasbourg.  

Dahlgren, P. (1995). Television and the Public Sphere: Citizenship, Democracy and 
the Media. London: Sage.  

Dahlgren, P. (1991). Introduction. In P. Dahlgren & C. Sparks (Eds.), 
Communication and citizenship: Journalism and the public sphere in the new 
media age (pp.1-24). NY: Routledge.  

Dai, N. (2008). A Bibliography Analysis on Studies about Public Service 
Broadcasting: 1998-2008. Mass Communication Research, (96), 309-334.  



21 
 

Economic Times. (2007, 11/Dec). Three forces compete for the chairmanship of 
PTS. Retrieved December 09 2009, from UDN database. http://udndata.com/ 

Fell, D. (2012). Government and Politics in Taiwan. London: Routledge. 

Fell. D. (2011). The polarization of Taiwan’s party competition in the DPP era. In R. 
Ash, J. W. Garver & P.B.Prime (Eds), Taiwan’s Democracy: economic and 
political challenges (pp. 75-97). London: Routledge. 

Feng, J. S., Shy, S. H., and Kuo, L. H.(2002). Conference paper:  A life story of the 
publicisation of terrestrial television: 1986-2002. Public Policy forum of 
ChengChi  University: Globalisation and Taiwan. Taiwan: Taipei. 

Feng, J. S. (1999). Indeterminate Publicity: Comparing Contests over Public 
Television in the UK, West Germany, France, Italy and Taiwan. Radical 
Quarterly in Social Studies, 34, 33-185.  

Feng, J. S. (1995). The Political Economy of the Broadcast Capital Movement: on 
the Changes of Taiwan's Broadcast Media in the 1990s (in Chinese).Taipei: 
Yuan-liu.  

Garnham, N. (1997). Political Economy and the Practice of Cultural Studies. In M. 
Ferguson, & P. Golding (Eds.), Cultural Studies in Question. London: Sage.  

Golding, P., & Murdock, G. (2000). Culture, Communications and Political Economy. 
In J. Curran, & M. Gurevitch (Eds.), Mass Media and Society. London: Arnold. 

He, R. X. (2011, 16/Mar). NHK Revelation. China Times, p. A15.  

He, G. H. (2011, 17/Mar). From NHK’s Performance to see the plight of Taiwan 
Media. Apple Daily, p. A23.  

Hilgartner, S. & Bosk, C. (1988).The rise and fall of social problem: a public arenas 
model. American Journal of Sociology 94(1): 53-78. 

Hu, Y. H. (2007). Media and Reform: Key Task to Rebuild Taiwan. Taipei: Business 
Weekly Publication.   

Hughes, C. (2011). Negotiating natioanl identity in Taiwan: between nativization 
and de-sinicization. Taiwan’s Democracy: economic and political challenges (pp. 
51-74). London: Routledge. 

Huntington, S. P. (1991). The third wave: democratization in the late twentieth 
century. London: University of Oklahoma Press. 

Jiang, Z.Y. (2006). The Strategies engaged in social campaign: Campaign for Media 
Reform and the democratisation of terrestrial television in Taiwan. Thesis. 
Taipei: the Graduate institute of Mass communication college of social sciences 
in National Taiwan Normal University.   

Keane, J. (1991). The Media and Democracy. Cambridge: Polity.  

Kuo, S., & Nakamura, M. (2005). Translation or transformation? A case study of 
language and ideology in Taiwanese press. Discourse & Society 16(3): 
393-417.  

Li, M. X. (2006, Jan 04). Public Era Arrive. Liberty Times, p. A6.  



22 
 

Liberty Times. (2008, 29/Dec). Rescue Public TV; Go for Protest on the New Year's 
Day, p. 2. 

Liberty Times. (2008, 20/Dec). Auditing or Intervening? Government Information 
Office and the Public Television Station in Inter-Criticism, p.4. 

Liberty Times. (2008, 19/Dec). Lawmaker Intervene Public Media Scholars Mourn 
the Death of Democracy, p. 2. 

Liberty Times. (2008, 21/Jan). Weekly Interview: Reinventing the Public Service 
Broadcasting by raising efficacy, p. 4. 

Lin, C. S. (2009, 23/Aug). President Ma's Army intrude in TBS. Liberty Times: A15.  

Lin J. T. (2008). Rethinking the view-rating and social support for the PSB.  Media 
Watch, 63, 24-5. 

Lin, L. Y. (2008). A Historical Experiment with Deregulation: The Changes and 
Challenges of the Press after the Lifting of the Press Ban in Taiwan, Mass 
Communication Research 95, 183-212. 

Lin, L. Y. (2003). The Translation of Knowledge into Action: Campaign for Citizens' 
TV, Taiwan: A Radical Quarterly in Social Studies, 50: 145-169. 

Lin, L. J. (2006). Taiwan Broadcasting System Go Public, New TV Age starts. PBS 
Newsletter, 2006, 1-July.  

Loseke, D. R. (2003). Thinking about Social Problems: An Introduction to 
Constructionist Perspectives. New Brunswick: Aldine Transaction Publishers. 

Murdock, G. (2005). Public Broadcasting and Democratic Culture: Consumers, 
Citizens, and Communards. In Janet W. (Eds.), A companion to Television. (pp. 
174-198). Oxford: Blackwell.  

Murdock, G. (1999). Rights and Representation: Public Discourse and Cultural 
Citizenship. In J. Gripsrud (Eds.), Television and Common Knowledge. (pp. 
7-18). London and New York: Routledge. 

Murdock, G. (1992). Citizens, Consumers and Public Culture, In M. Skovmand & K. 
Schroder. (Eds.) Media Cultures: Reappraising Transnational Media. London: 
Routledge.  

Public Television Service. (2000-2010). PTS annual reports (1999-2010). Taipei: 
Public Television Service.  

Raboy, M. (1996). Public Service Broadcasting in the Context of Globalization. In M. 
Raboy. (Eds.) Public Broadcasting for the 21st Century, (pp 1-19). Luton: 
University of Luton Press. 

Raboy, M. (1996). Public broadcasting for the 21st century. Luton: University of 
Luton Press.  

Rigger, S. (2011). The politics of constitutional reform in Taiwan. Taiwan’s 
Democracy: economic and political challenges (pp. 37-50). London: Routledge. 

Scannell, P. (1989). Public service broadcasting and modern public life. Media, 
Culture & Society. 11(2) 135-166. 



23 
 

Seaton, J. (2003). Broadcasting and the theory of public service. In J. Curran & J. 
Seaton. (Eds.), Power without Responsibility: the Press, Broadcasting, and New 
Media in Britain [sixth edition], (pp. 363-376). London: Routledge. 

Smith, A. (1995). Television as a Public Service Medium. In Anthony S. (Eds.), 
Television: an international history, (pp.62-91). New York: Oxford University 
Press. 

Taipei Times. (2011, 22/Mar). Public hearing to be held on Public Television Act, p. 
3.  

Taipei Times. (2010, 7/Oct). PTS official urges review of management change, p. 2.  

Taipei Times. (2010, 4/Oct). Don’t let the government take control of the media, 
p.8.  

Taipei Times. (2010, 4/Oct). Editorial: Shady dealings in Taiwan’s media, p. 8. 

Taipei Times. (2010, 30/Sep). Opponents lambaste PTS’s reshuffle as a political 
ploy, p.1. 

Taipei Times. (2010, 28/Apr). Six PTS board members sue GIO over injunction, p. 
3. 

Taipei Times. (2010, 27/Jan). PTS dispute triggers letters campaign of Key players 
in the battle for control of the TV station, p. 4.   

Taipei Times. (2010, 08/Jan). Civic groups brave rain to protest Government 
intervention at PTS, p. 3.  

Taipei Times. (2008, 13/Dec). Scores of civic groups rally in support of Public 
Television Service, p.3.  

Taipei Times. (2004, 25/Jun). Pro-DPP actress takes CTS helm, p. 2. 

Taipei Times. (2001, 18/Dec). Legislators want an independent media, p. 3. 

Taiwan Broadcasting System. (2012). About TBS. Retrieved May 15, 2012, from 
TBS website. http://www.tbs.org.tw/ 

Tang, S. C., & Jian, M. J. (2008, 20/Dec). Public TV suffering as legislators grab 
spoils. Taipei Times, A8. 

Thompson, M. (2006, 28/May). Speech given to the International Press Institute 
World Congress in Edinburgh - Whose side are we on? Retrieved September 5 
2008, from BBC website. 
http://www.bbc.co.uk/print/pressoffice/speeches/stories/thompson_ipi.shtml 

Tracey, M. (1998). The Decline and Fall of Public Service Broadcasting. Oxford: 
Oxford University Press.  

Tsao, W. L., Peng, Y. H., & Lin, C. W. (2008). The Practice and Construction of the 
Accountability System for Taiwan Public Service Broadcasting. Mass 
Communication Research, (96), 129-186.  

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York: 
Free Press.  



24 
 

United Daily News. (2008, 19/Dec). KMT Lawmakers: Public TV Proven Themselves 
as DPP Political Warriors, p. 10.  

United Daily News. (2004, 12/Jul). DPP Control Media Worse than the Martial-Law 
Era, p. 4. 

United Daily News. (2002, 11/Oct). Media academics say goodbye to President, p. 
4.  

Weng, S. C. (2008). Public Television and Accountability: A Case Study of Taiwan 
Broadcasting System. Mass Communication Research, (96), 187-211.  

Weng, S. C. (2006). The Experience of Public Television Service in Taiwan. Hong 
Kong Media Digest, (6), 12-13.  

 

 

 

 

                                


	In the PSB retreat tide around the world where public service broadcasters have faced increasing pressures from accelerating commercialisation and fragmentation of the media landscape, Taiwan has engaged in an opposite way to expand its PSB to allev...
	PSB expansion in Taiwan
	Public Service Broadcasting: A Contested Concept
	Research Aims and Questions
	Research Methods

	Press Representation
	Findings: Extent of Press Coverage
	Location and Genre
	News Sources


	Conclusion
	Bibliography

