(im Druck): „Der maurische Pilgerbericht von Aḥmad ibn Ṭuwayr al-Ğanna (1829-34): Eine baraka-scape in der kolonialen Kontaktzone“, in: Friedemann Stengel u. a. (Hg.): Reisen und Religion im (langen) 18. Jahrhundert (Reihe Hallesche Forschungen), Halle/Saale: Verlag der Francke’schen Stiftungen.
(im Druck): „Timescapes in African Travelogues“, in: Matthias Egeler (Hg.): Paper Pilgrims: Travel Writing and the Study of Religions (Numen Book Series), Leiden: Brill.
(angenommen): “Disentangling an Old Debate. Reflections on the Religious-Secular Divide in the Study of African Ancestor Veneration”, in: Companion to the Study of Secularity, hg. von der KFG “Multiple Secularities – Beyond the West, Beyond Modernities”, Universität Leipzig.
(2025, im Druck): „Vom Umgang mit religiöser und ethnischer Diversität in Afrika – oder warum es keine Minderheiten geben soll“, in: Sarah Jadwiga Jahn und Sabrina Weiß (Hg.): Religiöse Minderheiten - religiöse Mehrheiten: Zuschreibungspraktiken in pluralen Gesellschaften, Bielefeld: transcript.
(2024): “African Socialism and Secular State Formation", Marian Burchardt, Magnus Echtler and Katharina Wilkens (Hgg.): Multiple Secularities in Africa, special issue of the Journal of Religion in Africa 54 (3), 326–56.
(2024): „Christian Devotional Practice in Contemporary Africa“, in: Andrew Eugene Barnes und Toyin Falola (Hg.): The Palgrave Handbook of Christianity in Africa from Apostolic Times to the Present, Cham: Palgrave Macmillan, 535–448.
Mit Krüger, Oliver (2023): „Die Hardy-Stiftung (1905 bis 1962)“, in: Oliver Krüger und Ulrich Vollmer (Hg.): Hardy 125, Sonderheft von ARGOS. Perspektiven in der Religionswissenschaft, open access.
Mit Sanga, Anna (2024): „Spirit possession and exorcism in Tanzania – reflections on participation, language and multiple personalities”, in: Matthias Egeler (Hg.) Field Research in the Study of Religions and Folkloristics: An Interdisciplinary Introduction, Sonderheft des Marburg Journal of Religion, open access.
Mit Goshadze, Mariam (2023): “Indigenous Religions in West Africa”, in: Oxford Research Encyclopedia of Religion.
(2022): “Studying African Spirit Possession Crossculturally”, in: Crosscultural Studies of Religion and Theology 1, open access.
(2021): “‘When the Kalmyks saw me they thought I was their black devil’ – Inversing Centres and Peripheries in East African Travelogues”, in: Entangled Religions, open access.
(2021): “Transcendence and Imagination – Some Thoughts on Two Related Concepts in the Context of Spirit Possession”, in: Jenny Ponzo und Robert Yelle (Hg.): Interpreting and Explaining Transcendence: Interdisciplinary Approaches to the Beyond, Berlin: et al.: De Gruyter (Religion and Reason), 197–213.
(2020): “Narrating Spirit Possession”, in: Dirk Johannsen, Anja Kirsch und Jens Kreinath (Hg.): Narrative Cultures and the Aesthetics of Religion: Storytelling—Imagination—Reception, Leiden: Brill (Supplements to Method and Theory in the Study of Religion), 45–65.
(2020): “Text Acts”, in: Anne Koch und Katharina Wilkens (Hg.): Handbook of Cultural and Cognitive Aesthetics of Religion, London: Bloomsbury, 155–164.
Mit Koch, Anne (2020): “Introduction”, Anne Koch und Katharina Wilkens (Hg.): Handbook of Cultural and Cognitive Aesthetics of Religion, London: Bloomsbury, 1–9.
(2019): “Embodying the Qur’an”, in: James W. Watts (Hg.): Books as Bodies and Sacred Beings, Themenheft von Postscripts 10 (1-2), 26–37.
(2019): „Text als Medizin. Ablöschen und Trinken koranischer Verse als therapeutische Praxis“, in: Carina Kühne-Wespi, Klaus Oschema und Joachim Friedrich Quack (Hg.): Zerstörung von Geschriebenem. Historische und Transkulturelle Perspektiven, Berlin/Boston: De Gruyter (Materiale Textkulturen 22), 373–89.
(2018): „‚Instant miracles are rare, but it happened to me‘ – Faith Healing in Urban Tanzania“, in: Numen 65 (2-3), 207–31.
(2017): „Spiritualität und Heilung. Christliche und islamische Besessenheit in Tansania“, in: Leonie Dhiman und Hanna Rettig (Hrsg.): Spiritualität und Religion. Perspektiven für die Soziale Arbeit, Weinheim: Beltz Juventa, 168–86.
(2017): „Masken, Opfer, Trance, Wallfahrt. Vom rituellen Umgang mit Ahnengeistern in Tansania“, in: Sabine Kast-Streib und Gernot Meier (Hg.): Zwischen Diesseits und Jenseits. Begegnung mit verschiedenen Wirklichkeiten, Themenheft von Wege zum Menschen 69 (5), 458–68.
(2017): „Infusions and Fumigations: Literacy Ideologies and Therapeutic Aspects of the Qur’an“, in: Postscripts 8.2012(1-2), 115–36.
Re-issued (2018): “Infusions and Fumigations: Literacy Ideologies and Therapeutic Aspects of the Qur’an”, in: James W. Watts (ed.): Sensing Sacred Texts, Bristol: Equinox, 115–36.
(2015): „Inkorporierte Imagination: Geistertänze und Exorzismus in Ostafrika“, in: Annette Wilke und Lucia Traut (Hg.), Religion – Imagination – Ästhetik. Vorstellungs- und Sinneswelten in Religion und Kultur, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht (Reihe CSRRW 7), 107–30.
(2013): „Drinking the Quran, Swallowing the Madonna. Embodied Aesthetics of Popular Healing Practices“, in: Afe Adogame, Magnus Echtler und Oliver Freiberger (Hg.): Alternative Voices: A Plurality Approach for Religious Studies. Essays in Honor of Ulrich Berner, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht (Reihe CSRRW 4), 243–59.
Mit Kugele, Jens (2011): „Introduction“, in: dies. (Hg.): Relocating Religion(s). Museality as Critical Term for Aesthetics of Religion, special issue of the Journal of Religion in Europe 4(1), 7–13.
Mit Koch, Anne, Christian Meyer, Petra Tillessen und Annette Wilke (2011): „Museum in Context“, in: Jens Kugele und Katharina Wilkens (Hg.): Relocating Religion(s). Museality as Critical Term for Aesthetics of Religion, special issue of the Journal of Religion in Europe 4(1), 71–101.
(2011): „Marianische Heilung und individuelle Aneignung in Tansania. Eine religionsästhetische Analyse“, in: Florian Jeserich (Hg.): Spiritualität/Religiosität und Gesundheit, Themenheft der Zeitschrift für Nachwuchswissenschaftler/ German Journal for Young Researchers 3(1), urn:nbn:de:0253-2011-1-401.
(2009): „Mary and the Demons. Marian Devotion and Ritual Healing in Tanzania”, in: Journal of Religion in Africa 39(3), 295–318.