Tübingen Center for Digital Education

Marcel Capparozza

 

 

seit 05/2023
Research assistant

in the Tübingen Center for Digital Education (TueCeDE) in the BMBF-funded competence network learning:digital

10/2020 – 04/2023
Speaker for Transfer Research and Promotion

at the Institute for Educational Analyses Baden-Württemberg (IBBW)

10/2018 – 08/2023
Research assistant

at the Leibniz Institute for Knowledge Media (IWM) in the BMBF-funded meta project "Digitalization in Education" (Digi-EBF) for the sector of teacher training

07/2018 – 09/2020
Speaker for digital teaching and learning in school

at the State Institute for School Development / Institute for Educational Analyses Baden-Württemberg

01/2018 – 06/2018
School Service

Substitute teacher at Maria Montessori Elementary School Hausen

10/2016 – 01/2017
Practical semester

Leibniz Institute for Knowledge Media

01/2016 – 07/2016
Research assistant

at the Institute for Media in Education at the Freiburg University of Education

10/2015 – 09/2017
Master of Science Psychology of Education

Freiburg University of Education

02/2014 – 07/2015
2nd state examination as a teacher for elementary, secondary and vocational schools

State Seminar for Didactics and Teacher Training Lörrach

04/2012 – 09/2013
Extension studies counseling

Ludwigsburg University of Education

10/2008 – 09/2013
1st state examination as a teacher for elementary, secondary and vocational schools

Ludwigsburg University of Education (Mathematics, Geography and Political Science)

Publications

Anthology contributions

  • Capparozza, M. (2021). Maßnahmen für die curriculare Verankerung mediendidaktischer Kompetenzen im Lehramtsstudium: Ein Critical Review. In A. Wilmers, M. Achenbach & C. Keller (Hrsg.), Bildung im digitalen Wandel. Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen (S. 105–129). Waxmann. doi.org/10.31244/9783830994558.04
     
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021). Wie können webbasierte Formate dazu beitragen, die Zusammenarbeit in Lehrkräftefortbildungen zu stärken? Empirische Ergebnisse aus einem Systematic Review. In C. Maurer, K. Rincke, L. Holzäpfel & F. Lipowsky (Hrsg.), Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrerfortbildung - Arbeitsbündnisse im analogen und virtuellen Raum. Online-QLB-Tagung an der Universität Regensburg 2021 (S. 88–91). University of Regensburg. doi.org/10.25656/01:23404
     
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2023). Gestaltung und Evaluation von webbasierten Lehrkräftefortbildungen: Ein Systematic Review. In K. Scheiter & I. Gogolin (Hrsg.), Edition ZfE. Bildung für eine digitale Zukunft (Bd. 15, S. 363–397). Springer Fachmedien Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-37895-0_15
     
  • Capparozza, M. & Irle, G. (2020). Digitale Kompetenzen von Lehrerausbildenden: Ein Überblick über empirische Modelle. In K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König & D. Schmeinck (Hrsg.), Bildung, Schule, Digitalisierung (S. 414–420). Waxmann Verlag GmbH. doi.org/10.25656/01:21043
     
  • Capparozza, M. & Irle, G. (2020). Lehrerausbildende als Akteure für die Digitalisierung in der Lehrerbildung: Ein Review. In A. Wilmers, C. Anda, C. Keller & M. Rittberger (Hrsg.), Bildung im digitalen Wandel: Die Bedeutung für das pädagogische Personal und für die Aus- und Fortbildung (S. 103–127). Waxmann. doi.org/10.31244/9783830991991.04
     
  • Capparozza, M. & Kathmann, J. (2022). Gelingensbedingungen für die Nutzung digitaler Medien von Lehramtsstudierenden in der Schulpraxis: Ein Critical Review. In A. Wilmers, M. Achenbach & C. Keller (Hrsg.), Bildung im digitalen Wandel. Lehren und Lernen mit digitalen Medien (S. 103–128). Waxmann. doi.org/10.31244/9783830996224.04

Conference contributions

  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, März). Wie können webbasierte Formate dazu beitragen, die Zusammenarbeit in Lehrkräftefortbildungen zu stärken? Empirische Ergebnisse aus einem Systematic Review. How much science does teacher training need - working alliances in analog and virtual space, University of Regensburg (online). (lecture)
     
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2022, März). Gestaltung und Evaluation webbasierter Lehrkräftefortbildungen: Ein Systematic Review. University of Bamberg (online). Everything back to the start? Education in the digital transformation. 9th Annual Conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF) (online), Bamberg. (poster)
     
  • Capparozza, M., Kathmann, J. & Irle, G. (2020, März). Gelingensbedingungen für die Nutzung digitaler Medien von Lehramtsstudierenden in der Schulpraxis: Ein Critical Review. University-Duisburg-Essen. Society for Empirical Educational Research. Education between uncertainty and evidence. 10th Annual Conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF), Essen. (Poster)