Angesichts der Tatsache, dass der Religionsunterricht an Berufsschulen aus organisatorischen Gründen einerseits oft entfällt, andererseits ein einstündiger oder in Doppelstunden organisierter RU didaktische Schranken aufbaut, befasst sich das Projekt „Alternative Zeitmodelle“ im Hinblick auf den beruflichen Religionsunterricht mit Organisationsformen, die das bestehende starre Zeitkorsett aufsprengen. Dazu werden Praxismodelle gesammelt, systematisiert und anschließend evaluiert, um wissenschaftlich fundierte Vorschläge für eine breitere Anwendung in die religionspädagogische Diskussion und Praxis einzubringen.
Obwohl der Religionsunterricht unter anderem durch Art. 7 (GG) als ordentliches Lehrfach an den öffentlichen Schulen des Landes gefordert und geschützt ist, zeigt sich in der Praxis der beruflichen Schulen, dass dies oft ein frommer Wunsch bleibt. In der Regel werden organisatorische Schwierigkeiten, Lehrer:innenmangel oder konfessionell zu heterogene Lerngruppen als Gründe genannt, weswegen der RU an beruflichen Schulen regelmäßig entfällt oder gar nicht erst erteilt wird. Zugleich erleben Schüler:innen und Lehrer:innen den einstündigen oder 14-tägig doppelstündigen Religionsunterricht an beruflichen Schulen oft als unbefriedigend, wenn beispielsweise die Schulglocke Arbeits-, Diskussions- oder Meditationsphasen harsch unterbricht.
Das Projekt will dieser Ausgangslage begegnen und ergänzend zu den bestehenden Organisationsformen des beruflichen Religionsunterricht Alternativen in die Diskussion einbringen. Diese sollen sowohl den Religionsunterricht stärken, indem durch sie einerseits Zeiträume für intensivere Beziehungen geschaffen werden und andererseits organisatorische Argumente bereits durch die alternativen Organisationsformen entwertet werden sollen.
In einem ersten Schritt sammelt das Projekt deutschlandweit bestehende und teilweise langjährig bewährte Praxisbeispiele, in denen Lehrer:innen den beruflichen Religionsunterricht bereits in alternativen Zeitmodellen abhalten. Diese sollen dabei systematisiert und mit verwandten Unterrichtskonzepten (bspw. Epochenunterricht) kontextualisiert werden, um sie anschließend einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.
Zugleich sollen die gefundenen Beispiele in Kooperation mit dem Projekt "NOM II" (Neue Organisationsmodelle II) des EIBOR auf ihre Stärken und Schwächen hin evaluiert werden, damit interessierte Lehrer:innen und Schulen, das jeweilige Modell auswählen können, das am besten zu den entsprechenden Anforderungen des einzelnen Schulstandortes passt.
Our website uses cookies. Some of them are mandatory, while others allow us to improve your user experience on our website. The settings you have made can be edited at any time.
or
Essential
in2cookiemodal-selection
Required to save the user selection of the cookie settings.
3 months
be_lastLoginProvider
Required for the TYPO3 backend login to determine the time of the last login.
3 months
be_typo_user
This cookie tells the website whether a visitor is logged into the TYPO3 backend and has the rights to manage it.
Browser session
ROUTEID
These cookies are set to always direct the user to the same server.
Browser session
fe_typo_user
Enables frontend login.
Browser session
Videos
iframeswitch
Used to show all third-party contents.
3 months
yt-player-bandaid-host
Is used to display YouTube videos.
Persistent
yt-player-bandwidth
Is used to determine the optimal video quality based on the visitor's device and network settings.
Persistent
yt-remote-connected-devices
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-remote-device-id
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-player-headers-readable
Collects data about visitors' interaction with the site's video content - This data is used to make the site's video content more relevant to the visitor.
Persistent
yt-player-volume
Is used to save volume preferences for YouTube videos.
Persistent
yt-player-quality
Is used to save the quality settings for YouTube videos.
Persistent
yt-remote-session-name
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-session-app
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-fast-check-period
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-cast-installed
Saves the user settings when retrieving a YouTube video integrated on other web pages
Browser session
yt-remote-cast-available
Saves user settings when retrieving integrated YouTube videos.
Browser session
ANID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
SNID
Google Maps - Google uses these cookies to store user preferences and information when you view pages with Google Maps.
1 month
SSID
Used to store information about how you use the site and what advertisements you saw before visiting this site, and to customize advertising on Google resources by remembering your recent searches, your previous interactions with an advertiser's ads or search results, and your visits to an advertiser's site.
6 months
1P_JAR
This cookie is used to support Google's advertising services.
1 month
SAPISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
APISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
6 months
HSID
Includes encrypted entries of your Google account and last login time to protect against attacks and data theft from form entries.
2 years
SID
Used for security purposes to store digitally signed and encrypted records of a user's Google Account ID and last login time, enabling Google to authenticate users, prevent fraudulent use of login credentials, and protect user data from unauthorized parties. This may also be used for targeting purposes to display relevant and personalized advertising content.
6 months
SIDCC
This cookie stores information about user settings and information for Google Maps.
3 months
NID
The NID cookie contains a unique ID that Google uses to store your preferences and other information.
6 months
CONSENT
This cookie tracks how you use a website to show you advertisements that may be of interest to you.
18 years
__Secure-3PAPISID
This cookie is used to support Google's advertising services.
2 years
__Secure-3PSID
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months
__Secure-3PSIDCC
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months