Fachbereich Psychologie

Klinische Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters

Jun.-Prof. Dr. Anna Georg

 

Publikationen

 

Georg, A. K., Förster, K., Holl, J., Iwanski, A., & Rausch, Juliane. (2025). Erwachsenwerten – Chancen, Herausforderungen und Ansprüche an Psychotherapie und Versorgung. Psychotherapie im Dialog, 25-31. https://doi.org/10.1055/a-2342-2580

Georg, A. K., Schlömp, L., Forck, M., Binder, M., & Taubner, S. (2025). Holding dysregulation in mind: How maternal mind-mindedness relates to regulatory symptoms and disorders in infancy. Infant Mental Health Journal, in press. https://doi.org/10.1002/imhj.70020  

Zitzmann, J., Georg, A. K., Rosenbach, C., & Renneberg, B. (2025). If I could read your mind…”: Parental mentalizing in mothers with borderline personality disorder. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation, 12:20.  https://doi.org/10.1186/s40479-025-00290-7

Hestbaek, E., Kofoed, J., Barlow, J., Thorup, A. A. E., Sleed, M., Simonsen, S., Georg, A. K., Skovgaard-Væver, & Juul, S. (2024). Protocol for a systematic review with meta-analysis and trial sequential analysis of preventive interventions versus any control intervention for parents with a mental disorder on offspring outcomes. Systematic Reviews, 13(1), 292.  https://doi.org/10.1186/s13643-024-02697-9

Georg, A. K., Jaekel, J., & Bilgin, A. (2024). Editorial: Regulatory problems and disorders in early childhood: aetiology, contextual factors, developmental outcomes and pathways, and treatment options. Frontiers In Child and Adolescent Psychiatry, 3, 1534024. https://doi.org/10.3389/frcha.2024.1534024

Keller, K., Taubner, S., & Georg, A. K. (2024) Early childhood psychopathology and parental mental health during the COVID-19 pandemic: the effects of pandemic restrictions on 0- to 3-year-olds. Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry, 3,1441969. https://doi.org/10.3389/frcha.2024.1441969

Georg, A. K.*, Holl, J.*, Taubner, S., & Volkert, J. (2024). Mentalization-based online intervention for psychologically distressed parents: protocol of a non-randomized feasibility trial of the Lighthouse Parenting Program-Online (LPP-Online). BMJ open, 14(7). https://doi.org/10.1136/bmjopen-2023-078548

Holl J., Berning A., Kling L., Taubner S., Georg, A. K.* and Volkert, J.* (2024). Transdiagnostic mechanisms of mental health during the COVID-19 pandemic: associations of childhood trauma, maladaptive personality traits, emotion regulation, mentalizing, and pandemic-related distress. Frontiers Psychology, 15, 1427469. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1427469

Georg, A. K., Kliewer-Neumann, J. K., & Taubner, S. (2024). Regulationsstörungen in der Frühen Kindheit. In T. Teismann, P. Thoma, S. Taubner, A. Wannemüller, & K. von Sydow (Hrsg.), Klinische Psychologie und Psychotherapie: Ein verfahrensübergreifendes Lehr- und Lernbuch. Hogrefe.

Georg, A. K., Berning, A., Vidalón Blachowiak, T., Wiehmann, J., Al-Ameery-Brosche, I., Dierolf, J., Krämer, J., Kalmar, J., Baumann, I., Heger, J.,.& Taubner, S. (2024). Familien mit psychosozialen Belastungen identifizieren: psychometrische Eigenschaften und Nutzerakzeptanz eines neuen Screeninginstruments (PFAM-Screen) für die pädiatrische Praxis. [Identifying families with psychosocial challenges: Psychometric properties and user acceptance of a new screening instrument (PFAM-Screen) for pediatric practice]. Prävention und Gesundheitsförderung, 1-8.https://doi.org/10.1007/s11553-024-01138-8

Georg, A. K., Vidalón Blachowiak, T., Wiehmann, J., Al-Ameery-Brosche, I., Dierolf, J., Krämer, J., Berning, A., Hauschild, S., & Taubner, S. (2024). Skills Lab Pädiatrie: Stärken kommunikativer Fertigkeiten für das Gespräch mit psychosozial belasteten Familien. [Pediatric skills lab: Strengthening communication skills for the conversations with psychologically burdened families]. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 73(4), 347-361. https://doi.org/10.13109/prkk.2024.73.4.347

Georg A. K., Kasper, L. A., Neubauer, A. B., Selic, M., & Taubner, S. (2024). Within- and between-session changes of in-session reflective functioning of mothers in dyadic parent–infant psychotherapy. Psychotherapy Research. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/10503307.2024.2323617

Georg A. K.*, Meyerhöfer, S.*, Taubner, S., & Volkert, J. (2023). Is parental depression related to parental mentalizing? A systematic review and three-level meta-analysis. Clinical Psychology Review, 104, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2023.102322

Georg, A. K., Taubner, S., & Evers, O. (2023). Zum Stand der Aus- und Weiterbildung in Säuglings-/Kleinkind-Eltern-Psychotherapie in Deutschland. [On the state of training in parent-infant/toddler psychotherapy in Germany]. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 72(5), 392-407. https://doi.org/10.13109/prkk.2023.72.5.392

Lotzin, A., Aleya Flechsenhar, A., Garthus-Niegel, S., Georg, A. K., Holl, J., von Hülsen, L., Kenntemich, L., Kliem, S., Kröger, C., Mack, J. T., Mojahed, A., Nunius, S., Schröder, J., Seitz, K., von Thadden, A., Volkert, J., Zrnic Novakovicx, I., & Lueger-Schuster, B. (2023). Häusliche Gewalt und ihre psychischen Folgen während der COVID-19-Pandemie - Zentrale Befunde aus dem deutschsprachigen Raum. [Domestic violence and its psychological consequences during the COVID-19 pandemic – Key findings from German-speaking countries]. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz, 66(8), 920-929. https://doi.org/10.1007/s00103-023-03747-8 

Georg, A. K., Hauschild, S., Kasper, L. A., Bark, C., & Taubner, S. (2023). Mentalisierungskompetenz in den Frühen Hilfen. Qualifizierungsmodul. Herausgegeben vom Nationalen Zentrum Frühe Hilfen (NZFH). Köln. https://doi.org/10.17623/NZFH:QM-MKidFH

Georg, A. K., Taubner, S., Volkert, J. in B. Traxl., Kirsch, S., L. Fraß-See, & S. Glock. (2023). Psychoanalyse outside the Box. Psychodynamische Ansätze im Kinder- und Jugendalter außerhalb des klassischen Therapiesettings. Das Leuchtturm Elternprogramm: Eine ambulante Gruppenintervention für psychisch belastete oder erkrankte Eltern mit Fokus auf die Eltern-Kind-Beziehung. Brandes und Apsel.

Taubner, S., Georg, A. K., & Evers, O. in H. Weiß & A. Sohns (2023). Frühe Hilfen und Frühförderung. Unter welchen Bedingungen sind Hilfen für Familien wirksam? Aktuelle Erkenntnisse der Wirkungsforschung zu den Frühen Hilfen. Beltz Verlag (in press). 

Aguilar-Raab, C.*, Georg, A. K.*, Al-Ameery-Brosche, I., Ditzen, B., Friederich, H.-C., Greve-Majdzadeh, M., Herpertz, S. C., von der Lühe, T., Resch, F., Taubner, S., & Zumbaum-Fischer, F. (2022). Psychosoziales Versorgungskonzept für Familien mit psychischen Kern- oder Begleitproblemen: Interdisziplinäre Anlaufstelle für Kinder, Paare und Familien im Zentrum für Psychosoziale Medizin Heidelberg [Psychosocial care concept for families with core or concomitant mental health problems. Interdisciplinary point of contact for children, couples and families in the Center for Psychosocial Medicine Heidelberg]. Psychotherapeut, 67(1), 73–80. https://doi.org/10.1007/s00278-021-00559-6

Georg, A. K., Hauschild, S., Kasper, L. A., Schröder-Pfeifer, P., & Taubner, S. (2022). Improving working relationships with families in German early childhood interventions home visitors: a quasi-experimental training study. BMC Psychology, 10(1), 302. https://doi.org/10.1186/s40359-022-01009-x

Seeger, F. R., Neukel, C., Williams, K., Wenigmann, M., Fleck, L., Georg, A. K., Bermpohl, F., Taubner, S., Kaess, M., & Herperzt, S. (2022). Parental Mental Illness, Borderline Personality Disorder, and Parenting Behavior: The Moderating Role of Social Support. Current Psychiatry Reports, 24(11), 591-601. https://doi.org/10.1007/s11920-022-01367-8

Mayer, C. J., Mahal, J., Schmalenberger, K., Wekenborg, M., Georg, A. K., & Ditzen, B. (2022). Psychosoziale Aspekte der digitalisierten Medizin und deren Integration in die Lehre für Studierende der Humanmedizin. [Psychosocial aspects of digitalized medicine and their integration into undergraduate medical education]. Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie, 72(08), 341-344. https://doi.org/10.1055/a-1840-7285

Georg, A. K., Bark, C., Wiehmann, J., & Taubner, S. (2022). Frühkindliche Regulationsstörungen: Störungsbilder und Behandlungskonzepte. [Regulatory disorders in early childhood: Clinical picture and treatment concepts]. Psychotherapeut. https://doi.org/10.1007/s00278-022-00594-x

Taubner, S. & Georg, A. K. (2022). Kinder psychisch kranker Eltern. [Children of parents with mental illness]. Psychotherapeut, 67, 1–3. https://doi.org/10.1007/s00278-021-00564-9

Talia, A., Georg, A. K., Siepe, B., Gullo, S., Miller-Bottome, M., Volkert, J., Neukel, C., Kaess, M., Bermpohl, F., Herpertz, S., & Taubner, S. (2022). An exploratory study on how attachment classifications manifest in group psychotherapy. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process and Outcome, 25(3), 286-298. https://doi.org/10.4081/ripppo.2022.653

Georg, A. K., Moessner, M., & Taubner, S. (2022). Stability of improvements: Follow-up data on focused parent-infant psychotherapy (fPIP) for treating regulatory disorders in infancy. European Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 32(11), 2379-2383. https://doi.org/10.1007/s00787-022-02057-9

Evers, O.*, Georg, A. K.*, Wegener, C., Sidor, A., & Taubner, S. (2022). Transactional relations between child functioning and parenting stress in the first years of life: a longitudinal study among psychosocially burdened families. Psychopathology, 56(1-2), 29-40.  https://doi.org/10.1159/000524101

Georg, A. K., Dewett., P., & Taubner, S. (2022). Learning from mothers who received focused parent-infant psychotherapy for the treatment of their child’s regulatory disorders. Psychotherapy Research, 32(6), 805-819. https://doi.org/10.1080/10503307.2021.2023778

Schröder-Pfeifer, P., Georg, A. K., Talia, A., Volkert, J., Ditzen, B., Taubner, S. (2021). The Epistemic Trust Assessment – An experimental measure of Epistemic Trust. Psychoanalytic Psychology, 39(1), 50-58. https://doi.org/10.1037/pap0000322

Taubner, S., Kapser, L., Hauschild, S., Wiegand-Grefe, S., & Georg, A. K. (2021). Bifokale Perspektive in der Arbeit mit Familien mit psychisch erkrankten Eltern: Training zur Verbesserung von Einstellungen, Wissen und Fertigkeiten für medizinische Fachkräfte. [A bifocal perspective in working with families affected by parental mental illness: Training to improve attitudes, knowledge, and skills among medical professionals]. Psychotherapeut, 67(1), 50-57.https://doi.org/10.1007/s00278-021-00557-8

Volkert, J., Taubner, S., Berning, A., Kling, L., Wießner, H., & Georg, A. K.*, Holl, J.* (2021). Transdiagnostic mechanisms of mental health during the COVID-19 pandemic on adults and families in Germany: study protocol of a cross-sectional and 1-year longitudinal study. Frontiers Psychology, 12:720104. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.720104

Neukel, C., Bermphol, F., Kaess, M., Taubner, S., Boedeker, K., Williams, K., Dempfle, A., Herpertz, S. C., & the UBICA-II consortium. (2021) Understanding and breaking the intergenerational cycle of abuse in families enrolled in routine mental health services: study protocol for a randomized controlled trial and two non-interventional trials investigating mechanisms of change within the UBICA II consortium, Trials, 22(1), 22:749. https://doi.org/10.1186/s13063-021-05653-3

Georg, A. K., Cierpka, M., Taubner, S., & Schröder-Pfeifer, P. (2021). Maternal parenting stress in the face of early regulatory disorders in infancy – A Machine Learning Approach to identify what matters most. Frontiers in Psychiatry, 12:663285. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.663285

Georg, A. K., Cierpka, M., Schröder-Pfeifer, P., Kress, S., & Taubner, S. (2021). The efficacy of brief parent-infant psychotherapy for treating early regulatory disorders: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 60(6), 723-733. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.06.016

Kress, S., Taubner, S., & Georg, A. K. (2021). Die Bedeutung adaptiver Behandlungsstrategien für den Therapieerfolg in der fokussierten psychodynamischen Säugling-/Kleinkind-Eltern-Psychotherapie. [The importance of adaptive treatment strategies for treatment outcome in fSKEPT]. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 70(6), 541-558. https://doi.org/10.13109/prkk.2021.70.6.541

Frenkel, M. O., Georg, A. K., & Plessner, H. (2020). Promoting self-regulation of adolescents in school through mindfulness. Evaluation of the mindfulness training "8-sam". Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 69(4), 321-338. https://doi.org/10.13109/prkk.2020.69.4.321 

Kornhas, L., Schröder-Pfeifer, P., Georg, A. K., Zettl, M., & Taubner, S. (2020). Prozess des Mentalisierens in einer mentalisierungsbasierten Langzeittherapie für Borderline-Persönlichkeitsstörungen: Eine Fallstudie. [Process of mentalization in a mentalization-based long-term therapy for borderline personality disorders. A case study]. Psychotherapeut, 65, 357-365. https://doi.org/10.1007/s00278-020-00451-9

Georg, A. K., Kress, S., & Taubner, S. (2019). Strengthening mentalizing in a depressed mother of an infant with sleeping disorders. Journal of Clinical Psychology, 75(5), 859-873. https://doi.org/10.1002/jclp.22762

Volkert, J., Georg, A. K., Hauschild, S., Herpertz, S., Neukel, C., Byrne, G., & Taubner, S. (2019). Bindungskompetenzen psychisch kranker Eltern stärken: Adaptation und Pilottestung des mentalisierungsbasierten Leuchtturm-Elternprogramms. [Strengthening attachment competencies in parents with mental illness: Adaptation and pilot testing of the mentalization-based lighthouse parenting program]. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 68(1), 27-42. https://doi.org/10.13109/prkk.2019.68.1.27

Georg, A. K., Kress, S., Cierpka, M., & Taubner, S. (2019). Die fokussierte Säuglings-/Kleinkind-Eltern-Psychotherapie bei frühkindlichen Regulationsstörungen im Rahmen eines randomisiert-kontrollierten Studiendesigns. [Focused infant/toddler-parent psychotherapy for early regulatory disorders within a randomized controlled trial design]. Kinderanalyse, 27(3), 278-307. http://dx.doi.org/10.21706/ka-27-3-278

Georg, A. K., Schröder, P., Cierpka, M., & Taubner, S. (2018). Elterliche Mentalisierungsfähigkeit und der Zusammenhang mit elterlicher Belastung bei frühkindlichen Regulationsstörungen. [Parental reflective functioning and its relation to parenting stress in a sample with early regulatory disorders]. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 67, 421-441. https://doi.org/10.13109/prkk.2018.67.5.421

Bark, C., Georg, A. K., & Taubner, S. (2018). Säuglings-/Kleinkind-Eltern-Psychotherapie (SKEPT). Behandlung von frühkindlichen Regulationsstörungen [Infant/toddler-parent psychotherapy (SKEPT). Treatment of early childhood regulatory disorders]. Behandlung von frühkindlichen Regulationsstörungen [Infant/toddler-parent psychotherapy (SKEPT). Treatment of early childhood regulatory disorders]. Psychotherapeut, 63(5), 367-372. https://doi.org/10.1007/s00278-018-0302-4

Georg, A. K., Groden, U. R., & Cierpka, M. (2017). Standardized assessment of parent-infant communication in clinical practice: Reliability and application of the Munich Assessment Scales. Mental Health & Prevention, 9, 25-33. https://doi.org/10.1016/j.mhp.2017.12.001

Cierpka, M, Scholtes-Spang, K, Kress, S., & Georg, A. K. (2017). Manualisierte psychoanalytische Fokalpsychotherapie der frühkindlichen Regulationsstörungen. [Manualized psychoanalytic focal psychotherapy for early childhood regulatory disorders]. Kinderanalyse, 25(3), 231-263. https://doi.org/10.21706/ka-25-3-231

Bark, C., Taubner, S., & Georg, A. K. (2016). Mentalisierungs-basierte Eltern-Säuglings- und -Kleinkind-Therapie. [Mentalization-based therapy for parents with infants and toddlers]. Familiendynamik, 41(4), 312-321. https://doi.org/10.21706/fd-41-4-312