Dr. Katharina Wendebourg

Katharina Wendebourg ist Postdoktorandin am Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung. Ihre Forschungsinteressen liegen im Bereich des Fremdsprachenlernens mit einem starken Fokus auf motivationalen Prozessen. Aktuell wirkt sie an den Projekten Interact4School und AI2Teach mit, in denen die Effektivität des interaktiven adaptiven Tutorsytems FeedBook im Schulkontext untersucht wird.

Publikationen

Vorabregistrierungen

  • Parrisius, C., Wendebourg, K., Rieger, S., Loll, I., Pili-Moss, D., Colling, L., ... & Nagengast, B. (2022). Effective Features of Feedback in an Intelligent Tutoring System-A Randomized Controlled Field Trial (Pre-Registration)

  • Parrisius, C., Pieronczyk, I., Blume, C., Wendebourg, K., Pili-Moss, D., Assmann, M., ... & Trautwein, U. (2022). Using an Intelligent Tutoring System within a Task-Based Learning Approach in English as a Foreign Language Classes to Foster Motivation and Learning Outcome (Interact4School): Preregistration of the Study Design

Zeitschriftenbeiträge

  • Wendebourg, K., Öttl, B., Meurers, D., & Kaup, B. (in press). Semantic information boosts the acquisition of a novel grammatical system in different presentation formats. Language and Cognition.

Monographien

  • Wendebourg, K. (2018). How can grammar learning be facilitated?: insights from the learning of Latin morpho-syntax (Doctoral dissertation, Tübingen).

Konferenzbeiträge

Vorträge:

  • Wendebourg, K. (2018). Cognitive foundations of language learning and teaching. Tübingen Summer School in Second Language Acquisition, Tübingen.

  • Wendebourg, K. (2018). Wie kann Grammatiklernen erleichtert werden? Experimentelle Befunde zum Lernen lateinischer Morphosyntax. Colloquium Corpus Linguistics and Phonetics, HU Berlin. (eingeladener Vortrag)

  • Braungart, K., Öttl, B., Rebuschat, P., Meurers, D., & Kaup B. (2016): Aspects of foreign language learning using Latin. Colloquium of the Second Language Learning and Teaching Research Group, Lancaster, UK. (eingeladener Vortrag)

  • Braungart, K., Meurers, D., & Kaup, B., (2015): Induktiver und deduktiver Grammatikerwerb beim Fremdsprachenlernen. TeaP 2017 57th Conference of Experimental Psychologists, Hildesheim.

  • Braungart, K., Öttl, B., Meurers, D., & Kaup, B. (2015): Does semantic information facilitate foreign grammar acquisition? International PhD Workshop “Studying Language Learning: From the laboratory to the classroom”, Tübingen.

Posterpräsentationen:

  • Wendebourg, K., Öttl, B. Berndt, E., Meurers, D. & Kaup., B. (2018). Testing benefits grammar acquisition: insights from the learning of Latin morpho-syntax. TeaP 2017 60th Conference of Experimental Psychologists, Marburg.

  • Braungart, K., Monaghan, P., Kaup, B. & Rebuschat, P. (2017). Does explicit instruction facilitate the acquisition of a novel language? Insights from cross-situational statistical learning. Conference Interdiscipilary Advances in Statistical Learning, Bilbao (Spain).

  • Braungart, K., Monaghan, P., Kaup, B. & Rebuschat, P. (2017): Does explicit instruction facilitate the acquisition of a novel language? Insights from cross-situational statistical learning. TeaP 2017 59th Conference of Experimental Psychologists, Dresden.

  • Braungart, K., Öttl, B., Meurers, D., & Kaup, B. (2016): Does semantic information facilitate grammar acquisition? 5th Implicit Learning Seminar, Lancaster (UK).

  • Braungart, K., Öttl, B., Meurers, D., & Kaup, B. (2016): Does semantic information facilitate grammar acquisition? TeaP 2016 58th Conference of Experimental Psychologists, Heidelberg.

  • Braungart, K., Meurers, D., & Kaup., B. (2015): Is deductive or inductive teaching more beneficial in grammar acquisition? Symposium “New Directions in Implicit and Explicit Language Learning”, Lancaster (UK).

Workshops

  • 7/2018: “Summer School in Second Language Acquisition” (5 Tage, 80 Teilnehmer:innen)

  • 12/2015: Doktorandenworkshop “Language Learning from the Laboratory to the Classroom” (3 Tage, 60 Teilnehmer:innen)

Curriculum Vitae

seit 08/2018
Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung

07/2018
Promotion

Titel: Wie kann Grammatiklernen erleichtert werden? Untersuchungen zum Lernen lateinischer Morphosyntax, Universität Tübingen

10/2014-07/2018
Doktorandin

LEAD Graduate School & Research Network, Universität Tübingen

01/2013-07/2014
Referendariat

2. Staatsexamen, Isolde-Kurz-Gymnasium, Reutlingen

01/2008-09/2012
Stipendium Cusanuswerk

von der Deutschen Bischofskonferenz und dem Bundesministerium für Bildung und Forschung

10/2005-10/2011
Studium Latein und Katholische Theologie

1. Staatsexamen, Universität Tübingen

10/2004-10/2012
Studium Psychologie

Diplom, Universität Tübingen