Institut für Erziehungswissenschaft

Dr.in Elisa Thevenot

Münzgasse 22-26
Raum 115
+49-(0)7071 29- 78328
elisa.thevenotspam prevention@uni-tuebingen.de

Sprechzeiten im WS 2025/26
 Nach Vereinbarung per Mail

Sprechzeiten in der vorlesungsfreien Zeit:
Nach Vereinbarung per Mail


Forschung

Schwerpunkte

  • Lernprozesse im Kontext (jugend-)kultureller Praktiken und sozialen Wandels
  • Sustainability Transitions Studies mit besonderem Fokus auf Commons
  • Raum-zeitliche Perspektiven sozialer Lebenswelten
  • Biographische Übergangsforschung
  • Qualitative Forschungsmethoden

Abgeschlossene Forschungsprojekte

Promotionsprojekt im Rahmen des DFG-Graduiertenkollegs ‘Doing Transitions’: Working Out Sustainability in Transitions – Empirical reconstruction of work life trajectories within the sustainability context


Kurzvita

seit 09/2025
Margarete von Wrangell-Postdoktorandin

an der Juniorprofessur für Sozialpädagogik am Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Tübingen

2025
Promotion

im Rahmen des kooperatives DFG-Graduiertenkollegs ‘Doing Transitions’ der Goethe-Universität Frankfurt am Main und der Eberhard Karls Universität Tübingen (Dr. phil., Titel der Dissertation: "Working Out Sustainability in Transitions") 

2024-2025
Wissenschaftliche Mitarbeiterin

am Institut für Bildungswissenschaftliche Forschungsmethoden der Pädagogische Hochschule Karlsruhe

2020-2024
Wissenschaftliche Mitarbeiterin und Kollegiatin

im Graduiertenkolleg „Doing Transitions“ am Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Tübingen

2011-2017
Mitarbeiterin für Internationale Marktentwicklung
2006-2011
Studium der Wirtschaftswissenschaften (Frankreich)

Publikationen und Vorträge

Artikel in Fachzeitschriften

  • Thevenot, E. (i. E.). Learning from Rhythms: Navigating Personal Life Transitions at the Intersection of Work and Sustainability. In M. Bernhard, S. Billett, C. Hof, K. Kraus, V. J. Marsick, & P. H. Sawchuk (Eds.), Adult Education in Changing Times: Learning at the Nexus of Life, Work, and Transitions. Routledge.
  • Thevenot, E. (2025). Biographical Learning in the Context of Sustainability Transitions: Conceptual Reflections and Methodological Insights. Studies in Adult Education and Learning, 31(2), 117-134. https://doi.org/10.4312/as/19722
  • Schmeiduch, L., & Thevenot, E. (2025). Lifelong learning in sustainability-led initiatives: Exploring their learning potential along the reworked four pillars of education. International Review of Education – Journal of Lifelong Learning. https://doi.org/10.1007/s11159-024-10122-5
  • Thevenot, E., & Hof, C. (2024). Den Widersprüchen einen Sinn geben: Biografisches Lernen berufstätiger Erwachsener im Kontext der Anforderung von Nachhaltigkeit. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 47(3), 533-549. https://doi.org/10.1007/s40955-024-00295-9
  • Thevenot, E. (2022). Quand le développement durable devient un projet professionnel : reconstruction des pratiques d’acteurs abordant la transition écologique par le travail, Le Monde du travail face aux défis de la transition écologique, Chroniques du Travail, 12, 175-197.

Tagungsbericht

  • (2022) Cultivating Equitable Education Systems for the 21st Century. Tagungsbericht: WERA Focal Meeting, 21. bis 26. April 2022 (San Diego, USA). In: Erziehungswissenschaft 33(2), S. 119-120 (gemeinsam mit Flora Petrik, Kevin Stützel, Lukas Kammerlander und Natascha Shalutkevich).

Konferenzbeiträge und Vorträge

  • 09/2025 – “Using rhythmanalysis to understand the temporal disharmony of environmental transitions issues faced by adult learners” presentation for the Symposium Temporalities in dialogue: a stake for education in environmental transitions, in ESREA Triennial Conference, Prague.
  • 03/2024 “Life Course and Transitions” in the ESREA STREAM Network research Symposium “Spaces and Times of Transitions”. Online. Recording: www.youtube.com/channel/UCXAsOkeInX4OQdzWhOjoTcA
  • 02/2024 – « Vivre avec les contradictions du développement durable : étude empirique au prisme des parcours de vie dans le contexte de la transition écologique » in franco-german Symposium ‘Gesellschaftliche Transformationen auf dem Weg zu einer Nachhaltigen Entwicklung’, University of Tübingen
  • 09/2023 “Time to combine work and sustainability: learning to accommodate rhythms.” presentation for the event ‘Adult Learning at the Nexus of Life Course, Work & Transitions’, Goethe University Frankfurt (https://adult-learning.de/)
  • 08/2023 “When sustainability becomes something professional: Diverse ways of learning between Work & Sustainable Development” in symposium ‘Understanding Transitions to and Through Working Life: Concepts, Methods and Procedural Imperatives’ at the ECER (European Conference on Educational Research) Glasgow
  • 07/2023 – « Conjuguer travail et développement durable : « bifurquer » pour réagencer les rythmes qui structurent les parcours de vie », in RT38 Sociologie de l'environnement et des risques & « #bifurquer » pour concilier travail et valeurs socio-écologiques » in the RT22 Parcours de Vie at Association Française de Sociologie congress, Université de Lyon
  • 05/2023 – “Emerging Transitions in the context of sustainability” in panel: ‘Emerging transitions in and out of work in contemporary social change’, at the Doing Transitions International conference, Goethe University Frankfurt
  • 04/2023 – “Life Course transitions in the midst of sustainability: theoretical and methodological reflections”, at conference: “Neue (theoretische) Entwicklungen in der Übergangsforschung – Deutsch Schweizer Perspektiven”, Technical University of St. Gallen
  • 11/2022 – “Transitions, Transformations, Trajectories – Life Course Transitions through the lens of Pierre Bourdieu”, with Maria Keil & Flora Petrik, 20 years with(out) Pierre Bourdieu
    studying crisis and social change today, University of Cagliari
  • 09/2022 – “Sustainable communities - a time for resonance in older age“ with Lena Schmeiduch, Symposium “Gerontologie und Weltbeziehung – Das Resonanzkonzept nach Hartmut Rosa und seine Anknüpfungspunkte für die Alternsforschung” at DGGG Conference, Goethe Universität Frankfurt
  • 09/2022 - “Becoming a sustainability professional: the practice of arranging competences” at DGfE ESD Commission Conference, Goethe Universität Frankfurt
  • 04/2022 - “Becoming more sustainable? Doing Sustainability by Doing Difference” in the symposium ‘Doing transitions - on making and becoming across the life course.”, AERA & WERA annual conferences, San Diego, USA
  • 03/2022 - “The messy crossings of career and national boundaries in adulthood“ in the Symposium „Doing Transitions: Herstellung und Verhandlung von Grenzen und Zugehörigkeiten an Übergängen 28th. DGfE-Kongress, University of Bremen, Online
  • 11/2021 - „Nischen“ als Unterstützer für berufliche Übergänge im Kontext der nachhaltigen
    Entwicklung“, at conference: Reiz der Nische – Zeit.Räume der Nachhaltigkeit, Online
  • 07/2021 - « Le développement durable au cœur des transitions de carrières », presentation for RT22 Life course and social dynamics research, Association Française de Sociologie (AFS), Congrès de Lille, Online
  • 07/2021 - “Un(re)markable retirement: Career transitions in the context of Sustainability”,
    presentation in the “Linking Ages” Symposium, World Education Research Association
    (WERA), Online
  • 03/2021 - « Linking Ages : présentation théorique et mise en pratique dans les cas de transitions de carrières », at Journées d’Études (JE), Travailler les âges en professionel.le, Online

Mitgliedschaften

  • European Society for Research on the Education of Adults (ESREA)
  • Network: Spaces, Times, and the Rhythms of the Education of Adults and its Movements (S.T.R.E.A.M)
  • Association Française de Sociologie (AFS)
  • Working Group (active participation): RT22 Parcours de Vie et Dynamiques Sociales (monthly meetings)
  • Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
  • Working Group: Erwachsenenbildung
    TepLab (Laboratory for Teaching Practices)