Englisches Seminar
  

Virtual Student Guide for the B.Ed. English

Need help with...

 

... organizing your studies in the B.Ed. English? Looking for further information about the oral exam in the Advanced Modules Literary/ Cultural Studies? Undecided about your course selection in the Basic Module Linguistics? Not sure about the language requirements in the B.Ed. English?

For all students with these and other questions, we have launched our Virtual Student Guide/ FAQ. In our FAQ below, we have formulated answers to pressing and frequentyl asked questions by B.Ed. students. Take your time to peruse our FAQ. If you still have questions that are note answere in our FAQ, you can ask our Virtual Student Guide and complete the form.


Hi, I'm your virtual student guide! Ask me any question, wait a few days and click on the answer button to see our reply.

While waiting for your answer, make sure to check our FAQ below. A lot of questions can be answered by looking at our FAQ sections.


  

FAQ about General Student Affairs

Who is responsible for general student affairs like granting extension of the regular duration of studies or the like? (in German)

Sie möchten einen Antrag auf Verlängerung der Regelstudienzeit stellen? Sie suchen nach Informationen zum Nachteilsausgleich? Oder Sie benötigen Unterstützung bei der Vereinbarkeit von Familienaufgaben und Studium?

Die Verantwortlichen und die AnsprechpartnerInnen zur Antragstellung für diverse Anliegen von Lehramtsstudierenden (Bachelor und Master of Education) finden Sie in der nachfolgenden Auflistung:

I'm facing personal problems and difficulties like extreme anxiety before exams or trouble with organizing myself. Where can I get help?

The University is there to support you! The first institution to contact is the Zentrale Studienberatung (ZSB). The offer special advice for students facing difficulties during their studies. Here is a list of their areas of expertise (in German):

  • Motivationsprobleme
  • Lernprobleme, wie z.B. wiederholtes "Aufschieben"
  • Entwicklung von Lern- und Studienstrategien
  •  Zeit- und Arbeitsmanagement
  •  Hemmungen beim Referate halten
  •  Verlust des Prüfungsanspruches und Entwicklung neuer Perspektiven
  •  Prüfungsvorbereitung
  •  Überlegungen, das Studium abzubrechen
  •  Kontaktprobleme im Studium

The ZSB offers appointments for personal consultation with and without prior registration, consultation via phone or via Skype. All contact details can be found on their special website.

The University also offers psychotherapeutic counseling. Please contact the ZSB to find out more.

Who can sign my BAföG certificate?

The certificate is issued by the BAföG advisors of the English department.

What is a Transcript of Records and how can I get it?

The transcript is available via alma and can be downloaded and printed by students themselves.

What is the anti-plagiarism statement and where do I get it?

Any term paper must include a statement that affirms that the author abides to the regulations of academic honesty. There are specific templates for final theses.

FAQ about the Study Program

What are the language requirements for studying the B.Ed. English? (in German)

Lehramtsstudierende studieren nach zwei Ordnungen. Zum einen nach der sog. Rahmenvorgabenverordnung Lehramtsstudiengänge des Kultusministeriums Baden-Württemberg (RahmenVO-KM) die einheitlich für alle allgemein bildenden Lehramtsstudiengänge in Baden-Württemberg gilt. Zum anderen die universitäre Prüfungsordnung der Universität Tübingen.

Sprachvoraussetzungen als besondere Studienvoraussetzungen für den Bachelor und Master of Education sind in der sog. Rahmenvorgabenverordnung Lehramtsstudiengänge des Kultusministeriums Baden-Württemberg (RahmenVO-KM) definiert.

Für das Studienfach Englisch müssen Sie als Studienvoraussetzung an der Universität Tübingen folgende Sprachkenntnisse nachweisen:

Kenntnisse des Englischen auf dem Sprachniveau B2 nach dem Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen (GeR) das Latinum oder Kenntnisse einer weiteren modernen Fremdsprache auf dem Sprachniveau A2 nach dem Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen (GeR)


Nachweis von schulischen Kenntnissen

Grundsätzlich gilt: Sofern die geforderten Sprachkenntnisse bereits in der Schule erworben worden sind und über die bei der Bewerbung eingereichte Hochschulzugangsberechtigung (meist Abiturzeugnis) inklusive Vermerk des GeR-Niveaus nachgewiesen werden können, wenden Sie sich bitte mit den entsprechenden Unterlagen an das zuständige Prüfungsamt für geisteswissenschaftliche Fächer. Hier werden die Sprachanforderungen in alma, dem Portal zum Prüfungsmanagement der Universität Tübingen, verbucht.
Nach der Verbuchung können Sie Ihre nachgewiesenen Sprachkenntnisse unter der Rubrik "Sprachvoraussetzung" in Ihrer Leistungsübersicht nachvollziehen. Die Abkürzung "L" steht für Leistungsschein, "0" steht für die Anzahl der ECTS. Da es sich um Studienvoraussetzungen handelt, sind 0 ECTS ausgewiesen. "BE" steht für "bestanden".

Sollten auf Ihrer Hochschulzugangsberechtigung Fremdsprachenkenntnisse nicht mit einem Vermerk des GeR-Niveaus ausgewiesen sein, wenden Sie sich bitte zunächst an das Fremdsprachenzentrum der Universität Tübingen (FSZ), um sich das entsprechende GeR-Niveau bescheinigen zu lassen. Mit der Bescheinigung des FSZ können Sie sich anschließend zur Verbuchung mit dem zuständigen Prüfungsamt für geisteswissenschaftliche Fächer in Verbindung setzen.

Nachholen von Sprachvoraussetzungen

Sollten erforderliche Sprachkenntnisse zu Studienbeginn noch nicht nachgewiesen werden können, besteht die Möglichkeit, diese während des Studiums nachzuholen.

Das Fremdsprachenzentrum der Universität Tübingen (FSZ) berät Sie gerne über Ihre Möglichkeiten.
Bitte beachten Sie: Die Möglichkeit zum Nachholen von Fremdsprachkenntnissen gilt nicht für die geforderten Kenntnisse des Englischen.

Fristen

Eine bestimmte Frist für den Nachweis von erforderlichen Fremdsprachenkenntnissen ist nicht vorgesehen. Allerdings empfehlen wir Ihnen, fehlende Fremdsprachenkenntnisse während der Studieneingangsphase, d.h. während des ersten Studienjahrs, nachzuholen.

Für das Nachholen von Sprachkenntnissen als Studienvoraussetzung sieht die RahmenVO eine Verlängerung der Regelstudienzeit vor. Die entsprechenden Bestimmungen für den B.Ed. Englisch finden sich im Allgemeinen Teil der Studien- und Prüfungsordnung aufgeführt (§1 Abs. 8). Für den Erwerb des Latinums oder einer alten Fremdsprache ist eine Verlängerung der Regelstudienzeit um bis zu zwei Semester je Fremdsprache vorgesehen; für den Erwerb einer weiteren modernen Fremdsprache ist eine Verlängerung der Regelstudienzeit um zusammen bis zu zwei Semester vorgesehen.

Wenn Sie Ihre Regelstudienzeit verlängern und die von der Prüfungsordnung vorgesehenen Semester in Anspruch nehmen möchten/ müssen, stellen Sie bitte einen formlosen Antrag auf Fristverlängerung der Regelstudienzeit und richten diesen an die/ den Vorsitzende/ -n des Prüfungsausschusses der Philosophischen Fakultät. Über die Fristverlängerung entscheidet der Prüfungsausschuss.

Bitte beachten Sie: Ohne nachgewiesene Sprachkenntnisse können Sie Ihr Bachelorstudium nicht abschließen!

I am in my second semester. How do I know which courses I have to take?

As a general guideline, you can consult our detailed module table or the overviews in table format in the Module Handbook (cf. MHB B.Ed. English 2022, 4-5). The module table can be understood as a general recommendation of the course of studies in a three-year framework (Regelstudienzeit).

So, we recommend the following courses for the second semester:

  • the seminar "Oral Communication I" (3 ECTS) in the Basic Module Academic English (ENG_BE_1)
  • the lecture "Introduction to English Linguistics" (3 ECTS) in the Basic Module Linguistics (ENG_BE_3)
  • the lecture in the Advanced Module Literary Studies (2 ECTS), a lecture of your choice in the field of literary studies (ENG_BE_7)
  • the lecture and the tutorial "Introduction to Cultural Studies" (6 ECTS) in the Basic Module Cultural Studies (ENG_BE_8)

For your future studies, please keep in mind that admission to Advanced Modules requires the prior successful completion of the Basic Module in the respective area of study. For example, you may not proceed to the Advanced Module Academic English if you have not passed the Basic Module Academic English first.

Please also beware of the dates and deadlines for course registration on alma.

In general, the number of courses you want to and can take after the first semester also depends on the workload in your second subject or in the educational sciences (Bildungswissenschaften) and on whether or not you have to take additional courses in Latin or a second modern language to meet language requirements in English and/ or your other subject(s).

The English Department Helpdesk  is there for you with help and support if you have any questions about how to choose courses and set up your schedule.

In the Module Handbook for the B.Ed. English, the curriculum is designed to be completed in six semesters. What happens if I do not finish my studies within the time frame of six semesters?

The six semesters equal the regular duration of studies (Regelstudienzeit). As the term implies, this is the regular period of time the average B.Ed. student needs to finish his or her studies. You are not required to complete your studies in six semesters. The regular duration of studies is important primarily for those students who receive financial funding during their studies (e.g. BAföG). Please keep in mind that you can apply for an extension of the regular duration (Antrag auf Verlängerung der Regelstudienzeit). The most common reason to be granted an extension is learning a language in order to meet the language requirements. There is no orientation exam (Orientierungsprüfung) or intermediate exam (Zwischenprüfung) in the B.Ed. English.

Please beware: There is a maximum amount of time to complete your studies in the B.Ed. and that is twelve semesters. You have to complete your studies by the end of your twelfth semester, otherwise you are not allowed to graduate (Verlust des Prüfungsanspruches).

This is the relevant passage from the Studien- und Prüfungsordnung Allgemeiner Teil for the Bachelor of Education:

"§ 8a Studienabschluss, Fristen Sämtliche nach der Studien-und Prüfungsordnung für den Studienabschluss im jeweiligen Studienbereich erforderlichen Studien- und Prüfungsleistungen müssen bis zum Ablauf des 12. Fachsemesters im jeweiligen Studienbereich erbracht sein. Wird diese Frist überschritten, geht der Prüfungsanspruch für das jeweilige Fach bzw. bei Überschreitung der Frist im Studienbereich Bildungswissenschaften für den Bachelor-Studiengang verloren, es sei denn, die Fristüberschreitung ist von der oder dem Studierenden nicht zu vertreten." (PO AT B.Ed. 2015)

How is the final grade in the subject English calculated?

The basis for the calculation of the final grade can be found in the special exam regulations (Besonderer Teil der Prüfungsordnung) in § 8 "Bildung der Abschlussnote im Fach Englisch" (cf. PO BT B.Ed. English § 5).

Beginning of Studies before 2022

The final grade consists of the grades in the following modules weighted according to the respective numbers of credit points:

  • ENG_BE_2 Advanced Module Academic English (6 ECTS)
  • ENG_BE_5 Focus Module Linguistics (9 ECTS)
  • ENG_BE_7 Advanced Module Literary Studies (9 ECTS)
  • ENG_BE_9 Advanced Module Cultural Studies (9 ECTS)
  • ENG_BE_10 Basic Module Teaching English as a Foreign Language (6 ECTS)

Beginning of Studies after 2022

  • ENG_BE_2 Advanced Module Academic English (6 ECTS)
  • ENG_BE_5 Focus Module Linguistics (9 ECTS)
  • ENG_BE_7 Advanced Module Literary Studies (6 ECTS)
  • ENG_BE_9 Advanced Module Cultural Studies (6 ECTS)
  • ENG_BE_10 Focus Module Literary/ Cultural Studies (6 ECTS)
  • ENG_BE_11 Basic Module Teaching English as a Foreign Language (6 ECTS)

How is the final grade of the B.Ed. calculated?

The basis for the calculation of the final grade in the B.Ed. can be found in the general exam regulations (Allgemeiner Teil der Prüfungsordnung) in § 21 "Bildung der Bachelor-Gesamtnote" (cf. PO AT B.Ed. English § 5).

The final grade consists of the following grades in the specified percentage:

  • final grade of SUBJECT 1 (43 %)
  • final grade of SUBJECT 2 (43 %)
  • final grade in Bildungswissenschaften (9 %)
  • Bachelor thesis (5 %)

FAQ about the Bachelor Thesis

What do I need to know and do if I want to write my B.Ed. thesis in my major English?

The Bachelor thesis (6 ECTS) must be completed in one of your two subjects. In English, you can choose between different areas of study (cf. MHB B.Ed. English 2018, 16).

General Regulations

The general regulations for the Bachelor thesis are:

"§ 17 Bachelor-Arbeit (1) 1Die Bachelor-Arbeit ist eine Prüfungsarbeit, sie ist nach Wahl der bzw. des Studierenden in einem der im Rahmen des Bachelor-Studiengangs studierten Fächer zu erbringen. 2Sie soll zeigen, dass die Verfasserin bzw. der Verfasser in der Lage ist, innerhalb einer vorgegebenen Frist ein Problem selbständig nach wissenschaftlichen Methoden zu bearbeiten und die so gewonnenen Ergebnisse sachgerecht schriftlich darzustellen. 3Das Thema ist dem Bereich des gewählten Faches zu entnehmen; bei der Themenvergabe können fachdidaktische Aspekteberücksichtigt werden." (cf. PO AT 2018, 484)

"(2) 1Die Bearbeitungsfrist der Bachelor-Arbeit von der Ausgabe des Themas bis zur Abgabe der Arbeit beträgt 5 Wochen, das Thema ist so festzulegen und die Aufgabenstellung ist von der Betreuerin bzw. dem Betreuer so zu begrenzen, dass die Bachelor-Arbeit innerhalb dieser Frist angefertigt werden kann. 2Die Abgabefrist kann in begründeten Fällen auf Antrag vom Prüfungsausschuss des jeweiligen Faches verlängert werden." (cf. PO AT 2018, 484)

So, you have five weeks to complete your thesis. There is no fixed time period prescribed in the Module Handbook. You can write your thesis in the semester break or during the semester. You determine the time frame individually with your advisor.

How do you hand in your thesis?

These are the general rules:

"(3) 2Die fertige Bachelor-Arbeit ist innerhalb der Bearbeitungsfrist in einem gebundenen Exemplar beim Prüfungsausschuss des jeweiligen Fachs und zusätzlich dort in einem vom Prüfungsausschuss des jeweiligen Faches festgelegten Dateiformat einzureichen. 3Der Zeitpunkt der Abgabe ist aktenkundig zu machen. 4Die Bachelor-Arbeit kann neben einem ausgedruckten Text auch multimediale Teile auf elektronischen Datenträgern enthalten, sofern die Themenstellung dies erfordert." (cf. PO AT 2018, 484)

In general, at the English Department, the hard copy of your thesis has to be sent to your supervisor. The electronic copy has to be sent to the Registrar's Office. Please check back with your thesis supervisor regarding their preferences for submission.

Last but not least:

(4) Die Kandidatin oder der Kandidat hat der Bachelor-Arbeit eine persönlich unterzeichnete Erklärung beizufügen, in der sie bzw. er versichert,

  • dass sie bzw. er die Arbeit selbständig verfasst hat,-dass sie bzw. er keine anderen als die angegebenen Hilfsmittel und Quellen benutzt hat,
  • dass sie bzw. er alle wörtlich oder sinngemäß aus anderen Werken übernommenen Aussagen als solche gekennzeichnet hat,
  • ob die Arbeit vollständig oder in wesentlichen Teilen Gegenstand eines anderen Prüfungsverfahrens gewesen ist,
  • dass sie bzw. er die Arbeit weder vollständig noch in wesentlichen Teilen bereits veröffentlicht hat, und
  • dass das in Dateiform eingereichte Exemplar mit dem eingereichten gebundenen Exemplar übereinstimmt." (cf. PO AT 2018, 484-5)

Regulations in the Subject English

The B.Ed. thesis should be of approximately 25 pages of length. The general style guidelines of writing academic papers at the English Department as far as formatting and bibliographic references are concerned apply. You should, however, always consult your advisor about his or her individual preferences. There are no general standards at the English Department, especially with regard to the different areas of study (e.g. linguistics, literary/cultural studies, etc.). Therefore, please always ask your advisor about the requirements and the required formatting of your thesis (font size, spacing, etc.).

Steps of the Process towards Registering for Your Bachelor Thesis

In general, you should first contact your (potential) advisor and talk to them about your ideas and plans, your topic, your problems, etc. In general, all full professors are eligible as advisors for Bachelor theses. In addition, associate professors and research assistants with a Ph.D. also qualify as advisors. If you have a research fellow as a potential advisor in mind who does not hold a Ph.D., please talk to them directly. There is still the possibility that they may serve as your thesis advisor.

After the initial feedback from your advisor, you should negotiate the time frame with your advisor. Your advisor has to state the beginning and the end of the five-week period on the forms of the Registrar's Office. Only after you have discussed all the details with your advisor should you officially register for the Bachelor thesis at the Registrar's Office (Prüfungsamt). You can find the step-by-step guide for the administrative part of the process of registration below in this Moodle section.

In English, you can write your thesis in the following areas of study:

  • Linguistics
  • Literary Studies (English Literatures and Cultures and American Studies)
  • Cultural Studies (English Literatures and Cultures and American Studies)
  • Teaching English as a Foreign Language

Please keep in mind: Registration for the Bachelor thesis at the Registrar's Office is only possible if you have completed the highest module in the area of study that you choose for your Bachelor thesis. In other words: You must have completed (i.e. the grades already have to be entered in alma)

Beginning of Studies Before 2022

  • the Focus Module Linguistics (ENG_BE_5), if you want to write your thesis in Linguistics
  • the Advanced Module Literary Studies (ENG_BE_7), if you want to write your thesis in Literary Studies
  • the Advanced Module Cultural Studies (ENG_BE_9), if you want to write your thesis in Cultural Studies
  • the Advanced Module Teaching English as a Foreign Language (ENG_BE_11), if you want to write your thesis in TEFL

Beginning of Studies After 2022

  • the Focus Module Linguistics (ENG_BE_5), if you want to write your thesis in Linguistics
  • the Focus Module Literary/ Cultural Studies (ENG_BE_10), if you want to write your thesis in Literary/ Cultural Studies
  • the Advanced Module Teaching English as a Foreign Language (ENG_BE_12), if you want to write your thesis in TEFL

Where can I find additional information about the Bachelor thesis and how can I register?

The Tübingen School of Education offers so-called Infoblätter on all relevant issues regarding the B.Ed. study program including the Bachelor thesis.

The Registrar's Office has a step-by-step guide that gives you an overview of how to prepare the registration for your Bachelor thesis (from finding an appropriate advisor, applying for the Bachelor thesis, and getting the signature from your advisor on the correct form to submitting your thesis).

FAQ about the Options during/ after Graduation

I'm in my last semester in the B.Ed. and I only have very few courses and exams left in the B.Ed. English. Is it possible to already take courses from the M.Ed. English and to get credit for these courses after I have transferred to the M.Ed.?

In general, it is possible to take courses while you are still enrolled in the B.Ed. However, you should keep in mind that this is only possible during your last semester(s) in the B.Ed., i.e. after you have already earned the majority of ECTS in your B.Ed., and not before.

The following M.Ed. modules cannot be taken while you are still enrolled in the B.Ed.:

  • ENG_ME_3 Colloquium and Independent Study Module
  • ENG_ME_4 Teaching English as a Foreign Language M.Ed. Module
  • ENG_ME_5 Master Thesis

You also have to keep in mind, that grades and ECTS cannot be entered into alma because you are not enrolled in the M.Ed. yet. Our recommendation is for you to tell your instructors that you are still a B.Ed. student and that they should not enter the grades or send the grades to the Registrar's Office until you have transferred to the M.Ed.
For more information, please contact the special advisors for the M.Ed. English.

The Tübingen School of Education offers so-called Infoblätter on all relevant issues regarding the B.Ed. study program including the Vorleistungen.

What are my options after having completed my studies in the B.Ed.? (in German)

Mit Abschluss des Bachelor of Education (B.Ed.) stehen Ihnen eine Vielzahl von weiteren Studien- und Berufs­möglichkeiten offen. Einen detaillierten Überblick erhalten Sie auf unserer Webseite zu Career Opportunities.

Der klassische Berufsweg ist die Schullaufbahn. Wenn Sie Lehr­erin oder Lehrer werden und im staatlichen Schuldienst arbeiten möchten, müssen Sie einen Master of Education anschließen.

Sie möchten sich beruflich umorientieren? Alternativ können Sie die im B.Ed. erworbenen Fähigkeiten auch mit einem fachspezifischen Master of Arts (M.A.) im Literatur-, Kultur- oder Sprach­bereich vertiefen. Es ist auch möglich, den fachspezifischen Master of Arts und den Master of Education parallel zu studieren. Lassen Sie sich gerne beraten! Informationen und Kondaktdaten finden Sie auf unserer Webseite zu Career Opportunities.

I'm planning to move on to the M.Ed. but I would like to also pursue the M.A. so that I can improve my career prospects. Is that possible?

Yes, we offer a so-called Lehramt Plus option! You can earn an M.A. degree in addition to your M.Ed. degree, which improves the (international) employment prospects of our graduates. Find out more about the requirements and technicalities: We have a special info leaflet and offer specialist advice for all students who are interested in this option.