Marcel Capparozza
seit 05/2023
Research assistant
in the Tübingen Center for Digital Education (TueCeDE) in the BMBF-funded competence network learning:digital
10/2020 – 04/2023
Speaker for Transfer Research and Promotion
at the Institute for Educational Analyses Baden-Württemberg (IBBW)
10/2018 – 08/2023
Research assistant
at the Leibniz Institute for Knowledge Media (IWM) in the BMBF-funded meta project "Digitalization in Education" (Digi-EBF) for the sector of teacher training
07/2018 – 09/2020
Speaker for digital teaching and learning in school
at the State Institute for School Development / Institute for Educational Analyses Baden-Württemberg
01/2018 – 06/2018
School Service
Substitute teacher at Maria Montessori Elementary School Hausen
10/2016 – 01/2017
Practical semester
Leibniz Institute for Knowledge Media
01/2016 – 07/2016
Research assistant
at the Institute for Media in Education at the Freiburg University of Education
10/2015 – 09/2017
Master of Science Psychology of Education
Freiburg University of Education
02/2014 – 07/2015
2nd state examination as a teacher for elementary, secondary and vocational schools
State Seminar for Didactics and Teacher Training Lörrach
04/2012 – 09/2013
Extension studies counseling
Ludwigsburg University of Education
10/2008 – 09/2013
1st state examination as a teacher for elementary, secondary and vocational schools
Ludwigsburg University of Education (Mathematics, Geography and Political Science)
Publications
Anthology contributions
- Capparozza, M. (2021). Maßnahmen für die curriculare Verankerung mediendidaktischer Kompetenzen im Lehramtsstudium: Ein Critical Review. In A. Wilmers, M. Achenbach & C. Keller (Hrsg.), Bildung im digitalen Wandel. Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen (S. 105–129). Waxmann. doi.org/10.31244/9783830994558.04
- Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021). Wie können webbasierte Formate dazu beitragen, die Zusammenarbeit in Lehrkräftefortbildungen zu stärken? Empirische Ergebnisse aus einem Systematic Review. In C. Maurer, K. Rincke, L. Holzäpfel & F. Lipowsky (Hrsg.), Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrerfortbildung - Arbeitsbündnisse im analogen und virtuellen Raum. Online-QLB-Tagung an der Universität Regensburg 2021 (S. 88–91). University of Regensburg. doi.org/10.25656/01:23404
- Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2023). Gestaltung und Evaluation von webbasierten Lehrkräftefortbildungen: Ein Systematic Review. In K. Scheiter & I. Gogolin (Hrsg.), Edition ZfE. Bildung für eine digitale Zukunft (Bd. 15, S. 363–397). Springer Fachmedien Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-37895-0_15
- Capparozza, M. & Irle, G. (2020). Digitale Kompetenzen von Lehrerausbildenden: Ein Überblick über empirische Modelle. In K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König & D. Schmeinck (Hrsg.), Bildung, Schule, Digitalisierung (S. 414–420). Waxmann Verlag GmbH. doi.org/10.25656/01:21043
- Capparozza, M. & Irle, G. (2020). Lehrerausbildende als Akteure für die Digitalisierung in der Lehrerbildung: Ein Review. In A. Wilmers, C. Anda, C. Keller & M. Rittberger (Hrsg.), Bildung im digitalen Wandel: Die Bedeutung für das pädagogische Personal und für die Aus- und Fortbildung (S. 103–127). Waxmann. doi.org/10.31244/9783830991991.04
- Capparozza, M. & Kathmann, J. (2022). Gelingensbedingungen für die Nutzung digitaler Medien von Lehramtsstudierenden in der Schulpraxis: Ein Critical Review. In A. Wilmers, M. Achenbach & C. Keller (Hrsg.), Bildung im digitalen Wandel. Lehren und Lernen mit digitalen Medien (S. 103–128). Waxmann. doi.org/10.31244/9783830996224.04
Conference contributions
- Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, März). Wie können webbasierte Formate dazu beitragen, die Zusammenarbeit in Lehrkräftefortbildungen zu stärken? Empirische Ergebnisse aus einem Systematic Review. How much science does teacher training need - working alliances in analog and virtual space, University of Regensburg (online). (lecture)
- Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2022, März). Gestaltung und Evaluation webbasierter Lehrkräftefortbildungen: Ein Systematic Review. University of Bamberg (online). Everything back to the start? Education in the digital transformation. 9th Annual Conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF) (online), Bamberg. (poster)
- Capparozza, M., Kathmann, J. & Irle, G. (2020, März). Gelingensbedingungen für die Nutzung digitaler Medien von Lehramtsstudierenden in der Schulpraxis: Ein Critical Review. University-Duisburg-Essen. Society for Empirical Educational Research. Education between uncertainty and evidence. 10th Annual Conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF), Essen. (Poster)