In der Rückschau erscheint die zweite Hälfte des 20. Jahrhunderts wie ein Rausch des Fortschritts: Mit der Entschlüsselung der DNA schien der Traum greifbar, einen Großteil der Krankheiten besiegen zu können. Das bis in die 70er Jahre anhaltende starke Wirtschaftswachstum, war so überwältigend, dass diesem Phänomen der Begriff des „Wunders“ zugeordnet wurde. Die heutige Generation wächst hingegen in einer anderen Welt auf, einer, in der der Begriff „Krise“ im Mittelpunkt steht: Klimakrise, Krise der Gesundheitsversorgung, Krise der Rentenversorgung.
„Wunder“ und „Krise“ stehen dabei nicht unabhängig nebeneinander. Das „Wunder“ hat in gewissem Maße die „Krise“ mitbedingt, sodass Fortschritt heute auch bedeutet, dem Fortschritt entgegenzuwirken: Eine Mäßigung der Industrie und ein vorsichtiger Umgang mit „künstlicher Intelligenz“. Fortschritt ist also ein normativer Begriff. Er ist stets mit Erwartungen und Zielen verbunden, die kontext- und zeitabhängig variieren. Entsprechend vielfältig sind die Kriterien, an denen er gemessen wird. Für die Wissenschaft bedeutet das: Wenn wir ihre Entwicklung und ihren Fortgang betrachten, müssen wir klären, was denn eigentlich als wissenschaftlicher Fortschritt angesehen werden soll – und was nicht.
Direkt verbunden mit dem wissenschaftlichen Fortschritt sind Scheitern und Misserfolg in den Wissenschaften. Gerne werden diese Momente im Diskurs ausgeblendet, doch wer über den Fortschritt spricht, darf auch vom Scheitern nicht schweigen. „Scientific error“ werfen die Frage nach den richtigen Formen wissenschaftlichen Schließens (etwa Replikationskrise) und zur Zuverlässigkeit der Wissenschaft als Wissensquelle auf, wodurch auch ihre epistemische Autorität in der Gesellschaft und bei politischen Entscheidungsprozessen gefährdet wird.
Rückwirkend hat dies wiederum Auswirkungen auf die Gesellschaft: Der Glaube über Fortschritt und Scheitern bestimmter Forschungsfelder prägt deren Zukunft. Wie eine selbst erfüllende Prophezeiung entscheidet der Fortschrittsglaube über die Finanzierung und Ausstattung eines Forschungsfeldes und damit über deren Einfluss auf die zukünftige Gesellschaft.
Im Studienkolleg wollen wir u.a. folgenden Fragen gemeinsam nachgehen:
• Wie charakterisieren wir wissenschaftlichen Fortschritt? Lassen sich objektive Kriterien ausmachen? Gibt es verschiedene Typen von Fortschritt?
• Welche Rolle spielen Umbrüche für die Vorstellung von einem linearen und kumulativen Fortschritt in den Wissenschaften?
• Welche Rolle spielt Scheitern und wissenschaftlicher Irrtum, historisch und systematisch, für die Wissenschaften? Variieren die Mechanismen, Formen und Zuschreibungen des Scheiterns in unterschiedlichen Disziplinen und Wissenschaftskulturen?
• Wie fällt die Wahrnehmung und Bewertung von Fortschritt und Scheitern in den einzelnen Disziplinen aus?
• Was sind Wechselwirkungen von Fortschritt in den Wissenschaften und in der Gesellschaft?
Our website uses cookies. Some of them are mandatory, while others allow us to improve your user experience on our website. The settings you have made can be edited at any time.
or
Essential
in2cookiemodal-selection
Required to save the user selection of the cookie settings.
3 months
be_lastLoginProvider
Required for the TYPO3 backend login to determine the time of the last login.
3 months
be_typo_user
This cookie tells the website whether a visitor is logged into the TYPO3 backend and has the rights to manage it.
Browser session
ROUTEID
These cookies are set to always direct the user to the same server.
Browser session
fe_typo_user
Enables frontend login.
Browser session
Videos
iframeswitch
Used to show all third-party contents.
3 months
yt-player-bandaid-host
Is used to display YouTube videos.
Persistent
yt-player-bandwidth
Is used to determine the optimal video quality based on the visitor's device and network settings.
Persistent
yt-remote-connected-devices
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-remote-device-id
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Persistent
yt-player-headers-readable
Collects data about visitors' interaction with the site's video content - This data is used to make the site's video content more relevant to the visitor.
Persistent
yt-player-volume
Is used to save volume preferences for YouTube videos.
Persistent
yt-player-quality
Is used to save the quality settings for YouTube videos.
Persistent
yt-remote-session-name
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-session-app
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-fast-check-period
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Browser session
yt-remote-cast-installed
Saves the user settings when retrieving a YouTube video integrated on other web pages
Browser session
yt-remote-cast-available
Saves user settings when retrieving integrated YouTube videos.
Browser session
ANID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
SNID
Google Maps - Google uses these cookies to store user preferences and information when you view pages with Google Maps.
1 month
SSID
Used to store information about how you use the site and what advertisements you saw before visiting this site, and to customize advertising on Google resources by remembering your recent searches, your previous interactions with an advertiser's ads or search results, and your visits to an advertiser's site.
6 months
1P_JAR
This cookie is used to support Google's advertising services.
1 month
SAPISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
2 years
APISID
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
6 months
HSID
Includes encrypted entries of your Google account and last login time to protect against attacks and data theft from form entries.
2 years
SID
Used for security purposes to store digitally signed and encrypted records of a user's Google Account ID and last login time, enabling Google to authenticate users, prevent fraudulent use of login credentials, and protect user data from unauthorized parties. This may also be used for targeting purposes to display relevant and personalized advertising content.
6 months
SIDCC
This cookie stores information about user settings and information for Google Maps.
3 months
NID
The NID cookie contains a unique ID that Google uses to store your preferences and other information.
6 months
CONSENT
This cookie tracks how you use a website to show you advertisements that may be of interest to you.
18 years
__Secure-3PAPISID
This cookie is used to support Google's advertising services.
2 years
__Secure-3PSID
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months
__Secure-3PSIDCC
This cookie is used to support Google's advertising services.
6 months