
Aktuelles
Prof. Dr. Megan R. Luke wird ab dem 1. Juli die Professur für die Kunst der Moderne und Gegenwart am Kunsthistorischen Institut antreten. Ihre Forschungs- und Lehrtätigkeit konzentriert sich auf die Geschichte der modernen Kunst, Architektur und Kunsthistoriographie im 19. und 20. Jahrhundert, insbesondere in Deutschland und den Vereinigten Staaten. Ihre Publikationen kreisen um die gemeinsamen Geschichten der Abstraktion, der Collage und der Fotografie, mit besonderem Interesse an Kunstreproduktion, Skulptur, Exilstudien und Theorien des Bildes.
Mehr erfahren
Megan Luke ist in Los Angeles, Kalifornien, geboren. Sie erhielt ihren B.A. von der Yale University und ihren M.A. und Ph.D. von der Harvard University. Sie ist die Autorin von Kurt Schwitters: Space, Image, Exile (Chicago, 2014), Mitherausgeberin von Photography and Sculpture: The Art Object in Reproduction (Getty, 2017) und Herausgeberin von Kurt Schwitters, Myself and My Aims: Writings on Art and Criticism (Chicago, 2021). Neben diesen Projekten hat sie u. a. über das Werk von Ella Bergmann-Michel, Heidi Bucher, Günther Förg, Jackson Pollock, Frank Stella und Harald Szeemann veröffentlicht. Derzeit ist Megan Luke William C. Seitz Senior Fellow am Center for Advanced Study in the Visual Arts (CASVA) der National Gallery of Art in Washington. Dort arbeitet sie an ihren Buchprojekt über Sculpture in an Age of Mass Reproduction: Objecthood and Historicism in Modern German Art and Media Theory, in dem sie untersucht, wie verschiedene Reproduktionstechnologien das skulpturale Objekt und seinen historischen Anspruch, vergangene Erfahrungen zu verkörpern oder zu vermitteln, neu bestimmt haben. Mit Studien zu Künstlern und Denkern wie Max Klinger und Gottfried Semper, Erwin Panofsky und Ernst Barlach, Siegfried Kracauer und Albert Renger-Patzsch sowie Hans Arp und Carola Giedion-Welcker wird dieses Buch eine Verbindung zwischen der historischen Entwicklung der modernen Skulpturentheorie und zeitgenössischen Künstlern herstellen, die mit neuen digitalen Werkzeugen arbeiten, aber auch zu aktuellen Debatten über die Bewahrung des kulturellen Erbes und die Restitution von Kulturgütern.
Megan Luke lehrte zwölf Jahre lang an der University of Southern California und wird weiterhin mit Kollegen des dortigen Visual Studies Research Institute am Forschungsprojekt Images Out of Time: Visual and Material Culture in the Digital Age zusammenarbeiten, das vom National Endowment of the Humanities gefördert wird. In Zusammenarbeit mit Anthropologen, Religionswissenschaftlern, Historikern und Literaturwissenschaftlern plant sie, diese internationale und interdisziplinäre Partnerschaft in ihrer Lehre und Forschung in Tübingen fortzusetzen und auszubauen. An der University of Southern California unterrichtete sie ein breites Spektrum von Kursen, die auf dem Studium der Phänomenologie, Psychoanalyse und Semiotik basieren. Ihre Seminare konzentrierten sich auf Dada, das Bauhaus und den internationalen Konstruktivismus; die sich überschneidenden Geschichten von ethnographischen Museen, Ideen über die Vorgeschichte und den modernen visuellen Ausdruck; globale Wohnarchitektur und Design, aber auch die Geschichte und Theorie der Fotografie von ihrer „Erfindung“ bis zum digitalen Zeitalter.
siehe auch: https://dornsife.usc.edu/cf/faculty-and-staff/faculty.cfm?pid=1038375
On July 1, Prof. Megan R. Luke will join the faculty of the Kunsthistorisches Institute as Professor of Modern and Contemporary Art. Her research and teaching focuses on the history of modern art, architecture, and art writing in the nineteenth and twentieth centuries, especially in Germany and the United States. Her scholarship centers on the interdependent histories of abstraction, collage, and photography, with particular interests in art reproduction, sculpture, exile studies, and theories of the image.
A native of Los Angeles, California, Prof. Luke received her B.A. from Yale University and her M.A. and Ph.D. from Harvard University. She is the author of Kurt Schwitters: Space, Image, Exile (Chicago, 2014), co-editor of Photography and Sculpture: The Art Object in Reproduction (Getty, 2017), and editor of Kurt Schwitters, Myself and My Aims: Writings on Art and Criticism (Chicago, 2021). In addition to these projects, she has published on the work of Ella Bergmann-Michel, Heidi Bucher, Günther Förg, Jackson Pollock, Frank Stella, and Harald Szeemann, among others. She comes to Tübingen from Washington, D.C. where she is currently the William C. Seitz Senior Fellow at the Center for Advanced Study in the Visual Arts at the National Gallery of Art. There she is completing the manuscript of her next book, Sculpture in an Age of Mass Reproduction: Objecthood and Historicism in Modern German Art and Media Theory, which considers how various reproductive technologies have remade the sculptural object and its historical claims to embody or transmit past experience. With studies of artists and thinkers ranging from Max Klinger and Gottfried Semper, Erwin Panofsky and Ernst Barlach, Siegfried Kracauer and Albert Renger-Patzsch, and Hans Arp and Carola Giedion-Welcker, this book connects the historical development of modern sculpture theory to contemporary artists working with new digital tools and to present debates about heritage preservation and the restitution of cultural artifacts.
Prof. Luke taught for twelve years at the University of Southern California, and she will continue to collaborate with colleagues affiliated with its Visual Studies Research Institute on the research project, Images Out of Time: Visual and Material Culture in the Digital Age, funded by the National Endowment of the Humanities. Working with scholars of anthropology, religion, history, and comparative literature, she plans to build on this international and interdisciplinary partnership in both her teaching and research in Tübingen. At USC, she taught a wide range of courses grounded in the study of phenomenology, psychoanalysis, and semiotics. Her seminars have focused on Dada, the Bauhaus, and International Constructivism; the intersecting histories of ethnographic museums, ideas about prehistory, and modern visual expression; domestic architecture and design; and the history and theory of photography, from its “invention” to the digital era.