The Methods Center cordially invites participants to the upcoming bilingual Spring School 'Writing in Qualitative Research' on April 10 and 11, 2025 at the University of Tübingen. The event will take place in the New Auditorium (Neue Aula) at Geschwister-Scholl-Platz 1. The keynote "Writing Sociological Fiction: For What?" will be held by Dr. Sebastian Moser (Sociology, University of Tübingen).
The following workshops are offered (described in the respective course language):
WS 1: Forschungsfragen und Forschungsdesigns produktiv gestalten, Leitung: Prof. Dr. Kenneth Horvath (PH Zürich). Im Fokus steht die Frage, wie man realistische und produktive Forschungsprozesse gestaltet, die zu überzeugenden Antworten führen.
WS 2: Exposees und Anträge für qualitative Forschungsprojekte, Leitung: Prof. Dr. Almut Peukert, Universität Hamburg. Das Exposé für die Promotion oder ein Antrag für ein qualitatives Projekt stellen besondere Herausforderungen an die forschende Person, und der Workshop fokussiert auf Work-in-Progress-Texte der Teilnehmenden.
WS 3: Membership Categorization Analysis (MCA), Leitung: Dr. des. Dominik Gerst, Universität Duisburg-Essen. Der Workshop behandelt Grundlagen und Forschungsprinzipien der MCA, und anhand konkreter empirischer Materialien wird ihre Tragfähigkeit für verschiedene Projekte diskutiert.
WS 4: Reflexive fieldnotes and memoing, Lead: Prof. Dr. Hella von Unger, LMU Munich. The workshop will address strategies for engaging in analytical and ethical reflexivity through the practice of writing fieldnotes and memos during fieldwork phases.
WS 5: Mapping and Memoing: Grounded Theorizing through Situational Analysis, Lead: Prof. Dr. Ursula Offenberger, Universität Tübingen. This workshop considers projects using situational analysis we will pay particular attention to relationships between mapping and memoing.
WS 6: Publishing Qualitative Research, Lead: Prof. Dr. Tannistha Samantha, Flame University, Pune/India; Dr. Ashwin Tripathi, teach@Tübingen fellow 2025/26. The workshop instructors will guide participants on their ongoing writing projects for English-language peer-reviewed journals while reflecting on the dilemmas, challenges, and strategies involved in academic publishing.
You can participate ‘actively’ - with your own project (registration until 17.2.2025) or ‘passively’ (without own project, registration until 10.3.2025). Please register via Eventbrite. More information on workshop contents and schedules are here.