Publikationen
René Ziegler
(Bei Interesse an einer Publikation: E-Mail)
- Ziegler, R. & Fuchs, M. (2024), Formen der Arbeitszufriedenheit sensu Bruggemann: Ein Test der Annahmen des ‚Zürcher Modells‘ zur Rolle des Soll-Ist-Vergleichs, der Regulation des Anspruchsniveaus und den Problemlösungsversuchen (finally). Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 68(4), 161-175. https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000430
- Ziegler, R. & Sieber, J. (in press), Group polarization. In: R. Prislin (Ed.), Research Handbook on Social Influence. Edward Elgar Publishing.
- Christoph, S., Roßkopf, M. J. & Ziegler, R. (2024), Due Diligence und ein neuer Compliance-Fokus bei Mergers und Acquisitions: M&A-Transaktionsprozesse als Katalysatoren für Non-Compliance auf Mikroebene. In: J. Stumpf-Wollersheim & A. Horsch (Hrsg.), Forum Mergers & Acquisitions 2023: Beiträge aus rechts- und wirtschaftswissenschaftlicher Sicht (S. 171-195). Springer Gabler Wiesbaden.
- Ziegler, R. & Titt, R. (2022), Ambiguitätstoleranz. Die Entwicklung des Konstrukts in der psychologischen Forschung. In: M. Deibl & K. Mairinger (Hrsg.), Eindeutig mehrdeutig - Ambiguitäten im Spannungsfeld von Gesellschaft, Wissenschaft und Religion (S. 15-42). Vienna University Press.
- Ziegler, R. Klett, M. & Kanzleiter, M. (2021), Am betrieblichen Arbeitsplatz tätig oder aber aufgrund von Corona im Homeoffice oder in Kurzarbeit? Evidenz für hohe organisationale Identifikation als Puffer bezüglich des negativen Einflusses geringer Arbeitszufriedenheit auf die Arbeitsleistung. Wirtschaftspsychologie, 23(2), 12-23. (Themenheft "Corona und Arbeit")
- Drescher, F. & Ziegler, R. (2021), The interactive role of subjective attitudinal ambivalence, knowledge, and certainty for attitude stability: The case of driving electric vehicles. Journal of Theoretical Social Psychology, 5(3), 238-248. https://doi.org/10.1002/jts5.89
- Bross, M. & Ziegler, R. (2019), Narrative fiction and evaluative ambivalence: Jane Austen's Northanger Abbey. In: M. Bauer, F. Berndt & S. Meixner (Hrsg.), Ambivalenz in Sprache, Literatur und Kunst (S. 121-139). Königshausen & Neumann.
- Sieber, J. & Ziegler, R. (2019), Group polarization revisited: A processing effort account. Personality and Social Psychology Bulletin, 45, 1482-1498. doi:10.1177/0146167219833389
- Eschert, S., Diehl, M. & Ziegler, R. (2017), Gaining economic profit or losing cultural security: Framing persuasive arguments for two types of conservatives. Journal of Social and Political Psychology, 5, 8-28. doi:10.5964/jspp.v5i1.627
- Ziegler, R. & Schlett, C. (2016), An attitude strength and self-perception framework regarding the bi-directional relationship of job satisfaction with extra-role and in-role behavior: The doubly moderating role of work centrality. Frontiers in Psychology, 7:235. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00235
- Ziegler, R. (2015), Persuasions- und soziale Einflussprozesse. In: F. Duerr, F. Landkammer & J. Bahnmüller (Hrsg.), Kognition – Kooperation – Persuasion: Überzeugungen in Gehirn und Gesellschaft (S. 129-150). Weidler Buchverlag.
- Schlett, C. & Ziegler, R. (2014), Job emotions and job cognitions as determinants of job satisfaction: The moderating role of individual differences in need for affect. Journal of Vocational Behavior, 84, 74-89.
- Ziegler, R., (2014), Mood and processing effort: The mood-congruent expectancies approach. Advances in Experimental Social Psychology, 49, 287-355.
- Ziegler, R., Schlett, C. & Aydinli, A. (2013), Having a bad temper or being in good spirits: How do moods affect our thinking? Personality and Social Psychology Connections.
- Ziegler, R., Schlett, C. & Aydinli, A. (2013), Mood and threat to attitudinal freedom: Delineating the role of mood congruency and hedonic contingency in counterattitudinal message processing. Personality and Social Psychology Bulletin, 39, 1083-1096.
- Ziegler, R. & Schlett, C. (2013), Formen der Arbeitszufriedenheit: Untersuchungen zur Validität der Selbstzuordnungsmethode sowie zu Unterschieden in der Valenz der Arbeit, der Arbeitssituation und der dispositionalen Affektivität. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 57, 51-76.
- Ziegler, R. (2013), Mood and processing of proattitudinal and counterattitudinal messages. Personality and Social Psychology Bulletin, 39, 482-495.
- Ziegler, R., Schlett, C., Casel, K. & Diehl, M. (2012), The role of job satisfaction, job ambivalence, and emotions at work in predicting organizational citizenship behavior. Journal of Personnel Psychology, 11, 176-190.
- Ziegler, R., Hagen, B., & Diehl, M. (2012), The relationship between job satisfaction and job performance: Job ambivalence as a moderator. Journal of Applied Social Psychology, 42, 2019-2040.
- Blank, H., Ziegler, R. & de Bloom, J. (2012), Self-monitoring and linguistic adaptation. Social Psychology, 43, 67-80.
- Ziegler, R. & Burger, A. (2011), Mood and the impact of individuating information on the evaluation of ingroup and outgroup members: The role of mood-based expectancies. Journal of Experimental Social Psychology, 47, 1000-1006.[pdf]
- Ziegler, R., & Diehl, M. (2011), Mood and multiple source characteristics: Mood congruency of source consensus status and source trustworthiness as determinants of message scrutiny. Personality and Social Psychology Bulletin, 37, 1016-1030. [pdf]
- Ziegler, R. (2010), Mood, source characteristics, and message processing: A mood-congruent expectancies approach. Journal of Experimental Social Psychology, 46, 743-752. [Abstract]
- Ziegler, R. (2010), Ambiguität und Ambivalenz in der Psychologie. Begriffsverständnis und Begriffsverwendung. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 158, 125-171. [Information]
- Ziegler, R. & Diehl, M. (2009), Computer-supported idea generation. In T. Rickards, M. A. Runco, & S. Moger (Eds.): The Routledge Companion to Creativity. New York, NY: Routledge. [Information]
- Ziegler, R. (2009), Wer sagt was zu wem? Persuasive Kommunikation aus sozialpsychologischer Sicht. In: J. Knape (Hrsg.), Rhetorik im Gespräch. Weidler Buchverlag. [Information]
- Ziegler, R. (2009), Suggestion. In: G. Ueding (Hrsg.), Historisches Wörterbuch der Rhetorik (Bd. 9). Tübingen: Max Niemeyer Verlag. [Information]
- Cuddy, A. J. C., Fiske, S. T., Kwan, V. S. Y., Glick, P., Demoulin, S., Leyens, J.-P., Bond, M. H., Croizet, J.-C., Ellemers, N., Sleebos, E., Htun, T. T., Kim, H.-J., Maio, G., Perry, J., Petkova, K., Todorov, V., Rodriguez-Bailón, R., Morales, E., Moya, M., Palacios, M., Smith, V., Perez, R., Vala, J., & Ziegler, R. (2009), Stereotype content model across cultures: Towards universal similarities and some differences. British Journal of Social Psychology, 48, 1-33. [Abstract]
- Ziegler, R., Arnold, F., & Diehl, M. (2008), Das TV-Duell im Bundestagswahlkampf: Ein Medienvergleich. In: S. Trepte & E.H. Witte (Hrsg.). Sozialpsychologie und Medien: Von Persuasion bis CMC. Pabst: Lengerich.
- Ziegler, R., Dobre, B., & Diehl, M. (2007), Does matching versus mismatching message content to attitude functions lead to biased message processing? The role of message ambiguity. Basic and Applied Social Psychology, 29, 269-278. [Abstract]
- Riketta, M., & Ziegler, R. (2007), Self-ambivalence and self-esteem. Current Psychology, 25, 192-211.
- Ziegler, R., Arnold, F., & Diehl, M. (2007), Communication modality and biased processing: A study on the occasion of the German 2002 election TV debate. Basic and Applied Social Psychology, 29, 175-184. [Abstract]
- Riketta, M., & Ziegler, R. (2007), Self-ambivalence and reactions to success versus failure. European Journal of Social Psychology, 37, 547-560. [Abstract]
- Jonas, K. & Ziegler, R. (2006), Attitudinal ambivalence. In K. van den Bos, M. Hewstone, J. de Wit, H. Schut, & M. Stroebe (Eds.), The scope of social psychology: Theory and applications. Oxford, UK: Psychology Press.
- Ziegler, R., von Schwichow, A., & Diehl, M. (2005), Matching the message source to attitude functions: Implications for biased processing. Journal of Experimental Social Psychology, 41(6), 645-653.[Abstract]
- Ziegler, R., Diehl, M., Zigon, R., & Fett, T. (2004), Source consistency, distinctiveness, and consensus: The three dimensions of the Kelley ANOVA model in persuasion. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(3), 352-364. [Abstract]
- Ziegler, R., & Diehl, M. (2003). Is politician A or politician B more persuasive? Recipients’ source preference and the direction of biased message processing. European Journal of Social Psychology, 33(5), 623-637. [Abstract]
- Ziegler, R., Diehl, M., & Ruther, A. (2002), Multiple source characteristics and persuasion: Source inconsistency as a determinant of message scrutiny. Personality and Social Psychology Bulletin, 28(4), 496-508. [Abstract]
- Ziegler, R. & Diehl, M. (2001). The effect of multiple source information on message scrutiny: The case of source expertise and likability. Swiss Journal of Psychology, 60(4), 253-263. [Abstract]
- Ziegler, R. (2000), Einstellungsänderung durch persuasive Kommunikation: Zur Auswirkung unterschiedlicher Motive und multipler Hinweisreize. Lengerich: Pabst Science Publishers. [Abstract]
- Ziegler, R., Diehl, M. & Zijlstra, G. (2000), Idea production in nominal and virtual groups: Does computer-mediated communication improve group brainstorming?. Group Processes and Intergroup Relations, 3, 141-158. [Abstract]
- Diehl, M. & Ziegler, R. (2000), Informationsaustausch und Ideenfindung. In: M. Boos, K.J. Jonas & K. Sassenberg (Hrsg.): Computervermittelte Kommunikation in Organisationen (S. 89-101). Hogrefe. [Information]
- Jonas, K. & Ziegler, R. (1999), Regressionsanalyse. In: K. Schweizer (Hrsg.): Methoden für die Analyse von Fragebogendaten (S. 9-41). Hogrefe. [Information]
- Diehl, M., Ziegler, R. & Schwarzbach, S. (1998). Persönlichkeit und Persuasion: Die Überprüfung der Validität einer Konsumententypologie (personality and persuasion: an experimental test of a consumer typology's validity). Zeitschrift für Sozialpsychologie, 29, 124-133. [Abstract]