Philologisches Seminar

AOR Dr. Wolfgang Polleichtner

Contact

Phone: +49 7071/29-72360
E-mail: wolfgang.polleichtner(at)uni-tuebingen.de
Office: Zi. 23
Office Hours: Thursday, 11-12 PM

Curriculum Vitae

Dr. Polleichtner studied Classics, German, and Philosophy. He attended UT Austin, Universität Basel, Ruhr-Universität Bochum, Trinity College Dublin, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, UCLA, and Julius-Maximilians-Universität Würzburg.

Degrees:
2000 Magister artium (JMU Würzburg)
2001 1. Staatsexamen (Bavaria)
2005 Promotion (UT Austin)
2007 2. Staatsexamen (North Rhine-Westphalia)

Appointments:
Student / Research Intern at Dublin, Erlangen, and Würzburg
2002-2005 Teaching Assistant, Assistant Instructor (UT Austin)
2006-2007 Studienreferendar (Studienseminar Bochum)
2007-2011 Wissenschaftlicher Mitarbeiter (Ruhr-Universität Bochum, Lehrstuhl Prof. Dr. Glei)
2011-2016 Teacher (Gymnasium Petrinum, Recklinghausen),
Various teaching assignments: Ruhr-Universität Bochum, Universität Osnabrück, and Bergische Universität Wuppertal
2016-2018 Akademischer Rat (Eberhard Karls Universität Tübingen)
2018 Akademischer Oberrat

Research Grants and Scholarships (selection)

Juni 2003,
März 2009: Fondation Hardt, Vandœuvres, Schweiz
2008-2010: Feodor-Lynen-Stipendium für erfahrene Wissenschaftler der Alexander-von- Humboldt-Stiftung
2008: William M. Calder III Fellowship der American Friends of the Alexander von Humboldt Foundation
2010: Preis für „Forschende Lehre“ des Rektorats der Ruhr-Universität Bochum
März 2011: Visiting Research Fellowship, Long Room Hub, and The Plato Centre, Trinity College Dublin, Irland

Publications (selection)

(Current publications since 2016 can be found at the Universitätsbibliographie.)

Co-Editor of volumes 38-40 of Medievalia et humanistica.
2009: co-edited with J. M. Dillon: Iamblichus of Chalcis. Letters. Text, Translation, and Notes. Atlanta 2009 (SBL Writings from the Greco-Roman World 19). ND: Leiden 2010.
2009: Emotional Questions. Vergil, the Emotions, and the Transformation of Epic Poetry. An Analysis of Select Scenes. Trier 2009 (BAC 82).
2010: ed.: Livy and Intertextuality. Papers of a Conference Held at The University of Texas at Austin. October 3, 2009. Trier 2010 (BAC 84).
2013: co-edited with E. v. Contzen, R. F. Glei, and M. Schulze Roberg: Marcus Hieronymus Vida. Christias. Einleitung, Edition, Übersetzung und Kommentar. 2 Bde. Trier 2013 (BAC 91 und 92).
2013: co-edited with M. Baumbach: Innovation aus Tradition. Literaturwissenschaftliche Perspektiven der Vergilforschung. Trier 2013 (BAC 93).
2013: co-edited with T.J. Moore: Form und Bedeutung im lateinischen Drama / Form and Meaning in Latin Drama. Trier 2013 (BAC 95).
2018: ed.: Literatur- und Kulturtheorie und altsprachlicher Unterricht. Speyer 2018 (Didaskalika 1).
2019: ed.: Ethik in der Pädagogik - Pädagogik in der Ethik. Speyer 2019 (Didaskalika 2).
2019: ed.: Digitalisierung in Unterricht und Lehre der Alten Sprachen. Gegenwärtige Trends und aktuelle Herausforderungen. Speyer 2019 (Didaskalika 3).
2020: ed.: Nachdenken über Unterricht. Fallstudien zum Unterricht in Griechisch und Latein im Humanismus. Speyer 2020 (Didaskalika 4).
2020: ed.: Ovids "Metamorphosen" zwischen Literaturtheorie und Literaturdidaktik. Speyer 2020 (Didaskalika 5).
2021: ed.: Quid novi? Fragen an die altsprachliche Fachdidaktik. Speyer 2021 (Didaskalika 6).
2021: ed.:  Teaching Classics in Pandemic Times. Speyer 2021 (Didaskalika 7).
2022: co-edited with Carolin Führer, Friedrich Schweitzer, Bernd Tesch, Britta Eiben-Zach, Fahimah Ulfat, Philipp Thomas, Bernd Grewe, and Uwe Küchler: Relativität und Bildung. Fachübergreifende Herausforderungen und fachspezifische Grenzen. Münster 2022 (Fachdidaktische Forschungen 15).
2022: ed.: "Wieder lateinisch!" Zu den lateinischen Gedichten Josef Eberles. Speyer 2022 (Didaskalika 8).
2023: Das Jesuitentheater in Aschaffenburg. Eine Reise durch Zeit und Raum. Speyer 2023 (Didaskalika 9).
2023: co-edited with Carolin Führer, Marco Magirius, Thorsten Bohl, Bernd-Stefan Grewe und Fahima Ulfat: Relativität und Normativität von Beurteilungen. Fachübergreifende und fachspezifische Analysen, Tübingen 2023 (Lehrerbildung. Kreativ, innovativ, ungewöhnlich 3).