Gemäß § 12 Abs. 1 des Gesetzes über die Hochschulen in Baden-Württemberg (Landeshochschulgesetz - LHG) vom 1. Januar 2005 (GBI. S. 1), in der Fassung von Artikel 1 des Gesetzes vom 1. April 2014 (GBI. S. 99) mit letzter berücksichtigter Änderung in § 58 geändert durch Artikel 7 der Verordnung vom 21. Dezember 2021 (GBl. 2022 S. 1, 2) sind Mitglieder und Angehörige der Hochschule dazu "verpflichtet, der Hochschule die zur Erfüllung ihrer Aufgaben erforderlichen personenbezogenen Daten [...] anzugeben." Insofern liegen der Hochschule zum Zeitpunkt der Beendigung des Studiums die Adressdaten der Absolvent:innen vor. Diese Adressdaten werden ausschließlich zum Zweck der Durchführung der Absolvent:innenbefragung zusammengestellt. Da die bei der Hochschule gespeicherten Adressen der Absolvent:innen ein Jahr nach Studienabschluss nicht immer aktuell sind, werden die Adressen ggf. im Rahmen einer Recherche vor allem mit Hilfe der Einwohnermeldeämter aktualisiert.
Warum darf die Hochschule meine Adressdaten verwenden?
Hochschulen dürfen die personenbezogenen Daten ihrer ehemaligen Mitglieder (Absolventinnen und Absolventen) nach § 12 Abs. 1 LHG i. V. m. § 5 Absätze 1 und 2, Art. 6 Abs. 1 lit. e und Abs. 3 DSGVO zum Zwecke der Befragung im Rahmen des Qualitätsmanagements und von Evaluationen nutzen. Ferner dürfen Adressdaten nur dann innerhalb der Hochschule übermittelt und verwendet werden, wenn diese der Erfüllung wissenschaftlicher Aufgaben und/oder der Erfüllung der Aufgaben der Hochschule dienen. Diese Bedingungen sind im Rahmen dieser Absolvent:innenstudie erfüllt: Die Ergebnisse der Studie sollen zum Zwecke der Forschung und der Qualitätssicherung von Lehre und Studium innerhalb der Hochschule verwendet werden.
Die gespeicherten Adressdaten werden für keine anderen Zwecke als für Einladung und Erinnerung zur Teilnahme an der Absolvent:innenbefragung verwendet. Die Bearbeitung der Adressdaten erfolgt ausschließlich durch Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der Hochschule. Alle Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter, die im Rahmen des Projektes Zugang zu den personenbezogenen Daten haben, unterliegen dem geltenden Datenschutzgesetz. In diesem Zusammenhang ist die Weitergabe von Adressdaten an Dritte strengstens untersagt und dies gilt auch dann noch, wenn die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter nicht mehr an der Hochschule arbeiten.
Bei der Teilnahme an der Online-Befragung melden Sie sich mit Ihrem Zugangscode im Internet für die Teilnahme an der Online-Befragung an. Die Teilnahme ist freiwillig.
Ihre Antworten werden während der Befragungsphase zunächst auf einem Server der Universität Tübingen gespeichert. Die Befragungsdaten werden über eine verschlüsselte Verbindung übermittelt. Ihre Kontaktdaten werden nicht im Datensatz mit Ihren Antworten gespeichert, so dass anhand der Kontaktdaten keine Zuordnung der Antworten zu Ihrer Person erfolgen kann.
Nach Abschluss der Befragungsphase werden die Befragungsdaten durch das ZEQ aufbereitet und im Rahmen der Hochschul- und Absolvent:innenforschung statistisch ausgewertet. Darüber hinaus erhält jedes Fach die Befragungsdaten für eigene Auswertungen. Der Universität Tübingen kann es in Einzelfällen möglich sein, die Umfragedaten einer bestimmten Person zuzuordnen. Durch die Auswertung auf Aggregatebene stellen wir sicher, dass dies verhindert wird.
Die Hochschulen verwenden Ihre Adressen ausschließlich zu dem von den Befragten angegebenen Zweck.
Jeder Absolventin oder jedem Absolventen wird ein zufallsgenerierter Zugangscode zugeteilt. Mit Hilfe dieses Codes können die Befragten zum einen an der Online-Befragung teilnehmen (der Schutz vor so genannten "Fremdausfüllern" ist damit ausreichend gewährleistet). Zum anderen kann über die Kontrolle der verwendeten Zugangscodes herausgefunden werden, welcher Code bereits verbraucht ist. Diese Absolventinnen und Absolventen werden dann nicht noch einmal angeschrieben (insgesamt erfolgen im Laufe der Befragungsphase bis zu drei Kontakte: eine Einladung sowie zwei Erinnerungen).
Die Umfragedaten werden ausschließlich zu wissenschaftlichen Zwecken im Rahmen der Hochschul- und Absolvent:innenforschung ausgewertet und für die Weiterentwicklung der Studiengänge bzw. Qualitätssicherung in Studium und Lehre genutzt. Die Ergebnisse werden entsprechend den Zielsetzungen publiziert. Bei allen Veröffentlichungen sind keinerlei Rückschlüsse auf einzelne Personen möglich.
An wen kann ich mich wenden, wenn ich weitere Fragen habe?
Bitte wenden Sie sich bei Rückfragen an das Projektteam im Zentrum für Evaluation und Qualitätsmanagement (ZEQ) der Universität Tübingen per E-Mail: Absolvent:innenbefragung oder telefonisch unter +49 7071 - 29-72674 bzw. 29-76454 oder 29-77095.
In accordance with section § 12 paragraph (1) of the state law governing institutions of higher education (Landeshochschulgesetz, LHG) of 1 January 2005 (GBl. p. 1), in the version of 1 April 2014 (GBI. p. 99) with the most recently included amendment in § 58, amended by article 7 of the law of 21 Devember 2021 (GBI. 2022 pp. 1, 2), members of the university are “obliged to provide the university with the personal data [...] necessary for the fulfillment of its tasks.” Therefore the University has the addresses of graduates at the time they complete their studies. This address data is compiled solely for the purpose of conducting the graduate survey. Since the addresses of graduates stored at the University one year after graduation are not always current, the addresses are updated if necessary in the context of a search primarily with the help of the local authorities’ registration offices.
Why is the university allowed to contact me at my address?
The universities may use the personal data of their former members (graduates) in accordance with section 12(1) and section 5(1) and (2) LHG, section 6(1 lit. e) and (3) DSGVO to the extent that this is necessary for the purpose of the survey within the framework of quality management and evaluations. Furthermore, address data may only be transmitted and used within the University if it serves to fulfill academic tasks and/or to fulfill the tasks of the University. These conditions are met in the context of this graduate study. The results of the study are to be used for the purpose of research and the quality assurance of teaching and studies within the University. The stored address data will not be used for any other purposes than for invitations and reminders to participate in the graduate survey. The address data will be processed exclusively by employees of the University. All employees with access to personal data within the framework of the project are subject to the applicable data protection law. In this context, the disclosure of address data to third parties is strictly prohibited and this also applies even if the employees no longer work at the university.
When participating in the online survey, you register via the internet for participation in the online survey using your access code. Participation is voluntary. During the survey phase, your answers are first stored on a server at the University of Tübingen. The survey data is transmitted via an encrypted connection. Your contact information not stored in the data set with your answers - so the contact data cannot be used to assign the answers to you personally. After completion of the survey phase, the survey data is processed by ZEQ and statistically evaluated within the framework of University and graduate research. In addition, each subject receives the survey data for its own evaluations. In individual cases, the University of Tübingen may be able to assign the survey data to a specific person. By evaluating the data at the aggregate level, we ensure that this is prevented. The University will only use your addresses for the purpose specified by the respondents.
Each graduate is assigned a randomly generated access code. With the help of this code, respondents can participate in the online survey (to prevent the survey from being filled out by third parties). Furthermore, it is possible to find out which codes have already been used. These graduates are then not contacted again (in total, up to three contacts are made during the survey phase: an invitation and two reminders).
The survey data will be evaluated exclusively for academic purposes within the framework of University and graduate research and will be used for the further development of the study programs and for quality assurance in studies and teaching. The results are published according to the objectives. In all publications, no conclusions can be drawn about individual persons.
Please contact the Center for Quality Assurance (ZEQ) at the University of Tübingen via email: absolventenbefragung@uni-tuebingen.de or by phone: +49 7071 - 29-72674 or 29-76454 or 29-77095.
Privacy settings
Our website uses cookies. Some of them are mandatory, while others allow us to improve your user experience on our website. The settings you have made can be edited at any time.
or
Essential
in2code
Name
in2cookiemodal-selection
Use
Required to save the user selection of the cookie settings.
Lifetime
3 months
Name
be_lastLoginProvider
Use
Required for the TYPO3 backend login to determine the time of the last login.
Lifetime
3 months
Name
be_typo_user
Use
This cookie tells the website whether a visitor is logged into the TYPO3 backend and has the rights to manage it.
Lifetime
Browser session
Name
ROUTEID
Use
These cookies are set to always direct the user to the same server.
Lifetime
Browser session
Name
fe_typo_user
Use
Enables frontend login.
Lifetime
Browser session
Videos
in2code
Name
iframeswitch
Use
Used to show all third-party contents.
Lifetime
3 months
YouTube
Name
yt-player-bandaid-host
Use
Is used to display YouTube videos.
Lifetime
Persistent
Name
yt-player-bandwidth
Use
Is used to determine the optimal video quality based on the visitor's device and network settings.
Lifetime
Persistent
Name
yt-remote-connected-devices
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Persistent
Name
yt-remote-device-id
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Persistent
Name
yt-player-headers-readable
Use
Collects data about visitors' interaction with the site's video content - This data is used to make the site's video content more relevant to the visitor.
Lifetime
Persistent
Name
yt-player-volume
Use
Is used to save volume preferences for YouTube videos.
Lifetime
Persistent
Name
yt-player-quality
Use
Is used to save the quality settings for YouTube videos.
Lifetime
Persistent
Name
yt-remote-session-name
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Browser session
Name
yt-remote-session-app
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Browser session
Name
yt-remote-fast-check-period
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Browser session
Name
yt-remote-cast-installed
Use
Saves the user settings when retrieving a YouTube video integrated on other web pages
Lifetime
Browser session
Name
yt-remote-cast-available
Use
Saves user settings when retrieving integrated YouTube videos.
Lifetime
Browser session
Google
Name
ANID
Use
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
Lifetime
2 years
Name
SNID
Use
Google Maps - Google uses these cookies to store user preferences and information when you view pages with Google Maps.
Lifetime
1 month
Name
SSID
Use
Used to store information about how you use the site and what advertisements you saw before visiting this site, and to customize advertising on Google resources by remembering your recent searches, your previous interactions with an advertiser's ads or search results, and your visits to an advertiser's site.
Lifetime
6 months
Name
1P_JAR
Use
This cookie is used to support Google's advertising services.
Lifetime
1 month
Name
SAPISID
Use
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
Lifetime
2 years
Name
APISID
Use
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
Lifetime
6 months
Name
HSID
Use
Includes encrypted entries of your Google account and last login time to protect against attacks and data theft from form entries.
Lifetime
2 years
Name
SID
Use
Used for security purposes to store digitally signed and encrypted records of a user's Google Account ID and last login time, enabling Google to authenticate users, prevent fraudulent use of login credentials, and protect user data from unauthorized parties. This may also be used for targeting purposes to display relevant and personalized advertising content.
Lifetime
6 months
Name
SIDCC
Use
This cookie stores information about user settings and information for Google Maps.
Lifetime
3 months
Name
NID
Use
The NID cookie contains a unique ID that Google uses to store your preferences and other information.
Lifetime
6 months
Name
CONSENT
Use
This cookie tracks how you use a website to show you advertisements that may be of interest to you.
Lifetime
18 years
Name
__Secure-3PAPISID
Use
This cookie is used to support Google's advertising services.
Lifetime
2 years
Name
__Secure-3PSID
Use
This cookie is used to support Google's advertising services.
Lifetime
6 months
Name
__Secure-3PSIDCC
Use
This cookie is used to support Google's advertising services.