Tübingen School of Education (TüSE)

Lehr:werkstatt in Tübingen

The Tübingen Lehr:werkstatt is an alternative form of internship (long-term internship) for teaching graduate students in the Bachelor of Education program. Instead of the three-week orientation internship, students work in tandems with a teacher in the Lehr:werkstatt, designing and experiencing everyday school life over an entire school year. They can test themselves and their teaching skills in various forms of team teaching. Students, teachers, and schools alike can benefit from this alternative form of internship.

Structure/organization of the Lehr:werkstatt

Two block phases in September and February alternate with semester-long phases in which teaching degree students attend school one day per week. The internship is accompanied by three workshops for all tandem partners and a university event for teaching workshop participants.

Please note: The program ended with the summer semester of 2025.

 

Publications on the Lehr:werkstatt

Führer, F.-M.& Cramer, C. (2020). Qualität der Mentorierenden-Mentee-Beziehung in der schulpraktischen Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Empirische Validierung und Ausdifferenzierung. In K. Rheinländer & D. Scholl (Hrsg.), Verlängerte Praxisphasen in der Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie, Praxis und der Bestimmung von Professionalisierung (S. 331-350). Wiesbaden: Springer.

Führer, F.-M. & Cramer, C. (2020). Mentoring und Coaching in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Hrsg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 748-755). Bad Heilbrunn/Stuttgart: Klinkhardt/UTB.

Führer, F.-M. & Cramer, C. (2021). Mentoring und Mentorierenden-Mentee-Beziehung in schulpraktischen Phasen der Lehrerbildung. Ein Überblick zu Definitionen, Konzeptionen und Forschungsbefunden.  In G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit: Sozialbeziehung in Schule und Lehrer*innenbildung (S. 113-126). Münster: Waxmann.

Führer, F.-M. (2022). Das Projekt Lehr:werkstatt in Baden-Württemberg. Ein alternatives Praktikumsangebot im Lehramtsstudium. Gymnasium Baden-Württemberg, 7/8, 18-20.

Führer, F.-M. (2023). Die Lehr:werkstatt - ein alternatives Praktikumsangebot für eine begleitete Theorie-Praxis-Reflexion im Lehramtsstudium. Lehren & Lernen. (i.D.).

Führer, F.-M. & Wenz, K. (2019). Das Projekt Lehr:werkstatt der Tübingen School of Education – eine alternative Praktikumsform im Lehramtsstudium. Lehren & Lernen, 8/9, 22-26.

Wenz, K. & Cramer, C. (2019). Die Mentor-Mentee-Beziehung in der schulpraktischen Lehrerbildung: Theoretische Modellierung und Operationalisierung. ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 1, 28-43. https://doi.org/10.3224/zehf.v3i1.03 

Contact person
Dr. Eike Wille

The Lehr:werkstatt in Baden-Württemberg is carried out in cooperation with the NEUMAYER FOUNDATION and its partners.