Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

Dr. Șeyma Gülen

Șeyma Gülen is a postdoctoral researcher at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology at the University of Tübingen and is a research scientist in the MINT-ProNeD project (Professional networks for the promotion of adaptive, process-related digitally-supported innovations in MINT teacher education).

Her research focuses on educational inequalities, higher education research, teacher education, and the sociology of migration.

Publications

Book Chapters

  • Gülen, Ș. (2024). Wer ist zufriedener in Studium und Beruf? Erkenntnisse zur Studien- und Berufszufriedenheit von LehramtsabsolventInnen unter Berücksichtigung unterschiedlicher Berufsverläufe. In: Svenja Mareike Schmid-Kühn und Thorsten Fuchs (Hg.), Abbrüche, Ausstiege und andere Wege aus Lehramtsausbildung und Lehrerberuf. Erkenntnisse aus Wissenschaft und Praxis, S. 124 - 141. Beltz Juventa. https://doi.org/10.3262/978-3-7799-7635-6
  • Gülen, Ș. (2022). Ursachen der Unterrepräsentanz von Lehrkräften mit Migrationshintergrund an Schulen in Deutschland. Eine theoretische und empirische Analyse des Studienwahlverhaltens. In: Miriam Stock, Nazli Hodaie, Stefan Immerfall und Margarete Menz (Hg.), Arbeitstitel: Migrationsgesellschaft. Pädagogik – Profession – Praktik. (S. 105 - 125). Springer VS (MiGS). https://doi.org/10.1007/978-3-658-34087-2_6
  • Gülen, Ș. (2019). Einflussfaktoren auf die Studienfachentscheidung „Lehramt“ bei Personen mit Migrationshintergrund. In: Nicole Burzan (Hg.), Komplexe Dynamiken globaler und lokaler Entwicklungen. Verhandlungen des 39. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Göttingen 2018.

Journal Articles

  • Gülen, Ș. (2024): Berufsübergänge von Lehramtsabsolvent:innen im Kontext von Studien- und Berufszufriedenheit. Befunde unter Berücksichtigung von Berufsübergängen auch jenseits der Lehrkräfteprofession In: SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagement 33 (4), S. 115-117.
  • Gülen, Ș., Müller, K., Schmid-Kühn, S.M. (2022). Lehramtsstudium – Vorbereitungsdienst – Lehrkräfteberuf, oder? Empirische Analysen aus dem Nationalen Bildungspanel (NEPS). In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung (2) (S. 149-168). https://doi.org/10.3224/zehf.v6i2.05
  • Gülen, Ș. (2019). Barcelona für ein Jahr unter Frauen? Welchen Beitrag leistet das geschlechtsspezifische Studienwahlverhalten zur Erklärung der Geschlechterdifferenz in der studentischen Auslandsmobilität? Zeitschrift für Diversitätsforschung und –management 4 (1 + 2), S. 139–153.

Monographs

Curriculum Vitae

Seit 09/2023
Postdoctoral Scholar

Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology (MINT-ProNeD Projekt overall evaluation), Eberhard Karls University of Tübingen, Germany 

11/2020 – 09/2023
Postdoctoral Scholar

Leibniz School of Education (Focus on teacher education), Gottfried Wilhem Leibniz University Hannover, Germany 

05/2014 - 11/2020
Research Scientist

Institute for Sociology (Focus on migration and ethnicity), Georg-August University Göttingen, Germany 

10/2015 - 08/2020
Doctoral studies in the social sciences

Georg-August University Göttingen, Germany 

10/2011 - 09/2013
Sociology (M.A.)​

Georg-August University Göttingen, Germany 

10/2008 - 09/2011
Sociology (B.A.)

Georg-August University Göttingen, Germany

Privacy settings

Our website uses cookies. Some of them are mandatory, while others allow us to improve your user experience on our website. The settings you have made can be edited at any time.

or

Essential

in2code

Videos

in2code
YouTube
Google