Since 2021/11 Assistant Professor, Department of Early Modern Art History, Eberhard Karls Universität Tübingen
2021/04–2021/09 Visiting Professor (Lehrstuhlvertretung Allgemeine Kunstgeschichte), Institute of Art History, Ruhr University Bochum
2019–2020 Getty Foundation/American Council of Learned Societies Postdoctoral Fellowship in the History of Art ($ 65,000)
2019/04–2019/07 Postdoctoral Fellowship, Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max Planck Institute
2018/02–2019/03 Postdoctoral Fellowship, Bibliotheca Hertziana, Max Planck Institute for Art History, Rome
2018 UniBE Initiator Grant
2016/03–2018/01 Assistant Professor, Department of Early Modern Art History, University of Bern
2016 Ph.D., History of Art, University of Bern, Committee: Christine Göttler, Sebastian Schütze
2012/03–2016/02 Research Assistant and Ph.D. Candidate in the Swiss National Science Foundation Sinergia Project “The Interior: Art, Space, and Performance (Early Modern to Postmodern)”, Department of Early Modern Art History, University of Bern
2010 M.A. (Magister), History of Art, University of Tübingen
2009 M.A. (Diplom), Educational Studies, University of Tübingen
2024 „‚Per aspera ad astra‘: Starry Heavens and Sidereal Metamorphosis in Jesuit Emblematics“, Special issue: Jesuit Emblems and Emblematics, hrsg. von Walter S. Melion, Journal of Jesuit Studies 11, 1 (2024): 60–80
2022 „Allegories of Light and Fire: Ignatian Effigies Painted on Copper“, Special issue: How to Be a Jesuit Saint, hrsg. von Simon Ditchfield, Journal of Jesuit Studies 9, 2 (2022): 357–378
2021 „Galileo contemplator caeli: Justus Sustermans’s Florentine Portrait of Galileo Galilei Reconsidered“, RES: Anthropology and Aesthetics 75/76 (Spring/Autumn 2021): 183–194
2021 „The Subiconographic Surface: Two Temptations of Saint Anthony Painted on Stone“, The Art Bulletin 103, 4 (2021): 36–60
2020 „Francisco Zurbaráns ‚Christus am Kreuz mit einem Maler‘ als Metapher der Christusverähnlichung“, 21: Inquiries into Art, History, and the Visual – Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur 1, 1 (2020): 61–96
2017 „Conformitas crucis Christi: Zum Motiv der Kreuzesnachfolge in der jesuitischen Druckgrafik des 17. Jahrhunderts im Licht der Vision von La Storta“, Archivum Historicum Societatis Iesu 86 (2017): 49–99
Publications: Articles in Edited Volumes (peer-reviewed)
Im Erscheinen „Hand-Werk und Lebens-Kunst in jesuitischen Technologien des Selbst“, in: Schaffende Hände: Medialisierungen von künstlerischer Arbeit, hrsg. von Stephanie Marchal, Kathrin Rottmann, Annette Urban und Andreas Zeising, Heidelberg: arthistoricum.net-ART-Books, 2024, 161–174
2024 „Bartolomeo Ricci in the Wake of Nadal: Images and Image-Making in the Roman Jesuit Novitiate“, in: ‚Je revise les images…‘. Genèse, structure et postérité des „Evangelicae historiae imagines“ de Jerónimo Nadal (=Collection de l’École française de Rome 608), hrsg. von Ralph Dekoninck, Pierre-Antoine Fabre und Walter S. Melion, Rom: École française de Rome, 2023, 451–481
2023 „Versuchungen, wolkengeboren: Malerei auf Stein als andere Ästhetik“, in: Materialität und Medialität: Grundbedingungen einer anderen Ästhetik in der Vormoderne (=Andere Ästhetik – Koordinaten 4), hrsg. von Jan Stellmann und Daniela Wagner, Berlin: De Gruyter, 2023, 464–491
2023 „A Natural History on Stone: Medusa’s Unruly Gaze on bardiglio grigio“, in: Landscape and Earth in Early Modernity: Depicting Unruly Nature (=Visual and Material Culture, 1300–1700), hrsg. von Christine Göttler und Mia Mochizuki, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2023, 209–237
2022 „(Re-)inventio und plurale Autorschaft in Heinrich Engelgraves Lux evangelica (1648)“, in: (RE-)Inventio: Die Neuauflage als kreative Praxis in der nordalpinen Druckgrafik der Frühen Neuzeit (Andere Ästhetik – Studien 2), hrsg. von Mariam Hammami, Anna Pawlak und Sophie Rüth, Berlin: De Gruyter, 2022, 31–55
2022 „Zwischen Präsenz und Repräsentation: Zur Rekonstruktion eines jesuitischen Sehstils“, in: Vor dem Blick: Materiale, mediale und diskursive Zurichtungen des Bildersehens, hrsg. von Robert Eberhardt, Johannes Grave, Joris C. Heyder und Britta Hochkirchen, Bielefeld: Bielefeld University Press, 2022, 305–332
2022 „Transfiguring Raphael, Reforming Christ: Ekphrastic Image-Making in Nicolas Poussin’s ‚The Miracle of Saint Francis Xavier‘“, in: Ekphrastic Image-making in Early Modern Europe, 1500–1700 (=Intersections. Interdisciplinary Studies in Early Modern Culture 79), hrsg. von Arthur J. DiFuria und Walter S. Melion, Leiden/Boston: Brill, 2022, 370–409
2021 „Ignatius of Loyola as a Normative Image“, in: Sacred Images and Normativity: Contested Forms in Early Modern Art (=The Normativity of Sacred Images in Early Modern Europe 1), hrsg. von Chiara Franceschini, Turnhout: Brepols, 2022, 154–169
2019 „Kapelle: Der Sakralraum als Ort religiöser Subjektivierung“, in: Reading Room: Re-Lektüren des Innenraums, hrsg. von Christine Göttler, Peter J. Schneemann, Birgitt Borkopp-Restle, Norberto Gramaccini, Peter W. Marx und Bernd Nicolai, Berlin: De Gruyter, 2019, 126–136
2018 „Landscapes and Visual Exegesis: Solitude in the Chapel of Fra Mariano Fetti in San Silvestro al Quirinale“, in: Solitudo: Spaces, Places and Times of Solitude in Late Medieval and Early Modern Cultures (=Intersections. Interdisciplinary Studies in Early Modern Culture 56), hrsg. von Karl A.E. Enenkel und Christine Göttler, Leiden/Boston: Brill, 2018, 310–336
2016 „‚To Make Yourself Present‘: Jesuit Sacred Space as Enargetic Space“, in: Jesuit Image Theory (=Intersections. Interdisciplinary Studies in Early Modern Culture 45), hrsg. von Wietse de Boer, Karl A.E. Enenkel und Walter S. Melion, Leiden/Boston: Brill, 2016, 419–461
Im Erscheinen „Zu einer jesuitischen Ästhetik des Liminalen“, in: An der Schwelle. Liminalität in Theorie und kunsthistorischer Praxis, hrsg. vom Verband österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker
2020 „Rezension von: Isabella Augart, Rahmenbilder. Konfigurationen der Verehrung im frühneuzeitlichen Italien (I Mandorli 15), Berlin/München: Deutscher Kunstverlag, 2018“, Journal für Kunstgeschichte 24, 3 (2020): 268–274
2020 „Von Sacri Monti zu Skyspaces: Zur Architektur religiöser Einsamkeit der Vor- und Postmoderne“, Kunst und Kirche: Magazin für Kritik, Ästhetik und Religion 83 (2020): 12–17.
2011 „Der ‚himmelnde‘ Blick nach Kopernikus und die bildkünstlerische Erneuerung des Firmaments“, in: Der Himmel: Wunschbild und Weltverständnis, hrsg. von Ernst Seidl, Philipp Aumann und Frank Duerr, Tübingen: Museum der Universität Tübingen, 2011, 247–259