Institute of Sociology

Curriculum Vitae (short version)

Prof. Dr. Steffen Hillmert

University of Tuebingen
Department of Sociology
Wilhelmstr. 36
72074 Tuebingen
Germany

Tel.: ++49 (0) 7071-29-74216
Fax: ++49 (0) 7071-29-4216
E-mail: steffen.hillmertspam prevention@uni-tuebingen.de

Fields of research:

Labour market research
Educational sociology
Social inequality and stratification
Life course research
Comparative research
Research methods
Sociology of science

Teaching and research positions:

2016

 

2015/16

 

2010/11

 

2006–

Visiting Fellow

Nuffield College, University of Oxford, UK

BIGSSS/HWK-Fellow, Guest Professor

HWK Institute for Advanced Study, Delmenhorst, and University of Bremen

Visiting Scholar

Center for European Studies, Harvard University, USA

Professor of Sociology

Department of Sociology, University of Tuebingen

2008-2012 Managing Director, 2011-2013 Speaker of the Section of Social Sciences, Member of the Commission for Evaluation and Quality Management, Member of the Steering Board of ScienceCampus Tuebingen, Founding member and PI of the Graduate School LEAD (Speaker of Intersection 5)

2005 – 2006

John F. Kennedy Memorial Fellow

Center for European Studies, Harvard University, USA

2003 – 2006

Assistant Professor of Sociology

University of Bamberg

2003 – 2005

Visiting Research Scientist

Max Planck Institute for Human Development, Berlin, Center for Sociology and the Study of the Life Course

1999 – 2003

Research Scientist

Max Planck Institute for Human Development, Berlin, Center for Sociology and the Study of the Life Course

1996 – 1999

Doctoral Research Fellow

Max Planck Institute for Human Development, Berlin, Center for Sociology and the Study of the Life Course

Academic training:

1996 – 1999

PhD (Sociology)

Free University Berlin and Humboldt University Berlin

1992 – 1993

Social and Political Sciences

Cambridge University, UK

1990 – 1996

Dipl.-Soz. (Sociology)

University of Bamberg

Selected publications

Books and edited volumes:

Series Editor, Life Course Research (Springer VS/Verlag für Sozialwissen­schaften), 2008 -

Schmidt-Hertha, Bernhard/Haberzeth, Erik/Hillmert, Steffen (eds.) (2020): Lebenslang lernen können. Gesellschaftliche Transformationen als Herausforderung für Bildung und Weiterbildung. Bielefeld: wbv. DOI: 10.3278/6004776w

Hillmert, Steffen/Mayer, Karl Ulrich (eds.) (2004): Geboren 1964 und 1971 - Neuere Untersuchungen zu Ausbildungs- und Berufschancen in Westdeutschland. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Hillmert, Steffen/Künster, Ralf/Spengemann, Petra/Mayer, Karl Ulrich (2004): Projekt ‘Ausbildungs- und Berufsverläufe der Geburtskohorten 1964 und 1971 in Westdeutschland’. Dokumentationshandbuch. Materialien aus der Bildungsforschung 78. Berlin, Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.

Vol. 1: Part I - Part III

Vol. 2: Part IV - Part VIII

Vol. 3: Part IX

(Vol. 1-3 on CD-ROM: Materialien aus der Bildungsforschung 79)

Hillmert, Steffen (2001): Ausbildungssysteme und Arbeitsmarkt. Lebensverläufe in Großbritannien und Deutschland im Kohortenvergleich. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Hillmert, Steffen (1996): Berufswahl, Jugend, Kultur. Zur Konzeption und Anwendung eines integrativen soziologischen Forschungsansatzes. Regensburg: Roderer.

Articles:

Hillmert, Steffen (2024): Leistung, Leistungsgerechtigkeit und Meritokratie. In: Böhnke, Petra & Konietzka, Dirk (eds.): Handbuch Sozialstrukturanalyse. Wiesbaden: Springer VS.  DOI: 10.1007/978-3-658-39759-3_13-1

Hillmert, Steffen, Hartung, Andreas & Weßling, Katarina (2023): Studying influences of socio-economic contexts and spatial effects on educational careers. In: Weinert, Sabine, Blossfeld, Gwendolin J. & Blossfeld, Hans-Peter (eds.): Education, competence development and career trajectories: Analysing data of the National Educational Panel Study (NEPS). Cham: Springer, 249-270. DOI: 10.1007/978-3-031-27007-9_11

Weßling, Katarina, Hartung, Andreas & Hillmert, Steffen (2023): School-to-work transitions under unequal conditions: A regionalised perspective on the 'discouraged worker' hypothesis. Social Sciences 12 (10), Special Issue Regional Development Dynamics and Their Social, Economic and Political Consequences, 547. DOI: 10.3390/socsci12100547

Hillmert, Steffen (2023): Wissenschaftssoziologie. Rezension zu: #IchBinHanna. Prekäre Wissenschaft in Deutschland. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 75, 101-105. DOI: 10.1007/s11577-023-00876-5

Hillmert, Steffen (2023): Ungleichheit in der Bildungsbeteiligung. In: Arnold, Rolf, Nuissl, Ekkehard & Schrader, Josef (eds.): Wörterbuch Erwachsenenbildung. Stuttgart: UTB, 411-414. DOI: 10.35468/wbeb2022-277

Hillmert, Steffen, Kopecny, Silvia & Reimer, Maike (2022): Qualität des Hochschulstudiums: Messkonzepte und Datenquellen im Vergleich. In: Brandt, Gesche & de Vogel, Susanne (eds.): Survey-Methoden in der Hochschulforschung. Wiesbaden: Springer VS, 235-267. DOI: 10.1007/978-3-658-36921-7_9  Preview: https://rdcu.be/cVzEx

Hartung, Andreas, Weßling, Katarina & Hillmert, Steffen (2022): Interplay between family background and labour-market conditions in shaping students' occupational status expectations. Journal of Education and Work. DOI: 10.1080/13639080.2022.2073338

Hillmert, Steffen, Bauer, Viktoria, Engelhardt, Sarah, Köstlmeier, Lisa & Werner, Viktoria (2022): Zur Legitimität gruppenspezifischer Förderung beim Hochschulzugang – Ergebnisse einer experimentellen Vignettenstudie. Swiss Journal of Sociology 48 (1): 107-135. DOI: 10.2478/sjs-2022-0006

Hillmert, Steffen (2022): Bildung und Weiterbildung im Schnittpunkt aktueller gesellschaftlicher Ansprüche. Forum Erwachsenenbildung 55 (1), 12-16.

Kopecny, Silvia & Hillmert, Steffen (2021): Place of study, field of study and labour-market region: What matters for wage differences among higher-education graduates? Journal for Labour Market Research 55. DOI: 10.1186/s12651-021-00301-4

Hillmert, Steffen (2021): The "Normative Structure" of Social Science: Merton's Ideas as a Story of Success and Side Effects. Serendipities 6 (2), 42-62. DOI: 10.7146/serendipities.v6i2.130014

Hillmert, Steffen (2021): Concepts of social stratification – static and dynamic perspectives. In: Nico, Magda/Pollock, Gary (eds.): The Routledge Handbook of Contemporary Inequalities and the Life Course. London: Routledge, 175-187.

Hillmert, Steffen (2020): Bildung und Lebensverläufe in einer differenzierten und dynamischen Gesellschaft. In: Schmidt-Hertha, Bernhard, Haberzeth, Erik & Hillmert, Steffen (Hg.): Lebenslang lernen können. Gesellschaftliche Transformationen als Herausforderung für Bildung und Weiterbildung. Bielefeld: wbv, 17-31.

Hillmert, Steffen (2020): Three spheres of stratification in how social origin relates to educational achievement: a large-scale analysis. Contemporary Social Science. DOI: 10.1080/21582041.2020.1794020

Hillmert, Steffen (2020): Soziologie der Lebensführung (book review). Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 72: 313-316. DOI: 10.1007/s11577-020-00689-w

Weber, Hannes, Schwenzer, Marc & Hillmert, Steffen (2020): Homophily in the formation and development of learning networks among university students. Network Science 8 (4): 469-491. DOI: 10.1017/nws.2020.10

Hillmert, Steffen & Rüber, Ina Elisabeth (2020): Bildung und lebenslanges Lernen. In: Schroeter, Klaus R., Vogel, Claudia & Künemund, Harald (eds.): Handbuch Soziologie des Alter(n)s. Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-09630-4_34-1

Hillmert, Steffen (2019): Auswahl und Kontrolle von Drittvariablen bei der Bestimmung kausaler Zusammenhänge – illustriert mit Directed Acyclic Graphs (DAGs). Universität Tübingen: Institut für Soziologie. DOI: 10.13140/RG.2.2.17802.82882/3

Atlay, Cansu, Tieben, Nicole, Fauth, Benjamin & Hillmert, Steffen (2019): The role of socioeconomic background and prior achievement for students' perception of teacher support. British Journal of Sociology of Education 40 (7): 970-991. DOI: 10.1080/01425692.2019.1642737

Hillmert, Steffen (2019): Meritokratie als Mythos, Maßstab und Motor gesellschaftlicher Ungleichheit. Vortrag auf der II. Regionalkonferenz der Deutschen Gesellschaft für Soziologie. Jena, September 2019. DOI: 10.13140/RG.2.2.20954.70081

Hartung, Andreas, Weßling, Katarina & Hillmert, Steffen (2019): Bildungsaspirationen und Bildungsverlauf: Der Einfluss der regionalen Arbeitsmarktlage. In: Burzan, Nicole (Hg.): Komplexe Dynamiken globaler und lokaler Entwicklungen. Verhandlungen des 39. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Göttingen 2018. publikationen.soziologie.de/index.php/kongressband_2018/article/view/1107

Hillmert, Steffen (2019): Multiple social contexts of education: systematic commonalities, differences and interrelations. In Becker, Rolf (ed.): Research Handbook on the Sociology of Education. Cheltenham: Edward Elgar, pp. 69-87. DOI: 10.4337/9781788110426.00012

Atlay, Cansu, Tieben, Nicole, Hillmert, Steffen & Fauth, Benjamin (2019): Instructional quality and achievement inequality: How effective is teaching in closing the social achievement gap? Learning and Instruction 63. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2019.05.008

Weber, Hannes, Becker, Dominik & Hillmert, Steffen (2019): Information-seeking behaviour and academic success in higher education: Which search strategies matter for grade differences among university students and how does this relevance differ by field of study? Higher Education 77 (4): 657-678. DOI: 10.1007/s10734-018-0296-4

Hartung, Andreas & Hillmert, Steffen (2019): Assessing the spatial scale of context effects: The example of neighbourhoods' educational composition and its relevance for individual aspirations. Social Science Research 83. DOI: 10.1016/j.ssresearch.2019.05.001

Weber, Hannes, Hillmert, Steffen & Rott, Karin J. (2018): Can digital information literacy among undergraduates be improved? Evidence from an experimental study. Teaching in Higher Education 23 (8): 909-926. DOI: 10.1080/13562517.2018.1449740

Hillmert, Steffen (2018): Bildung und sozialer Aufstieg. Deutschland & Europa 35 (75): 52-57.

Hillmert, Steffen, Hartung, Andreas & Weßling, Katarina (2017): Dealing with space and place in standard survey data. Survey Research Methods 11 (3): 267-287. DOI: 10.18148/srm/2017.v11i3.6729

Hillmert, Steffen, Hartung, Andreas & Weßling, Katarina (2017): A decomposition of local labor-market conditions and their relevance for inequalities in transitions to vocational training. European Sociological Review 33(4): 534-550, DOI: 10.1093/esr/jcx057 Awarded the 2017 NEPS Publication Award

Hillmert, Steffen, Groß, Martin, Schmidt-Hertha, Bernhard & Weber, Hannes (2017): Informational environments and college student dropout. In Buder, Jürgen & Hesse, Friedrich W. (eds.): Informational environments: Effects of use, effective designs. New York: Springer, pp. 27-52.

Hillmert, Steffen (2016): A Companion to Life Course Studies: The social and historical context of the British cohort studies (eds. Michael Wadsworth and John Bynner). Contemporary Sociology, 45 (1): 102-103.

Lang, Volker and Hillmert, Steffen (2016): Differential trends in households' connection to the Internet: An actor-centered explanation. Rationality and Society 28 (2): 141-171.

Hillmert, Steffen (2015): Changing structures of opportunity: A life-course perspective on social mobility and reproduction. European Sociological Review 31 (2): 184-196. Preprint

Weßling, Katarina, Hartung, Andreas and Hillmert, Steffen (2015): Spatial structure counts: the relevance of regional labour-market conditions for educational transitions to vocational training. Empirical Research in Vocational Education and Training, 7(12): 1-20.

Hillmert, Steffen (2015): Gender segregation in occupational expectations and in the labour market: International variation and the role of education and training systems. Comparative Social Research 31: 123-148.

Hillmert, Steffen and Lang, Volker (2015): Persönliche Lernnetzwerke im Studium: Aufbau, Zusammensetzung und soziale Differenzierung. In: Stephan Lessenich (ed.): Routinen der Krise - Krise der Routinen. Verhandlungen des 37. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Trier 2014. http://publikationen.soziologie.de/index.php/kongressband

Hillmert, Steffen and Weßling, Katarina (2014): Soziale Ungleichheit beim Zugang zu berufsqualifizierender Ausbildung – Das Zusammenspiel von sozioökonomischem Hintergrund, Migrationsstatus und schulischer Vorbildung. Sozialer Fortschritt 63, S. 72-82.

Hillmert, Steffen (2014): Bildung, Ausbildung und soziale Ungleichheiten im Lebens­lauf. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 17: 73-94.

Hillmert, Steffen (2013): Links between immigration and social inequality in education: A comparison among five European countries. Research in Social Stratification and Mobility 32, 7-23.

Hillmert, Steffen (2013): Analyzing inter-generational transmissions: From social mobility to social reproduction. Comparative Social Research 30, 131-157. Preprint

Hillmert, Steffen (2012): Familienstrukturen und soziale Bildungsreproduktion. In: Solga, Heike und Becker, Rolf (Eds.): Soziologische Bildungsforschung. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Special Issue 52, 325-345.

English version

Hillmert, Steffen (2012): Cumulative inequalities along the life course: Long-term trends in the German labour market. In: Blackburn, Robert/Conelly, Roxanne/Gayle, Vernon/Lambert, Paul (Eds.): Social stratification: trends and processes. Farnham: Ashgate, 69-83.

Hillmert, Steffen (2012): Migration und Bildung: Institutionelle Kontexte und relative Ungleichheiten im europäischen Vergleich. In: Pielage, Patricia/Pries, Ludger/Schultze, Günther (Eds.): Soziale Ungleichheit in der Einwanderungsgesellschaft: Kategorien, Konzepte, Einflussfaktoren. Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung, 29-42.

Buis, Maarten/Mönkediek, Bastian/Hillmert, Steffen (2012): Educational expansion and the role of demographic factors: The case of West Germany. Population Review 51 (2), 1-15.

Strauß, Susanne/Hillmert, Steffen (2011): Einkommenseinbußen durch Arbeitslosigkeit in Deutschland: Alters- und geschlechtsspezifische Differenzen im Vergleich. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 63, 567-594.

Hillmert, Steffen (2011): Occupational mobility and developments of inequality along the life course. European Societies 13, 401-423.

Hillmert, Steffen (2011): Soziale Ungleichheit und Familie: Von der Diagnose herkunftsbedingter Lebenschancen zur Analyse sozialer Reproduktion. In: Berger, Peter A./Hank, Karsten/Tölke, Angelika (Eds.): Reproduktion von Ungleichheit durch Arbeit und Familie. Wiesbaden: VS, 279-300.

Preprint

Hillmert, Steffen (2011): Bildungszugang, Bildungskonsequenzen und soziale Ungleichheit im Lebenslauf. Gesellschaft – Wirtschaft – Politik 60, 177-190.

Hillmert, Steffen/Jacob, Marita (2010): Selections and social selectivity on the academic track: A life-course analysis of educational attainment in Germany. Research in Social Stratification and Mobility 28, 59-76.

Hillmert, Steffen (2010): Betriebliche Ausbildung und soziale Ungleichheit. Sozialer Fortschritt 59, 167-174.

Hillmert, Steffen/Strauß, Susanne (2010): Beschäftigungsfähigkeit als sozialpolitische Herausforderung. In: Soeffner, Hans-Georg (Ed.): Unsichere Zeiten: Herausforderungen gesellschaftlicher Transformationen. Verhandlungen des 34. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Jena 2008. (CD)

Hillmert, Steffen (2010): Traditional inequalities and new insecurities: Long-term trends in the transition to the labor market in Germany. In: Tremmel, Jörg (ed.): A young generation under pressure? Berlin: Springer, 57-76.

Hillmert, Steffen (2010): Neue Flexibilität und klassische Ungleichheiten: Ausbildungs- und Berufsverläufe in Deutschland. In: Bolder, Axel et al. (Hg.): Neue Lebenslaufregimes – neue Konzepte der Bildung Erwachsener? Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 43-56.

Hillmert, Steffen (2010): Knowing more about vocational training. In: German Data Forum (Ed.): Building on progress. Expanding the research infrastructure for the social, economic, and behavioral sciences. Opladen: Budrich UniPress, 877-889.

(2009): Rat für Sozial- und Wirtschaftsdaten Working Paper No. 105. Berlin.

Hillmert, Steffen (2009): Long-term trends in the transition to the labour market in Germany. Intergenerational Justice Review 9, 72-76.

Hillmert, Steffen (2009): Soziale Inklusion und Exklusion – die Rolle von Bildung. In: Stichweh, Rudolf/Windolf, Paul (Hg.): Inklusion und Exklusion: Analysen zur Sozialstruktur und sozialen Ungleichheit. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 85-100.

Hillmert, Steffen (2009): Bildung und Lebensverlauf – Bildung im Lebensverlauf. In: Becker, Rolf (Hg.): Lehrbuch der Bildungssoziologie. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 215-235.

Hillmert, Steffen (2009): Karl Ulrich Mayer. In: Carr, Deborah S. (Hg.): Encyclopedia of the life course and human development, Vol 3., 246-247.

Hillmert, Steffen/Strauß, Susanne (2008): Beschäftigungsfähigkeit im Alter: Eine bildungs- und familienpolitische Herausforderung. Zeitschrift für Sozialreform 54, 3/2008, 251-277.

Hillmert, Steffen (2008): When traditions change and virtues become obstacles: Skill formation in Britain and Germany. In: Mayer, Karl Ulrich/Solga, Heike (Hg.): Skill formation: Interdisciplinary and cross-national perspectives. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 50-81.

Hillmert, Steffen (2007): Wer hat die Chance, Professor zu werden? Jahrgang und Markt setzen den Rahmen. Attempto 23/2007, 15-16.

Kurz, Karin/Hillmert, Steffen/Grunow, Daniela (2006): Increasing instability in employment careers? Men’s job mobility and unemployment in West Germany: a comparison of the birth cohorts 1940, 1955 and1964. In: Blossfeld, Hans-Peter/Mills, Melinda/Bernadi, Fabrizio (Eds.): Globalization, Uncertainty and Men’s Careers: An International Comparison. Cheltenham: Edward Elgar, 75-113.

Hillmert, Steffen (2006): Übergänge zwischen Schule und Arbeitsmarkt: Ergebnisse der Westdeutschen Lebensverlaufsstudie. In: Friedrich-Ebert-Stiftung/IAB (Eds.): Übergänge zwischen Schule und Beruf und darauf bezogene Hilfesysteme in Deutschland. Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung, 10-20.

Hillmert, Steffen (2005): From old to new structures: a long-term comparison of the transition to adulthood in West and East Germany. In: Macmillan, Ross (Ed.): The structure of the life course: Standardized? Individualized? Differentiated? Advances in Life Course Research Vol. 9. Amsterdam: Elsevier, 151-173.

(2004): POLIS Working Paper 08/2004

Hillmert, Steffen/Jacob, Marita (2005): Zweite Chance im Schulsystem? Zur sozialen Selektivität bei ‚späteren’ Bildungsentscheidungen. In: Berger, Peter A./Kahlert, Heike (Eds.): Institutionalisierte Ungleichheiten. Wie das Bildungswesen Chancen blockiert. Weinheim/München: Juventa, 155-176.

Hillmert, Steffen (2005): Bildungsentscheidungen und Unsicherheit: soziologische Aspekte eines vielschichtigen Zusammenhangs. Zeitschrift für Erziehungswissen­schaft 8, 2/2005, 173-186.

Hillmert, Steffen/Jacob, Marita (2005): Institutionelle Strukturierung und inter-individuelle Variation: zur Entwicklung herkunftsbezogener Ungleichheiten im Bildungsverlauf. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 57, 3/2005, 414-442.

Hillmert, Steffen (2004/5th ed. 2016): Soziale Ungleichheit im Bildungsverlauf: zum Verhältnis von Institutionen und Entscheidungen. In: Becker, Rolf/Lauterbach, Wolfgang (Eds.): Bildung als Privileg? Ursachen von Bildungsungleichheit aus soziologischer Sicht. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 69-97.

Grunow, Daniela/Kurz, Karin/Hillmert, Steffen (2005): Desintegration am Arbeitsmarkt? Eine empirische Analyse zur Stabilität von Erwerbsverläufen. In: Berger, Johannes (Hg.): Zerreißt das soziale Band? Beiträge zu einer aktuellen gesellschaftspolitischen Debatte. Frankfurt/M.: Campus, S. 143-170.

McGinnity, Frances/Hillmert, Steffen (2004): Persisting class inequality? Comparing class-specific unemployment in British and German life courses. European Societies 6, 3/2004, 383-408.

Hillmert, Steffen, Kurz, Karin/Grunow, Daniela (2004/2nd edl. 2005): Beschäftigungsmobilität in der ersten Hälfte des Erwerbslebens – ein Kohorten­vergleich. In: Struck, Olaf/Köhler, Christoph (Eds.): Beschäftigungsstabilität im Wandel? Empirische Befunde und theoretische Erklärungen für West- und Ostdeutschland. München/Mering: Hampp, 63-86.

Hillmert, Steffen (2003): Altersstruktur und Karrierewege der Professorinnen und Professoren in der deutschen Soziologie. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 55, 1/2003, 116-135.

Hillmert, Steffen (2003): Karrieren und institutioneller Kontext: Fallstudien aus dem Bereich der Ausbildungs­berufe. In: Hitzler, Ronald/Pfadenhauer, Michaela: Karrierepolitik. Beiträge zur Rekonstruktion erfolgsorientierten Handelns. Opladen: Leske + Budrich, 81-96.

Hillmert, Steffen/Jacob, Marita (2003): Social inequality in higher education: is vocational training a pathway leading to or away from university? European Sociological Review 19, 3/2003, 319-334.

Mayer, Karl Ulrich/Hillmert, Steffen (2003): New ways of life or old rigidities? Recent changes in social structures and life courses in Germany and their political impacts. West European Politics 26, 4/2003 (Special Issue), 79-100.

Hillmert, Steffen/Jacob, Marita (2003): Bildungsprozesse zwischen Diskontinuität und Karriere: das Phänomen der Mehrfachausbildungen. Zeitschrift für Soziologie 32, 4/2003, 325-345.

Hillmert, Steffen (2002): Labour market integration and institutions: an Anglo-German comparison. Work, Employment & Society 19, 4/2002, 675-701.

Hillmert, Steffen (2002): Edition von Lebensverlaufsdaten: zur Relevanz einer systematischen Einzelfallbearbeitung bei standardisierten Befragungen. ZUMA-Nachrichten 26, 51/2002, 120-140.

Hillmert, Steffen (2002): Familiale Ressourcen und Bildungschancen: Konsequenzen eines frühzeitigen Elternverlustes. Zeitschrift für Familienforschung 14, 1/2002, 44-69.

Hillmert, Steffen (2002): Stabilität und Wandel des ‚deutschen Modells’: Lebensverläufe im Übergang zwischen Schule und Beruf. In: Wingens, Matthias/Sackmann, Reinhold (Eds.): Bildung und Beruf. Ausbildung und berufsstruktureller Wandel in der Wissens­gesellschaft. Weinheim und München: Juventa, 65-81.

Hillmert, Steffen (2001): Kohortendynamik und Konkurrenz an den zwei Schwellen des dualen Ausbildungs­systems. Arbeitspapier Nr. 2 des Projektes Ausbildungs- und Berufsverläufe der Geburts­kohorten 1964 und 1971 in Westdeutschland. Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.

Hillmert, Steffen (2001): Deregulierung des Arbeitsmarktes und relative Beschäftigungschancen: das Beispiel Großbritannien. In: Berger, Peter A./Konietzka, Dirk (Eds.): Die Erwerbsgesellschaft. Neue Ungleichheiten und Unsicherheiten. Sozialstrukturanalyse, Bd. 16. Opladen: Leske + Budrich, 185-212.

Hillmert, Steffen (2000): European Life-Course Data: An Introduction to POLIS. Interactive CD-ROM (in HTML). Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.

Hillmert, Steffen (1995): Soziologiestudium und konfligierende Ziele. Sozialwissenschaften und Berufspraxis 18, 4/1995, 412-421.