Warum Absolvent:innenbefragungen an der Universität Tübingen?
Absolvent:innenbefragungen geben Aufschluss darüber, in welchen Berufsfeldern und Tätigkeitsbereichen Absolvent:innen der Universität tätig sind, wie sich ihr Einkommen und ihre Arbeitszeit gestalten, ob sie durch das Studium auf ihre berufliche Tätigkeit vorbereitet wurden und ob die im Studium erworbenen Kompetenzen im Beruf angewendet werden können. Die Absolvent:innenbefragung gibt vor allem Aufschluss darüber, wie die Absolvent:innen ihr Studium rückblickend bewerten. Diese Informationen liefern vielfältige Ansätze für die Weiterentwicklung der Universität und die Verbesserung von Dienstleistungen. So passen wir zum Beispiel unser Angebot an berufsbegleitender Weiterbildung auf der Basis der Befragungsergebnisse an. Bei ausreichender Beteiligung können die Ergebnisse auch zur Weiterentwicklung und Verbesserung der einzelnen Studiengänge genutzt werden.
Wer kann an der Absolvent:innenbefragung teilnehmen?
Die aktuelle Befragung im Wintersemester 2024/2025 richtet sich an alle Absolventinnen und Absolventen des Prüfungsjahrgangs 2023; d.h. an diejenigen, die ihre Abschlussprüfung zwischen dem 01. Oktober 2022 und dem 30. September 2023 abgelegt haben.
Sie nutzen die Möglichkeit, der Universität Tübingen Auskunft über Ihren Bildungs- und Berufsweg zu geben.
Durch Ihre Teilnahme können Sie der Universität mitteilen, ob Sie das Studium auf die Anforderungen im Berufsleben vorbereitet hat.
Für die Universität Tübingen stellen die Ergebnisse der Befragung ein wertvolles Wissen dar, das es zu sichern gilt.
Durch die Beantwortung des Fragebogens leisten Sie einen Beitrag: zur Verbesserung der Studienbedingungen und des Studienangebots, zur Weiterentwicklung des Beratungs- und Serviceangebots der Universität Tübingen, zur Verbesserung der Praxis- und Berufsorientierung des Studiums
Die nachfolgenden Studierenden können von Ihren Erfahrungen profitieren.
Die Befragung ermöglicht es Ihnen, den Kontakt zur Universität Tübingen aufrecht zu halten. Gern können Sie an dieser Stelle auch mit dem Alumni-Netzwerk der Universität Tübingen direkt in Kontakt treten.
Wenn Sie zu den Absolventinnen und Absolventen des Prüfungsjahrgangs 2023 (01. Oktober 2022 bis 30. September 2023) gehören, kontaktieren wir Sie unter der uns bekannten Adresse mit einem persönlichen Brief, in dem wir Sie zur Absolvent:innenbefragung einladen. In dem Anschreiben finden Sie Ihren individuellen Code sowie den Link auf unsere Homepage. Dort werden Sie zu unserer Befragung weitergeleitet und können sich mit Ihrer TAN einloggen.
Haben Sie kein Anschreiben erhalten, gehören aber zum ausgewählten Prüfungsjahrgang, kann dies daran liegen, dass uns Ihre aktuelle Adresse nicht vorliegt. Nehmen Sie gern Kontakt zu uns auf, wenn dies auf Sie zutreffen sollte und Sie an der Befragung teilnehmen möchten.
Die Befragung sollte maximal 20 Minuten dauern. Je nach Zutreffen der Merkmale können Sie allerdings auch schon innerhalb weniger Minuten am Ende des Fragebogens angelangt sein. Fragen, die nicht auf Sie zutreffen, bleiben automatisch ausgeblendet.
Die Beantwortung der Fragen kann jederzeit unterbrochen und zu einem beliebigen Zeitpunkt fortgesetzt werden, sofern Sie die Möglichkeit des Zwischenspeicherns nutzen. Ihre bisherigen Antworten werden dabei auf unserem Server gespeichert. Die Auswertung aller Daten ist uns jedoch nur möglich, wenn Sie auch die Absenden-Funktion am Ende der Befragung genutzt haben.
Bei den Absolvent:innenstudien garantieren wir Ihnen die Einhaltung der Bestimmungen zum Datenschutz. Ihre Antworten werden im Rahmen der Forschung verwendet und absolut vertraulich behandelt. Die Befragung und die Auswertung unterliegen datenschutzrechtlichen Bestimmungen.
Die Daten werden vom Zentrum für Evaluation und Qualitätsmanagement ausgewertet und in Form von Berichten auf diesen Seiten veröffentlicht. In diesen Berichten sind selbstverständlich keine Rückschlüsse auf einzelne Personen möglich, da die Antworten ausschließlich im Aggregat ausgewertet und veröffentlicht werden.
Die Ergebnisse werden den Fächern ebenfalls in aggregierter Form zur Verfügung gestellt. Die Auseinandersetzung mit den Ergebnissen fließt dabei insbesondere in die Lehrberichte ein, die eines der Dokumente für die Interne Akkreditierung der Fächer darstellen sowie in die Gespräche der Hochschulleitung mit den Fächern. Diese Prozesse sind jedoch nur möglich, wenn sich genügend Absolventinnen und Absolventen innerhalb der jeweiligen Studiengänge an der Befragung beteiligen.
Wie kann ich von den Ergebnissen der Absolvent:innenstudie erfahren?
Die Ergebnisse der Absolvent:innenstudie können Sie nach Abschluss der Auswertungen auf der Homepage des Zentrums für Evaluation und Qualitätsmanagement (ZEQ) einsehen.
Die Tübinger Absolvent:innenbefragung wird in Kooperation mit sieben anderen baden-württembergischen Landesuniversitäten (Heidelberg, Hohenheim, Karlsruhe, Konstanz, Mannheim, Stuttgart und Ulm) durchgeführt.
Die Universität Tübingen hat bereits einige Absolvent:innenjahrgänge befragt. Die Studie soll weiterhin in regelmäßigen Abständen im Winter stattfinden.
Why do we survey graduates at the University of Tübingen?
Graduate surveys tell us in which occupational fields and spheres of activity graduates of the University are employed, how their income and working hours are structured; whether their studies prepared them for their professional work; and whether the skills acquired during their studies can be applied in their profession. Above all, graduate surveys reveal how graduates assess their studies in retrospect. This information provides manifold approaches to the further development of the University and the improvement of services. For example, we adjust our range of professional skills training on the basis of the survey results. If enough people participate, the results can also be used to further develop and improve the individual study programs.
The current survey in winter semester 2024/2025 is for all graduates of 2023; i.e. those who did their final examination between 01 October 2022 and 30 September 2023.
It gives you the opportunity to provide the University of Tübingen with information about your educational and professional background.
By participating, you can tell the university whether your studies prepared you for the demands of professional life.
For the University of Tübingen, the results of the survey represent valuable knowledge that needs to be secured.
By answering the questionnaire you make a contribution: to improving study conditions and courses, to developing advisory and other services at the University of Tübingen, and to improving the practical and professional orientation of studies.
The students who come after you can benefit from your experience.
The survey helps you to stay in touch with the University of Tübingen. You are also welcome to contact the Alumni Network of the University of Tübingen directly.
If you are among the graduates of the 2023 examination year (October 01, 2022 to September 30, 2023), we will contact you at the address known to us with a personal letter inviting you to take part in the graduate survey. In this letter you will find your personal code and the link to our website. There you will be forwarded to our survey and can log in with your TAN. If you have not received a letter from us but were in the relevant examination year, this may be because we do not have your current address. Please contact us if this applies to you.
The survey should take 20 minutes at most. However, depending on your circumstances, you may reach the end of the questionnaire within a few minutes. Questions that do not apply to you are automatically hidden.
Answering the questions can be halted at any time and continued at any time, provided you use the option to store your responses. Your previous answers will be stored on our server. However, we can only evaluate all data once you click “send” at the end of the survey.
We guarantee compliance with data protection law for all our surveys. Your answers will be used for research only and will be treated with absolute confidentiality. The survey and the evaluation are subject to data protection regulations. The data is evaluated by the Center for Evaluation and Quality Management and published in the form of reports on our website. No conclusions can be drawn about individual persons in these reports, since the answers are evaluated and published exclusively in the aggregate. The results are also made available to the subjects in aggregated form. The discussion of the results is incorporated in particular into the teaching reports, which are a requirement for the internal accreditation of subjects and flow into discussions between the President’s Office and the subject developers. However, these processes are only possible if enough graduates within the respective study programs participate in the survey.
The Tübingen graduate survey is being conducted in cooperation with seven other universities in the state of Baden-Württemberg (Heidelberg, Hohenheim, Karlsruhe, Constance, Mannheim, Stuttgart and Ulm). The University of Tübingen has already surveyed several graduate cohorts. The study will continue to take place at regular intervals during the winter.
Privacy settings
Our website uses cookies. Some of them are mandatory, while others allow us to improve your user experience on our website. The settings you have made can be edited at any time.
or
Essential
in2code
Name
in2cookiemodal-selection
Use
Required to save the user selection of the cookie settings.
Lifetime
3 months
Name
be_lastLoginProvider
Use
Required for the TYPO3 backend login to determine the time of the last login.
Lifetime
3 months
Name
be_typo_user
Use
This cookie tells the website whether a visitor is logged into the TYPO3 backend and has the rights to manage it.
Lifetime
Browser session
Name
ROUTEID
Use
These cookies are set to always direct the user to the same server.
Lifetime
Browser session
Name
fe_typo_user
Use
Enables frontend login.
Lifetime
Browser session
Videos
in2code
Name
iframeswitch
Use
Used to show all third-party contents.
Lifetime
3 months
YouTube
Name
yt-player-bandaid-host
Use
Is used to display YouTube videos.
Lifetime
Persistent
Name
yt-player-bandwidth
Use
Is used to determine the optimal video quality based on the visitor's device and network settings.
Lifetime
Persistent
Name
yt-remote-connected-devices
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Persistent
Name
yt-remote-device-id
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Persistent
Name
yt-player-headers-readable
Use
Collects data about visitors' interaction with the site's video content - This data is used to make the site's video content more relevant to the visitor.
Lifetime
Persistent
Name
yt-player-volume
Use
Is used to save volume preferences for YouTube videos.
Lifetime
Persistent
Name
yt-player-quality
Use
Is used to save the quality settings for YouTube videos.
Lifetime
Persistent
Name
yt-remote-session-name
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Browser session
Name
yt-remote-session-app
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Browser session
Name
yt-remote-fast-check-period
Use
Saves the settings of the user's video player using embedded YouTube video.
Lifetime
Browser session
Name
yt-remote-cast-installed
Use
Saves the user settings when retrieving a YouTube video integrated on other web pages
Lifetime
Browser session
Name
yt-remote-cast-available
Use
Saves user settings when retrieving integrated YouTube videos.
Lifetime
Browser session
Google
Name
ANID
Use
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
Lifetime
2 years
Name
SNID
Use
Google Maps - Google uses these cookies to store user preferences and information when you view pages with Google Maps.
Lifetime
1 month
Name
SSID
Use
Used to store information about how you use the site and what advertisements you saw before visiting this site, and to customize advertising on Google resources by remembering your recent searches, your previous interactions with an advertiser's ads or search results, and your visits to an advertiser's site.
Lifetime
6 months
Name
1P_JAR
Use
This cookie is used to support Google's advertising services.
Lifetime
1 month
Name
SAPISID
Use
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
Lifetime
2 years
Name
APISID
Use
Used for targeting purposes to profile the interests of website visitors in order to display relevant and personalized Google advertising.
Lifetime
6 months
Name
HSID
Use
Includes encrypted entries of your Google account and last login time to protect against attacks and data theft from form entries.
Lifetime
2 years
Name
SID
Use
Used for security purposes to store digitally signed and encrypted records of a user's Google Account ID and last login time, enabling Google to authenticate users, prevent fraudulent use of login credentials, and protect user data from unauthorized parties. This may also be used for targeting purposes to display relevant and personalized advertising content.
Lifetime
6 months
Name
SIDCC
Use
This cookie stores information about user settings and information for Google Maps.
Lifetime
3 months
Name
NID
Use
The NID cookie contains a unique ID that Google uses to store your preferences and other information.
Lifetime
6 months
Name
CONSENT
Use
This cookie tracks how you use a website to show you advertisements that may be of interest to you.
Lifetime
18 years
Name
__Secure-3PAPISID
Use
This cookie is used to support Google's advertising services.
Lifetime
2 years
Name
__Secure-3PSID
Use
This cookie is used to support Google's advertising services.
Lifetime
6 months
Name
__Secure-3PSIDCC
Use
This cookie is used to support Google's advertising services.