Urgeschichte und Naturwissenschaftliche Archäologie

Teaching

The courses listed below represent those offered in previous semesters and are subject to change in future semesters.

Bachelor’s courses

Bachelor's level courses from the Archaeometry group are part of the B.A. program Ur- und Frühgeschichtliche Archäologie und Archäologie des Mittelalters (UFGAM), which includes the B.Sc. minor Naturwissenschaftliche Archäologie (BNWA).

BNWA-2: Chemie für Archäologen

Verantwortlich: Prof. Dr. Susanne Greiff

Lehrsprache: Deutsch, Englisch

Die Vorlesungen und Übungen decken Basisthemen der Chemie ab und informieren über die Spannbreite der anwendungsorientierten Fragen und Methoden. Dadurch entsteht Grundlagenwissen zu den Bausteinen der Erde und den geochemischen Rahmenbedingungen, unter denen Menschen leb(t)en. Auch wichtige Methoden zur instrumentellen Analytik und Dokumentation von Funden und efunden werden vorgestellt. Wir beschäftigen uns mit anorganischen Naturstoffen wie Sedimenten, Mineralen und Gesteinen, aber auch mit Materialien organischen Ursprungs (Knochen, Holz, Fette) und künstlich erzeugten Stoffen.

In diesem Modul wird archäomaterialbezogenes Grundlagenwissen erarbeitet: Aus was bestehen archäologische Funde und Befunde eigentlich und welche Untersuchungsmethoden sind für was geeignet? Welche Erkenntnisse über menschliches Sein und Handeln kann ich mit Hilfe von chemischen Kenntnissen und Methoden ableiten? Warum kann ich z.B. mit bestimmten Isotopen datieren und mit anderen feststellen, dass sich jemand überwiegend von Fisch ernährt hat und in seiner Jugend in Skandinavien lebte?

Das Modul vermittelt einen Überblick über Grundlagen und Konzepte der Anwendung naturwissenschaftlicher Methodik in der Archäologie. Es dient als Basis für die weiterführenden BNWA-Module, in denen die erarbeiteten Kenntnisse dann mit forschungsrelevanten Themen bereichert und vertieft werden.

(jährlich im Wintersemester für das Nebenfach BNWA angeboten)

BNWA-6: Geoarchäologie und Archäometrie

Verantwortlich: Prof. Dr. Susanne Greiff & Prof. Dr. Chris Miller

Lehrsprache: Deutsch, Englisch

Geoarchäologie und Archäometrie zählen zu den Archäomaterialwissenschaften und stellen den Fund wie Befundstrukturen in einem gemeinsamen Zusammenhang dar. Die genaue Analyse mit naturwissenschaftlichen Methoden hilft uns zu rekonstruieren, wie der Mensch seine Umwelt als Ressource nutzte und diese aber auch nachhaltig beeinflusste.

Sie erhalten Einblicke in unterschiedliche Fragesellungen und einschlägige Methoden der Geoarchäologie und Archäometrie. Der Betrachtungsraum erstreckt sich von ganzen Landschaften über Strukturen einzelner Fundplätze bis hin zur Objektebene.

Dabei erarbeiten Sie sich u.a. Kenntnisse, wie archäologische Schichten zustande kommen und wie Menschen mit ihrer natürlichen Umwelt interagierten. Die Genese anthropogener Ablagerungen ist ebenfalls Teil des Kursangebots.

(jährlich im Wintersemester angeboten)

UFGAM-BA-5,9: Grundlagen von Werkstoffen und Technologien: Keramik und Glas

Übung

Verantwortlich: Dr. Gubaz Mustafa Kibaroğlu & Prof. Dr. Susanne Greiff

Lehrsprache: Deutsch

Die Veranstaltung ist für Leute gedacht, die mehr über archäologische Funde von der Materialseite her wissen möchten. Sie werden hier mehr über die Herstellung von Keramik, Glas und Ägyptische Fayencen erfahren und außerdem ein paar Methoden der Untersuchung kennenlernen. Wir arbeiten auch mit Originalfunden (ägyptische Fayenceobjekte) aus dem Museum der Universität und schauen uns Dünnschliffe von Keramiken an.

Damit erhalten Sie einen ersten Einblick in die grundlegenden Rohstoffe und Vorgänge, die für das Brennen von Keramik und die Glasherstellung wichtig sind. Sie sollen ein Gefühl für das Material und seine Eigenschaften entwickeln.

(jährlich im Wintersemester angeboten)

Teaching contributions: 

  • BNWA-1: Einführung in die Naturwissenschaftliche Archäologie

Master’s courses

Master's level courses from the Archaeometry group are part of the M.Sc. program Archaeological Sciences and Human Evolution (ASHE), as well as the M.A. programs Ur- und Frühgeschichtliche Archäologie (UFG), Archäologie des Mittelalters und der Neuzeit (AdM), and Archeology (Arch).

ASHE-3b: Introduction to Archaeometry

Coordinators: Dr. Marta Díaz-Zorita Bonilla & Prof. Dr. Susanne Greiff

This module involves a rotation of lecturers from the Archaeometry group.

Teaching language: English

The basic idea and teaching background aim to show that Archaeometry is far more than mere instrumental analytics on pots and bones. It creates information at very different levels and provides information that is embedded in organic and inorganic materials, structures and written sources. Archaeometry is diverse in its contents, methods and outreach. Therefore, to some extent specialization is mandatory in our field. Archaeometry is embedded in scientific archaeological research promoting the understanding of how people lived in the past based on the study of human remains in their own context in combination with the analysis of their material culture.

This module is foundational for further master’s courses offered in archaeometry (offered annually in winter semester)

ASHE-9b: Material Science and Archaeological Ceramics: Ceramic Petrography and Geochemistry

Lecturers: Dr. Silvia Amicone & Sinem Hacıosmanoğlu M.Sc.

Teaching language: English

This course provides a broad introduction to the technological study of ceramics in archaeology through a material science approach and demonstrates their role in interpreting various aspects of past societies. This course via theoretical and practical lessons (handling artefacts, use of analytical instruments) aims to bridge the gap between archaeology and science by integrating both a detailed training in the use of scientific techniques for the analysis of ancient ceramic and an overview of the anthropology of technology. 

In particular, it provides in-depth training in the principles of thin section ceramic petrography its role alongside instrumental geochemistry in the interpretation of pottery provenance and manufacturing technology. The first lesson will introduce the students to the world of ceramic traditions, ceramic production sequence and the role of ethnography, experimentation and scientific analysis in interpreting past technology. Then, through a series of theoretical and practical lessons, students will be introduced to principles of optical microscopy and petrography and will learn how to apply them to the domain of ancient ceramics. The module will also demonstrate how data on provenance and technology can be used to tackle archaeological questions such as trade and exchange, craft practise and tradition. 

The course will be accessible to students in Natural Science with an interest in archaeometry and ancient ceramic technology and to students of Archaeology with an interest in the application of Material Sciences approaches to material culture. By the end of the course, students will have a good understanding of the foundations of the most established analytical techniques, practical experience in their application and data processing, as well as the ability to design research projects that employ instrumental analyses to address archaeological questions.

(offered annually in winter semester)

ASHE-9b: Material Science and Archaeological Ceramics: Manufacturing and Material Properties of Ancient and Modern Ceramics

Lecturers: Prof. Dr. Klaus G. Nickel & Dr. Christoph Berthold

Teaching language: English

The course will deal with ceramics largely from a materials science point-of-view to give insight in the character, the manufacture and the properties of both modern and ancient ceramics. It will consist of theoretical lectures and practical exercises in a block of one week including an examination.

The course will start with a repetition of basic terms like compounds, chemical and mineralogical composition, structures, phases and phase diagrams and discuss the different meanings of the term clay. Both traditional clay based and modern ceramics will be presented. An introduction to experimental archaeometric investigations will include practical manufacturing of simple samples to make acquainted with the use and significance of tempering with different materials.

The samples will be fired in the lab and used for analytical studies, which will accompany the lectures on consolidation and sintering theory. A main goal here is the realisation of complex internal changes during the turning of a clay into a solid ceramic and the meaning of analyses.

We will give an introduction into the mechanical properties of ceramics by defining basic terms like forces, masses, stress, strain, elasticity, plasticity, brittleness, strength and toughness. Some measurement techniques to obtain basic characterization parameters will be performed in the lab before discussing the processes behind them (e.g. crack and crack growth, reliability, fatigue, thermal expansion, hardness, thermal shock).

(offered annually in winter semester as a block course)

UFG-MA-1 / Arch-MA-9: Gender Archaeology

Lecturer: Dr. Marta Díaz-Zorita Bonilla

Teaching language: English

This module aims to introduce Gender Studies within Archaeology as a forum where the students will have the opportunity to learn how the discipline was born and evolved through time. Therefore, the structure of the module aims to give students the opportunity to learn about Social Archaeology and Gender and to understand how women and men identities were built through History. In addition, we will critically analyse some case studies, and the students will have the opportunity to have practical sessions where they will have to decipher the gender perspective in specific contexts such as the media and the museums.

(offered annually in winter semester)

UFG-MA-2 / AdM-MA-2: Geographic Information Systems and Mobility Analyses

Lecturer: Dr. Döbereiner Chala-Aldana

Teaching language: English

The main goal of this module is to provide an introduction to Geographic Information Systems, focusing on understanding the theoretical issues related to space and its representation, as well as the basic principles of cartography, spatial data models, and their application in both archaeological fieldwork and research design. Geographic Information Systems encompass a wide range of spatial analyses that aid in solving various types of archaeological questions. This course will focus on "Mobility" as one such question, which archaeologists explore to uncover different aspects of the interaction between past human groups and their surrounding landscapes.

(offered annually in winter semester)

Teaching contributions: