Uni-Tübingen

Workshops zur Berufsorientierung und Bewerbung

Unsere Workshops im Rahmen des Transdisciplinary Course Program bieten dir die ideale Plattform, um dich beruflich zu orientieren und deine Talente und Interessen zu entdecken. Zudem kannst du deine Bewerbungsunterlagen optimieren und deine Selbstpräsentation perfektionieren.

Unter der Leitung erfahrener externer Dozierender hast du die Möglichkeit, in kleinen Gruppen von ca. 10 Studierenden aus verschiedenen Fachrichtungen zu lernen und zu wachsen. Die interaktiven Workshops finden online oder in Präsenz statt und ermöglichen dir den Austausch mit Gleichgesinnten und ExpertInnen.

Workshops Wintersemester 2024/25

Orientierungsstrategien für berufliche Entscheidungen

23.11.24 und 24.11.24 jeweils 09:00 - 17:00 Uhr

Orientierungsstrategien für berufliche Entscheidungen

Entscheidungen zur beruflichen (Weiter-) Entwicklung gehören zu den am weitesten reichenden Entscheidungen, die man überhaupt zu treffen hat. Das Seminar geht von der Grundannahme aus, dass sich beruflicher Erfolg und Lebenszufriedenheit mit großer Wahrscheinlichkeit nur dann einstellen kann, wenn die Interessen und Fähigkeiten der Person und die Eigenheiten der beruflichen Situation einigermaßen deckungsgleich sind. Ist dies dagegen nicht gegeben, so kann der Beruf sehr schnell zur Quelle vielgestaltiger Belastungen werden. Im Seminar wird daher einerseits die persönliche Karriereorientierung betrachtet (nach einem Verfahren von Prof. Schein vom MIT, mit dem der Seminarleiter zusammenarbeitet) und andererseits werden Verfahren vorgestellt, mit denen zentrale Charakteristiken der beruflichen Situation bzw. der beruflichen Optionen erfasst werden können. Ziel ist es, die „passende“ Entwicklungsrichtung zu erfassen bzw. bei eher unpassenden (aber vielleicht trotzdem attraktiven) Entwicklungen den Anpassungsaufwand abzuschätzen. Im Seminar wird auch die Frage erörtert, ob die Übernahme einer ersten Führungsposition vor dem Hintergrund der derzeitigen Karriereorientierung sinnvoll erscheint.
Themen:
•    Analyse der persönlichen Disposition
•    Karriereanker
•    Faktoren der Arbeitszufriedenheit
•    Offizielles und latentes Organigramm
•    Situative Dilemmata
•    Generieren relevanter Informationen zur Stelle im (Vorstellungs-) Gespräch

Anmeldung

Arbeitsfeld Nachhaltige Unternehmensberatung

22.11.24 und 29.11.24 jeweils 09:00 - 16:00 Uhr

Arbeitsfeld Nachhaltige Unternehmensberatung

Wirtschaft muss neu gedacht und umgesetzt werden. Während klassische Unternehmensberatungen oft von außen analysieren und dann ihre Vorschläge unterbreiten, ist es auf Dauer effektiver, die Führungskräfte des Unternehmens selber in die Lage zu versetzen, neue Perspektiven einzunehmen und das Lernen im Unternehmen zu etablieren. In diesem Seminar geben wir Einblicke in unsere Arbeit, inhaltlich und methodisch. Wir helfen Führungskräften durch Coaching, Seminare, Workshops und neue Online Tools. Wir betrachten nicht nur das ‚What and How‘ der Führung, sondern vor allem auch das ‚Why‘, also das ‚warum‘ oder ‚wozu‘ wir wirtschaften. Die Nachhaltigkeit ist dabei keine reine CSR Aktivität am Ende eines erfolgreichen Jahres, sondern geht von Beginn an in die Unternehmensstrategie mit ein. Damit kann ein Unternehmen sich durch Führungskräfte-Entwicklung zum nachhaltigen Marktführer entwickeln.
Themen und Fragen, die wir gemeinsam bearbeiten werden:

  • Führungskräfte-Entwicklung, Coaching, Change Management und Wirtschaftsethik
  • Was bedeuten ethische Reflexion, verantwortliches Verhalten und nachhaltige Unternehmensergebnisse für Führungskräfte?
  • Zusammenspiel zwischen Makro-, Meso- und Mikroebene für nachhaltiges Wirtschaften
  • Wie kann ein neues Führungsmodell für eine nachhaltige Wirtschaft aussehen?
  • Welche Kompetenzen brauchen Führungskräfte heute, um ihre Unternehmen erfolgreich in die Zukunft zu führen?
  • Wie kommen wir vom alten Mantra ‘The Business of Business is Business‘ zum neuen ‘The Purpose of Business is Society‘?

Anmeldung

Ein etwas anderes Bewerbertraining

16.11.24 und 17.11.24 jeweils 09:00 bis 17:00 Uhr

Ein etwas anderes Bewerbertraining

Wollen Sie die wirklich besten Antworten auf die ausgefeiltesten Arbeitgeber:innenfragen erfahren? Wollen Sie eine Anleitung dazu, wie Sie jede Stelle, die Sie gerne hätten, ergattern können? Wollen Sie eine todsichere Strategie, wie Sie in jedem Assessment Center bestehen können? Wollen Sie erfahren, wie man darlegt, dass man schon sein ganzes Leben auf eine Stelle hingearbeitet hat? Dann sind Sie in dieser Veranstaltung falsch!
Wollen Sie dagegen lernen:
•    sich mit einem / einer potenziellen Arbeitgeber:in informativ über die wirklich relevanten Charakteristiken der zu besetzenden Stelle zu un-terhalten?
•    wie Sie in einem Vorstellungsgespräch BlaBla und Allgemeinplätze von relevanter Information trennen?
•    wie Sie in einem Assessment Center Ihr Licht nicht unter den Scheffel stellen, aber auch nicht versuchen zu blenden?
Dann kann dieses Seminar hilfreich sein.
Themen:
Die absurde Situation der positiven Selbstdarstellung (durch Arbeitgeber:in und durch Bewerber:in) im Bewerbungsprozess und wie es dazu kam. Warum Bewerbungsratgeber in der Regel sinnlos sind. Die relevanten Kriterien für berufliche Entscheidungen. Ein spezielles Kommunikationsmodell für Bewerbungsgespräche. Verhaltensübungen im Auswahlprozess:  Wie „verkauft“ man sich oft schlechter, als man ist?

Anmeldung

Ihr Weg in den Beruf - Professionell bewerben für Berufseinsteiger:innen

25.11.24 - 29.11.24 jeweils 18:00 - 20:00 Uhr

Ihr Weg in den Beruf - Professionell bewerben für Berufseinsteiger:innen

Sie sind Berufseinsteiger:in, wollen sich bewerben und wünschen sich Orientierung und Unterstützung für Ihren Weg in den Beruf? Dann sind Sie hier richtig! Dieses Online-Seminar unterstützt Sie zielgerichtet darin, in Ihrem Wunschberuf tätig zu werden.

Der Fokus liegt auf der Entwicklung eines zielgerichteten und erfolgversprechenden Wegs in Ihren Wunschberuf. Nach einer kurzen Standortanalyse kommen wir über die konkrete Formulierung Ihres Berufsziels und Ihrer Zielarbeitgeber:in/Kund:innen zu der Entwicklung von Wegen in Ihre Wunschposition. Die Wege, die Sie einschlagen können, sind vielfältig und beschränken sich keineswegs auf den klassischen formalen Bewerbungsweg. Denn Arbeitgeber:in und Kund:innen gehen je nach Branche und Unternehmenskultur unterschiedlich bei der Kandidat:innensuche vor. 

Wir entwickeln gemeinsam die für Sie passende Strategie und arbeiten intensiv daran, wie Sie sich angemessen und souverän bei Ihren Zielarbeitgeber:innen/Kund:innen schriftlich und persönlich präsentieren. Dabei lernen Sie in praktischen Übungen die Auswahlverfahren und -kriterien der Arbeitgeber:innen/Kund:innen von einem langjährigen Praktiker der Personalauswahl kennen. Sie erfahren, welche Erwartungen Personal- und Fachbereiche oder auch die Personalberatung in einem Vorstellungsgespräch haben. Mittels praktischer Übungen wird Ihnen deutlich, worauf es ankommt, wie Sie sich vorbereiten, Ihre Stärken zielgerichtet präsentieren und Ihre Entwicklungsfelder thematisieren können.

Anmeldung

Knowhow ohne Knowwhy?

02.12,24; 09.12.24, 16.12.24 jeweils 10:00 - 13:00 Uhr

Knowhow ohne Knowwhy?

Dafür stehe ich ein.
Für einen gelingenden Berufseinstieg ist es hilfreich zu wissen, was man kann und was man damit anfangen will. Dann kommt es darauf an Personalentscheidenden beides verständlich rüberzubringen. Dabei stellt sich die Frage: Was will ich mit meinen im Studium und in der Praxis erworbenen Fähigkeiten bewirken?
Ganz nach dem Leitsatz: „Voraussetzung für eine Richtung ist ein gegenwärtiger Standpunkt“ wird mit Blick auf die berufliche Zukunft im Seminar die Möglichkeit gegeben sein „Können“ und „Wollen“ zu reflektieren, um die eigene Selbstwirksamkeit zu steigern.

Anmeldung

Selbstmarketing für Studentinnen

11.01.25; 12.01.25; 18.01.25 jeweils 09:00 bis 16:00 Uhr

Selbstmarketing für Studentinnen

„Nur wer weiß, was er will, kann auch finden, was er braucht.“ Ein guter Studienabschluss ist nach wie vor eine wesentliche Voraussetzung für den Berufseinstieg.
Aber ein guter Abschluss allein genügt nicht. Es kommt neben der fachlichen Expertise darauf an, die eigenen Leistungen optimal zu kommunizieren und sich intern und extern professionell durchzusetzen. Sicheres und souveränes Auftreten sind dabei der Schlüssel zum Erfolg.
Selbstmarketing durch Selbstvertrauen und positive Ausstrahlungskraft
•    Wer bin ich?
•    Was kann ich?
•    Erfolgsfaktor: „innere Haltung stärken“
Selbstmarketing durch Kommunikation:
•    Das ABC der Körpersprache
•    Mann vs. Frau: Der „kleine” Unterschied in der Kommunikation.
•    Erfolgsfaktor „sich durchsetzen“ und „Nein sagen“
Selbstmarketing durch Einzigartigkeit
•    bei Bewerbungen
•    im Studium/im Job
•    Erfolgsfaktor „Elevator Pitch“

Anmeldung

Durchstarten – Erfolgreich in den Beruf

07.11.24; 21.11.24; jeweils 10:00 - 11:00 Uhr  05.12.24; 06.02.25 jeweils 10:00 - 11:30 Uhr

Durchstarten – Erfolgreich in den Beruf

Was ist mein Berufsziel? Was sind meine Talente? Wie gehe ich meinen Weg?
Sie hatten sich entschieden, ein oder mehrere Fächer zu studieren! Nun wollen Sie Ihre restliche Studienzeit nicht nur in angemessener Zeit und mit bestem Erfolg absolvieren. Zugleich wollen Sie sich nicht nur fachlich sehr gut auf den zukünftigen beruflichen Alltag vorbereiten, sondern auch persönlich reifen und sich entwickeln, um mit Ihrer ganzen Persönlichkeit im späteren Berufsleben überzeugen zu können. Wie das gelingen kann, erfahren Sie im Kurs.
Dieser bietet Ihnen die Möglichkeit, das eigene Berufsziel zu definieren, sich Ihrer eigenen Stärken und Talente bewusst zu werden und daraus Ihren ganz persönlichen Einstieg in das Berufsleben, aber auch schon erste Berufs- und Karrierewege abzuleiten.
Wenn Sie also am Ende Ihres Studiums angelangt sind oder auch noch mitten drinstecken, vielleicht sogar erst am Anfang stehen, sind Sie hier richtig. Sie profitieren innerhalb des Kurses sowohl vom professionellen Hintergrund der Referentin und der intensiven Beratung als auch vom kreativen Austausch in der Gruppe.
Sie benötigen bunte Stifte, Schmierpapier, Schreibblock.

Anmeldung

Workshops für internationale Studierende Wintersemester 2024/25

It is Never Too Early to Plan Your Career

November 7, 14 and 21, 2024

It is Never Too Early to Plan Your Career

It’s never too early or too often to plan your career! This workshop offers step-by-step guidance to create short- and long-term career plans, helping students transition into professionals. You’ll reflect on past experiences to understand your needs and potential, then learn how to find hidden job opportunities, improve your CV, and conduct interviews. By the end, you'll feel confident in launching your dream career with practical tools and lasting self-development techniques.

Taught by:

Dr. Fei Hong, originally from China, has lived in Europe for nearly 20 years. Since 2012, she has led seminars and workshops for professionals and students. She earned her PhD in psychology from the University of Tübingen in 2016, developing the Mindful Self-Development Coaching (MSDC) program to reduce burnout and manage stress. In 2017, she founded her own coaching practice. Dr. Hong holds degrees from the London School of Economics and Middlesex University and lives with her family in the Black Forest.

Registration

Mindful Leadership for International Students: Enhancing Self-Leadership and Decision-Making - A Career Service Workshop

November 14, 2024

Mindful Leadership for International Students: Enhancing Self-Leadership and Decision-Making - A Career Service Workshop

Please note: For international degree-seeking students only

Mindful leadership extends the classic concept of leadership. Self-leadership is an essential part, it helps to find a better way of dealing with stress and taking the right decisions. This workshop makes you familiar with deep and compassionate listening, internal conflict management, as well as other social and emotional skills. Scientifically sound knowledge and strategies are conveyed and supported by experience-based learning.

Methods and Models: practical exercises, self-reflection, peer -to-peer feedback

Duration: 1 day workshop (9 AM to 5 PM)

Number of participants: max 15 people

Taught by:

Joos van den Dool (Dipl. Arch) is a consultant, host, and coach for professional and leadership development with extensive experience in project management and communication. Joos focuses on co-creative processes, potential development, and sustainable growth. The Dutch native has lived in Germany since 2010, is married, and has three children. His passion lies in combining mindfulness, creative and social processes, and sustainable approaches.

Register 

Job Orientation Compass: Discover Your Strengths and Ideal Job

November 20,2024 & December 4, 2024

Job Orientation Compass: Discover Your Strengths and Ideal Job

Please note: For international degree-seeking students only

Would you like to find out what your personal strengths are, and which job profile is suitable for you? In this workshop you can deep dive into your talents, passions and learning challenges and make useful sense of them to find the right direction for your professional profile!

Methods and Models: Ikigai, Journalling, Peer feedback

Duration: 2 half day workshop (2-6 PM)

Number of participants: max 15 people

Taught by:

Joos van den Dool (Dipl. Arch) is a consultant, host, and coach for professional and leadership development with extensive experience in project management and communication. Joos focuses on co-creative processes, potential development, and sustainable growth. The Dutch native has lived in Germany since 2010, is married, and has three children. His passion lies in combining mindfulness, creative and social processes, and sustainable approaches.

Register

++++++ Fully booked - registration only on waiting list +++++

Boost your CV and Online Job Profile: A Hands-On Career Service Workshop

November 21, 2024

Boost your CV and Online Job Profile: A Hands-On Career Service Workshop

Please note: For international degree-seeking students only

This workshop is a CV check and online profile generator in one. After this workshop you will have an up-to-date CV fit for the German job market and the knowledge how to develop it according to your future job applications. Additionally, you will practice using LinkedIn & other professional networks for job orientation and visibility. Bring your Laptop/Pad!

Methods and Models: Inputs to CV writing, CV check, Input to using LinkedIn

Duration: 1 Day workshop (from 9 AM – 5 PM)

Number of participants: max 10 people

Taught by:

Joos van den Dool (Dipl. Arch) is a consultant, host, and coach for professional and leadership development with extensive experience in project management and communication. Joos focuses on co-creative processes, potential development, and sustainable growth. The Dutch native has lived in Germany since 2010, is married, and has three children. His passion lies in combining mindfulness, creative and social processes, and sustainable approaches.

Register

+++++ Fully booked - registration only on waiting list +++++

Be Prepared! Interview & Assessment Center Crash Workshop

November 28, 2024 & December 5 & 12, 2024

Be Prepared! Interview & Assessment Center Crash Workshop

If you fail to prepare well, well then prepare to fail!
Interviews and Assessment Centers (ACs) are the last step before your dream job. These two popular and yet stressful job selection tools are used by the majority, if not all companies. Especially the increasing trend of using video interviews can be intimidating!

The design of the workshop is based on the culture of multinational companies where the trainer used to work in various managerial roles. Therefore, you will gain valuable Human Resources (HR) manager insider knowledge and tips throughout the workshop from the theory of HR management to hands-on practices and mock video interviews. You will also have many practical challenges to solve, both individually and in a group setting.

•    Why do employers use interviews and ACs?
•    What should you know before you go to interviews and ACs?
•    How to analyze and decode job advertisements
•    What is an AC, and what are the designs behind it?
•    How to prepare for AC and interviews, both physically and mentally
•    What to do the night before your interview and AC
•    How to win the 100 milliseconds first impression test
•    How to receive and give feedback in public

Practice – practice – practice! Group exercises and individual challenges

Taught by:

Dr. Fei Hong, originally from China, has lived in Europe for nearly 20 years. Since 2012, she has led seminars and workshops for professionals and students. She earned her PhD in psychology from the University of Tübingen in 2016, developing the Mindful Self-Development Coaching (MSDC) program to reduce burnout and manage stress. In 2017, she founded her own coaching practice. Dr. Hong holds degrees from the London School of Economics and Middlesex University and lives with her family in the Black Forest.

Registration

Navigating complex work environments for international students

December 7, 2024

Navigating complex work environments for international students

Format:

Workshop + Learning Journey

Duration:

6 hrs in person workshop + 2 hrs follow-up online-live

When: 7th of December 2024, 10 AM until 4 PMm+ 2hr online (exact date will be decided with workshop attendees)

The more interconnected our world gets, the more we also have to deal with complexity. This can sometimes feel overwhelming, and you find yourself unsure, what next best step to take.

This workshop provides you with the basics of systems thinking as a sense-making tool and approaches of design thinking to device solutions. So you can act decisively - for society, for organisations and the natural environment.

This training includes:

  1. Introduction to systems thinking (scientific background)
  2. How to inquire into a complicated and complex system (explorations)
  3. Introduction to design thinking (tools)
  4. Examples of systems and design thinking: circular economy, permaculture and organisations (testing your skills)
  5. Don’t overcomplicate (knowing what rules your system)

Your facilitator:

Manuel Löffler is a team development and embodiment coach. He works with individuals and groups to make sure they don’t waste time, resources or people’s potential. Born in Germany, he studied and worked abroad - from small businesses, NGOs and universities to big corporates. He has a background in environmental sciences, circular economy, application counselling, human resources and organizational development. His own applications of systems thinking have been in social enterprise, corporate health and designing gardens.

https://lebendige-teams.de

Register 

Transitioning from student to working life: how to care for yourself

December 12 & 13, 2024

Transitioning from student to working life: how to care for yourself (online workshop)

Please note: For international degree-seeking students only

This hands-on, discussion-based workshop focuses on self-care practices essential for a sustainable and successful transition from university to the professional world. Students will learn the step-by-step process of self-care, with a focus on maintaining well-being during student life and beyond. Each session begins with mindful meditation, followed by interactive activities and discussions aimed at fostering a growth mindset. Emphasis is placed on mental health and developing critical thinking skills, with space for reflection and compassionate pauses when needed.

Methods: meditation, goal setting & initial reflection, self-care break and self-care plan

Duration: 2 half day workshop (1-5 PM)

Number of participants: max 15 people

Taught by:

Dr. Courtney Dorroll is a dedicated educator and Associate Professor of Religion at Wofford College in Spartanburg, South Carolina. She teaches courses on Middle Eastern studies as well as ethnography and self-care, and she dedicates her scholarly studies to the scholarship of teaching and learning, finding ways to make classrooms more inclusive and sustainable, and self-care as a form of leadership and a pedagogical approach.

She received her B.A. from Purdue University, her M.A. from Indiana University and her Ph.D. from the University of Arizona. Outside of the classroom, she enjoys practicing yoga, mindful meditation, walking, and spending quality time with her toddler, Liv. 

Register

Design your Next Career Step: Strategic Career Planning and Job Search in Germany

December 13, 2024

Design your Next Career Step: Strategic Career Planning and Job Search in Germany

Please note: For international degree-seeking students only

This workshop offers a systematic approach to overview your talents and skills and create a personal vision of your next possible career steps. You will learn how to research and assess job vacancies in Germany and get some tips and tricks for applying to vacancies or for sending unsolicited applications.

Methods and Models: Journalling, Research exercises, Peer feedback

Duration: 1 Day workshop (9 AM – 5 PM)

Number of participants: max 15 people

Taught by:

Joos van den Dool (Dipl. Arch) is a consultant, host, and coach for professional and leadership development with extensive experience in project management and communication. Joos focuses on co-creative processes, potential development, and sustainable growth. The Dutch native has lived in Germany since 2010, is married, and has three children. His passion lies in combining mindfulness, creative and social processes, and sustainable approaches.

Register

+++++ Fully booked - registration only on waiting list +++++

New forms of collaboration: A Guide for International Students

December 19, 2024

New forms of collaboration: A Guide for International Students

Please note: For international degree-seeking students only

What kind of work helps you to maximize your potential? Forms of work have multiplied due to flexibilization and digitalization of work over the past years. Contract forms, hybrid workplaces, organizational culture, management structures, payment, workplace design and work processes have a great impact on your work proficiency and satisfaction. Find out what is important for you to navigate the jungle of new work forms!

Methods and Models: Reinventing organizations (Laloux), practical exercises, self-reflection, peer feedback

Duration: 1 day workshop, including excursion to Franz!Werk Tübingen (9 AM – 5 PM)

Number of participants: max 15 people

Taught by:

Joos van den Dool (Dipl. Arch) is a consultant, host, and coach for professional and leadership development with extensive experience in project management and communication. Joos focuses on co-creative processes, potential development, and sustainable growth. The Dutch native has lived in Germany since 2010, is married, and has three children. His passion lies in combining mindfulness, creative and social processes, and sustainable approaches.

Register

Industry Insights: Learn from an experienced c-level executive about working at multinational tech companies or in telecommunications.

November 29, 2024 10AM-6PM

Industry Insights: Learn from an experienced c-level executive about working at multinational tech companies or in telecommunications. 

For international degree-seeking students only:

This one-day workshop will provide you with up-to-date insights into the Big Tech and Telecommunications Industry. You will learn about the specific industry, Hidden Champions, Job Opportunities in Germany, AI and further trends and developments for the upcoming years and how to prepare yourself for a career in this field.

Taught by:

Axel Wehrle, most recently Director Customer Service at Virgin Media O2 in London, studied Contemporary History and Rhetoric at the University of Tübingen (Class of 1999). Axel has 20 years of experience in customer service and is called upon by large companies when they need to improve and change their service departments. In his work, he puts the needs of customers at the center of company processes. His goal is to transform large organizations into high-performance, customer-centric units, anticipate trends, develop employees and generate enthusiasm. Previous positions include Telefónica Germany, Amazon, General Motors and 1&1 Versatel.

Duration: 1 day workshop

Number of participants: max 15 people

Register

How to write CVs and cover letters

17.01.25 16:00 - 17:30, 18.01.25 09:00 - 17:00, 19.01.25 09:00 - 17:00

How to write CVs and cover letters

In this workshop, participants will learn to write resumes / CVs and cover letters in English for applying to international companies. In our first meeting, we will discuss key issues concerning style and goal-oriented writing. Against this background, in our second meeting students will evaluate each other’s resumes/ CVs and cover letters and benefit from mutual feedback. In the third meeting, students will receive individual feedback from the instructor on the final version of their resumes/ CVs and cover letters.

Participants should be willing to prepare their own documents between meetings. By the end of this workshop, participants will have developed practical skills for writing and evaluating resumes/ CVs and cover letters in English. Moreover, their own writing will be corrected and commented on by a native speaker of American English.

Register

Weitere Kurse zur überfachlichen Bildung findest du im Transdisciplinary Course Program (TCP) auf alma