Institute of Art History

Dr. Anette Michels

Academic Senior Councillor

Custodian of the Prints and Drawings Collection at the Institute of Art History and the painting collection of the University of Tübingen

Department of Prints and Drawings, Wilhelmstraße 32, UB Bonatzbau, 1st floor, left-hand side
 +49 (0)7071 29-77058
anette.michels[at]uni-tuebingen.de
Office hours during the winter semester 2019/20: by arrangement

 

Curriculum Vitae

  • 1974-84: studied Art History, European Ethnology, Education Science and Philosophy at the Universities of Münster/W. and Bonn
  • 1981: Research semester in Vienna
  • 1985: Doctorate at the University Bonn
  • 1985/86: working for the Museum Ludwig in Cologne for an exhibition project in cooperation with Art Gallery of South Australia, Adelaide
  • 1986/87: Research assistant at the Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig.
  • Catalog of the German Paintings from the 17th/18th century at the Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig
  • Since June 1987 at the Institute of Art History at the University of Tübingen

Membership

  • Member of the Board, Tübinger Kunstgeschichtliche Gesellschaft e.V. (TKG)

Research Interests

  • Image-Text traditions in the print graphics of the 17th and 20th century
  • Drawings of the copper engraver Lukas Kilian (1579-1637) from Augsburg, Oeuvre Catalog
  • Prints of translation from drawings
  • History of the Graphic Collection of the Institute of Art History at the University of Tübingen (especially regarding the donation from Baron Otto von Breitschwert)
  • Print making 17th and 18th century

Focus areas of teaching

  • Form and function of the printed images from the 16th to the 20th century
  • Dutch Paintings and graphics of the 16th/17th century
  • Museology

Publications (Selection)

  • Philosophie und Herrscherlob als Bild. Anfänge und Entwicklung des süddeutschen Thesenblattes im Werk des Augsburger Kupferstechers Wolfgang Klian (1581-1663), Münster/W. 1987 (Diss. Universität Bonn 1985).
  • Katalog Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig: Die deutschen Gemälde des 17. und 18. Jahrhunderts. Kritisches Verzeichnis, bearbeitet von Joachim Jacoby und Anette Michels, Braunschweig 1989.
  • Erzählkunst der Graphik. Meisterwerke aus der Sammlung Max Kade, hg. von Anette Michels und Norbert Michels. Eine Ausstellung des Hällisch-Fränkischen Museums in Schwäbisch Hall zum 25. Todesjahr von Max Kade, Sigmaringen 1993.
  • "Erfreuen und Belehren". 100 Jahre Graphische Sammlung am Kunsthistorischen Institut der Eberhard-Karls-Universität Tübingen, hrsg. von Anette Michels. Mit Beiträgen von A. Michels und Regine Prange, Sigmaringen (Jan Thorbecke Verlag) 1997 (Aus den Kunstsammlungen der Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Band 2).
  • Harald Naegeli "Raumbewegungen". Radierungen 1989 bis 1998. Mit einem Werkverzeichnis der Radierungen. Mit Beiträgen von Bettina Baumgärtel, Anette Michels und Beate Reifenscheid. Ostfildern-Ruit (Verlag Gerd Hatje) 1998.
  • Adam von Bartsch, in: Christiane Wiebel (Hg.), Aquatinta oder "Die Kunst mit dem Pinsel in Kupfer zu stechen". Das druckgraphische Verfahren von seinen Anfängen bis Goya, München / Berlin 2007, S.269-280.
  • Auf / zu. Der Schrank in den Wissenschaften, hg. von Anke te Heesen und Anette Michels. Mit Fotografien von Simone Demandt und Candida Höfer, Berlin 2007.
  • Felix Hollenberg: Handbuch für Malerradierer. Das Radieren, die Ätzkunst, der Kupfertiefdruck. Hg. von Anette Michels. Mit Beiträgen von Veronika Mertens, Anette Michels und Claudia Schönjahn sowie einer Bibliographie technischer Literatur zum Tiefdruck. München / Berlin 2008.
  • Anette Michels (Hg.): Wissenschaftlerleben mit Kunst. Druckgraphik aus der Sammlung Heide und Wolfgang Voelter. Begleitband zur Ausstellung des Kunsthistorischen Instituts im Museum der Universität Tübingen MUT, Schloss Hohentübingen 7.11.2014 bis 15.2.2015.
  • Stephan Brakensiek, Anette Michels, Anne-Katrin Sors (Hg.): Copy-right. Adam von Bartsch. Kunst, Kommerz und Kennerschaft, Petersberg: Michael Imhof Verlag 2016.
  • Kehrseite(n). Von Meisterwerken, Sammlern und Marken. Die Graphiksammler Ernst Riecker (1845-1918) und Otto Freiherr von Breitschwert (1829-1910), hg. von Celia Haller-Klingler und Anette Michels, Backnang 1918.
  • Harald Naegeli. Utopie der Zeichnung. Hg. von Anette Michels. Mit Beiträgen von Lisa Maria Maier und Anette Michels. Tübingen 2019.