Leonie Kirchhoff
Research Focuses
- Theory of Annotation
- Competence Modelling
- Subject-Specific Content Knowledge
Biography
- Since August 2017: Research Associate at theTübingen School of Education (TüSE) within Project 6, Competence Modelling, English Studies
- 2016-2018: Master's Degree "English Literatures and Cultures" at the University of Tübingen
- April 2017 - July 2018: Lectureship at the University of Tübingen
- January - March 2017: Lectureship at the University of Leibniz in Hannover
- October 2016: 1st Staatsexamen in the subjects of English and Biology
- October 2015 - July 2017: Research Assistant with Prof. Dr. Bauer (Tübingen) and in the project A2 "Possibility and the limits of interpretation in context"
- August - October 2015: Research Assistant with Prof. Dr. Braungart (Tübingen)
- April 2014 - February 2017: Tutor at the Research and Writing Center at the University of Tübingen
- September 2012 - May 2013: Foreign Language Assistant at the Harrogate Grammar School, North Yorkshire, UK
- October 2010-2016: Teacher Training (English, Biology) at the University of Tübingen
Teaching
- Summer Term 2017: Proseminar 2 “Learning to Read Shakespeare”
- Winter Term 2017/18: Proseminar 2 “(Con-)Science – Knowledge and Power in Science-Fiction from the 17th to the 20th Century”
- Summer Term 2017: Proseminar 1 Introduction to Literary Studies
- Winter Term 2016/17: Blockseminar “EN 417-1: Akademisches Schreiben in den Pflanzenwissenschaften“ an der Leibniz Universität Hannover
Lectures
- “Shakespeare Going Digital: Reading the Sonnets with TEASys” (gemeinsames Paper mit Matthias Bauer, Angelika Zirker und Miriam Lahrsow) vorgestellt an der Renaissance Society of America 2018 Conference, New Orleans, USA, März 2018
- Posterpräsentation zum Thema „TEASys: Kollaborative digitale Annotationen als Lehr- und Lernprozess” (zusammen mit Angelika Zirker (Humboldt-Universität Berlin), Matthias Bauer, Miriam Lahrsow (both Universität Tübingen) an der Dhd 2018 – Kritik der digitalen Vernunft, Köln, Germany, März 2018
- „Erklärende Annotationen und Textverständnis im digitalen Medium“ (zusammen mit Miriam Lahrsow) bei der DoktorandInnen Tagung Verstehen verstehen in Stuttgart, Germany, Februar 2018
- “Competence Modelling in English Literature” (zusammen mit Nicole Poppe), English Shared Futures Conference 2017, Newcastle upon Tyne, July 2017
- “From Pompey to Flush – Moving into the Real? - Fact, Fiction and Genre in Francis Coventry’s Pompey the Little (1751) and Virginia Woolf’s Flush (1933)” (zusammen mit Mirjam Haas) im Rahmen des interdisziplinären Workshops Tiere wissen –Tiere erzählen Narrative Entwürfe von Animalität in Literatur und Kultur – Fiktionalität und Faktualität von Texten, Tübingen, Germany, Juni 2017
- Workshops zum Thema "Quellenarbeit" im Rahmen der 4. und 6. Tübinger Schreibwoche, Tübingen, Germany
- „Schreibmotivation“ (zusammen mit Cordula Jeszke), European Association of Teaching Academic Writing (EATAW) 2015, Tallin, Estonia
Publications
- Kirchhoff, L., Lahrsow, M., & Zirker, A. (2018). Students as Digital Annotators of Shakespeare’s Sonnets. In: Digital English. Link zum Artikel: http://www.digitalenglish.com.au/2018/12/17/students-as-digital-annotators-of-shakespeares-sonnets/
- Kirchhoff, L. (2016). Motivation in the Writing Centre: A Peer Tutor's Experience. Journal of Academic Writing, 6 (1), 31-40. http://dx.doi.org/10.18552/joaw.v6i1.282